Synnytyksessä epiduraalin saaneet
oletteko huomanneet vielä reilu vuosikin synnytyksestä, että ristiselän seutu olisi " oireillut" ? Minulla on selkävaivat jatkuneet synnytyksestä saakka ja siitä on kohta aikaa jo kaksi vuotta. Olen miettinyt, että johtuisivatko ne kenties epiduraalista kun muistan joskus lukeneeni, että ainakin osalla synnytyksen jälkeen olisi selkä ollut sen takia kipeänä ainakin jonkin aikaa. Onko kenelläkään vaivoja enää näin kauan synnytyksestä?
Kommentit (33)
mutta jattelin johtuvan siitä että raskaudessa selkä oli saanut kokea kovia ja nikamat vaan paukkuivat. Toisen raskauden jälkeen ei ollut ongelmia.
Kysele ihmeessä kivuistasi neuvolasta tms.
Oli aluksi alaselkä ja jalat kipeät monta viikkoa. Nykyään vain ajoittain, mutta kipu on sitten aika häiritsevää, kuten juuri nyt. Aiemmin ei minulla ole ollut ikinä mitään selkä- tai jalkakipua. Siis oletan, että selkäsärky säteilee jalkoihin. Kiintoisaa, että jollakulla muullakin on samaa vaivaa. Sain maksimimäärän epiduraalia ja sitten sitä kumminkin vielä lisättiin, kun menin keisarileikkaukseen kumminkin pitkittymisen vuoksi.
epia laittaessa lääkäri joutui pistämään useita kertoja koska neula ei mennyt oikeaan paikkaan. Voisihan toi kipu siitäkin johtua kun on sohittu vähän sinne ja tänne... -Ap-
minulla taasen osui kyllä heti ensimmäisellä yrittämällä. Harmittaa paljon, kun juuri nytkin särkee.
Jaloista välillä lähtee tunto ja välillä kipuilee muuten vaan. Ristiselkä ja jalatkin on kuvattu magneettikuvalla oireilun vuoksi mutta syytä ei kipuiluihin löytynyt.
Kaikenlisäksi se epiduraali puudutti vain vasemman puolen. Oikea puoli tunsi kivut tosi voimakkaina synnytyksessä.
oli alussa vielä selkä niin kipeä, että jos kumarruin eteenpäin en päässyt ylös ottamatta tukea käsillä jostain. -Ap-
minulta on myös otettu magneettikuva alaselästä ja selkäytimestä. Ei niissä mitään vikaa ole näkynyt. Oireet tosiaankin alkoivat vasta epiduraalista. Minulla on myös jonkinlaista pientä puutumisen tuntua ja sitten myös tätä kipua. Tällaisesta ei ole kellään mitään tietoa. (Kysyin kerran yhdeltä neurologilta, olisiko voinut pistää harhaan se lääkäri. Neurologi arveli, että silloin olisi kipua vain toisessa jalassa. Ilmeisesti tämä on arvailua vaan.)
Olen tosiaan kiinnostunut, kun teitä on näin monta. Saakohan tämän mitenkään parannettua. Mielessä on käynyt myös se, että onko mahdollista, että selkäytimessä olisi esim joku tulehdus, joka siellä sitten särkynä kiusaa. Siis siinä puudutetta antaessa tullut.
Te joilla on nyt selkäkipuja ja olette joskus epiduraalin saaneet: todennäköisesti selkävaivanne johtuvat ihan tavallisista selkäongelmista; ryhtivirheistä, iskiaksesta/välilevyongelmista, lihasjäykkyyksistä tms. Mutta yleensähän ihminen haluaa aina hakea oireelleen jonkun ulkopuolisen syyn...
Jos muualle särkee, eivät ne kivut ole peräisin epiduraalista vaan huonoista lihaksista:). Hyvin yleinen vaiva.
