Porvoo vai Hämeenlinna, kokemuksia asuinpaikkana?
Pohditaan muuttoa pikkukaupunkiin, jossa palvelut olisi kävelyetäisyydellä. Harkinnassa esim. Porvoo tai Hämeenlinna. Saa kertoa hyviä ja huonoja puolia kummastakin.
Kaksi aikuista, lapset on muuttaneet omilleen, mutta aktiivisia (etä)työikäisiä ollaan vielä pitkään. Harrastukset liikunnan ja luonnon parissa.
Kommentit (314)
Vierailija kirjoitti:
Kysyttiin kivaa asuinaluetta Porvoossa, kävelymatka keskustaan. Nyt riippuu, oletteko kerrostaloihmisiä, omakotitaloihmisiä, onnistuuko pihan hoito ja suunnilleen millä budjetilla?
Itse asun Myllymäellä. Tämä on vanhan Porvoon vieressä oleva erillinen asuinalue, edullisempi kuin vanha kaupunki. Meillä ei ole kerrostaloja oikeastaan lainkaan. Ihanaa, kaunista omakotitaloaluetta. Vanhoja taloja ja kaikilla puutarhat. Pappilanpelto on sitten toiseen suuntaan vanhasta kaupungista, siis pois päin keskustasta, vehreää ja kaunista aluettaan kävellen pääsee keskustaan. Joonaanmäki on myös erittäin viehättävä, lähellä uimahallia. Se myös okt-alue, vieressä luontopolut ja hiihtoladut. Kävelylenkkejä riittää. Rauhallista seutua, ei läpiajoliikennettä juurikaan. Jos ajattelee kerrrostaloja, niin suosittelen vaikka Empire-kaupunginosaa. Se taas on siitä uimahallilta katsoen jokirantaan asti. Myöskin siellä sama, että helposti pääsee luontoon,
Kiitos, nämä kaikki vaikuttaa ihanilta. Nyt kun lapset ei enää tarvitse tilaa, on ajateltu seuraavaksi asunnoksi rivi- tai paritaloa tai muuta pientaloa. Tykkään hoitaa pihaa, mutta en kaipaa enää niin isoa lääniä. Porvoossa on myös hienoja puutalo-osakkeita.
Länsirannan joku mainitsikin, se voisi olla yksi vaihtoehto.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Wikipediasta:
Kaksikielisiä kuntia, suomi asukkaiden enemmistön kielenä, ovat Espoo, Hanko, Helsinki, Kauniainen, Kirkkonummi, Lapinjärvi, Lohja, Loviisa, Myrskylä, Porvoo, Sipoo, Siuntioja Vantaa.
Kaksikielisiä kuntia, ruotsi asukkaiden enemmistön kielenä, ovat Inkoo ja Raasepori.
Muut kunnat ovat suomenkielisiä.
Eli Porvoossa syrjitään ihan samalla lailla kuin Espoossa tai Vantaallakin. Huoli pois ap.
Hän juuri mainitsi, että kieli ei ole ongelma. Voisitko pysyä aiheessa tai siirtyä muuhun ketjuun. Kiitos.
Niinhän mä tässä just totesin, ettei ole ongelmaa, joten mitä sä tulet tähän perään mitään juontamaan? 😅 tee itse oma ketjusi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljasjalkaisena stadilaisena mahdollinen suomenruotsalaisuus Porvoossa ei olisi minulle minkäänlainen mörkö, lapsuuden Stadin slangi nyt muutenkin oli puoliruotsia. Käyn Porvoossa usein kesäisin, tuttu paikka. Porvoo voisi olla ihan jees. Aika pienihän se on, kaikki varmaan tuntevat kaikki, missä voi olla huonotkin puolensa.
Kukaan ei ole kiinnostunut sinusta vit Tun pelle.
T. Tsadilainen
Olet varmaan Hämeenllnnasta :D
Naisten klinikalta olen tullut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljasjalkaisena stadilaisena mahdollinen suomenruotsalaisuus Porvoossa ei olisi minulle minkäänlainen mörkö, lapsuuden Stadin slangi nyt muutenkin oli puoliruotsia. Käyn Porvoossa usein kesäisin, tuttu paikka. Porvoo voisi olla ihan jees. Aika pienihän se on, kaikki varmaan tuntevat kaikki, missä voi olla huonotkin puolensa.
T. Tsadilainen
Etkä kovin kauaa sitten, kirjoitetaan yhteen. Käyttäydy, poju.
Vierailija kirjoitti:
Porvoon terveydenhuollossa ei ainakaan ole hurraamista, Hämeenlinnasta en tiedä. Näin vaasalaisena kun olen tottunut täyden päivystyksen keskussairaalaan kivenheiton päässä kotoa, tuntuu kamalalta kun ystävä joutuu synnyttääkin eri kaupungissa, ajaa 1,5h Kotkaan synnyttämään. Samoin lasten korvatulehdukset ym hoitavat Helsingissä kun Porvoossa ei saa aikaa lääkärille. Oma auto (mielellään 2/perhe) on aika pakollista Porvoossa. Ja junalla vaivalloista reissata sieltä minnekään kun ensin pitää tehdä tunnin bussimatka Helsinkiin.
