Muita jotka on olleet vuosia syömättä hampurilaisia?
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä. Söin viimeksi hampurilaisen vuonna 2009 Riiassa. Saavuimme matkakumppanin kanssa yöllä hotellille, ja ainut auki ollut ruokapaikka oli viereinen MaDonalds. En ole koskaan oppinut pitämään hampurilaisista / roskaruokapaikkojen safkasta. En pitänyt niistä edes lapsena. Tuolloin kyseisiä paikkoja ei pahemmin Suomessa vielä ollutkaan, mutta alkoivat yleistymään.
n44
Lyön vetoa, että makeinen kyllä maistuu sinulle.
Totta! Pidän jäätelöstä ja karkista ja niitä kuluu lähes päivittäin. Suklaata silloin tällöin. Sallin nuo itselleni hyvillä mielin, koska syön muuten laadukkaasti ja monipuolisesti rahaa säästämättä. Usein myös ravintoloissa. Olen hoikka ja terve, mutta en ole mikään terveysvouhottaja.
Pistät siis kurkustasi alas absoluuttista roskaa, jossa ei ole mitään kunnon ravinteita.
Varmaan vitsi nuo jotkut vastaukset kotiruoasta.
Teen yleensä kuukausittain jonain viikonloppuna hampurilaisia. Hyviä ovat, eikä sen epäterveellisempiä kuin ne teidän lihapullat ja muussit-tyyppiset kotiruoat.
Ja vaikka söisikin välillä jotain epäterveellistä, niin mitä sitten..
Vierailija kirjoitti:
Teen yleensä kuukausittain jonain viikonloppuna hampurilaisia. Hyviä ovat, eikä sen epäterveellisempiä kuin ne teidän lihapullat ja muussit-tyyppiset kotiruoat.
Ja vaikka söisikin välillä jotain epäterveellistä, niin mitä sitten..
Ei niissä hampurilaisissa itsessään mitään epäterveellistä olekaan vaan niissä kasvisrasvassa kypsennetyissä ranskanperunoissa ja sokerilimuissa mitä vedetään niiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä. Söin viimeksi hampurilaisen vuonna 2009 Riiassa. Saavuimme matkakumppanin kanssa yöllä hotellille, ja ainut auki ollut ruokapaikka oli viereinen MaDonalds. En ole koskaan oppinut pitämään hampurilaisista / roskaruokapaikkojen safkasta. En pitänyt niistä edes lapsena. Tuolloin kyseisiä paikkoja ei pahemmin Suomessa vielä ollutkaan, mutta alkoivat yleistymään.
n44
Lyön vetoa, että makeinen kyllä maistuu sinulle.
Totta! Pidän jäätelöstä ja karkista ja niitä kuluu lähes päivittäin. Suklaata silloin tällöin. Sallin nuo itselleni hyvillä mielin, koska syön muuten laadukkaasti ja monipuolisesti rahaa säästämättä. Usein myös ravintoloissa. Olen hoikka ja terve, mutta en ole mikään terveysvouhottaja.
Vaikuttaa sokeririippuvaiselta. Hyi hitto, joka päivä karkkia ja jäätelöö. Pidän jätski tai karkkipäivän korkeintaan kerran kuussa.
Eipä raaski enää ostaa. Meidän kylällä on vain yksityinen grillikioski, ei näitä isoja ketjuja yhtään. Hampurilainen maksaa 10€, ei tikkuperunoita eikä juomia samaan hintaan. No onhan se paljon parempi kuin ketjujen ala-arvoiset ateriat, on tuoretta salaattia ym välissä ja sämpyläkin tuplasti suurempi. Ostan nykyään kaupasta 2,99€ maksavan paketin jossa kaksi hampurilaista. Täytteet maksaa lisää, sehän on selvä mutta kuitenkin kaksi kpl alle 10€.
Tällä viikolla naapurin poika sanoi, että jos kerran ajat kaupunkiin (12 km) niin voisitko tuoda hänelle mäkkärin hampurilaisen. Lupasin. Mutta voi j-lauta sitä kauheaa hajua mikä siitä hampurilaisesta lähti autooni. Tuli huono olo itselleni, tuuletin kotona puoli tuntia autoa kaikki ovet auki. Joo, en ole syönyt vuosikymmeniin hampurilaisia enkä halua niitä edes itse tehdä.
Heh.
Ihan kuin hampurilainen olisi jotenkin epäterveellinen. miten se jauhelihapihvi muuttuu epäterveelliseksi kun ne nostetaan perunoiden viereltä sämpylän sisään?
ne ranskalaiset kun voi jättää pois annoksesta. ja sokerilimut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja vaikka söisikin välillä jotain epäterveellistä, niin mitä sitten..Ei niissä hampurilaisissa itsessään mitään epäterveellistä olekaan vaan niissä kasvisrasvassa kypsennetyissä ranskanperunoissa ja sokerilimuissa mitä vedetään niiden kanssa.
En tee ikinä, siis IKINÄ ranskanperunoita. Lohkoperunoita uunissa kyllä, mutta en hampurilaisten kanssa, sillä hampurilaiset itsessään on niin täyttäviä, ettei niiden kanssa jaksa syödä mitään muuta.
