Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Värianalyysi, miten voi olla niin eriäviä ja ristiriitaisia mielipiteitä

Vierailija
05.04.2025 |

Kukaan muu huomannut? Joittenkin mukaan voi olla kirkas vuodenaika ja vaalea, joittenkin mukaan voi olla kirkas vain jos tummat piirteet. Jotkut on vaaleita vaikka on tummia. Joittenkin mielestä vain vaaleat voi olla vaaleita. Jotkut sanoo että on pohjasävy ja se voi olla eri mitä ihon pintasävy. Joittekin mielestä ihossa ei ole pohjasävyä vaan pelkkä pintasävy. Ja tuntuu että kaikki korostavat sitä että melkein mahdotonta itse päätellä mikä on. Pitää maksaa ammattilaiselle. Mietin että laitetaanko näitä ristiin meneviä mielipiteitä ilmoille sen takia että ihmiset maksaa palvelusta

Kommentit (460)

Vierailija
21/460 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suoraan sanoen ei kiinnosta niin paljon vaatteiden värit tai sävyt, että kävisin värianalyysissä. Pidän niitä värejä ja sävyjä mistä itse pidän ja mitkä mielestäni sopii parhaiten.

Niin tein minäkin. Kävin sitten uteliaisuuttani värianalyysissä. Ja kas! Olin käyttänyt juuri niitä sävyjä jotka mulle analyysin mukaan sopivat. Analyysissä näytettiin miten kamalalta näytän väärissä väreissä. Kun taas ne oikeat näytti hyviltä. Oli se hyöty siitä etten suotta osta väärän sävyisiä vaatteita vaikka olisivat kuinka kovaa muotia juuri nyt. 

Vierailija
22/460 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Värianalyysi tuollaisena palveluna ei perustu mihinkään tieteelliseen.

Tieteessä ja taiteessa toki tiedetään että mitä värit ovat tai että värit toimivat keskenään tietyllä tavalla, on vastavärejä yms.

Mutta nämä värianalyysiä tekevät ovat ihan vaan humpuukia, jossa hyödynnetään ihmisten narsistista puolta ihan rahan takii. Jos jollain analyysin tekijällä on esteettistä silmää, toki hänestä voi olla apua jossain määrin -- jos se pukeutuminen "oikeisiin väreihin" on niin hemmetin tärkeää. 

Mutta parempihan olisi ihan itse opetella katsomaan mitkä värit sulle sopivat, mitkä eivät. Ja toisaalta jos pidät jostain väristä, mikset käyttäisi sitä? Vaikka "asiantuntija" sanoisi, että voi voi olet talvi sulle ei sovi tuo väri?

Eihän se mitään hölynpölyä ole, mutta suurin osa ihmisistä ei pysty erottelemaan värisävyjä kovin tarkasti, joten heille ihonväri kaiketi näyttää varsin samanlaiselta, sen sijaan tarkemman värisilmän omaavat erottavat kylmiä ja lämpimiä sävyjä, suuri skaala on. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/460 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Värianalyysi on humpuukia, mutta tietenkin toisille sopivat paremmin toiset värit, ja tarkkasilmäinen huomaa tämän.

Vierailija
24/460 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettikää itse, mikä teille sopii.

Vierailija
25/460 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tieteessä ja taiteessa toki tiedetään että mitä värit ovat tai että värit toimivat keskenään tietyllä tavalla, on vastavärejä yms.

Mutta nämä värianalyysiä tekevät ovat ihan vaan humpuukia, jossa hyödynnetään ihmisten narsistista puolta ihan rahan takii. Jos jollain analyysin tekijällä on esteettistä silmää, toki hänestä voi olla apua jossain määrin -- jos se pukeutuminen "oikeisiin väreihin" on niin hemmetin tärkeää. 

Mutta parempihan olisi ihan itse opetella katsomaan mitkä värit sulle sopivat, mitkä eivät. Ja toisaalta jos pidät jostain väristä, mikset käyttäisi sitä? Vaikka "asiantuntija" sanoisi, että voi voi olet talvi sulle ei sovi tuo väri?

Nojaa. Periastteessahan värianalyysi on vain sitå, että joku opettaa sua kateomaan, mitkä värit sulle sopivat. Ei se sen kummempaa ole. Sen jälkeen osaat.

