Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Turku vai Tampere, kokemuksia asuinpaikkana?

Vierailija
06.04.2025 |

Muutto pk-seudulta suunnitelmissa, työ paikkariippumaton. Hyvät ja huonot puolet? 

Kommentit (227)

Vierailija
181/227 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampereella on talvella enemmän lunta. Kun Tampereella pyryttää, niin Turussa sataa loskaa. Turussa on lyhyemmät kulkumatkat, jos ei minnekään Jäkärlään muuta, ja Turussa taitaa olla halvemmat asunnot. Ehkä tamperelaiset ovat rennompia. Turussa on lapsille todella paljon tekemistä, Tampereella en ole asunut lapsiperheenä.

Vierailija
182/227 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos massia riittää ja työ on paikkariippumatonta, voi olla järkevää kohdistaa katse naapurikuntiin. Samalla voi välttyä tietynlaisilta aineksista naapurissa. Tampereen naapurikunnat ovat vähän samantyyppisiä kuin Uudellamaalla vaikkapa Nurmijärvi. Turun naapurit ovat varsin samankaltaisia. Siitä on kai turha väitellä, suosiiko enemmän merta vai järviä. 

Ympäryskunnissa pikkulapsilla voi olla kivaa, mutta teineillä on usein ongelmia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/227 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä kysymys asuinpaikasta on vähän samankaltainen asia kuin asema matkailukaupunkina. Turkulainen kuvittelee ja uskottelee muille mielellään kotikaupunkinsa totta  kai olevan ylivoimainen matkailun saralla, ovista ja ikkunoista kuulemma tunkee matkailijoita innosta piukeina ihmettelemään Suomen vanhimman kaupungin kauneutta. Uutta loistohotelliakin suunnitellaan Aurajoen rannalle. No, todellisuus on jotain aivan  toista. Tampereen ylivoima matkailun saralla vanhaan kilpakumppaniinsa on vain kasvanut. Vuonna 2025 Tilastokeskuksen majoitustilaston mukaan kotimaisia ja ulkomaisia hotelliyöpymisiä tilastoitiin noin 500 000 enemmän kuin Turussa. Näistä pieni vähemmistö oli myös viime vuonna ulkomaalaisia hotellivieraita, joten satamakaupungin asemasta huolimatta Turku ei paljon maailmalta vedä matkailijoita oletettuja ihanuuksiaan ihmettelemään! Tästä "tutkimustuloksesta" olen aikoinaan tullut vakuuttuneeksi henkiökohtaisesti siitä, että Turun puolesta suureen ääneen huutavat ovat vain uskomattomien satujen livertelijöitä. Turun kautta tosiaan lähtee komea määrä supisuomalaista miniristeilijöitä vuosittain, mutta Turussa yöpyvien turistien luvuissa nämä eivät tosiaan näy mitenkään. Tampereen vahvuus taas on kaupungin erittäin monipuolinen ympärivuotinen tapahtumatarjonta läpi vuoden, ei pelkästään jokin tietty yksittäinen festari tai Särkänniemen huvipuisto. Jos on yöpyviä turisteja, niin on Tampereen hotellivarustuskin toistatuhatta huonetta mittavampi kuin Turun! Jos tämä ei ole kouriintuntuva ero Tampereen eduksi niin mikä sitten on? 

Niin kuinka monia vaan kiinnostaa omaa asuinpaikkaa valitessa jotkut hotellit. Ei minua ainakaan. Minusta Turussa on viehättävää osin juuri se, että vaikka se onkin suomalaisittain suurehko kaupunki, siellä ei ole sellaista kiireistä business-tunnelmaa kuin esim. Helsingissä, vaan leppoisampi, paikallisempi. Eli siis minulle se kansainvälisten yöpyjien puute on lähinnä plussa. Itse vaan tykkään Turun viboista enemmän, ehkä se on se kun on saaristokaupungissa syntynyt ja meri on tosi tärkeä juttu mulle. 