Minustakin tuntuisi hullulta, että synnytyksen aikana vaan selkälihakseni olisi " nollattu" ja kipu johtuisi vain harjoituksen/jumpan puutteesta. En ole asiasta neuvolassa valittanut kun jotenkin ajattelin sen kuuluvan asiaan ja voihan se tietysti olla että kunnon selkäjumpalla saisin tuon ristiselän taas kuntoon. Eli minulle ei ole tehty mitään tutkimuksia kuten sinulle tai toisille jotka asiasta mainitsivat. Minua pistettiin kolme kertaa, kahdella ensimmäisellä kerralla tunsin piikin olevan jommalla kummalla puolella selkää, ei siis keskellä, ja anestesialääkäri joitui aina vetämään neulan pois ja pistämään uudelleen. -Ap-
Tarkoitukseni ei ollut missään nimessä lietsoa epiduraalipelkoa, koska ottaisin epiduraalin kyllä seuraavassakin synnytyksessä. Halusin vaan tietää onko ongelmia ilmennyt ainoastaan minulla vai myös muilla. Kysyä varmaankin täällä palstalla saa, vai?
kuulostaa, että aloittajaa on pistetty monta kertaa. Minulle taasen jäi sellainen joku juttu sinne selkään ja aamulla hoitaja sanoi, että tänne on unohtunut tällainen ja otti pois. Olikohan se sitten semmoinen muovinen putki, josta olisi voinut lisätä epiduraalia. Vähän minua ihmetyttää, olisikohan hankaluuteni johtuneet joko tästä unohduksesta tai sitten siitä, että sain epiduraalia niin paljon.
En millään usko, että olisi muuta syytä alaselkä- ja jalkavaivoihini kuin synnytys, sillä kuten mainitsin, vaivat alkoivat heti synnytettyäni ja koskaan ennen ei ole ollut mitään tämänkaltaista ongelmaa.
ja jos ongelmia ei ole koskaan ennen synnytystä ollut ja ne ovat ilmenneet heti synnytyksen jälkeen niin eikö ole ihan normaalia olettaa niiden johtuvan jostain synnytyksessä tapahtuneesta? -Ap- jälleen kerran
oli ala/ristiselkäkipuja synnytyksen jälkeen ja pohdin, että johtuisiko ne epiduraalista. Olin jo unohtanut koko asian.
Nyt ei enää (synnytyksestä kohta 2 vuotta) ole mitään sellaisia kipuja, muita kylläkin jotka johtuu huonosta ergonomiasta.
Onneksi ei sentään ole jatkuvia kipuja, mutta parin kuukauden jaksoissa särkee muutamia aikoja päivässä niin, että joudun ottamaan panacodia, mikä ei ole mukavaa, kun yritän toista lasta. Panacodia kumminkin saa ottaa toisinaan. Panadol ei tehoa riittävästi tähän vaivaan. 6 ym.
Jos tästä puhuttaisiin tai tutkittaisiin yleisemmin, niin ehkä joku parannuskeinokin löytyisi.
Meillä on laitettu paaaaaaljon ylemmäs.
Raskaus, synnytys ja vauvan nostelu rasittaa kyllä selkää, olisikohan siitä kyse, kun mullakin reistailee ristiselkä.
Ei minullakaan kipu jatkuvaa ole vaan tuollaista ajoittaista oireilua, mutta aina samassa paikassa ja samanlainen kipu. Tosin kestän kivun kyllä ilman lääkkeitäkin, harmittaa vaan kun tuntee olonsa välillä niin raihnaiseksi sen takia. -Ap-
Mulla oli lonkat tosi kipeet synnytyksen jälkeen varmaan 4 kk ajan. Alaselkäkin oli kipee vaikka en edes saanut epiduraalipuudutusta tai muutakaan selkään tökättävää!
Mulla kahdessa synnytyksessä hirveät selkäkivut kuukausia, sain molemmissa epin. Kolmannessa en ehtinyt saamaan eikä selkäkivuista tietoakaan.