Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

asunnon myyminen ilman välittäjää...

14.03.2007 |

eli rivitalokolmiomme pitäisi laittaa myyntiin, koska raksaprojekti alkaa elokuussa. meillä täysin remontoitu asunto,tosin taloyhtiö on vanha (-79) joten uskoisin että ehkä suht helppo saada kaupaksi. tämän vuoksi olisi tarkoitus ensin yrittää saada asunto kaupaksi ilman välittäjää. onko kokemuksia? kertokaa onko tullut yllättäviä asioita esille mikäli olette myynneet itse tai jos ette missään tapauksessa lähtisi itse myymään. toisaalta arveluttaa, että uskaltavatko ihmiset tehdä kauppoja ilman välittäjää....ja missäköhän kannattaisi ilmoittaa myynnissä olevasta asunnosta (oikotie ja paikalliset lehdet ainakin) asumme uudellamaalla,noin 60km helsingistä.

kiitos etukäteen kommenteista!

klaara

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
14.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntomme ehti olla myynnissä 2 viikkoa (2 sunnuntainäyttöä ehdittiin pitää) ja kaupaksi meni. Meillä oli " valttina" yksitasoisuus ja verrattain siisti kunto. Tosin esim. keittiö on 10 v vanha, joten sillä ei voitu brassailla. Sijanti on Espoossa alueella, josta asunnot ovat menneet vime aikoina hyvin kaupaksi, mutta ei missään huippualueella kuitenkaan.

Oltiin itsekin ensin vähän kokeilevalla mielellä liikkeellä, mutta todella yllättävän nopeasti kaupat tuli. Näytöissä ei käynyt väkeä varmaan sitä määrää mikä kävisi välittäjän näytöissä, mutta toisaalta uskon että vain ne tosiostajat lähtevätkin omistajan itse järjestämiin näyttöihin.

Muutamia pointteja, joita itse teimme ja joiden uskon vaikuttaneen kauppoihin:

- Ilmoitus Oikotielle. Tehkää se kunnolla ja harkiten, tarpeeksi kuvailuja asunnosta ja alueesta ja sen palveluista, ei ylisanoja kuitenkaan, ja HYVIÄ kuvia TARPEEKSI.

- tarvittaessa ilmoitus lehteen (meillä ei ollut, vaan pelkästään netissä Oikotiellä).

- tehkää hyvä myyntiesite, ottaen mallia välittäjien laatimista, ja antakaa se asuntoon tutustujille ihan kin välittäjäkin. Esitteeseen kaikki tiedot mahd. hyvin. Muistakaa myös pohjapiirros! Ja hankkikaa isännöitsijäntodistus ja taloyhtiön viimeisin tasekirja tutustuttavaksi.

- teimme valmiiksi myös tarjouslomakkeen, jonka annoimme kiinnostuneille mukaan.

- ottakaa jo etukäteen selvää kaikista mahdollisista asioista, jotta ette vaikuta ihan uunoilta jos joku kysyy vaikka taloyhitön kunnosta tms. Myös kannattaa ottaa jo valmiiksi selvää myyjän ja ostajan vastuista jne. jotta antaa luotettavan kuvan myyjänä (siis kuvan siitä että osaatte tehdä kaupat itse luotettavasti. Varsinaisestihan siinä ei ole mitään ihmeellistä, mutta ostajalla pitää olla kuva että hommat hoituu).

- Hinta kohdalleen. Meidän kohdallamme se tarkoitti kyllä ihan samaa hintapyyntiä kuin naapurustossa oli pyydetty välittäjän myymissä asunnoissa.

- järjestäkää sunnuntainäyttöjä joista laitatte hyvissä ajoin viikolla nettiin tiedon. Jos ilmoituksessa lukee vain että " soita ja sovi näyttö" , niin kukaan ei soita... Jos lähistöllä on myynnissä samankokoisia asuntoja, yrittäkää tähdätä samoihin aikoihin niin ostajat tulevat katsomaan monta kärpästä yhdellä iskulla. Me laitettiin tietoisesti alkamaan näyttö 30 min myöhempään kuin erään samankokoisen, vähän kalliimman asunnon näyttö -> ihmiset tulivat siitä kalliimmasta meille samalla reissulla ja huomasivat että saisivat samankuntoisen vähän halvemmalla :)

- Sitten nämä perusjutut jotka tekisitte joka tapauksessa, eli siivous & tuuletus jne.