Tuohon voi vastata, että erilaisissa kaupunkien mainetutkimuksissa on tutkittu Suomen kaupunkien suosituimmuutta jo useamman vuoden ajan. Tampere on pärjännyt niissä pääsääntöisesti erittäin hyvi, usein Turkua paremmin. Siitä voi vetää sen johtopäätöksen, etteivät lähellekään kaikki suomalaiset pidä merenrantasijaintia sellaisena välttämättömyytenä kuin mitä Vauva.fi:n yksittäisistä vastauksista voisi kuvitella. Tänne on myös Turku-henkiset kirjoitelleet useampaankin kertaan kaupungin satamasta, merenrantasijainnista ym. seikoista, jotka saavat "kansainvälistä tunnelmaa" kaupunkiin. Kansainvälisten yöpyjien puute Turussa taas osoittaa, että turkuilijoiden jutut eivät monesti pidä paikkaansa suhteessa "periviholliseen". Ja Turussa viehättää Helsinkiä pienemmän kaupungin kiirettömämpi tunnelma, mikä pitää kutinsa erittäin hyvin myös Tampereella. Sama pätee moniin muihinkin esitettyihin Turku-perusteisiin. Toki asuminen satamakaupungissa on hyvä vaihtoehto, jos mielii useita kertoja vuodessa jonnekin laivaristeilylle, mutta itse en pysty kuvittelemaankaan miniristeileväni niin usein. Meitä on moneen lähtöön. 

Tampereen monipuolinen tapahtumatarjonta on valttikortti niin matkailijoille kuin pysyvällekin muutolle kaupunkiin. Sama pätee myös Tampereen hyvään saavutettavuuteen koko Suomessa. Hyvä pointti niin pysyvän asumisen kuin matkailunkin näkökulmasta. 

Tampere on mitä suurimmassa määrin "rannalla." Ei toki meren mutta eipä ole Turkukaan kun keskustan halki virtaa vain joki.

Turussa on toki merenrantaa vaikka muille jakaa mutta vasta keskustan ulkopuolella ja sinne pitää vartavasten lähteä kuten Ruissaloon tai Naantaliin.

Turun jokirantaa vastaavaa miljöötä ravintolalaivoineen ja tapahtumineen, kaikki kävelyetäisyyden säteellä on vaikea löytää muualta Suomesta.

Miksi liioitella muutamien jokilaivoijen merkitystä ravintolatoiminnassa. Keskinkertaista ruokaa ahtaassa ja ravintolatoiminnan kannalta epäkäytännöllisessä laivassa. Ei vakuuta. 

Siellä juodaan kaljaa kannella.

Vierailija
184/227 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sulla ei ole autoa, niin Turussa eri asiat on yleensä vähän paremmin pyörämatkan/kävelymatkan päässä. Jos sä ajat autolla niin silloin ero ei ole niin iso että sillä olisi mitään merkitystä.

Muuten Turulla ja Tampereella on oikeastaan hyvin vähän eroa.

Mites asukkaat ja ilmapiiri? Turkua on sanottu eurooppalaiseksi kaupungiksi toisin kuin Tamperetta. Miten tämä näkyy?

Murjotetaan työpaikan taukotilassa turpa mutturalla.  Aamulla työkavereille murahdetaan hiljaa moro.

