Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Porvoo vai Hämeenlinna, kokemuksia asuinpaikkana?

Vierailija
05.04.2025 |

Pohditaan muuttoa pikkukaupunkiin, jossa palvelut olisi kävelyetäisyydellä. Harkinnassa esim. Porvoo tai Hämeenlinna. Saa kertoa hyviä ja huonoja puolia kummastakin.

Kaksi aikuista, lapset on muuttaneet omilleen, mutta aktiivisia (etä)työikäisiä ollaan vielä pitkään. Harrastukset liikunnan ja luonnon parissa. 

Kommentit (314)

Vierailija
121/314 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hämeenlinnassa on hyvät ulkoilumahdollisuudet. Kivoja reittejä harjuilla ja järvien ympärillä.

Hyvä sijainti tampere-helsinki moottoritie ja rautatien kohdalla.

Nykyään myös löytyy hyviä ravintoloitakin.

Sijainti on hyvä.

Mutta mainitseppa yksi tai kaksi hyvää ravintolaa?

Eikö Piparkakkutaloa enää ole? 🤔

Tämä kuvastaa hyvin Porvoon ja Hämeenlinnan eroa. Piparkakkutalo on vaarien paikka, jossa bravuuri on pippuripihvi ja toki myös lohta on saatavilla. Jälkkäriksi konjamiinia ja kaffetta. Porvoosta löytyy Michelin-tähden ravintola Vår, ja muutenkin astetta innovatiivisempaa ruokakulttuuria. 

Saako siel

Kyllä Hämeenlinnan Kimene Kebabissa varmasti isommat annokset on, juu.

Vierailija
122/314 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut Hämeenlinnassa nyt noin 5 vuotta. Olen keski-ikäinen.  En viihdy. Täällä on hiljaista kuin haudassa. Ihmiset on aika sulkeutuneita mutta kovia manipuloimaan kun suunsa avaavat.  Inhoan sellaista. Tuntuu kuin olisin palannut 90-luvulle.

Muutan varmaan pois parin vuoden sisällä. Olen asunut aiemminkin pohjoisemmassa ja etelämmässä. En ole vielä päättänyt minne seuraavaksi haluaisin. 

Porvooseen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/314 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hämeenlinnassa on todella kovatasoiset ravintolat. Ja nopeat junayhteydet joka puolelle. Porvoo on vähän syrjässä. 

En ymmärrä miksi pitäisi asua niin että pääsee hyvin pois. Itse asun niin ettei tarvitse mielellään lähteä pois, kaikki tarvittava on ympärillä.

Niin eihän RKPn hallitsemilta alueilta haluta poistua suomenkieliseen maailmaan. 5 km kotiovelta alkaa häijyjen maa. 

Asun Helsingissä, joten ohi menee typerä ivasi. Selitä miksi pitäisi asua niin että ykköskriteeri on päästä pois?

Vierailija
124/314 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Porvoossa olet toisen luokan kansalainen ruotsinkielisten joukossa.

Toinen kotimainen taittuu meiltä hyvin, joten en usko, että siitä tulee iso ongelma 😊

Ap

Porvoo, ehdottomasti. Suomenruotsalaiset ovat leppoista seuraa.

Olen Hämeenlinnan läheltä kotoisin, ja ihmissuhteiden luominen on kertakaikkiaan vaikeaa ja jäyhää. Hämeenlinnassa ei ole oikein mitään tapahtumia tai tekemistä. Porvoosta sentään pääsee Helsinkiin harrastamaan ja tapahtumiin, jos Porvoon tarjonta loppuu kesken.

Höpö höpö. Ruotsinkieliset ovat leppoisia keskenään. Suomenkieliset on heidän mielestään maahantunkeutujia ja saavat sen kaltaista palvelua. Siellä on jo aikojen alussa suomenkieliset ja ruotsinkieliset nuoret tapel

Täh? Millä vuosikymmenellä elät? Minulla on kolme lasta, joista kaikilla on sekä suomea että ruotsia äidinkielenään puhuvia ystäviä. Ei täällä Porvoossa suomenkieliset ja ruotsinkieliset nuoret saa edes suukopua aikaiseksi.

