Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Osaatko leipoa perinteisen pullapitkon?

Vierailija
06.04.2025 |

Kukaan,mites letitys?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan! Letitys neljällä, niin että pitko on joka suunnasta samannäköinen. 

Vierailija
2/21 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan viidellä. Äiti opetti, kun olin pieni. Äiti on jo kuollut ja pitääkin opettaa letitys omille lapsille!

Vierailija
4/21 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En.

Vierailija
5/21 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan leipoa pullaa 3 ja 4 letillä

Vierailija
6/21 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan tietysti. Myös korvapuustit, bostonkakun, voipullat, viinerit, munkit ja donitsit.

Vierailija
7/21 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai. Pitäisi ehkä testata. En muista olenko koskaan itse tehnyt. Lapsena levitin kun äiti leipoi taikinan. Kolmella letillä vaan oli tapana. 

Vierailija
8/21 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmella letitän. 

Vierailija
9/21 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan taikinan vuokaan. Katsoin kerran oppiakseni miten se tehdään ja TV kaksi mieskokkiakaan ei osannut letittää pitkoa. Siitä lähtien olen tehnyt vuokapullaa. Ehkä miesten aivot ei kykene tajuamaan sitä.

Vierailija
10/21 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan kolmella, neljällä ja viidellä säikeellä

Vierailija
11/21 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan. Ei se oikein hienon näköinen ole, mutta leeta kumminkin. Hyvän taikinan teko on haastavin vaihe, ei letitys.

Vierailija
12/21 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joutuisin tsekkaamaan netistä letitysohjeen. Kolmella puikulalla pystyn letittämään vaikka heti.

Vierailija
13/21 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidin leipomat pullat olivat useimmiten aika tummia ja  yl. Aika kovia. Itse tein samanlaisia pitkän aikaa (vaikka en häneltä mitään oppia saanut) vasta keski-ikäisenä ymmärsin, että jauhoja on liikaa ja kohotusaika liian lyhyt.

Huomasin myös, että kuivahiivalla onnistuu parhaiten ja että munavoitelu kovettaa niin sämpylän kuin pullankin kuoren. Itse voitelen siirappi-vesi seoksella.

Voisin junttapullaa tehdä (kolmella letillä) mutta yl. teen korvareita tai voisilmäpullia ja tiettynä aikana rahka- tai mustikkapiirakkaa. 

Vierailija
14/21 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tykkään eniten pullapitkosta, mutta sitä tulee tehtyä tosi harvoin. Letitän neljällä, tai siis yritän, lopputulos muistuttaa aina nuijaa. Hyvää pullaa se silti on.

Vierailija
15/21 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan tehnyt, muutta miksi en osaisi, jos ohjeet katsoisin?

Vierailija
16/21 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki pitkähiuksiset osaa tietysti. 

Vierailija
17/21 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutaman tehnyt joskus kasarilla. Ongelma ei ole letitys vaan paistaminen että ei pala pinnasta ja ole vielä raaka keskeltä.

Vierailija
18/21 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan kyllä, mutta on niin peruspullaa, ettei enää maistu, pitää olla jotain viinerin tyyppistä, niin on hyvää.

Vierailija
19/21 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan mutta en viitsi. En ole leiponut pullaa sen koommin kun olin perheenäiti, eikä meillä silloinkaan leivottu pitkopullaa. Omassa lapsuudessani 60-luvulla piti leipoa pullaa joka saatanan lauantai vierasvaraksi, ja sitten oltiin kusessa niiden kuivuneiden pullaleettojen kanssa. Syötiin paljon köyhiä ritareita ja osa kuivattiin korpuiksi.

Vierailija
20/21 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan, kun olen sen verran monta kertaa pullaa leiponut läpi elämäni. Nykyään ei tule pullaa leivottua enää, mutta kyllä mä letityksen osaisin. Ja pullapitko aina neljällä säikeellä.