Vierailija
185/227 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä kysymys asuinpaikasta on vähän samankaltainen asia kuin asema matkailukaupunkina. Turkulainen kuvittelee ja uskottelee muille mielellään kotikaupunkinsa totta  kai olevan ylivoimainen matkailun saralla, ovista ja ikkunoista kuulemma tunkee matkailijoita innosta piukeina ihmettelemään Suomen vanhimman kaupungin kauneutta. Uutta loistohotelliakin suunnitellaan Aurajoen rannalle. No, todellisuus on jotain aivan  toista. Tampereen ylivoima matkailun saralla vanhaan kilpakumppaniinsa on vain kasvanut. Vuonna 2025 Tilastokeskuksen majoitustilaston mukaan kotimaisia ja ulkomaisia hotelliyöpymisiä tilastoitiin noin 500 000 enemmän kuin Turussa. Näistä pieni vähemmistö oli myös viime vuonna ulkomaalaisia hotellivieraita, joten satamakaupungin asemasta huolimatta Turku ei paljon maailmalta vedä matkailijoita oletettuja ihanuuksiaan ihmettelemään! Tästä "tutkimustuloksesta" olen aikoinaan tullut vakuuttuneeksi henkiökohtaisesti siitä, että Turun puolesta suureen ääneen huutavat ovat vain uskomattomien satujen livertelijöitä. Turun kautta tosiaan lähtee komea määrä supisuomalaista miniristeilijöitä vuosittain, mutta Turussa yöpyvien turistien luvuissa nämä eivät tosiaan näy mitenkään. Tampereen vahvuus taas on kaupungin erittäin monipuolinen ympärivuotinen tapahtumatarjonta läpi vuoden, ei pelkästään jokin tietty yksittäinen festari tai Särkänniemen huvipuisto. Jos on yöpyviä turisteja, niin on Tampereen hotellivarustuskin toistatuhatta huonetta mittavampi kuin Turun! Jos tämä ei ole kouriintuntuva ero Tampereen eduksi niin mikä sitten on? 

Niin kuinka monia vaan kiinnostaa omaa asuinpaikkaa valitessa jotkut hotellit. Ei minua ainakaan. Minusta Turussa on viehättävää osin juuri se, että vaikka se onkin suomalaisittain suurehko kaupunki, siellä ei ole sellaista kiireistä business-tunnelmaa kuin esim. Helsingissä, vaan leppoisampi, paikallisempi. Eli siis minulle se kansainvälisten yöpyjien puute on lähinnä plussa. Itse vaan tykkään Turun viboista enemmän, ehkä se on se kun on saaristokaupungissa syntynyt ja meri on tosi tärkeä juttu mulle. 

Tuohon voi vastata, että erilaisissa kaupunkien mainetutkimuksissa on tutkittu Suomen kaupunkien suosituimmuutta jo useamman vuoden ajan. Tampere on pärjännyt niissä pääsääntöisesti erittäin hyvi, usein Turkua paremmin. Siitä voi vetää sen johtopäätöksen, etteivät lähellekään kaikki suomalaiset pidä merenrantasijaintia sellaisena välttämättömyytenä kuin mitä Vauva.fi:n yksittäisistä vastauksista voisi kuvitella. Tänne on myös Turku-henkiset kirjoitelleet useampaankin kertaan kaupungin satamasta, merenrantasijainnista ym. seikoista, jotka saavat "kansainvälistä tunnelmaa" kaupunkiin. Kansainvälisten yöpyjien puute Turussa taas osoittaa, että turkuilijoiden jutut eivät monesti pidä paikkaansa suhteessa "periviholliseen". Ja Turussa viehättää Helsinkiä pienemmän kaupungin kiirettömämpi tunnelma, mikä pitää kutinsa erittäin hyvin myös Tampereella. Sama pätee moniin muihinkin esitettyihin Turku-perusteisiin. Toki asuminen satamakaupungissa on hyvä vaihtoehto, jos mielii useita kertoja vuodessa jonnekin laivaristeilylle, mutta itse en pysty kuvittelemaankaan miniristeileväni niin usein. Meitä on moneen lähtöön. 

Tampereen monipuolinen tapahtumatarjonta on valttikortti niin matkailijoille kuin pysyvällekin muutolle kaupunkiin. Sama pätee myös Tampereen hyvään saavutettavuuteen koko Suomessa. Hyvä pointti niin pysyvän asumisen kuin matkailunkin näkökulmasta. 

Tampere on mitä suurimmassa määrin "rannalla." Ei toki meren mutta eipä ole Turkukaan kun keskustan halki virtaa vain joki.

Turussa on toki merenrantaa vaikka muille jakaa mutta vasta keskustan ulkopuolella ja sinne pitää vartavasten lähteä kuten Ruissaloon tai Naantaliin.