Kaikki harrastuksetkin on kaksikielisiä. Yksi lapsistani harrastaa cheerleadingia ja joukkueessa noin kolmasosa ruotsinkielisiä, loput suomenkielisiä. Sujuvasti käyttävät kaksikieliset valmentajat molempia kieliä. Tytöt keskenään enimmäkseen suomea, mutta ei siellä kukaan kieroon katso, jos sanoo ruotsiksi jotain. Me asumme rauhallisella kujalla omakotitalossa. Noin puolet tällä kujalla suomenkielisiä, puolet ruotsinkielisiä. Puhutaan ohi kulkiessamme enimmäkseen suomea, mutta kyllä ruotsi taipuu minulta myös. Isäni oli kaksikielinen, ja vaikka meillä kotona kotikieli oli vain Suomi, opin kuitenkin isän kautta puhumaan ruotsia. Kaikkia sanoja en tiedä, mutta täällä saa väliin sanoa sanan suomea, sekakieli on Porvoossa ok.

Jos on hyvin vanha ihminen, vaihdan itse kohteliaisuussyistå hänen äidinkielelleen. Koskee siis yhtä yli ysikymppistä pariskuntaa, joista herra kaksikielinen ja rouvan äidinkieli ruotsi, osaa myös suomea tarvittaessa. Aivan mahtavan sydämellisiä ihmisiä ovat. Kun meidän 17 v.  poika käynyt välillä todella pieniä juttuja auttamassa, esim. pensasaidan leikkasi, niin ne kuljettaa kakut ja kukat kiitokseksi ja tyrkyttävät rahaakin. Ei kyllä rahaa oteta, jos naapuriapua tarjotaan, ja apu vieläpä usein kestää tunnin tai vielä vähemmän aikaa. Minulla on sivistyneet lapset, ja kun he ovat pienestä pitäen olleet niin paljon tekemisissä sekä suomen- että ruotsinkielisten kanssa, ei ole päässyt syntymään mitään kahtiajakoa. Sitä paitsi tällä asuinalueella on todella kohtelias meininki muutenkin, ei ole räyhääjiä.

Vierailija
125/314 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hämeenlinnassa ei ole oikeastaan mitään muuta kuin luonto. Ihmiset ovat omituisia. Yksi mamma tuli räkättämään kerran kun laitoin pyörän kerrostalon edessä olevaan pyörätelineeseen. Alkoi tenttaamaan että kenen luo olen menossa kun käytän heidän pyörätelinettään.Onneksi en asu siellä enää, muualla on rennompaa sakkia. Prot.

Yksittäistapaus eli joku kerrostalokyttä, noinhan voi käydä ihan missä tahansa muuallakin.

Ruotsinkieliset kyttää paljon enemmän kuin suomenkieliset. Ruotsinkieliset hyökkää kimppuun jos käy kalastamassa heidän vesillään. 

Ei Porvoossa voi tehdä mitään ilman kyttäystä.

Vierailija
126/314 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hämeenlinnassa on todella kovatasoiset ravintolat. Ja nopeat junayhteydet joka puolelle. Porvoo on vähän syrjässä. 

En ymmärrä miksi pitäisi asua niin että pääsee hyvin pois. Itse asun niin ettei tarvitse mielellään lähteä pois, kaikki tarvittava on ympärillä.

Niin eihän RKPn hallitsemilta alueilta haluta poistua suomenkieliseen maailmaan. 5 km kotiovelta alkaa häijyjen maa. 

Asun Helsingissä, joten ohi menee typerä ivasi. Selitä miksi pitäisi asua niin että ykköskriteeri on päästä pois?

Et vaan ymmärrä vaikka Helsinki on iso paikka ja Suomen pääkaupunki. 

