Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Helsingin pörssi -3.46%

Vierailija
04.04.2025 |

Hurja laskupäivä!

Kommentit (111)

Vierailija
81/111 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan laillista touhua se on, passiiviset sijoittajat saavat lisätuloja lainaamalla arvo-osuustilillä lojuvia osakkeita. Ne, jotka shorttaavat, ottavat ison riskin myydessään lainaamansa osakkeet,  koska osakkeet on palautettava lainaajalle sovittuna ajankohtana, vaikka kurssi olisikin noussut eikä laskenut. Joskus riski kannattaa ja shorttaajat voivat tehdä isoja voittoja, mutta joskus riski realisoituu ja osakkeet ostettava kalliimmalla + maksettava lainapreemio lainaajalle. Tällä tavalla toimii monet markkinat, sähköäkin ostetaan ja myydään etukäteen tietyillä hinnoilla tietämättä oikeasti, mitkä tulevaisuuden hinnat ovat (riskiä on toki mahdollista vähentää tai poistaa se kokonaan käyttämällä johdannaisia, mutta ei se ihan ilmaista ole)

Tuohan kuulostaa tosi hienolta jos voi lainata omia osakkeita eikä siitä ole itselle mitään riskiä ja siitä tulee vain pelkkää tienestiä. Kuinka se onnistuu? Nordnetin sovelluksessa en näe muuta kuin tavalliset osta/myy osakkeeni kohdalla?

Vierailija
82/111 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on vasta alkua! Nyt rytisee. Laitoin rahahanat salkkuun kiinni ja katsotaan sitten syksyllä tilannetta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/111 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisiko nyt ostaa Nordeaa? Mulla ei ole yhtään osakkeita vaan pelkkä säästötili.

Kyllä toi 10.54 on jo aika hyvä hinta, mutta en tiedä sitten onko kaiken stressin arvoista

Noinhan se aina menee. Ei kukaan halua ostaa pohjilla.

Vierailija
84/111 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huolestuttavinta on se, että enne tullien julistamista USA:n pörseissä tapahtui piikki ylöspäin, ja sitten pystysuora viiva alaspäin.

Joku on siis tiennyt tästä katastrofista etukäteen. Onneksi otin exitin trumpin ensimmäisten sekoilujen kohdalla. Niin tai näin, en tule enää koskaan sijoittamaan amerikkalaisiin osakkeisiin. Sata tonnia lähti USA:sta Eurooppaan ja Japaniin.

Tein samoin kun Trump väitti Zelenskyn olevan diktaattori ja aiheuttaneen sodan. USA:ssa on presidentillä liikaa valtaa. Kukaan ei voi painaa jarrua kun pressa sekoilee. Siksi jätin vielä viime vuonna hyvin kasvaneet Yhdysvaltojen markkinat. Puolet lähti jo Trumpin voitettua vaalit ja puolet Zelensky-sekoilun jälkeen. Euroopassa kasvu ei ole rajua, muttei täällä ole tuollaisia yksinvaltiaitakaan.

Vierailija
85/111 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syksyyn asti kannattaa ootella ja hillota sotakassaa. 

Mielenkiintoinen vinkki. 

Vierailija
86/111 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten elämäntapanne eroaa peliriippuvuudesta, hyvät pojat?

Vierailija
87/111 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkaako rikkailla ja ylemmällä keskiluokalla nousta hikikarpalot otsalle? Tämä on vasta alkusoittoa...

Tämä tietää elintason laskua suurimmalle osalle ihmisistä. 

Vierailija
88/111 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

shortti: osakkeen A kurssi on tänään 5 euroa ja odotan, että se laskee huomiseksi 3 euroon.

Myyn tänään osakkeita, joita minulla ei ole, hinnalla 5 eur/kpl. En pysty olemattomia osakkeita toimittamaan ostajalle, joten lainaan osakkeet joltain sellaiselta, joka ei ole myymässä niitä itse, ja maksan hänelle lainasta 0,50 eur/kpl.

Seuraavana päivän ostan osakkeet markkinoilta 3 eur/kpl, eli saan voittoa 2 eur/osake. Palautan osakkeet sille, joka ne lainasi, ja kun vähennän saamastani 2 eur/kpl voitosta 0,50 eur/kpl lainahinnan, minulle jää voittoa 1,50 eur/kpl. 