Turun jokirantaa vastaavaa miljöötä ravintolalaivoineen ja tapahtumineen, kaikki kävelyetäisyyden säteellä on vaikea löytää muualta Suomesta.

Miksi liioitella muutamien jokilaivoijen merkitystä ravintolatoiminnassa. Keskinkertaista ruokaa ahtaassa ja ravintolatoiminnan kannalta epäkäytännöllisessä laivassa. Ei vakuuta. 

Siellä juodaan kaljaa kannella.

Toisin sanoen vähän enemmän oluenkittauspaikkoja  laivassa kuin Tampereen Ratinansuvannon kaksi ehdokasta. Silver linen laivoilla pääsee lyhyelle lounasristeilylle Pyhäjärveen, mutta Turussa on kuulemma vastaava pikkuristeilyjä merelle. 

Vierailija
186/227 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sulla ei ole autoa, niin Turussa eri asiat on yleensä vähän paremmin pyörämatkan/kävelymatkan päässä. Jos sä ajat autolla niin silloin ero ei ole niin iso että sillä olisi mitään merkitystä.

Muuten Turulla ja Tampereella on oikeastaan hyvin vähän eroa.

Mites asukkaat ja ilmapiiri? Turkua on sanottu eurooppalaiseksi kaupungiksi toisin kuin Tamperetta. Miten tämä näkyy?

Murjotetaan työpaikan taukotilassa turpa mutturalla.  Aamulla työkavereille murahdetaan hiljaa moro.

Tahtoo olla niin että lähinnä turkulaiset itse sanovat näin. Turhaa bravadoa, kuten niin paljon näissä turkulaisjutuissa. Ne olisivat ihan oma ketjun aiheensa. Tyhjää paisuttelua ja vanhentuneita saavutuksia vuosisatojen takaa. 

Vierailija
187/227 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

We love Finland -sivusto on järjestänyt äänestyksen Suomen parhaasta kauppahallista. Tampereen kauppahalli voitti äänestyksen ylivoimaisesti. Seuraavaksi tulleet Kuopion ja Turun kauppahallit jäivät selvästi taakse. Tiedetään myös kertoa, että Tampereen kauppahalli on Suomen suurin. Uskaliaimmat rohkeavat väittää, että se olisi jopa koko Pohjoismaiden suurin kauppahalli. Voitteko kuvitella? Lisäksi on mainittava, että Tampereen kauppahalli on eräs malliesimerkki Tampereen kaunista keskustaa siellä täällä sävyttävistä komeista jugend-rakennuksista. 😁

Turkulaiset puhuvat palturia omasta kaupungistaan, tamperelaiset juhlivat omia saavutuksiaan. 

Vierailija
188/227 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut molemmissa yli kymmenen vuotta ja kyllä Turku vie voiton. Jo ihan ilmanlaadun vuoksi. Tampereella on lumisempi talvi, jonka vuoksi hiekoitetaan niin maan perusteellisesti. Sitä hiekkapölyä on ilmassa koko kevään pitkälle melkein juhannukseen saakka. Turun keskustassa on muutenkin kivempi kävellä, Aurajoen rantamat ovat kauniimpia kuin Hämeenkatu tai edes Ratinan rannat. Narkkeja on Tampereella enemmän. Kauppahalli on hyvä ruokapaikka molemmissa. 