En ole koskaan ollut värianalyysissä, koska äitini opetti lapsena, mitkä värit minulle sopivat. Olen sittemmin perusväreiltäni vähän muuttunut, mutta näen kyllä tarpeeksi hyvin. Tästä huolimatta ajattelen, että ne värikartat ois potentiaalisesti ihan käteviä, koska monissa kaupoissa on värisävyjä vääristävä valaistus, joka tekee käytännössä mahdottomaksi arvioida värisävyn sopivuutta omaan naamaansa verraten. Mutta koska se värikartan pahvilipare muuttaa sävyään samassa valaistuksessa ihan samalla lailla, voi kätevästi etsiä samanväristä vaatetta ja tietää, että oikeassa valossa se näyttää edelleen oikealta. Vielä kun joku keksisi, miten näyttöjen värintoisto nettikaupoissa saataisiin toimimaan.

Ja itse pidän myös monista väreistä (siis ihan väreinä) jotka eivät silti lainkaan sovi minulle. Ovat oikein kauniita värejä vaikka päiväpeittona tai taulussa tai kukkapenkissä - ja jopa vaatteessa minun päälläni se väri sinänsä on kaunis, mutta minä sen vieressä näytän keuhkotautiselta. Maailma ei tietysti kaadu siihen, enkä minä kuole vaikka näytänkin kuolemansairaalta, mutta ei nyt kannata ihmisiä vasiten pelotellakaan. Eli ei välttämättä kannata pukeutua ihan vaan niihin väreihin, joista pitää. Osaa niistä kannattaa vain katsella.

Vierailija
26/460 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän se mitään hölynpölyä ole, mutta suurin osa ihmisistä ei pysty erottelemaan vä

ON SE HÖLYNPÖLYÄ. Bisnestä.

Sitä en ymmärrä miksi jotkut eivät pystyisi erottelemaan värisävyjä... Siis oikeastiko? Samat silmät kaikilla on - värisokeita on vain pieni määrä ihmisistä, varsinkin naisista.

Vierailija
27/460 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On paljon liikkeellä ihmisiä, jotka ovat alkaneet myymään värianalyysejä ilman että ovat kunnolla ja läpikotaisin opetelleet teoriapuolta sekä harjoitelleet sen soveltamista käytäntöön ennen kuin ottavat oikeita maksavia asiakkaita. Se johtuu siitä. Hyvin moni ei siis osaa hommaansa.

Nää on ihan ammattilaisia instagramin mukaan. Koulutyksen käyneitä. Jotka sanoo että ihon pintasävy on eri kuin pohjasävy. Ja sitten noista tumma/vaalea piirteisyydestä ollaan eri mieltä. Paras kun pitää niitä värejä mistä tykkää

Pintasävy ja pohjasävy my ass.

Suurin ongelma noissa taitaa olla, että vaikka kävisi sata kurssia ei välttämättä opi näkemään mikä on mikäkin. Onko joku lämmin vai kylmä. Onko iso vai pieni kontrasti.

Yksi hyvä v

Ihonsävysi on siis neutraali (värianalyysin mukaan), jos näkyy sekä kylmiä että lämpimiä sävyjä.

Vierailija
28/460 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka sitten päättää ja miten, mikä sopii minkäkin  kanssa? Ihanteet kuitenkin muuttuvat ajan ja paikan mukaan, eikä nyt tavoitella Yrjöjen aikaista kalpeutta tai mustata hampaita kuin Japanin geishat. 

Vierailija
29/460 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka sitten päättää ja miten, mikä sopii minkäkin  kanssa? Ihanteet kuitenkin muuttuvat ajan ja paikan mukaan, eikä nyt tavoitella Yrjöjen aikaista kalpeutta tai mustata hampaita kuin Japanin geishat. 

Tutustu värianalyysiin, niin saat vastaukset. 🙂

Vierailija
30/460 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tutustu värianalyysiin, niin saat vastaukset. 🙂

Tai mitä jos sinä vastaisit kysymykseen, kun olet varmaan itse tutustunut värianalyysiin?

Vierailija
31/460 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on tehty värianalyysi jo vuonna - 90, olin parikymppinen. Jestas se on kannattanut, tyytyväinen olen ollut ! Ihminen hehkuu ja säteilee oikean sävyisissä väreissä!  En ole visuaalinen ihminen ollenkaan enkä todellakaan ilman sitä osaisi käyttää oikeita sävyjä. Tyhmänä olin sitä ennen käyttänyt paljon mustaa väriä  joka harvalle sopii. Ei ainakaan kaltaiselleni kesälle.

