En jaksa näitä paniikkioloja ja menkkaoireita
Ikää 38v. Söin pari liuskaa Slindaa jos nämä oireet helpottuisi, mut teki olon vaan pahemmaksi. Nyt kk ilman pillereitä ja ns. ensimmäkset kk menossa vaikka verta ei tule kuin pyyhkiessä ja sitäkin hyvin niukasti. Olo vaan on aivan paska. Vapisuttaa, huimaa, oksentelen, näkö on outo, paniikkiolo, korvissa soi ja suhisee, kaikki tuntuu paskalta vaikka kaikki on ihan samanlailla, kuin hyvinä päivinä. Mikä tähän auttaa? En jaksaisi paeta tätä olo vain nukkumalla. Hyviä kokemuksia kaipaan mikä teillä auttaa näihin oloihin.
Kommentit (23)
Minulla auttaa kun lähden 25 km:n lenkille. Sieltä tullessa on niin väsynyt että ei jaksa panikoida.
Minä olen syönyt jo parisen vuotta Slindaa (lumepillereitä en syö ollenkaan), alku oli ihan perseestä mutta kuukautiset ovat olleet pois -> olotila on paljon parempi ja tasaisempi.
En minäkään jaksa. Itellä joku kierukka muka piti auttaa myös kipuihin. No vähä auttoi. Lopulta ny vuosia sen jälkeen. Eipä paljo mitää hyötyä ollu. Särkytilat helpottanut mut pitkittynyt. Lihassärkyä ymz. Vilja tyynyä lämmitän mikrossa. Jolla saan särkypaikoista kipua pois. Tietty särkylääkettä joutuu käyttää. Vois jo loppua nämä.
Kävin kävelemässä ja tuntui että maailma vaan pyörii silmissä. Pari päivää vaan maannut kotona niin oli pakko edes yrittää ulkoilla.
/ Ap
Vierailija kirjoitti:
Minulla auttaa kun lähden 25 km:n lenkille. Sieltä tullessa on niin väsynyt että ei jaksa panikoida.
Tähän siis yritin vastata.
/ Ap
Vierailija kirjoitti:
Minä olen syönyt jo parisen vuotta Slindaa (lumepillereitä en syö ollenkaan), alku oli ihan perseestä mutta kuukautiset ovat olleet pois -> olotila on paljon parempi ja tasaisempi.
Joo sanottiin, että vähintään 3kk ja mielellään 6kk kannattaa syödä ja katsoa tasoittaako oloa mut itkin kaikesta melkein päivittäin. Naamaan tuli kipeitä isoja finnejä. Tuntui kuin koko kuukausi olisi pelkkää pms/pmdd oiretta.
/ Ap
Ohhoh.
Onkohan sulla jotain traumataustaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo sanottiin, että vähintään 3kk ja mielellään 6kk kannattaa syödä ja katsoa tasoittaako oloa mut itkin kaikesta melkein päivittäin. Naamaan tuli kipeitä isoja finnejä. Tuntui kuin koko kuukausi olisi pelkkää pms/pmdd oiretta./ Ap
Joo, minä puskin sisulla tuon 3kk+ ajan läpi, vuodin kuin seula, oli ihan valtavat kivut ja tunteet heitteli ihan joka suuntaan. Onneksi jaksoin, sillä nyt on ollut ihanan tasaista ja valtaosin kivutonta elämää. Minulle Slindat määrättiin endoepäilyn vuoksi.
mun esivaihdevuosi oireilta kuulostaa, olin toki hiukan sinua vanhempi 42 vuotias. Kannattas kuitenkin estrogeenitasot tutkituttaa.
Vierailija kirjoitti:
Ohhoh.
On. Ihan pienestä lähtien elämässä paljon traumakokemuksia. Myös aikuisiällä. Meinaatko sen vaikuttavan tähän?
Vierailija kirjoitti:
mun esivaihdevuosi oireilta kuulostaa, olin toki hiukan sinua vanhempi 42 vuotias. Kannattas kuitenkin estrogeenitasot tutkituttaa.
Olen tätä yrittänyt lääkärissä sanoa mut sieltä saa yleensä vastauksen olet vielä niin nuori, ettei voi olla esivaihtareita. Tiistaina lääkäri ja aion ottaa asian esille. Minkälaista sulla oli kun esivaihdevuodet alkoi näkyä?
/ Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo sanottiin, että vähintään 3kk ja mielellään 6kk kannattaa syödä ja katsoa tasoittaako oloa mut itkin kaikesta melkein päivittäin. Naamaan tuli kipeitä isoja finnejä. Tuntui kuin koko kuukausi olisi pelkkää pms/pmdd oiretta./ Ap
Joo, minä puskin sisulla tuon 3kk+ ajan läpi, vuodin kuin seula, oli ihan valtavat kivut ja tunteet heitteli ihan joka suuntaan. Onneksi jaksoin, sillä nyt on ollut ihanan tasaista ja valtaosin kivutonta elämää. Minulle Slindat määrättiin endoepäilyn vuoksi.
No hyvä jos saat niistä avun. Minulla loppui vuodot pillereistä mut se myös ahdisti, kun muuten kaikki oireet, mut ei vuotoa.
/ Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohhoh.
On. Ihan pienestä lähtien elämässä paljon traumakokemuksia. Myös aikuisiällä. Meinaatko sen vaikuttavan tähän?
Kysyin koska itsellä ptsd ja tunnistin heti omaa jokapäiväistä oireilua tuossa, kuulostaa dissosiaatiolta.
Slindaa koitin minäkin jossain vaiheessa ensometrioosin vuoksi mutta kaksi kuukautta syötyäni olin osastolla.
Oletko saanut hoitoa mt-ongelmiin?
Koita jotain keskittymisharjorjoituksia josko saisit maadoitettua itseäsi. Esim ota joku esine käteen, laita merkille miltä se tuntuu, minkä värinen ja muotoinen jne tai koeta pitää vaikka jääpalaa käsissäsi.
Mä aika usein menen vessan lattialle makaamaan kun jostain syystä just se tuntuu silloin turvallisimmalta.
Itsellä ei noissa toimi kuin rauhoittava (joka ollaan lopettamassa taas). En ole toimintakykyinen lainkaan ilman noissa oloissa.
Mittaa myös verenpainetta, jos on liiankorkea/liian matalalla, sekin tekee paniikin oloa,
kokemusta on.
Vierailija kirjoitti:
Oletko addikti liikunnan tuottamaan euforiaan, sellaistakin on.
Sitten vanhemmalla iällä jokin nivelvaiva ym, jos joka pv juosta pitää.
Vierailija kirjoitti:
Kävin kävelemässä ja tuntui että maailma vaan pyörii silmissä. Pari päivää vaan maannut kotona niin oli pakko edes yrittää ulkoilla.
/ Ap
Mittaa ne verenpaineet ja rauta-arvot
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohhoh.
Kysyin koska itsellä ptsd ja tunnistin heti omaa jokapäiväistä oireilua tuossa, kuulostaa dissosiaatiolta.
Slindaa koitin minäkin jossain vaiheessa ensometrioosin vuoksi mutta kaksi kuukautta syötyäni olin osastolla.
Oletko saanut hoitoa mt-ongelmiin?
Koita jotain keskittymisharjorjoituksia josko saisit maadoitettua itseäsi. Esim ota joku esine käteen, laita merkille miltä se tuntuu, minkä värinen ja muotoinen jne tai koeta pitää vaikka jääpalaa käsissäsi.
Mä aika usein menen vessan lattialle makaamaan kun jostain syystä just se tuntuu silloin turvallisimmalta.
Oon käynyt mm. psykoterapian (3vuotta) ja tällä hetkellä oon vielä erikoisairaanhoitopiirissä kun viime syksynä olin osastolla muutaman viikon vähän samanlaisten oireiden vuoksi. Nämä oireet kyllä voimistuvat aina kierron mukaan. Joskus tuntuu että maailma näyttää oudolta (varsinkin ulkona/kaupoissa), että oon myös miettinyt dissosiaatiota.
/ Ap
Koita muuta merkkiä, noissa on paljon vaihtoehtoja ja usein noita oireita voidaan helpottaa. Niitä pillereitä voi myös syödä niin että jätät ne vuodot kokonaan pois, eli jätetään siitä listasta aina ne muutamat ns valepillerit syömättä. Noilla nykyisillä voisi myös tätä testaa. Menkat on kuitenkin periaatteessa ihan turhat...
Vierailija kirjoitti:
Mittaa myös verenpainetta, jos on liiankorkea/liian matalalla, sekin tekee paniikin oloa,
kokemusta on.
Joo verenpainelääkitys on käytössä. Alapaine on ollut korkeahko.
/ Ap
Lisään vielä, että syön Seronil 40mg/päivä ja sitä syönyt jo vuosia.