Helsingin pörssi -3.46%
Kommentit (111)
Vierailija kirjoitti:
olen ollut parikymmentä vuotta työssä rahoitusalalla ja voin sanoa, että tällaisia kurssilaskuja tulee aina välillä, ja sitten taas nousuja. Viimeksi kurssit laski monta viikkoa koronan alkaessa, eikä siitä ole montaa vuotta, mutta ihmiset on senkin jo unohtaneet ja panikoivat kurssilaskua ikään kuin se olisi nyt tällä kertaa ikuista. Ei ole.
Toki jos on pakko jostain syystä saada ne rahat käyttöön nyt heti tai lähitulevaisuudessa, eli ei ole aikaa odotella parempia aikoja, niin silloin tappiot realisoituu, mutta harvoin se on tilanne, ihmiset vaan myy paniikissa kun pelkäävät, että kaikki menee muuten, mielummin sitten otetaan se tämän hetken "pienempi" tappio. Ei kannata.
Olen ollut sijoittaja myös 20 vuotta, ja tämä ei ole tavallinen kurssilasku.
Se, että sinä olet (väitetysti) "rahoitusalalla töissä" (joku vakuutusmyyjä, vai?, ja väität täällä tämän olevan ihan normaalia kertoo vahvasti siitä, ettei sinulla ole hajuakaan mitä tapahtuu. Tullisota on katastrofi, jollaista ei ole ollut vuosikymmeniin.
Kuusinumeroinen salkkuni olkoon todiste siitä, että ymmärrän jotain asiasta.
shortti: osakkeen A kurssi on tänään 5 euroa ja odotan, että se laskee huomiseksi 3 euroon.
Myyn tänään osakkeita, joita minulla ei ole, hinnalla 5 eur/kpl. En pysty olemattomia osakkeita toimittamaan ostajalle, joten lainaan osakkeet joltain sellaiselta, joka ei ole myymässä niitä itse, ja maksan hänelle lainasta 0,50 eur/kpl.
Seuraavana päivän ostan osakkeet markkinoilta 3 eur/kpl, eli saan voittoa 2 eur/osake. Palautan osakkeet sille, joka ne lainasi, ja kun vähennän saamastani 2 eur/kpl voitosta 0,50 eur/kpl lainahinnan, minulle jää voittoa 1,50 eur/kpl.
Noin simppelisti avattuna, toki kaupankäynnistä tulee muitakin kustannuksia, mutta kun volyymit ovat todella isoja, niin myös voitot voivat olla suuret, olettaen että kurssi todella laskee.
Vierailija kirjoitti:
Turha sitä on yrittää selittää jos et googlettamalla ymmärrä. Sinulla ei vain kyvyt riitä tajuamaan joten en varmasti yritäkään selittää. Tiedon etsiminen on todella helppoa eli etsipä vaan itse ja lue niin monta kertaa että ymmärrät.
Vähän tuntuu siltä että teikäläisillä ei koskaan sitä tietoa ole kun vastauksena tulee vain ympäripyöreää henkilökohtaisuuksiin menevää pään aukomista jossa yritetään leikkiä itse niin fiksua, niin fiksua antamatta kuitenkaan mitään faktuaalista tietoa.
Vierailija kirjoitti:
shortti: osakkeen A kurssi on tänään 5 euroa ja odotan, että se laskee huomiseksi 3 euroon.
Myyn tänään osakkeita, joita minulla ei ole, hinnalla 5 eur/kpl. En pysty olemattomia osakkeita toimittamaan ostajalle, joten lainaan osakkeet joltain sellaiselta, joka ei ole myymässä niitä itse, ja maksan hänelle lainasta 0,50 eur/kpl.
Seuraavana päivän ostan osakkeet markkinoilta 3 eur/kpl, eli saan voittoa 2 eur/osake. Palautan osakkeet sille, joka ne lainasi, ja kun vähennän saamastani 2 eur/kpl voitosta 0,50 eur/kpl lainahinnan, minulle jää voittoa 1,50 eur/kpl.
Noin simppelisti avattuna, toki kaupankäynnistä tulee muitakin kustannuksia, mutta kun volyymit ovat todella isoja, niin myös voitot voivat olla suuret, olettaen että kurssi todella laskee.
Kyllä kuulostaa aikamoiselta mannekaupalta moinen.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on vasta alkua. 😁
Ei ole. Tosin ei ole vielä laskun loppukaan.
Eihän tuo ole mitään. Sitten kun pudotus on kymmenissä prosenteissa, minäkin alan taas ostaa. Tällaisia muutaman prosentin heiluntoja tulee säännöllisesti, isot pelaajat tarvitsevat välillä pudotuksen, että saavat tuulipuvuilta rahat pois.
Oi voi kun alkaa laskea tarkkoja tappiota tälle vuodelle. Tympii koko sijoittaminen, kun Oranssi mies sekoilee.
Tappioita olen realisoinut ihan vain Oranssin vuoksi jotain 4 tonnia. Plussalla olleet omistukset, joita en ole myynyt, ovat puolestaan menettäneet arvoaan viitisen tonnia ja ovat lähes kaikki tappiolla nyt. Eli reilut 9 tonnia kadonnut alle 100 tonnin potista vähän yli kuukaudessa. Kiva kun nettopalkka puolestaan on 2200€ kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
olen ollut parikymmentä vuotta työssä rahoitusalalla ja voin sanoa, että tällaisia kurssilaskuja tulee aina välillä, ja sitten taas nousuja. Viimeksi kurssit laski monta viikkoa koronan alkaessa, eikä siitä ole montaa vuotta, mutta ihmiset on senkin jo unohtaneet ja panikoivat kurssilaskua ikään kuin se olisi nyt tällä kertaa ikuista. Ei ole.
