Osaatko leipoa perinteisen pullapitkon?
Kommentit (21)
Osaan viidellä. Äiti opetti, kun olin pieni. Äiti on jo kuollut ja pitääkin opettaa letitys omille lapsille!
Osaan leipoa pullaa 3 ja 4 letillä
Osaan tietysti. Myös korvapuustit, bostonkakun, voipullat, viinerit, munkit ja donitsit.
Kai. Pitäisi ehkä testata. En muista olenko koskaan itse tehnyt. Lapsena levitin kun äiti leipoi taikinan. Kolmella letillä vaan oli tapana.
Laitan taikinan vuokaan. Katsoin kerran oppiakseni miten se tehdään ja TV kaksi mieskokkiakaan ei osannut letittää pitkoa. Siitä lähtien olen tehnyt vuokapullaa. Ehkä miesten aivot ei kykene tajuamaan sitä.
Osaan kolmella, neljällä ja viidellä säikeellä
Osaan. Ei se oikein hienon näköinen ole, mutta leeta kumminkin. Hyvän taikinan teko on haastavin vaihe, ei letitys.
Joutuisin tsekkaamaan netistä letitysohjeen. Kolmella puikulalla pystyn letittämään vaikka heti.
Äidin leipomat pullat olivat useimmiten aika tummia ja yl. Aika kovia. Itse tein samanlaisia pitkän aikaa (vaikka en häneltä mitään oppia saanut) vasta keski-ikäisenä ymmärsin, että jauhoja on liikaa ja kohotusaika liian lyhyt.
Huomasin myös, että kuivahiivalla onnistuu parhaiten ja että munavoitelu kovettaa niin sämpylän kuin pullankin kuoren. Itse voitelen siirappi-vesi seoksella.
Voisin junttapullaa tehdä (kolmella letillä) mutta yl. teen korvareita tai voisilmäpullia ja tiettynä aikana rahka- tai mustikkapiirakkaa.
Itse tykkään eniten pullapitkosta, mutta sitä tulee tehtyä tosi harvoin. Letitän neljällä, tai siis yritän, lopputulos muistuttaa aina nuijaa. Hyvää pullaa se silti on.
En ole koskaan tehnyt, muutta miksi en osaisi, jos ohjeet katsoisin?
Kaikki pitkähiuksiset osaa tietysti.
Muutaman tehnyt joskus kasarilla. Ongelma ei ole letitys vaan paistaminen että ei pala pinnasta ja ole vielä raaka keskeltä.
Osaan kyllä, mutta on niin peruspullaa, ettei enää maistu, pitää olla jotain viinerin tyyppistä, niin on hyvää.
Osaan mutta en viitsi. En ole leiponut pullaa sen koommin kun olin perheenäiti, eikä meillä silloinkaan leivottu pitkopullaa. Omassa lapsuudessani 60-luvulla piti leipoa pullaa joka saatanan lauantai vierasvaraksi, ja sitten oltiin kusessa niiden kuivuneiden pullaleettojen kanssa. Syötiin paljon köyhiä ritareita ja osa kuivattiin korpuiksi.
Osaan, kun olen sen verran monta kertaa pullaa leiponut läpi elämäni. Nykyään ei tule pullaa leivottua enää, mutta kyllä mä letityksen osaisin. Ja pullapitko aina neljällä säikeellä.
Osaan! Letitys neljällä, niin että pitko on joka suunnasta samannäköinen.