Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Parin vuoden välein energisyys ja mielenkiinnonkohteet vaihtelevat, tunnistaako muut vastaavaa?

Vierailija
05.04.2025 |

Mulla vaihtelee kaksi "kautta" jotka kumpikin kestävät noin pari vuotta kerrallaan. 

Toinen kausi on sellainen, että olen vaihtelunjanoinen, energinen, haluan mennä, tehdä ja harrastaa kodin ulkopuolella, tutustua uusiin ihmisiin, ja harrastan myös liikuntaa enemmän ja ulkonäkö kiinnostaa.

Ja toinen kausi sitten sellainen, että haluan karsia kaikki menot, viihdyn kotona, keskityn kodinhoitoon ja käsitöihin, rauhallisempaan elämäntyyliin, en kaipaa niin ihmisiäkään elämääni, varsinkaan vieraampia. Liikuntakin vähenee ja vaihtuu rauhallisiksi kävelylenkeiksi.

Muut eivät välttämättä huomaa minussa isoa muutosta, ehkä välillä kommentoivat liikuntainnostusta ja sitä että olen paljon menossa, mutta en ilmeisesti kuitenkaan muutu muuten mitenkään radikaalisesti ulkopuolisten silmin. Ei siis mitään maanis-depressiivisyyttä, heh.

Paljon lievempi muutos ja pidemmät kaudet, mutta kuitenkin olen siis itse huomannut tällaisen toistuvan kaavan ja syklin itsessäni.

Mietin, onko muillakin samaa? 

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mutta lyhyemmilä jaksoilla, vaihtelee talvi-kesä auringonvalon määrän mukaan, lisko luultavasti.

Vierailija
2/9 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvinkin tuttua. Hiljaisena kautena en pysty käsittämään mitä se energia on jolla aktiivisina kausina käyn. Vaihtelut on vuosittaisia pitempiä jaksoja, ja lyhyempiä todella suuria heilahduksia. Juuri koskaan ei ole kahta päivää peräkkäin energiataso sama. Jos tänään olen liikkeellä, iloinen, aikaansaava, innokas ja energinen niin huomenna en jaksa mitään, en siis yhtään mitään. Tasainen ei ole energiataso ollut koskaan, ja kärsin tästä ajoittain hyvinkin paljon. Työkykyyn ja "uraan" on vaikuttanut ihan ratkaisevasti. Tätä heittelehtivää energiatasoa on huvittava verrata äitiin jolla energiataso on aina korkealla, tasaisesti kuin ikiliikkujalla, ellei ole todella kipeästi sairas.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksisuuntainen mielialahäiriö

Vierailija
4/9 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaksisuuntainen mielialahäiriö

Ei täsmää. Oireet siinä ovat aivan eri voimakkuudella ja kaudet paljon lyhyempiä. 

Vierailija
5/9 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole kaksisuuntainen, maaninen en ole koskaan ollut. Lievää masennusta kyllä. Se voi vaikuttaa hiljaisempina kausina, mutta tuskin aiheuttaa sitä että jokatoinen päivä jaksaa ja jokatoinen päivä ei kun se energinen päivä vei aivan kaikki mehut.

Vierailija
6/9 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
7/9 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Down

Vierailija