Synnytyksessä epiduraalin saaneet
oletteko huomanneet vielä reilu vuosikin synnytyksestä, että ristiselän seutu olisi " oireillut" ? Minulla on selkävaivat jatkuneet synnytyksestä saakka ja siitä on kohta aikaa jo kaksi vuotta. Olen miettinyt, että johtuisivatko ne kenties epiduraalista kun muistan joskus lukeneeni, että ainakin osalla synnytyksen jälkeen olisi selkä ollut sen takia kipeänä ainakin jonkin aikaa. Onko kenelläkään vaivoja enää näin kauan synnytyksestä?
Kommentit (33)
minulla on välillä viikkojenkin lähes kivuttomia aikoja, mutta esim nyt on kipuja päivittäin. Ei johdu vauvan nostelusta, sillä koska loppujen lopuksi jouduin keisarileikkaukseen, en nostellut vauvaa pitkään aikaan varmuuden vuoksi, sillä oli mahdollista pyytää miestä nostelemaan, kun hän oli pitkällä lomalla.
Kyllä vaan olen edelleen sitä mieltä, että jotain tekemistä tällä on sen epiduraalin tai synnytyksen kanssa. Epäilen epiduraalia.
Kunpa joku jaksaisi muodostaa kimpan ja sitten kun joku saa tietää, miten tähän saisi parannusta, niin kertoisi siitä muillekin. Tai edes saisi tietää syyn, miksi näin kävi. Jotenkin syynkin tietäminen jotenkin olisi helpottavaa.
(vauvan pää oli huonossa asennossa, siksi pitkittyi ja siksi keisarileikkaus)
Jotenkin mukavaa löytää kohtalotovereita. Luulin olevani ainoa.
Ei siitä missään vaiheessa mitään vaivoja tullut.
Synnytyksen jälkeen yläselkä oli tosi kipeä monta kuukautta ja jopa kramppaili. Söin 10 pvää parasetamolia ja se osittain auttoin. Itse arvelin selän rasittuneen raskaudesta ja huonosta vauvan nosto/kantoasennoista. Olin sektiopotilas ja paranin hyvin hitaasti.
Vuosi synnytyksen jälkeen on alkanut ilmaantua alaselkäkipuja. Itse oletan niiden olevan huonosta lapsen nosto- ja kantoasennosta johtuvia, sillä vatsa- ja selkälihakseni ovat varmasti todella huonossa kunnossa.
Kuten jollain muullakin, niin epiduraali ei poistanut kaikkia kipuja. Tunsin joka supistuksen oikeassa lantiossa. Lopulta jouduin kiireelliseen sektioon ja epiduraalin määrää lisättiin.
Ottaisin epiduraalin seuraavassakin synnytyksessä.
joissakin asennoissa ristiselässä oli puutunut tunne, tätä kesti viikkoja synnytyksen jälkeen. Nyt kuopus jo 1v eikä ole pitkään aikaan ollut enää mitään oireita.
vielä synnytän, niin aion pyytää keisarileikkauksen nukutuksessa. En anna enää laittaa epiduraalia. (Ellei sitten joskus ole jostain syystä aivan pakko.)
Seuraavassa synnytyksessä sanoin kätilölle asiasta ja sainkin spinaalin epiduraalin sijaan. Kätilö ei alkuunkaan epäillyt sanojani vaan sanoi anestesialääkärillekin että synnyttäjä saanut kipuja epiduraalista ja lääkärikin sanoi, että laitetaan sitten spinaali. Ei siis ilmeisesti ihan tavatonta.
Mulla vielä näin kauan. 5 vuotta on aika pitkä aika.
Niin iso vaiva oli, että olen päättänyt, että ei enää epiduraalia. Onneksi en seuraavassa synnytyksessä tarvinnut.
Toinen raskaus menossa, ensimmäisessä en ehtinyt enkä oikeastaan tarvinnutkaan epiduraalia, mutta olen miettinyt silti, että entä jos tässä synnytyksessä tarvitsenkin.
Jos siitä voi tulla kipuja noin pitkän aikaa synnytyksen jälkeen, taitaa olla parempi kärsiä synnytyksessä sen sijaan. :) No, toivotaan että kivut on siedettävissä niinkuin edelliselläkin kerralla..
Onneksi mulle ei tullut vielä sitä synnytyksen jälkeistä masennustakin. Taitaa olla huonosti tutkittu tai informoitu nuo epiduraalin haittavaikutukset . 6
En tietääkseni ole missään vaiheessa väittänyt, että epiduraali olisi ristiselkääni pistetty, olen vaan sanonut että kipu on on siellä ja on ollut synnytyspäivästä lähtien, ei koskaan aikaisemmin.
Ilmeisesti aihe ärsyttää täällä jo useampaa, en tiedä miksi, mutta kiitos kommenteista niille joilla on ollut samoja tuntemuksia.
-Ap-