Olin kai jotain neljä vuotta syömättä hampurilaisia. Viime viikolla sitten repsahdin ja kävin testaamassa yhden tämän uuden asuinpaikkakuntani grilleistä. Hamppari oli aika surkea, mutta ranut tosi hyviä. Nyt voi olla sitten vaikka viisi vuotta syömättä hampparia.
Olen ollut vuosia syömättä mäkki hampurilaisia. 🤠
Mä oon kieltänyt itseltäni hampurilaiset jo 8 vuotta. Eilen siskoni tuli lasten kanssa kylään ja oli käynyt mäkkärin kautta. Kieltäydyin, mutta ai kun näytti hyvälle. Mä lähden kohta kauppareissulle, taidan istahtaa hetken mäkkärissä bigmac-aterian kanssa. Nyt tekee vain mieli mässätä. Täällä oli toinen ketju jossa herkuteltiin lakritsijäätelöllä. Ai että, onkohan lidlissä vielä walnut-jäätelöä litran pakoissa. Minä haen sellaisenkin. Pistän elämän risaiseksi vaikka huomenna vaaka näyttäisi kilon nousua.
En muista milloin viimeksi hampparin söin. Taisi olla 2021. Syönnin jälkeen kävin katsomassa paljonko siitä tuli kaloreita. Verkkosivuilla kerrottiin että 700 kaloria. Meinasin saada sydärin tästä tiedosta. En ole ostanut sen jälkeen. Ostan ennemmin kolmioleivän, banaanin tai jonkun muun terveellisemmän tuotteen nopeaan nälkään.
Hampurilaispaikoissa ei ole juuri koskaan tullut käytyä, mutta vajaat 10 vuotta sitten hampurilaiset tulivat muotiin paremmissa ravintoloissakin. Tuli niitä syötyä jokunen, mutta toisaalta mietin miksi maksaa siitä pari kymppiä. Hyvä bisnes epäilemättä. Nyt en ole syönyt hampurilaista pariin vuoteen.
Vierailija kirjoitti:
Minä! Nuohan ovat valtavan epäterveellisiä ja itse syön mieluummin ihan perus kotiruokaa. Lihapullat ja muussi maistuvatkin tuhat kertaa paremmalta kuin roskaruoka.
Mikä estää tekemästä hamppareita itse? Silloinhan se on "kotiruokaa" ja voit 100% vaikuttaa, mitä niihin tulee. Olen syönyt roskaruokaa ehkä 3 vuotta sitten, ja silloinkin tahti oli 1-2 kertaa vuodessa. Omat hampparit tulee väsäiltyä ehkä muutamaan otteeseen vuodessa, kun siltä tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja vaikka söisikin välillä jotain epäterveellistä, niin mitä sitten..Ei niissä hampurilaisissa itsessään mitään epäterveellistä olekaan vaan niissä kasvisrasvassa kypsennetyissä ranskanperunoissa ja sokerilimuissa mitä vedetään niiden kanssa.
En tee ikinä, siis IKINÄ ranskanperunoita. Lohkoperunoita uunissa kyllä, mutta en hampurilaisten kanssa, sillä hampurilaiset itsessään on niin täyttäviä, ettei niiden kanssa jaksa syödä mitään muuta.
Kotona "tehdyt" ranskalaiset ei ole niin epäterveellisiä kuin ravintolassa, koska kotona niistä voi jättää suolan pois.
miksi vahva suola kuuluu ranskalaisiin aina?
Ne ns. "hampurilaiset", joita saa kympillä kolme tai neljä ovat kaukana oikeista hampurilaisista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotona "tehdyt" ranskalaiset ei ole niin epäterveellisiä kuin ravintolassa, koska kotona niistä voi jättää suolan pois.
miksi vahva suola kuuluu ranskalaisiin aina?
Ei niissä epäterveellistä ole suola vaan kasvirasvassa paistamalla syntyvät karsinogeeniset PAH-yhdisteet. Varsinkin kun se öljy käytetään useaan kertaan.
Kuinka paljon sokeria on sopivasti? Suomalaiset ravitsemussuositukset ja WHO:n sokerinsaantisuositukset ohjeistavat lisätyn sokerin saanniksi enintään 10 % kokonaisenergiasta. Aikuisella se tarkoittaa 40-50 grammaa sokeria päivässä eli noin 20 sokeripalaa.
https://www.valio.fi/artikkelit/hyva-paha-sokeri/
Piilosokeria voi tulla jos se 20 palaa päivässä hyvinkin herkästi. vaikka olisi kuinka hoikka niin sen kakkostyypin diabeteksen takia kannattais vähän tarkkailla päivittäistä sokerin määrää ja pitää karkkipäiviä vähän harvemmin. Itse en tajunnut vähentää sokerin määrää ennen kuin tuli kakkostyypin diabetes. Se on elintapasairaus. Sokerimäärän vähentämisen vuoksi hampaiden reikiintyminenkin alkoi tyrehtymään.