Vai niin. Kuultiin nyt oikein asiantuntijaa. Minä olen aina päässyt Porvoossa lääkäriin jos olen tarvinnut. Hoito on ollut nopeaa ja hyvää. Kyllä täällä ne lasten korvatulehdukset ovat hoituneet, ei ikinä lähdetty Helsinkiin ajamaan. Tosin meillä ei 5 vuoteen ole yhtään korvatulehdusta ollut. Synnytykset on joko Hki tai Kotka.
Junalle Tikkurilaan menee meiltä kotoa autolla 35 minuuttia. Juna lähtee toki Helsingistä, mutta kyllä se Tiksissä matkalla pysähtyy. Moni helsinkiläinen matkustaa saman ajan kaupungin sisällä sinne päärautatieasemalle julkisilla, kas kun ei se juna joka lähiötä kierrä. Eli ei täältä tarvitse ensin tunnin matkaa mennä rautatieasemalle. Meiltä Porvoosta on noin 40 minuutin matka HKI-Vantaan lentoasemalle. Voi mennä omalla autolla tai sellaisella tilauskyydilla, joka maksaa tosin noin 20€. Eikä ne helsinkiläisetkään sen nopeammin Helsinki-Vantaalle kulje, jos ei satu asumaan Kampissa. Minä matkustan kyllä huomattavasti useammin lentokoneella kuin junalla, vaikka ei minulla junaa vastaan mitään ole, mutta jos lähden vaikkapa pohjoista kohti, oma auto on paljon halvempi, kun on 5-henkinen perhe. Jos taas haluan nopeasti jonnekin, valitsen sen lennon. Viimeisimmäksi pyörähdettiin mieheni kanssa Lontoossa pidennetty viikonloppu, kun löysin halvat lennot.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos, nämä kaikki vaikuttaa ihanilta. Nyt kun lapset ei enää tarvitse tilaa, on ajateltu seuraavaksi asunnoksi rivi- tai paritaloa tai muuta pientaloa. Tykkään hoitaa pihaa, mutta en kaipaa enää niin isoa lääniä. Porvoossa on myös hienoja puutalo-osakkeita.
Ap
Eikös tää ole sitten aika selkeä homma? Jos on varaa asuntohinnoiltaan kalliimpaan Porvooseen, valitsisin keskustelun kommenttien perusteella sen. Itse saattaisin antaa painoarvoa myös luonnolle. Olen itse sisämaa- ja järvi-ihmisiä, joten en niin merestä perusta, mutta onhan Porvoossa tosi kivoja merenrantoja. Mutta kuten joku kommentoi, löytyy sieltä järviäkin, joista itsellä ei ole kokemusta. Hämeenlinnalla on vaan järvet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Wikipediasta:
Kaksikielisiä kuntia, suomi asukkaiden enemmistön kielenä, ovat Espoo, Hanko, Helsinki, Kauniainen, Kirkkonummi, Lapinjärvi, Lohja, Loviisa, Myrskylä, Porvoo, Sipoo, Siuntioja Vantaa.
Kaksikielisiä kuntia, ruotsi asukkaiden enemmistön kielenä, ovat Inkoo ja Raasepori.
Muut kunnat ovat suomenkielisiä.
Eli Porvoossa syrjitään ihan samalla lailla kuin Espoossa tai Vantaallakin. Huoli pois ap.
Hän juuri mainitsi, että kieli ei ole ongelma. Voisitko pysyä aiheessa tai siirtyä muuhun ketjuun. Kiitos.
Ongelma on se että RKP määrää. Suomenkielisille se on osoittautunut hyvinkin kitkeräksi asiaksi. Se on hyvinkin tärkeää kun valitsee asuinpaikkaa.
Älä vähättele selkeää ongelmaa.
Porvoossa ei ole mitään kyräilyä vaan täällä voi helposti lähestyä ihmisiä missä vain. Kaupassakin tulee usein juteltua muutama sana tuntemattomien kanssa ja uimahallista harvemmin pääsee pois niin ettei olisi jutellut jonkun kanssa. Itse harvemmin edes aloitan keskusteluja. Elämän rytmi on myös paljon leppoisampaa kuin esim. Helsingissä.
Porvoossa on vain kaksi huonompaa asuinaluetta, Gammelbacka ja Kevätkumpu. Kevätkummussakaan ei koko alue. Jos haluaa asua kerrostalossa niin Länsiranta on paras paikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Eikös tää ole sitten aika selkeä homma? Jos on varaa asuntohinnoiltaan kalliimpaan Porvooseen, valitsisin keskustelun kommenttien perusteella sen. Itse saattaisin antaa painoarvoa myös luonnolle. Olen itse sisämaa- ja järvi-ihmisiä, joten en niin merestä perusta, mutta onhan Porvoossa tosi kivoja merenrantoja. Mutta kuten joku kommentoi, löytyy sieltä järviäkin, joista itsellä ei ole kokemusta. Hämeenlinnalla on vaan järvet.