Nykyään usein ihmettelen ammatikseen tv:ssä esiintyvien ihmisten vimmaa käyttää mustaa väriä. Musta poolopaita on epäsopivin vaate kaikista, vaikka joku voi sitä tyylikkäänä pitää. Musta väri leuan alla vie kaiken kauneuden ! Tulee kaksoisleuka, juonteet korostuu, varjot korostuu, hehku katoaa ja silmät uppoaa syvälle päähän. 

Vierailija
32/460 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tumma ja vaalea voi olla iholtaan saman väriset. Perustuisiko ristiriita siihen? En tunne näitä analyyseja muuten. Voi olla puoskareita joukossa.

Ne on kaikki puoskareita, ei se mitään oikeaa tiedettä ole, sama kuin horoskoopit 

Vierailija
33/460 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hui mikä aloitus. Tuli lukiessa mieleen epäillä, että olen tukevassa humalassa tai psykoosissa, mitään en ymmärtänyt. Sitten ymmärsin, etten se ole minä, joka tekstin on tuottanut.

Vierailija
34/460 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisessa meissä on sekä lämmintä että kylmää, tosi harvassa ne joilla vain toista. Ja kaikille sopii sekä kylmät että lämpimät sävyt, kunhan vaan sävyt on oikeat ja kokonaisuus sointuva. Kylmälle sopii lämmin ja toisinpäin. Nimim värianalyysikoulutuksen käynyt. Kyseenalaistan koko opin myös täysin, olen paljon värien kanssa töissä maskeeraaja-kampaaja-stylistinä.

Vierailija
35/460 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

High fashionissa ei välitetä pätkääkään näistä opeista, kaikkia värejä sotketaan kaikille mennen tullen. Ja yllättävän hyvältä näyttää esim viileän pinkki-oranssinpunainen asukokonaisuus, koska se särähtää silmään.

Vierailija
36/460 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin nuorena värianalyysissä. Sanoin tekijälle, että olen varmaan syksy. Hän sanoi suoraan, että ei kun kesä. Olen oppinut itsekin erottamaan itselleni parhaiten sopivat vaate- ja meikkisävyt. Saan kehuja muilta aina, kun olen "oikeissa" sävyissä. Käytän laiskuuttani joskus mustaa, mutta se vanhentaa eikä ole yhtään imarteleva väri. Eivät myöskään lämpimän oranssit tai keltaiset. Kova sähkönsininen vie kaiken värin kasvoilta. Liian tumma tai lämmin hiusväri näyttää todella oudolta. Nuoret ja kauniit voivat käyttää mitä vain ja näyttää hyvältä.

Vierailija
37/460 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuohan on ihan vain mielipidekysymyksiä milloin joku näyttää hyvältä, hehkuvalta tai joltain jonkun värinsävyn takia. Ne on niin mitättömän pieniä eroja, että ne ei merkitse oikeasti mitään, ja esimerkiksi hyvillä yöunilla tai valvomisella, itsevarmuudella tai epävarmuudella, sillä miten ihminen esiintyy jne. on paljon suurempi merkitys pelkällä värisävyillä.

Vierailija
38/460 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuohan on ihan vain mielipidekysymyksiä milloin joku näyttää hyvältä, hehkuvalta tai joltain jonkun värinsävyn takia. Ne on niin mitättömän pieniä eroja, että ne ei merkitse oikeasti mitään, ja esimerkiksi hyvillä yöunilla tai valvomisella, itsevarmuudella tai epävarmuudella, sillä miten ihminen esiintyy jne. on paljon suurempi merkitys pelkällä värisävyillä.

Niinpä. Itse pidän tietystä vaaleansinisestä sävystä kesämekossani, joten en välitä värianalyysien mielipiteistä, koska minulla on mukava olo just siinä värisävyssä, ja mielestäni se sopii minulle.

Vierailija
39/460 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko värianalyysin idea on väärä. Värianalyysipuoskareiden mukaan ihmisen pitää pyrkiä näyttämään kauniilta muille. Suomalaisille ei muka sovi musta. Todellisuudessa yksilö osaa itse valita värit joissa viihtyy. Syistä joita en edes yritä ymmärtää suuri osa suomalaisista viihtyy mustissa vaatteissa. Jotkut viihtyvät pinkissä, sinisessä tai lilassa. Osta vaatteita joissa viidyt, älä maksa puoskareille.

Vierailija
40/460 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen värianalyysin mukaan syksy, tummat hiukset ja silmät, mutta pidän yhdestä kesätyypin palettiin kuuluvasta sävystä. Mitä ihmettä siis voisi tapahtua kun puen tämän kyseisen värisen vaatteen ylleni?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kahdeksan