Noin simppelisti avattuna, toki kaupankäynnistä tulee muitakin kustannuksia, mutta kun volyymit ovat todella isoja, niin myös voitot voivat olla suuret, olettaen että kurssi todella laskee. 

Tohon jää niin koukkuun, arvaan!

Vierailija
89/111 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan sama! Ei ne osakkeet silti mihinkään katoa, ja tulee vielä sekin päivä kun niiden arvo taas nousee entiselleen, ja yli. Niin on aina ollut, ja niin tulee aina olemaan.

Vierailija
90/111 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä aika ostaa lisää hyviä osakkeita. En muuta strategiaani vaan jatkan ostelua.

Vierailija
91/111 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskuveden aikaan nähdään kuka on uinut ilman uikkareita! Velkavipu räpsähtää leukaan 😅

Vierailija
92/111 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisiko nyt ostaa Nordeaa? Mulla ei ole yhtään osakkeita vaan pelkkä säästötili.

Kyllä toi 10.54 on jo aika hyvä hinta, mutta en tiedä sitten onko kaiken stressin arvoista

Kuka stressaa? Välillä laskee, välillä nousee, se kuuluu asiaan.

Vierailija
93/111 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se saakeli kun sitä miettii että pitäskö myydä tuo ja tuo osake pois muttei sitten kuitenkaan saa aikaiseksi kun odottaa muka jotain ikuista kasvua. Pitäis vaan älytä silloin myydä eikä jäädä jemmailemaan, no nyt tilaisuus meni taas ohi ja kaikki miinuksella.

Perfektionistille täysin mahdoton homma. Ikinä ei saa sitä parasta osto ja myyntihintaa ja joutuu jossittelemaan koko ajan.

Parempi se kuitenkin olisi edes jonkinlaisella voitolla myydä ajoissa kuin antaa valahtaa rumasti miinukselle. Tämä pitäisi oppia eikä käydä ahneeksi.

...tai sitten voi pitää?

Nuorena ajattelin että kun isona ostan osakkeita niin myyn ne aina jollain 10 % voitolla, mutta tähän päivään mennessä olen ollut lähinnä ostolinjalla ja hyvin on toiminut. Treidaus ei ole kaikkia varten.

Vierailija
94/111 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

shortti: osakkeen A kurssi on tänään 5 euroa ja odotan, että se laskee huomiseksi 3 euroon.

Myyn tänään osakkeita, joita minulla ei ole, hinnalla 5 eur/kpl. En pysty olemattomia osakkeita toimittamaan ostajalle, joten lainaan osakkeet joltain sellaiselta, joka ei ole myymässä niitä itse, ja maksan hänelle lainasta 0,50 eur/kpl.

Seuraavana päivän ostan osakkeet markkinoilta 3 eur/kpl, eli saan voittoa 2 eur/osake. Palautan osakkeet sille, joka ne lainasi, ja kun vähennän saamastani 2 eur/kpl voitosta 0,50 eur/kpl lainahinnan, minulle jää voittoa 1,50 eur/kpl. 

Noin simppelisti avattuna, toki kaupankäynnistä tulee muitakin kustannuksia, mutta kun volyymit ovat todella isoja, niin myös voitot voivat olla suuret, olettaen että kurssi todella laskee. 

Hmm. Voinko tarjota jossain osakkeitani shorttareille lainattavaksi? Ei taitaisi pienet määräni heille riittää, mutta olishan tuo kätevää kun ne tuottaisivat vielä entistä enemmän rahaa pelkällä olemassaolollaan!

Vierailija
95/111 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihdoinkin kunnon laskut, tää ostaa lisää, tää ostaa kaikki!

Vierailija
96/111 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näyttää listoilla eniten ostetut olevan noita notkahtaneita. Katsos näistä on ihan listaa.

Vierailija
97/111 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä just pistin ostoon, eli selvästikään ei olla vielä pohjilla.

Vierailija
98/111 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kuulostaa aikamoiselta mannekaupalta moinen.

Ja minkähän takia joku lainaisi osakkeensa sulle noin huonoilla ehdoilla?

Vierailija
99/111 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten elämäntapanne eroaa peliriippuvuudesta, hyvät pojat?

Et kai suinkaan yritä väittää että naiset eivät sijoittaisi osakkeisiin?

Vierailija
100/111 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta.

Maanantai.

Näitä kerran elämässä -tapahtumia alkaa olla aika usein.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yksi