Porvoossa ei ole merenrantaa. Se on sisämaassa kuusisen keltaisen joen varrella.
Entisenä hämeenlinnalaisena se kaupungin poliittinen ilmapiiri oli jotain tosi ummehtunutta, ainakin 2010-luvun tienoilla. Demarit, sekoomus ja persut suhmuroi ja väänti asioista. Liekö muuttunut jotenkin, osaako joku nykyisin siellä asuva kommentoida?
Miten asian laita Porvoossa? Millaista politiikka on RKP-vetoisena?
Vierailija kirjoitti:
Miten ap päätyy pohtimaan näin erilaisten kaupunkien välillä, kumpaan muuttaisi? Vaikea keksiä, mitä Hämeenlinnasta saisi, mitä ei saa Porvoosta. En ole porvoolainen, vaan asuin lapsena Hämeenlinnan seudulla. Yksikään ystäväni ei jäänyt asumaan Hämeenlinnaan tai sen lähiseudulle, vaan muuttivat jokainen pk-seudulle, Tampereelle tai ulkomaille. Mieheni ystävä on syntyperäinen porvoolainen, ja ainakin hänen ystäväpiiri on pitkälti Porvoossa asuvaa. Tämä ei tietenkään kerro mitään kokonaisuuksista, mutta sellainen kutina on, että Porvoossa oikeasti viihdytään.
Mikä on sitten se iso ero? Molemmat pikkukaupunkeja kohtuullisen matkan päässä pk-seudulta. Luontoa ja vettä, toisessa järvi, toisessa meri. Toivomus oli palvelut kävelymatkan päässä.
Hämeenlinnan valtti varmasti hyvät kulkuyhteydet junalla, Porvoon ehkä sitten avoimempi ilmapiiri, jos tätä ketjua uskominen.
Millä tavalla ovat niin kovasti erilaisia? 🤔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Jaa, ai ei ole Porvoossa merenrantaa? En tiedä, mitä ne Varlaxudden ja Köttboda sitten on, luulin silloin olevani Porvoossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Tsadilainen
Etkä kovin kauaa sitten, kirjoitetaan yhteen. Käyttäydy, poju.
Älä selitä. Eihän sitä ole enää olemassa. Älä pojuttele kun olet junantuoma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Eikös tää ole sitten aika selkeä homma? Jos on varaa asuntohinnoiltaan kalliimpaan Porvooseen, valitsisin keskustelun kommenttien perusteella sen. Itse saattaisin antaa painoarvoa myös luonnolle. Olen itse sisämaa- ja järvi-ihmisiä, joten en niin merestä perusta, mutta onhan Porvoossa tosi kivoja merenrantoja. Mutta kuten joku kommentoi, löytyy sieltä järviäkin, joista itsellä ei ole kokemu
Luulit väärin. Porvoon kaupunki on sisämaassa.
Juha Itkosen kirjat kuvaa hyvin Hämeenlinnaa. Hyvässä ja pahassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Stadin slangi ei kuulu tähän yhtään.
Ongelma on se että pienissä paikoissa on RKP päättämässä suomalaisten asioista vaikka ruotsinkieliset olisivat vähemmistössä.
Mitä sitten? Pääasia että ei mitään persuja vallan kahvassa ole, rkp pelkästään hyvä uutinen verrattuna vaihtoehtoihin (ps ja kok).
Vierailija kirjoitti:
Juha Itkosen kirjat kuvaa hyvin Hämeenlinnaa. Hyvässä ja pahassa.
Hyvä huomio! Juhan kirjoja on kiva lukea, kun on itse elänyt Hämeenlinnassa melkein samoihin aikoihin, taidan olla pari vuotta nuorempi.
En voi käsittää, miten Hämeenlinnassa ei saada sitä kävelykadun eli Reskan kauppakeskus Linnan tapausta kuntoon. Vai onko vuodessa tapahtunut jotain edistystä? https://yle.fi/a/74-20073826
Kannattaa käydä tutustumassa Porvoossa alueisiin. Minä itse en tykkää erityisemmin Länsirannasta. Se on uudehko alue, ja vaikka on puutalorakentamisesta kyse, siitä puuttuu se jokin Porvoon sielu. Jotkut taas tykkäävät modernimmasta. Hyvä ystäväni asuu Länsirannalla, ja heillä on ahdas 2 kerroksen asunto puurivitalossa. Todella ahdas eteinen ja portaikko siinä heti. Kiva sisäpiha ja kuulemma kivat naapurit. Rauhallinen alue, kaunis puutarha siinä Länsirannalla myös. Se vaan pitää jokaisen tuntea, onko oma juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on se että pienissä paikoissa on RKP päättämässä suomalaisten asioista vaikka ruotsinkieliset olisivat vähemmistössä.
Mitä sitten? Pääasia että ei mitään persuja vallan kahvassa ole, rkp pelkästään hyvä uutinen verrattuna vaihtoehtoihin (ps ja kok).
Kukaan ei ole kiinnostunut sinusta ja sinun poliittisesta mielipiteestä.