Ei täältä tarvitse poistua.... hahaha..

Vierailija
127/314 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaupungit missä on paljon ruotsinkielisiä on aina suomalaiset syrjittyjä.

Älä puhu paskaa. Kokemusta sulla ei asiasta ole, sen huomaa.

Kokemusta on niillä suomenkielisillä ja niistä löytyy paljon juttuja.

RKP on suomenkielisten vihollinen. 

Syntyperäisenä sipoolaisena olen sun kanssa ihan eri mieltä suomenkielisten kohtelusta. Suurin puolue siellä taitaa sitä paitsi olla Kokoomus, ei tod mikään RKP. Vain ruotsivihaajat ylläpitää mielikuvaa jostakin vastakkainasettelusta, tavalliselle suomenruotsalaiselle kielikysymys on niitä vähäpätöisimpiä.

Vierailija
128/314 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman muuta Porvooseen. Porvoo on hengeltään niin paljon pirteämpi ja muutenkin kauniimpi. Ihmisetkin tuntuu pukeutuvan nätimmin. Vanhankaupungin (joka lähinnä turisteille) lisäksi Porvoosta löytyy upeaa luontoa, erityisesti merenranta (vaikka Varlaxudden) on aivan upeaa. 

Suurin ero on kuitenkin ihmisissä. Vaikea selittää, mutta kun katsoo porvoolaisia, niin tuntuu että heistä huokuu elämäniloa ja energiaa ihan toisella tavalla kuin hämäläisistä. Ja Porvoossa ei ole mitään spurguja ja narkkeja notkumassa torilla. 

Vierailija
129/314 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toinen kotimainen taittuu meiltä hyvin, joten en usko, että siitä tulee iso ongelma 😊

Ap

Olen Hämeenlinnan läheltä kotoisin, ja ihmissuhteiden luominen on kertakaikkiaan vaikeaa ja jäyhää. Hämeenlinnassa ei ole oikein mitään tapahtumia tai tekemistä. Porvoosta sentään pääsee Helsinkiin harrastamaan ja tapahtumiin, jos Porvoon tarjonta loppuu kesken.

Höpö höpö. Ruotsinkieliset ovat leppoisia keskenään. Suomenkieliset on heidän mielestään maahantunkeutujia ja saavat sen kaltaista palvelua. Siellä on jo aikojen a

Emme halua keskustella ChatGptn kanssa.

Vierailija
130/314 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syntyperäisenä sipoolaisena olen sun kanssa ihan eri mieltä suomenkielisten kohtelusta. Suurin puolue siellä taitaa sitä paitsi olla Kokoomus, ei tod mikään RKP. Vain ruotsivihaajat ylläpitää mielikuvaa jostakin vastakkainasettelusta, tavalliselle suomenruotsalaiselle kielikysymys on niitä vähäpätöisimpiä.

Porvoossa suurin puolue on RKP (28 %), kakkosena kokoomus (18 %)

Vierailija
131/314 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et vaan ymmärrä vaikka Helsinki on iso paikka ja Suomen pääkaupunki. 

Ei täältä tarvitse poistua.... hahaha..

Niinhän just sanoin etten ymmärrä. Etkö osaa selittää?

Vierailija
132/314 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Höpö höpö. Ruotsinkieliset ovat leppoisia keskenään. Suomenkieliset on heidän mielestään maahantunkeutujia ja saavat sen kaltaista palvelua. Siellä on jo aikojen a

Lopetin lukemisen tähän: ei saa edes suukopua aikaiseksi.

Silti siellä segregaatio toimii täysiverisesti. Eri koulut ja kerhot ja baarit eri kielisille.

Vierailija
133/314 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka pitkä hammaslääkärijono? Milloin pääsee kunnalliseen lääkäriin? Onko minkälainen sairaala. Missä on lähin kauppa? Bussiyhteydet?

