Olenko huono äiti, kun lapseni ei tottele minua?
Jos lapsi käyttäytyy huonosti, niin usein kysytään, että mikset opeta ja kasvata lastasi? No, itse kyllä opetan ja kasvatan, ja myös esim. laitan lapsen siivoamaan sotkunsa jos on sellaisia tahallaan tehnyt. Mutta siitä huolimatta lapsi aika usein esim.
- puhuu päälle kun aikuiset keskustelevat
- juoksee sisällä (sekä kotona että julkisissa tiloissa)
- yrittää karata
- ei istu rauhassa esim. ruokailulla
- levittää leikkejä sellaiseen paikkaan mihin on sovittu että ei levitetä
- kiusaa pikkusisarusta (vauva)
- piirtelee seiniin
- puhuu rumia (esim. nimittelee tyhmäksi)
Aina puhutaan että ei saa tehdä niin ja näin jos on niin tehnyt ja myös että miksi ei saa, mutta ei se yleensä auta.
Kommentit (26)
Ei ole normaalia piirrellä seiniin, onko lapsi joka ei piirrä seiniin epänormaali, tuskin. Vauvaa jos kiusaa ja joutuu kilpailemaan oman vanhemman huomiosta on myös hiukan erikoista, ilmeisesti lapsi joka ei kiusaa on myöskin epänormaali?? Vai olisko kuitenkin sillä miten lapsia kohdellaan ja kasvatetaan jotain tekemistä sen kanssa? Itse olen sitten ilmeisen epänormaaleja lapsia kasvattanut liudan tähän maailmaan kun en ole koskaan tuollaisia ongelmia kohdannut.
Onko lapsellasi ohjattua urheiluharrastusta? Et halua rankaista lastasi hänen energisyydestä ja kokemastaan liikunnan riemusta, ellei ole tarjota ohjattua liikuntaa tilalle. Tekevää ja energistä lasta ei kannata passivoida, usko pois vaan.
Vierailija kirjoitti:
Onko lapsellasi ohjattua urheiluharrastusta? Et halua rankaista lastasi hänen energisyydestä ja kokemastaan liikunnan riemusta, ellei ole tarjota ohjattua liikuntaa tilalle. Tekevää ja energistä lasta ei kannata passivoida, usko pois vaan.
3,5v ei yleensä pääse mihinkään harrastuksiin ilman aikuista ja äidillä ei välttämättä vauvan kanssa oo aikaa harrastaa... Ihan leikkipuisto on riittävästi noin pienelle...
Tuon ikäinen on vielä pieni jotta varsinaiset rangaistukset toimisivat kunnolla. Mutta voit kyllä rajoittaa lasta tiukemmin. Jos meno on levotonta niin pitele tai kytke kiinni kunnes rauhoittuu. Poista usein häiriötä aiheuttavat tavarat. Jos nimittelee niin kiellä tai ota pois leikistä. Mahdolliset rumat sanat voi myös käydä "sylkemässä" vessanpyttyyn.
Vierailija kirjoitti:
Lapset oppii eniten matkimalla vanhempiaan. Jos kotona tehdään ja puhutaan tietyllä tavalla, lapsi tekee samoin. Kiellät tai et.
Usein levoton käytös on huomion hakua.
Hyvin paljon lapset hoksaavat asioita myös itse. Jos eivät hoksaisi niin heistähän tulisi aikuisessa seurassa jonkinlaisia pikkuaikuisia. Pelkkä mallioppiminen ei läheskään riitä selittämään käyttäytymisen motivaatiota.
Ihan mielenkiinnosta, mitä teillä seuraa jos lapsi ei tottele?