Mitä huomioida 60-luvun kerrostalo-osakkeessa?
https://www.etuovi.com/kohde/47198892
Tässä nyt yksi vaihtoehto mitä olen katsellut minulle ja kahdelle tyttärelleni. Mitä pitäisi huomioida muutakuin, että putkiremppa on varmasti lähivuosina tulossa?
Ja saako kerrostalo-osakkeissa kuntotutkimuksen? Olen vähän ulapalla näissä asioissa.
Terv. Nelikymppinen ensiasunnonostaja
Kommentit (47)
Hinta 50000€ + lainaosuus, ei paha. Tosin kannattaa alkaa stikata fyrkkaa fikkaan jo pukiremppaa varten.
Olen kiertänyt duunin puolesta 2022-2025 aikana tuhansissa siis tuhansissa uusissa kämpissä! Uusista asunnoista puuttuu tila!!!
Miten on mahdollista, ettei putkiremonttia vielä tehty vaikka talolla ikää 60 v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Putkiremppa, julkisivuremppa, kattoremppa, pintaremppaa (riippuen miten on asuttu) näin alkuun. 15-20 vuoden sisällä aina joku uusi remppa. Äänieristys voi olla myös huono.
Ihan samat remontit on rivitalossa ja omakotitalossakin. Äänieristys on ainakin itse tietämissäni taloissa hyvä, sillä seinät ovat niin valtavan paksuja sementtiseiniä.
Eivät ole sementtiä. Voivat olla betonia.
Siporex on yleinen 1960-luvun alun taloissa.
Onko siporexiä eli kevytbetonia oikeasti jossain asuntojen välillä?
Meillä ainakin väliseinät on kuuskytluvun rivarissa betonia. Siporexia on vain keittiön ja viereisen huoneen väliseinä (jotta halukkaat voi helposti purkaa), muut sisäseinät on betonia tai tiiltä.
Vierailija kirjoitti:
Tänä vuonna linjasaneeraus tarkoittaa putkiremonttia. Vesiputket, viemäri ja lammitysputket pattereihin.
Rakenteet auki ja siksi aikaa muutat muualle.
Linjasaneerauksen yhteydessä kannattaa taloyhtiön päivittää sähköjohdot ja tietoliikennekaapelointi myöskin. Sähköt auttamattomasti vanhat johdotukset ja vanhalle sähkönkäytölle suunniteltu.
Rahan menoa ja yli nelikymppinen kaipaa hissillistä asuntoa jossain vaiheessa. Et siis pysty asumaan hyvin pitkään asunnossasi. Kylppärit varmaan eivät tue esteetöntä asumista 1968 luvun talossa.
Miksi 40 v katselisi jo asuntoa vanhuuden varalle? Lapset muuttavat pois kotoa, tuskin tarvii 90 neliötä sitten enää. Olen 65, jäin eläkkeelle, ostin asunnon. Rivarin. Todennäköisesti sitten vanhana muutan keskustaan kerrostaloon. 10 vuoden päästä?
Olen aikuisiällä omistanut yksin omakotitalon, kaksi kerrostaloasuntoa, nyt rivarin. Elämäntilanteet ja tarpeet muuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä niistä palokatkoista: asuimme 8 kerroksisessa talossa. Olivat tehneet LVIS-remontin ja laittaneet asianmukaiset palokatkot vain osaan talossa. Se linja jossa meidän koti oli oli jätetty ilman palokatkomateriaalia, joten hajut ja äänet kuului läpi. Meillä oli pieni keittiöremontti, ammattimies oli tekemässä, hän sanoi että on " suora" yhteys alakertaan. Näki siellä kun purki keittiön allaskaapin.
Asia tuli sittemmin julki, kun rättipatterit alkoivat vuotaa ja alakertamme naapurilta avattiin kylppärin katossa huoltoluukku, niin siitä huomattiin että " tyhjää" on. En tiedä onko vieläkään asiaa korjattu. Oikeuteen meni asia. Siinä on vaan se jos tulee tulipalo, niin se leviää sujuvasti huoneistosta toiseen. Silloin ei ole kiva asua 6:ssa kerroksessa.
Kiitos! osaatko yhtään sanoa, miten se palokatko esim ilmanvaihtoputkessa toteutetaan?
<
Tungetaan se iv-kanava täyteen vanhoja vaatteita.
Tuohon putki remontti päälle niin tajuat että samalla rahalla olisit maksanut jo puolet uudesta omakotitalosta.