Ehdotuksia 1-vuotissynttäreiden tarjottavaksi
Kesällä ensimmäisen lapsen ensimmäiset synttärit. Vieraita tulossa noin 30, aikuisia ja lapsia. Kertokaa minkälaisia tarjoiluja teillä on ollut? Kesään sopisi tietty mansikkakakku, ja ehkä siitä ainakin voisi tehdä tarjoilujen perinteen. Sen lisäksi jotain taaperoille sopivaa syömistä sekä suolaista ja naposteltavaa yms. Tuntuu, että on liikaa vaihtoehtoja. Kerro minkälainen kattaus teillä on ollut?
Kommentit (51)
Tarjoilut sen mukaan miten on säilytystilaa, mitä itse osaa vai tilaako valmiina. Eiköhän juhlissa kun juhlissa pääpointti ole makeaa,suolaista, juotavaa. Syödäänkö seisten,sohvalla ja lautanen sylissä vai onko kaikille ruokapöytä paikka. Sekin vaikuttaa onko tarjottavana haarukalla ja veitsellä syötävä vai sohvalla lautanen sylissä,sillon on vaikeampi käyttää kahta kättä veitsellä näpertämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Minusta ns. aikuisten pöytä ja lasten pöytä on turha - moni aikuinen syö mielellään niitä lasten pöydästä löytyviä sipsejä, poppareita ja karkkeja.
Mikään ei estä laittamasta niitä samoja kamoja sinne aikuisten pöytään, jos luvassa on paljonkin tällaisia henkisiä lapsia vieraina. Lasten oma pöytä on spesiaali juttu lapsivieraille ja sieltä on rähmäkäpälöiden helppo käydä itse hakemassa lisää.
Vierailija kirjoitti:
Lähtisin liikkeelle siitä, että kysyisin isompien lasten ja aikuisten erikoisruokavaliot sekä lasten hammastilanteen.
no vittuako sitä kyselee..1v. synttärit joten ihan kakkua ja pullaa ...niin ja jotain suolaista piirakkaa ja vaikka pieniä piirakoita ja munavoita.meet kyseleen. niin jokaisella on jotain toivomusta ei oikeita allergioita ,oli rajotteita tai ei!! laktoosittomasta tekisin täykkärin kuitenki.
Miksi 30 vierasta herättää kummastusta? Nämä nimenomaan ovat vain perhepiirissä. Lapsella on serkkuja jo pelkästään 16. Ja kyllä, haluan järjestää ihanat kesäjuhlat kaikkien läheisteni kanssa. Ihmeellinen paikka tämä, kun kysyessä tarjoiluvinkkejä niihin, saa vittuilua. Kiitos kaikille kivasti ja asiallisesti vastanneille.
-Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä mä just luin?
Niin vauvahan syö vauvan soseita. Sikäli varmaan tarkoitti joitain vieraina olevia isompia lapsia, mutta ei sen tarkempaa kuvausta lasten i'istä.
Kyllä meillä ainakin 1v synttäreillä lapsi söi lähes tavallista ruokaa eikä mitään vauvojen soseita. Kakkua sai maistaa pienen palan myös.
Puhkeavat hampaat ja sokerikakku ei ole terveellinen yhdistelmä. Kaikki kovat ruoat ovat myös pois luvuista. Kolmen ryhmän ruoat on siis vähintään varattava.
Oletko tosissasi? Kuvitteletko, että ne hampaat mätänevät suuhun, jos kerran saa maistaa kakkua?
Ihmettelen kommentteja, että lapsille pitäisi olla juhlissa erikseen jotain sokerittomia tarjoiluja. Mun mielestä terve ruokasuhde on sitä, että juhlissa ja erikoistilaisuuksissa voidaan maistella kakkua ja muita herkkuja. Meillä kyllä lapset on aina syöneet juhlissa samoja tarjottavia kuin aikuiset. Olemme liikunnallisia ja normaalipainoisia koko perhe eikä ole ollut suun terveydenkään kanssa ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Miksi 30 vierasta herättää kummastusta? Nämä nimenomaan ovat vain perhepiirissä. Lapsella on serkkuja jo pelkästään 16. Ja kyllä, haluan järjestää ihanat kesäjuhlat kaikkien läheisteni kanssa. Ihmeellinen paikka tämä, kun kysyessä tarjoiluvinkkejä niihin, saa vittuilua. Kiitos kaikille kivasti ja asiallisesti vastanneille.
-Ap
Sit on vielä oudompaa ettet tiedä miten kahvipöytä katetaan. Olet varmaan ollut itsekin pippaloissa.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen kommentteja, että lapsille pitäisi olla juhlissa erikseen jotain sokerittomia tarjoiluja. Mun mielestä terve ruokasuhde on sitä, että juhlissa ja erikoistilaisuuksissa voidaan maistella kakkua ja muita herkkuja. Meillä kyllä lapset on aina syöneet juhlissa samoja tarjottavia kuin aikuiset. Olemme liikunnallisia ja normaalipainoisia koko perhe eikä ole ollut suun terveydenkään kanssa ongelmia.
1-vuotiaan herkut on ihan erilaisia kuin 5-vuotiaan tai 10-vuotiaan. Aloittaja ei suostunut kertomaan, mikä ikäisiä lapsia vieraaksi on tulossa. Moni pitää kiinni suosituksista, ettei ihan pienille lapsille syötetä sokeria ollenkaan, ei edes juhlissa. Se on heidän valintansa. Itselläni riittää kykyä ymmärtää, miksi joku haluaa näin toimia, vaikka itse toimin toisin.
