Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te jotka asutte oikeasti pienessä omakotitalossa

Vierailija
06.04.2025 |

Minkä kokoinen talonne on? Neliöt, huonemäärä? Montako asukasta? 

Onko talo riittävän kokoinen tarpeisiinne?

Ja nyt kyse siis oikeasti pienistä taloista. 100-neliöinen ei sitä ole.

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

143m2 yksin asun. Riittä aika hyvin.

Heh luetun ymmärtämisen vaikeuksia?

Vierailija
22/50 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerrostaloasuntoni on vähän isompi, mutta tuntuu pienemmältä, kun se oma tila loppuu asunnon ulko-ovelle.

Sama meillä. Asutaan alle 40 neliön talossa, jossa iso tontti ja naapurit kaukana, on piharakennuksia ym. Ja todellakin tuntuu että asumme paljon paljon tilavammin, kuin aiemmin 80-neliöisessä osakkeessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun vanhassa 1800- luvun mäkituvassa. Neliöitä varmaan jotain 30. Tupa ja kamari, ei mukavuuksia, sauna pihalla. Ulkohuussi. Ei täällä kyllä tilaa ole. Ei kukaan halua tulla, ja hyvä niin.👍 

Vierailija
24/50 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun vanhassa 1800- luvun mäkituvassa. Neliöitä varmaan jotain 30. Tupa ja kamari, ei mukavuuksia, sauna pihalla. Ulkohuussi. Ei täällä kyllä tilaa ole. Ei kukaan halua tulla, ja hyvä niin.👍 

Kuulostaa täydelliseltä!

Vierailija
25/50 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa täydelliseltä!

Onhan se, varsinkin kesällä. Talvella aina miettii, että miksi elän näin!😅

Vierailija
26/50 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan samanlaillahan omakotitalon neliöt riittää kuin vastaavanlaisen kerrostalon tai rivitalon. Typerä kysymys.

Riittää pienemmätkin kun voi puuhastella muutakin kun löhöä sohvalla.  Enempi vietän aikaani erillisessä autotallissa kun olohuoneessa.

Vierailija
27/50 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

280 neliötä ja neljä täällä asutaan ..2 kerroksessa ja lisäksi on 80 neliön talli

Vierailija
28/50 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla vastaava pula-aikana rakennettu tölli. Tosiaan, vieraita ei tarvi hätistellä. 🤭

Alan vaan olla liian vanha tähän touhuun itsekin. Terveelle ihan kiva asumismuoto.

Vierailija
29/50 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla vastaava pula-aikana rakennettu tölli. Tosiaan, vieraita ei tarvi hätistellä. 🤭

Alan vaan olla liian vanha tähän touhuun itsekin. Terveelle ihan kiva asumismuoto.

Tässä kolmas samalla tavalla asuva, terveyttäkään ei ole mutta pois en halua. Rakastan tätä paikkaa.

Vierailija
30/50 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paritalon puolikas, 70 neliötä. Minä, avopuoliso ja 10v poika; on liian pieni ja muuttoa mietitään

Vierailija
31/50 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

51 neliötä, 1950-luvulla kesämökiksi rakennettu pieni hirsitalo. Asun yksin, kaksi pientä koiraa kaverinani, joten neliöt riittää hyvin. 

Vierailija
32/50 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on juuri tuo 100 neliötä ja kuuden hengen perhe. Hyvin riittää. 

Vierailija
33/50 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi yhden hengen asuminen 50 neliön talossa on pärjäämistä, mutta vaikka 6 henkeä 120neliön talossa on lukaalissa asumista. 

Vierailija
34/50 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 hlö, 137 neliötä. Voisin ottaa isommankin.

Vierailija
35/50 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En asu mutta mulle riittäisi joku 50 neliötä ihan hyvin. Maatilkku ruoan kasvattamiseen ja alkaisi olla asiat ok.

Vierailija
36/50 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi yhden hengen asuminen 50 neliön talossa on pärjäämistä, mutta vaikka 6 henkeä 120neliön talossa on lukaalissa asumista. 

Kuka on sanonut että 6 henkeä 120 neliössä on lukaalissa asumista? 

Vierailija
37/50 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ap mutta nythän oli kyse pienistä omakotitaloista. Ei ahtaasti asumisesta isommissa neliöissä.

Vierailija
38/50 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

143m2 yksin asun. Riittä aika hyvin.

Mulle tuo olisi liian iso. Jäisi aika paljon hukkatilaa.

Vierailija
39/50 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun unelma esim. nelihenkisenä perheenä olisi muuttaa ehkä 60-65 neliöiseen puolitoistakerroksiseen omakotitaloon. Kolme 10 neliön makkaria, 10 neliön erillinen keittiö, 15 neliön olohuone, loput neliöt kylpyhuone-vessaan ja eteiseen. En keksi mihin tarvitsisi sen enempää tilaa. Talossa olisi vain vähän tavaraa ja huonekaluja, jolloin siellä olisi tarpeeksi avaraa ja muutenkin tilaa olla ja hengittää.

Haluaisin kotoisalta ja sympaattiselta tuntuvan melko vaatimattoman pikkutalon enkä mitään julkiselta tilalta tuntuvaa avaraa hallia. Kotini ei olisi mikään edustus- tai esitystila vaan koti. Sisustusohjelmissa ihmettelen aina, kun ihmiset haluavat kotiinsa jonkun wau-efektin. Omasta mielestäni sellaiset efektit ei kuulu kotiin vaan juurikin julkisiin tiloihin.

Vierailija
40/50 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun unelma esim. nelihenkisenä perheenä olisi muuttaa ehkä 60-65 neliöiseen puolitoistakerroksiseen omakotitaloon.

Kokemuksesta voin sanoa, että ei vaan toimisi ainakaan meillä, unelmia on toki erilaisia (mm. pakettiautossa asuminen) ja jotkut ovat enemmän hotelleissa kuin kotona, mutta jos on ns. koti-ihminen ja harrastaa asioita, niin ikinä ei tunnu olevan tarpeeksi tilaa.

Olen aiemmin asunut yksin 50 m2 kaksiossa ja vaimon kanssa kahdestaan 110 m2 ok-talossa. Nämä riittivät nippa nappa järkevän huonejärjestyksen ansiosta (ei käytäviä yms )... Tähän väliin täytyy sanoa että 15 neliön olohuoneeseen ei mahdu edes tv+laitteet+kaiuttimet ja sohva+tuolit, kirjahyllyistä ym. puhumattakaan... Meillä oli edellisessä talossa n. 40 m2 olohuone ja se oli juuri sopiva...

Itse en myöskään kaipaa mitään mahtailua enkä "hallimaista tilaa" enkä mitään, mutta nyt kun on pieniä lapsia, heillä "jokunen" lelu, jatkossa pitäisi vielä olla omat sängyt, työpöydät ym. ja itse harrastaa edes jotain (tietokoneita, elokuvia, kirjoja, käsitöitä) niin ei esim. meidän n. 170 - 200 m2 (jälkimmäinen lämpimän harrastetilan kanssa) tunnu riittävän ei millään... Viiden ihmisen vaatteet, kengät, tilavaatteet, astiat... Tuntuu että vähintään joku 45 m2 per henkilö voisi olla paikallaan...

Minkäänlaista lemmikkiä en edes harkitsisi, en edes pientä.