Toki jos on pakko jostain syystä saada ne rahat käyttöön nyt heti tai lähitulevaisuudessa, eli ei ole aikaa odotella parempia aikoja, niin silloin tappiot realisoituu, mutta harvoin se on tilanne, ihmiset vaan myy paniikissa kun pelkäävät, että kaikki menee muuten, mielummin sitten otetaan se tämän hetken "pienempi" tappio. Ei kannata.
Olen ollut sijoittaja myös 20 vuotta, ja tämä ei ole tavallinen kurssilasku.
Se, että sinä olet (väitetysti) "rahoitusalalla töissä" (joku vakuutusmyyjä, vai?, ja väität tääl
Myönnän, että tullisota on paha juttu eikä todellakaan normaalia, tarkoitin vaan että suuretkin kurssilaskut ovat ihan normaaleja eikä niitä pidä pelästyä niin, että heti ryntää myymään osakkeet pois. Ehkä USA on viiden vuoden kuluttua ihan erilainen maa kuin nyt, ehkä tullisota on unohtunut samalla tavalla kuin korona-ajan kurssilaskut ja muutkin asiat tuntuu unohtuneen, ihmisluonto on sellainen.
Tai jos viiden vuoden kuluttua kurssit edelleen on alhaalla, niin ehkä kymmenen vuoden päästä tilanne on parempi. Jos säästää esim. eläkkeeseen, niin sijoitusaika on pitkä, eikä kannata panikoida vaan ihan rauhassa odottaa, mihin tilanne kehittyy. Toki meitä sijoittajia on monenlaisia, ei kaikki pysty odottamaan muutamaa vuotta, toki silloin varat olisi kannattanut allokoida pääasiassa muihin kuin osakkeisiin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä shorttaus vääristää kursseja. Eli sun milestä on oikein myydä jonkun toisen taloa ja ottaa rahat välistä? Shorttauksessa myydään jotain joka ei ole sinun.
-t. shorttari
Ihan oikein tehdä ahneitten paskapäitten kustannuksella voittoa. Mitäs menivät ostamaan kalliilla.
T. Treidaaja
Syksyyn asti kannattaa ootella ja hillota sotakassaa.
No romahti silloinkin kun ukrainan sota alkoi ja kylläpä sieltäkin nousi vaikka se sota on vieläkin käynnissä.
Myin omat Konecranesini pois kun kurssi oli lähempänä 69 euroa, ja ajattelin ostaa ne takaisin kunhan hinta laskee sopivasti. Vieläkin on yli 50 euroa, joten eipä oikein kiinnostele. Sopuhinta olisi 35e, ja sillä ostaisin takaisin. Eli enpä usko, että tämä pudotus tulee riittämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoiiii ethä sie pahastuuuu jos mie lainaan sun osakkeitaaaaa ja myyn neeee maksan huomenna takasiiii
Vierailija kirjoitti:
Oi voi kun alkaa laskea tarkkoja tappiota tälle vuodelle. Tympii koko sijoittaminen, kun Oranssi mies sekoilee.
Tappioita olen realisoinut ihan vain Oranssin vuoksi jotain 4 tonnia. Plussalla olleet omistukset, joita en ole myynyt, ovat puolestaan menettäneet arvoaan viitisen tonnia ja ovat lähes kaikki tappiolla nyt. Eli reilut 9 tonnia kadonnut alle 100 tonnin potista vähän yli kuukaudessa. Kiva kun nettopalkka puolestaan on 2200€ kuussa.
Sellaista se on hesuliin sijoittajan elämä, ei kauheasti vihreitä näy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellaista se on hesuliin sijoittajan elämä, ei kauheasti vihreitä näy.
Itselläni on kaikki hesulissa vieläkin vihreällä, jopa SSAB. Viime syksynä ostin nuo. En tosin ole juuri ostellut hesulista mitään edellisen vuoden aikana, kun kallista on ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan laillista touhua se on, passiiviset sijoittajat saavat lisätuloja lainaamalla arvo-osuustilillä lojuvia osakkeita. Ne, jotka shorttaavat, ottavat ison riskin myydessään lainaamansa osakkeet, koska osakkeet on palautettava lainaajalle sovittuna ajankohtana, vaikka kurssi olisikin noussut eikä laskenut. Joskus riski kannattaa ja shorttaajat voivat tehdä isoja voittoja, mutta joskus riski realisoituu ja osakkeet ostettava kalliimmalla + maksettava lainapreemio lainaajalle. Tällä tavalla toimii monet markkinat, sähköäkin ostetaan ja myydään etukäteen tietyillä hinnoilla tietämättä oikeasti, mitkä tulevaisuuden hinnat ovat (riskiä on toki mahdollista vähentää tai poistaa se kokonaan käyttämällä johdannaisia, mutta ei se ihan ilmaista ole)
Alkaako rikkailla ja ylemmällä keskiluokalla nousta hikikarpalot otsalle? Tämä on vasta alkusoittoa...
Vierailija kirjoitti:
Nyt otetaan markkinoilta ilmat pihalle. Sitten taas alkaa nousta. :) Kahden vuoden päästä taas ihan eri tilanne. Ihan normaalia.
Aika optimistista. Entä jos tästä tuleekin kunnon rysähdys ja vasta 10+ vuoden päästä ollaan samoissa tasoissa kuin viime kuussa?
Kyllä shorttaus vääristää kursseja. Eli sun milestä on oikein myydä jonkun toisen taloa ja ottaa rahat välistä? Shorttauksessa myydään jotain joka ei ole sinun.
-t. shorttari