Naapuri on ilman lupaa leventänyt rajaojaa ja karsinut puustoa kiinteistöltäni
Kiinteistöni maa-ala on ojan leventämisen takia kaventunut noin 30 senttiä ja puita on jostain syystä kaadettu parhaimmillaan lähemmäs 6 metriä rajasta minun puoleltani. Jälkeen on jätetty multakasoja, maasta nostettu kivi ja kuusenkanto. Vaadinko jotakin korvauksia vai mitä teen?
Kommentit (18)
Maanmittauslaitokselta ukko selvittämään rajaa.
Miksi et ole huolehtinut itse rajaojastasi?
Tällaisia tapauksia on paljon Suomessa missä naapuri varastaa toisen maata. Siirtävät ojaa toisen puolelle tai muuta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi et ole huolehtinut itse rajaojastasi?
Rajaojaa ei mennä ominpäin kaivamaan!
Miinoita se raja niin naapuri oppii olemaan.
Multa turisti kelkkailijat koittivat poltaa kelohonkan pystyssä olevan,ammun varoituslaukauksen ,taisi osua päähän kun kävin tutkimassa niin verta oli lumella.
Kai teillä on rajat merkitty rajakivellä tai oranssilla tolpalla.
Pidä puolesi.
Ei ojassa ole mitään rajamerkkejä, se raja menee ojan keskellä.
Sinulle kuuluu puolet ojankaivuukustannuksista.
Vierailija kirjoitti:
Tällaisia tapauksia on paljon Suomessa missä naapuri varastaa toisen maata. Siirtävät ojaa toisen puolelle tai muuta.
Onneksi on aita välissä, muuten naapuri levittäytyisi tännekin puolelle.
Vierailija kirjoitti:
Maanmittauslaitokselta ukko selvittämään rajaa.
HAHAHAHAHA! Itsellä just tällaisessa rajanmerkkauksessa naapuri siirsi rajaa!
Selvitä asia kuten Taivalkoskella. Haulikko mukaan.
Tuommoisista töistä pitää tietysti ilmoittaa etukäteen ja sopia.
Naapuri ei voi omin päin mennä kaatamaan puita toisen tontilta.
Oja on selkeä rajamerkki. Naapuri voi ruopata ja raivata omaa ojanpuoliskoaan, mutta ei toisen puolelta ilman sopimusta.
Jos ojan kunnostuksesta yhdessä sovitaan, maanomistajalle pitää varata oikeus hoitaa oma osuutensa. Jos naapuri päätyy suorittamaan työn, kaadetut puut ovat aina sen omaisuutta, jonka alueella ne kasvoivat.
Ennallistat rajan ja vaadit korvaukset.