Onnea myyntiin!

Vierailija
2/7 |
14.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me möimme itse pari kuukautta sitten pääkaupunkiseudulla rivitalokolmion (rv73).

Laitoimme ilmoituksen vain oikotielle. Ilmoitus oli siellä 2 päivää ja asunto oli myyty. Emme ehtineet pitää yleistä näyttöä ollenkaan.

Edellinen kirjoittaja kirjoittikin kattavasti sen mitä kannattaa ottaa huomioon.

Mahdollisimman laaja kertomus asunnosta ja paljon kuvia.

Onnea asunnon myymiseen!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
14.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli erittäin hyviä ohjeita! kiitos paljon. muutaman viikon kuluttua pitäisi pitää eka näyttö...saa nähdä kuinka käy. tuttavilla sellaisia kokemuksia että ainoastaan välittäjät ottavat yhteyttä kun itse yrittää myydä ja toisaalta itsellä on sellainen tuntuma että pääkaupunkiseudulla tavallisempaa että yksityinen myy...täällä meillä päin ei niin yleistä.

Ollaan jo ruvettu asuntoa laittamaan myyntikuntoon, eli viety turhaa kamaa pois ja viikonloppuna olisi ikkunoiden pesu edessä!

sitten eikun pakastepullien paistoa juuri ennen näyttöä ja raikastussuihketta kylppäriin ja vessaan niin jospa joku tästä jotain tarjoaisi:)

klaara

Vierailija
4/7 |
14.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhoja kuluneita kikkoja, joista ostajalle tulee vain olo että jotain muuta (=homeenhajua) yritetään peitellä.

Onnea myyntiin!

t.Tirppa77, itse 2 asuntoa myyneenä

Vierailija
5/7 |
14.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

juu, oli lähinnä vitsi...uskon oikeasti ettei tarvitse paljon vippaskonsteja kun tehtiin pari vuotta sitten aika mittava remppa kun tämä ostettiin eli on itsenikin mielestä onnistuneet materiaali valinnat (ulkonäöllisesti...käytännöllisyys onkin vähän eri juttu). vähän pelottaakin että toivottavasti saadaan sellainen hinta että nuo remonttikulutkin kattaa...kaikille ei ehkä niin väliä onko keittiön tasot pähkinää vai laminaattia...tai onko liesi perusmalli tai joku muu. tai siis ei kaikki halua sellaisista lisää maksaa. no, katsoo nyt miten käy...

ja eikä meillä niinkään haise home nurkissa vaan enemmänkin vauvan kakkavaipat eli niitä hajuja kyllä täytyy ennen näyttöä tarkistella :) :)

klaara

Vierailija
6/7 |
15.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta varmaan vaikuttaa minkä hintaluokan asunto ja minkä tyyppinen. henk koht en ehkä jotenkin uskaltaisi ostaa esim omakotitaloa ilman välittjäää. Vaikka järkisyyt mitä, niin kun ei ihminen toimi aina järkisyiden perusteella

JOs ei myy itse, välittäjät kannattaa kilpailuttaa. Nykyään ei ainakaan pidä maksaa mitään 4,5% .

Vierailija
7/7 |
18.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitamme ilmoituksen Oikotielle, minun ja miehen työpaikan Intranetiin, oman kaupunkimme sanomalehden lauantai-numeroon, jossa on siis aina suuri asuntoliite. Sen lisäksi teemme näyttävät ilmoitukset oman asuinalueemme ruokakaupan ilmoitustaululle sekä kohtuullisen lähellä sijaitsevien automarkettien ilmoitustauluille. Lisäksi pistämme puskaradion päälle.

En periaatteestakaan suostu maksamaan välittäjien palkkioita. Meille esim. Huoneistokeskus tarjosi 7000 euron palkkiota!!! Ja kuitenkin meidän asunto on uudehko yksitasoasunto tosi kysytyllä alueella eli se menee varmasti ilman välittäjääkin kaupaksi.