Vierailija
189/227 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielikuvat kaupungeista tiivistyvät usein kaupunkien keskustoihin, jotka ovat kaupunkien käyntikortteja. Turkulaiset ovat puhuneet kaikenlaista esim. ravintoloista ja vaatekaupoista. Elävät kaupunkikeskustar ry:n ansiokkaasta jokavuotisesta keskusta-analyysistä selviää, että Tampereella näyttää olevan selvästi suurempi ravintolamaailma kuin Turussa ja paljon enemmän vaatekauppoja. Tampereen keskustan mitattu kokonaiselinvoima on myös parempi. Ns. vartin keskustan asukastiheys on kummassakin kaupunginssa samaa luokkaa, yli 8000 asukasta neliökilometriltä. Elinvoimamittauksen tulokset ovat jokaisen luettavista verkossa. Siihen sisältyvien numeroiden sisältämän informaation sisäistäminen ei luulisi olevan kenellekään liian vaikeaa. Mainitsen tässä vielä erikseen lahjomattoman mittaajan ravitsemus- ja vaatekauppatulokset viime keväältä. Tampere 459 ravitsemusliikettä, Turku 270, muodin ja asusteiden kategorian osalta 138 ja Turku 85 liikettä. Luvut puhuvat aika selvää kieltä, vai mitä. Helsinki on kaikissa kategorioissa ylivoimainen keskusta ja Espoo sekä Vantaa alisuorittajia, koska yksi selvä kaupunkikeskusta puuttuu. 

Jos pääkaupunkiseutulainen tosiaan pohtii kirjojensa vaihtoa, määrällis-urbaaneilla kriteereillä Tampeen keskusta on tällä hetkellä melko vahvasti niskan päällä. Suhtaudun vienolla hymyllä näihin turkulaisten yrityksiin väittää, että yksi turkulainen tietää jotakin eurooppalaisuudesta, mikä onkin sitä turkulaisten (turhaa) keskinäistä jutustelua. 

Vierailija
190/227 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut molemmissa yli kymmenen vuotta ja kyllä Turku vie voiton. Jo ihan ilmanlaadun vuoksi. Tampereella on lumisempi talvi, jonka vuoksi hiekoitetaan niin maan perusteellisesti. Sitä hiekkapölyä on ilmassa koko kevään pitkälle melkein juhannukseen saakka. Turun keskustassa on muutenkin kivempi kävellä, Aurajoen rantamat ovat kauniimpia kuin Hämeenkatu tai edes Ratinan rannat. Narkkeja on Tampereella enemmän. Kauppahalli on hyvä ruokapaikka molemmissa. 

Iske toki oikeita tietoja pöytään, jos sinulla niitä on. Tieto yhden asukkaan asumisesta kummassakin kaupungissa ei ole luotettava tiedonlähde. Uskoakseni arkikieleen vakiintunut muoto on narkkari, ei narkki, kun puhutaan narkomaaneista. Rakkailla lapsilla on toki useampiakin nimejä. Punk-musiikin kannattajatkin ovat punkkareita, eivät punkkeja.

Vierailija
191/227 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, Tampereen kauppahallin tosiaan voitti äänestyksen, Turku jäi kolmanneksi Kuopion mainion hallin jälkeen. 

Vierailija
192/227 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kumpi tahansa tarkoittaa pk-seudun asukkaalle merkittävää elämänlaadun nousua eikä vähiten siksi että varsinkin Turussa mutta myös Tampereella on perheelliselläkin varaa ihmisasuntoon reilun 10 minuutin ajomatkan päässä keskustasta.

Yhtäkkiä kaikki se mikä Helsingissä on levällään julkisilla vähintään puolen tunnin matkan säteellä onkin kompaktisti kävely- tai sähköpotkulautamatkan päässä.

Turussa saa samalla rahalla kyllä hieman enemmän kun Tampere alkaa olla valitettavasti kuplassa. Kummassakin on luontoa mutta Ruissalo, turun saaristo ja keskustan jokiranta saa minulta korkeammat pisteet Tampereen vastineisiin verrattuna. 

Työpaikkojen tarjonta riippuu alasta joten siitä ei voi mennä tekemään yleistyksiä. Turussa on telakka ja medical-puolta, tampereella taas tekniikan alan hommia.

Vierailija
193/227 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"keskusta-analyysistä selviää, että Tampereella näyttää olevan selvästi suurempi ravintolamaailma kuin Turussa ja paljon enemmän vaatekauppoja"

Tuijotat määrää asiassa jossa laatu ratkaisee.

