Lue keskustelun säännöt.
Uunimakkara/grillattu makkara vai makkarakastike? Paras mielestäsi?
05.04.2025 |
Itse tykkään eniten grillatusta makkarasta. Mutta hyvä makkarakastike tulee kakkosena. Uunimakkara on viimeisin vaihtoehto. Ei maistu minusta hyvältä.
Kommentit (21)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Kyllä makkarakastike onnistuu halvemmistakin makkaroista, pääasiana vain, ettei sisällä siipikarjan lihaa. Hk-sininen ja Atrian punainen sopivat erinomaisesti kastikkeeseen ja keittoon. Atria on kuitenkin mielestäni parempaa, sitä voi syödä paljaaltaankin. Aiemmin pidin hk:n sinisestä, mutta nykyään se on jotenkin vetistä. Myös ruotsalaiset spiralkorv ja falukorv ovat paljaaltaan melko surkeita makkaroita, mutta kastike niistä onnistuu hyvin.
Luin jostain takavuosina, että tukholmalaisessa kalliimman luokan lounaspaikassa, jossa kävi pankki- ja muita bisnesmiehiä, oli suosituin annos paistetut falukorvviipaleet perunamuusin kanssa.
Makkaran ideahan on, että siihen laitetaan niitä aineksia, jotka on muuten hankala laittaa ruoaksi (kaikki riekaleet yms.). Itse olen huomannut,että ns. hifistelymakkarat ovat usein kuivia ja suolaisia. Eräs makkaratehtaan myyjä kertoi, kun kehuin heidän makkaransa pärjänneen testeissä, että niitä testejä on niin monenlaisia. On tuurista kiinni, mikä makkara pärjää. Testit ovat harvoin sokkotestejä ja sellaisten pienten firmojen, joiden tuotteita ei saa kuin etelässä, makkarat usein menestyvät.