Minä olen päässyt Hämeenlinnassa terveyskeskuslääkärille nopeimmillaan samalla viikolla ja ei-kiireellisenä hammaslääkäriin muistaakseni alle 2 kuukaudessa. Hämeenlinnaan on tulossa uusi sairaala, pitkälti jo rakennettu, aukeaa myöhemmin. Lähin kauppa nyt vähän riippuu ehkä osoitteesta. 🙄 Bussiyhteydet itse Hämeenlinnassa ok, liitoskuntien osalta huonommat. Porvoo sen sijaan on HUSia, eli siitä jo tietää, ettei ainakaan sote-puolessa ole hurraamista. 

Vierailija
134/314 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsille pitää valita paikka kasvaa, niin ehdottomasti Porvoo. Lapset ja nuoret ovat keskimäärin sivistyneitä ja hyvätapaisia jo ihan sen takia, koska kaksikielisyys pakottaa hyväksymään asian laidan. Naapuria tervehditään ja autetaan. Päihde- ja alkoholiongelma minimaalinen, toisin kuin Hämeenlinnassa. En silti muuttaisi Porvoon halvimmalle alueelle. 

Vierailija
135/314 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsia äidinkielenäni puhuvana porvoolaisena olisi hauska kuulla, mikä baari Porvoossa on ruotsinkielisille?

Vierailija
136/314 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Porvoossa suurin puolue on RKP (28 %), kakkosena kokoomus (18 %)

Huomasitkohan ollenkaan, että tässä sivukeskustelussa puhuttiin ihan vain yleisesti ruotsinkielisistä asuinkunnista?

Uudestaaan: kokemukseni suomenkielisenä asukkaana Sipoosta oli todella hyvä. Asuin siellä 18 vuotta. Ei mitään syrjintää todellakaan, vaikka omina asuinaikoinani ruotsinkielisiä oli jopa enemmän kuin suomenkielisiä. Nythän tämä on hiukan kääntynyt, kun on tullut muuttoliikennettä.

Kielikysymys ei ollut kenellekään kynnyskysymys. 

Vierailija
137/314 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ne sitten äänestää uskollisesti RKPta vaaleista toiseen, riippumatta mistään asiakysymyksistä? Ihan sattumalta? Puolueen kannatuskäyrä ei liiku ikinä mihinkään siitä reilusta neljästä prosentista, joka sattumoisin on melko pitkälle sama kuin suomenruotsalaisten prosenttiosuus. 

Vierailija
138/314 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka pitkä hammaslääkärijono? Milloin pääsee kunnalliseen lääkäriin? Onko minkälainen sairaala. Missä on lähin kauppa? Bussiyhteydet?

Minä olen päässyt Hämeenlinnassa terveyskeskuslääkärille nopeimmillaan samalla viikolla ja ei-kiireellisenä hammaslääkäriin muistaakseni alle 2 kuukaudessa. Hämeenlinnaan on tulossa uusi sairaala, pitkälti jo rakennettu, aukeaa myöhemmin. Lähin kauppa nyt vähän riippuu ehkä osoitteesta. 🙄 Bussiyhteydet itse Hämeenlinnassa ok, liitoskuntien osalta huonommat. Porvoo sen sijaan on HUSia, eli siitä jo tietää, ettei ainakaan sote-puolessa ole hurraamista. 

Hämeenlinna on maakuntakeskus tms. mihin kuuluu Lahti ja muut kaupungit.

Vierailija
139/314 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ne sitten äänestää uskollisesti RKPta vaaleista toiseen, riippumatta mistään asiakysymyk

RKP:tä äänestetään sen takia, että se on ainoa ruotsinkielisten asiaa ajava puolue. Ehdokkaiden muut mielipiteet ovat toisarvoisia. Sama juttu kuin persuilla, mutta ajettava asia on heillä ulkomaalaisvastaisuus.

Vierailija
140/314 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syntyperäisenä sipoolaisena eli ruotsinkielisenä et halua myöntää suomenkielisten syrjintää RKPn hallitsemilta alueilla. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi seitsemän