Kymmenen karvakäsikebulaa ei vastaa yhtä Michelin-ravintolaa.

Minä olen asunut Turussa ja majaillut kesäisin sukulaisten luona Tampereella joten voin sanoa että kumpi tahansa kelpaa minulle asuinpaikaksi kun muutan seuraavaksi täältä pk-seudulta jonnekin ihmisasutukseen soveltuvaan kaupunkiin. 

Tämä ei muuta sitä faktaa että Turku on Suomen eurooppalaisin tai ylipäätään länsimaisin kaupunki. Tampere on viime vuosien "kehityksen" takia valunut aika jyrkästi alas minun short-listallani.

Vierailija
194/227 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan kumpi tahansa tarkoittaa pk-seudun asukkaalle merkittävää elämänlaadun nousua eikä vähiten siksi että varsinkin Turussa mutta myös Tampereella on perheelliselläkin varaa ihmisasuntoon reilun 10 minuutin ajomatkan päässä keskustasta.

Yhtäkkiä kaikki se mikä Helsingissä on levällään julkisilla vähintään puolen tunnin matkan säteellä onkin kompaktisti kävely- tai sähköpotkulautamatkan päässä.

Turussa saa samalla rahalla kyllä hieman enemmän kun Tampere alkaa olla valitettavasti kuplassa. Kummassakin on luontoa mutta Ruissalo, turun saaristo ja keskustan jokiranta saa minulta korkeammat pisteet Tampereen vastineisiin verrattuna. 

Työpaikkojen tarjonta riippuu alasta joten siitä ei voi mennä tekemään yleistyksiä. Turussa on telakka ja medical-puolta, tampereella taas tekniikan alan hommia.

Yksi kantakaupungin parhaista puolista on, että lapsiperheillä ei yleensä ole varaa asua täällä. Tässäkin asuu naapureina pääasiassa akateemisia lapsettomia pariskuntia ja sinkkuja. Yritin miettiä mihin muka menisi puoli tuntia enkä keksi mitään. Mihin mahdoit viitata?

Vierailija
195/227 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen koko elämäni 56v elänyt Turussa, eri puolilla, lähinnä keskusta ja - eteläpuolella. Ihana kaupunki! Kunnon keskusta eikä mikään katukeskusta kuten Tamperella vain joku hämeenkatu on muka keskusta. Luonto on joka paikassa kävelymatkan päässä, meri ja leudommat tslvet kuin tampereella. Kaunista vanhaa rakentamista on on varsinkin keskustadsa!

Vierailija
196/227 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"keskusta-analyysistä selviää, että Tampereella näyttää olevan selvästi suurempi ravintolamaailma kuin Turussa ja paljon enemmän vaatekauppoja"

Tuijotat määrää asiassa jossa laatu ratkaisee.

Kymmenen karvakäsikebulaa ei vastaa yhtä Michelin-ravintolaa.

Minä olen asunut Turussa ja majaillut kesäisin sukulaisten luona Tampereella joten voin sanoa että kumpi tahansa kelpaa minulle asuinpaikaksi kun muutan seuraavaksi täältä pk-seudulta jonnekin ihmisasutukseen soveltuvaan kaupunkiin. 

Tämä ei muuta sitä faktaa että Turku on Suomen eurooppalaisin tai ylipäätään länsimaisin kaupunki. Tampere on viime vuosien "kehityksen" takia valunut aika jyrkästi alas minun short-listallani.