Lapsi ei tarvitse noin suuria synttäreitä, eli nämäkin aikuisten tarpeita ajatellen järjestät. Yksi vee ei koskaan tule muistamaan näitä synttäreitä.
Vierailija kirjoitti:
-Ap
No pelkkä 30 vierasta ei paljoa asiaa ainakaan mulle avaa. Tarjoiluun vaikuttaa moni muukin asia,kun just se et onko ruokailu niin et lautanen on sylissä vai istuuko kaikki ruokapöydän ääressä. Millaset puitteet tehdä tarjoilu? Budjetti? Allergiat? Pitääkö olla siis pitkän matkalaisille lämmin ruoka? Onko kyseessä yksiön pieni keittiö? Voiko edellispäivänä tehdä? Mahtuuko säilyttää kylmässä ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1-vuotiaan herkut on ihan erilaisia kuin 5-vuotiaan tai 10-vuotiaan. Aloittaja ei suostunut kertomaan, mikä ikäisiä lapsia vieraaksi on tulossa. Moni pitää kiinni suosituksista, ettei ihan pienille lapsille syötetä sokeria ollenkaan, ei edes juhlissa. Se on heidän valintansa. Itselläni riittää kykyä ymmärtää, miksi joku haluaa näin toimia, vaikka itse toimin toisin.
Missä virallisessa suosituksessa siis sanotaan, että pienille lapsille ei tulisi antaa sokeria ollenkaan edes pieni määriä harvakseltaan?
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti aloitus oli vitsi. Ei härregyyd. Voi näitä turhuuden markkinoita.
Joo ei sitä tarvii mitään juhlistaa, ikinä. Tasaisen ankeaa vaan joku päivä. Ei nyt 1-vuotiaalle mitään lahjaakaan kannata, ei se tarvii.
Hohhoi näitä ankeuttajia! Meillä ainakin lasten synttärit ovat aina kiva tilaisuus lähisuvun ja ystävien kokoontua yhteen, kahvitella ja seurustella. Ja meillä on ihan älyttömän pieni suku ja pieniä perheitä, mutta jopa meille tulee ihan isovanhemmat, miehen sisarus perheineen ja toisen lapsen kummit perheineen 20 henkeä, ei tuosta kolmeenkymmeneen vaadita kuin että olisi vanhemmalla enemmän kuin 0-1 sisarusta, jollain useampi lapsi tms.
Onkohan AP:lla iso asunto tai piha vähintäänkin? Mahtaa olla ahdasta, jos yli 30 henkeä ahtautuu alle sadan neliön kerrostalo asuntoon vaikkapa. Vieraat miettii miksi ei ole porrastettu juhlia, kun pönöttävät kuin sillit purkissa
Vierailija kirjoitti:
Siis kuvitteletko, että ipanan synttärit ovat noin valtava tapaus kellekään muulle kuin sinulle itsellesi?
Outo kommentti ja vieläpä yläpeukkuja sillä. Että täällä on niin typerää porukkaa :D
Ap pitää juhlat ja kyselee vinkkejä tarjoiluihin. Mitä sitten? Tottahan tuollaiselle ihmismäärälle pitää jotain tarjottavaa keksiä ja paremmin viihtyy jos ruoka on hyvää ja monipuolista eikä luokkaa perus pahvin makuinen kakku Prismasta ja keksipaketti.
Sitäpaitsi itse ainakin tykkään juhlia oli syy mikä hyvänsä ja 1-vuotiaan synttärit on minusta hyvä tapahtuma. Noin pienet ovat vielä mukavia eivätkä kyynistyneitä pissapäitä.
Teet itsellesi juhlat, joita hehkutat jossain netissä? Koko aloitus oli kuin jostain...jostain typerästä tupareiden järjestämisestä.
1-vuotias syö samaa ruokaa mitä muutkin ihmiset. Laita samanlaiset tarjoilut, mitä laittaisit esim. omille syntymäpäivillesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä mä just luin?
Niin vauvahan syö vauvan soseita. Sikäli varmaan tarkoitti joitain vieraina olevia isompia lapsia, mutta ei sen tarkempaa kuvausta lasten i'istä.
Kyllä meillä ainakin 1v synttäreillä lapsi söi lähes tavallista ruokaa eikä mitään vauvojen soseita. Kakkua sai maistaa pienen palan myös.
Puhkeavat hampaat ja sokerikakku ei ole terveellinen yhdistelmä. Kaikki kovat ruoat ovat myös pois luvuista. Kolmen ryhmän ruoat on siis vähintään varattava.
Oletko tosissasi? Kuvitteletko, että ne hampaat mätänevät suuhun, jos kerran saa maistaa kakkua?
Hampaitahan ei tarvitse pestä - se on yhteiskunnan tehtävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä mä just luin?
Voi herranjestas. Niille muksuille voi antaa syömisten jälkeen ksylitolipastillin ja hampaat pestään tietenkin aamuin illoin fluoritahnalla, jolloin yhdet synttärit ei maata kaada. Mun lapsi on syönyt synttäreillä herkkuja ihan vapaasti omista 1v synttäreistä lähtien eikä ole hampaat reikääntyneet.
Minusta ns. aikuisten pöytä ja lasten pöytä on turha - moni aikuinen syö mielellään niitä lasten pöydästä löytyviä sipsejä, poppareita ja karkkeja.