Sitten ollaan pelkästään sokeiden uskomusten valtakunnassa, jossa todella punnittavalla tiedolla ei ole mitään tekemistä minkään kanssa. Jos turkulainen haluaa uskoa kotikaupunkinsa olevansa "mualiman napa", hän uskoo niin. Itse väitän Suomen olevan sellaisenaan kaikkine kansallisine erikoispiirteineen aitoja oikeita eurooppalaisia ja länsimaalaisia ja kilpailu jostain oikeimmasta ja "eurooppalaisimmasta" kaupungista on aivan turhaa koska kaikki suomalaiskaupungit ovat länsimaisia ja eurooppalaisia. Suomen ja suomalaisiuuden itsevähättely yhden kaupunkipahasen ylistämiseksi on typerää puhetta.  Täten puhe Suomen eurooppalaisimmasta kaupungista ei ole mitään faktaa vaan kokoelma kiistanalaisia uskomuksia. Yksi yliarvostetun kansainvälisen laatumerkin tavoittanut ravintola taas ei sano paljon mitään. Jo pelkästään kauppahallillinen hinta-laatusuhteeltaan parempia ja monipuolisempia vaihtoehtoja on huomattavasti parempi ja monipuolisempi kattaus kuin yksi ylihinnoilteltu ruokahifistelypaikka. 

Minusta Tampere on pelkästään toteuttanut sellaista kaupunkikehitystä, josta Turussa haaveillaan ja aiotaan toteuttaa, mikäli rahkeet riittävät. Ratikka ja uusi areena ovat esimerkkejä. 

Vierailija
197/227 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen koko elämäni 56v elänyt Turussa, eri puolilla, lähinnä keskusta ja - eteläpuolella. Ihana kaupunki! Kunnon keskusta eikä mikään katukeskusta kuten Tamperella vain joku hämeenkatu on muka keskusta. Luonto on joka paikassa kävelymatkan päässä, meri ja leudommat tslvet kuin tampereella. Kaunista vanhaa rakentamista on on varsinkin keskustadsa!

Elävät kaupunkikeskustat ry:n mukaan Tampereen liikekeskusta on laajin ja elinvoimaisin kehäkolmosen ulkopuolella. Turunkin keskusta häviää määrällisillä kriteereillä. Asia on todellakin yhtäläisillä kriteereillä tutkittu. Turussa on myös kokonaisuudessaan yli 50 000 asukasta ja kaupunkiseudulla selvästi enemmän vähemmän kuin Tampereella. Minusta merkittävä ero, joka on kehittynyt nykytasolle vasta viime vuosikymmeninä. 

Vierailija
198/227 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään Turusta. Asunut täällä 3 vuotta. Aiemmin ulkomailla ja Hesas ja maaseudulla. 

Ruissalon tammimetsät ja merenranta. Keskusta kävellen pääsee joka paikkaan. Joenranta kaunis ja eläväinen. Ihan siisti kaupunki ja mukavia ihmisiä. 

Tampesteria en tunne. Nuorena kävin siellä  paljonkin. Varmaan hyvä valinta sekin. Viihtyminen riippuu paljolti siitä millaisen kodin onnistuu löytämään. 

Vierailija
199/227 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tykkään Turusta. Asunut täällä 3 vuotta. Aiemmin ulkomailla ja Hesas ja maaseudulla. 

Ruissalon tammimetsät ja merenranta. Keskusta kävellen pääsee joka paikkaan. Joenranta kaunis ja eläväinen. Ihan siisti kaupunki ja mukavia ihmisiä. 

Tampesteria en tunne. Nuorena kävin siellä  paljonkin. Varmaan hyvä valinta sekin. Viihtyminen riippuu paljolti siitä millaisen kodin onnistuu löytämään. 

Kävellen pääsee joo jos kestää sen mäkisyyden. Turussa ei tarvitse kauaa käppäillä niin pohkeet huutaa hoosiannaa. Tampere on tässä suhteessa paljon kävelijäystävällisempi.

Vierailija
200/227 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljasjalkainena stadilaisena en muuttaisi kumpaankaan vaikka maksettaisiin, liian pieniä paikkoja. Mutta jos noista on pakko valita niin Turku. Lähinnä merellisyyden (pääsee kätevästi myös Ruotsiin) ja upean saariston vuoksi. Tampere on erään siellä asuvan sukulaiseni mukaan myös sisäänpäin lämpiävämpi, siellä se kaupunkilaisuus ja kaupunkilainen elämäntapa on tuoreempi juttu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme seitsemän