millä tavalla yrittämällä pörssisähköstä saa kalliimman mitä ei-pösä sopimuksen?
Mitä pitää tehdä jotta pösästä saa kalliimman sopparin?
Kommentit (150)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttää sähköä vain kalleimpina tunteina.
Eli juuri silloin kun sitä arjessa eniten tarvitaan.
- Määriksellä et murehdi tai edes mieti koko asiaa
Mutta kun niitä kalliita tunteja on kuukauden noin 720 tunnista ehkä 20? Loppu aika sitten lämppärit kiinni, jääkaappi parvekkeelle ja valot pois?
Keskihinnat tunneittain viimeiset 30vrk:
7.00 8.52snt, 8.00 9.63snt, 9.00 9.39snt, 10.00 7.90snt ja illalla 17.00 7.10snt, 18.00 9,41snt, 19.00 9,77snt, 20.00 7,75snt, 21 5.47snt
Noille ajoille mulla menee sähkönkulutus ja kaikki ovat kalleimpia tunteja.
Ja silti halvempia kuin määräaikaiset. Sammutat tietysti aina jääkaapin ja pakastimen noiden tuntien ulkopuolella, ja valot sekä telkkari sammuu nekin viimeistään iltaysiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun niitä kalliita tunteja on kuukauden noin 720 tunnista ehkä 20? Loppu aika sitten lämppärit kiinni, jääkaappi parvekkeelle ja valot pois?
7.00 8.52snt, 8.00 9.63snt, 9.00 9.39snt, 10.00 7.90snt ja illalla 17.00 7.10snt, 18.00 9,41snt, 19.00 9,77snt, 20.00 7,75snt, 21 5.47snt
Ja silti halvempia kuin määräaikaiset. Sammutat tietysti aina jääkaapin ja pakastimen noiden tuntien ulkopuolella, ja valot sekä telkkari sammuu nekin vii
Viikonloppuisin eletään myös teltassa ja pääsulake käännetään perjantai-iltana kokonaan pois.
Vierailija kirjoitti:
Olen elänyt ihan normaalisti pörssisähkön kanssa ja silti se on ollut halvempi. Kerran tai pari vuoden aikana olen siirtänyt saunomisen seuraavaan iltaan jos on ollut illalla sähkö erityisen kallista. Se ainoa muutos jonka olen tehnyt.
Harvinaisen urpoa väittää käyttävänsä sähköä vain pörssisähkön ollessa kalleimmillaan. Tottakai jos tällä tavalla alkaa mielikuvista käyttämään niin voi kehitellä omassa päässään laskelman joka osoittaa minkä tahansa asian olevan juuri niin kuin sen haluaa olevan.
Tätä kutsutaan älylliseksi epärehellisyydeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja silti halvempia kuin määräaikaiset. Sammutat tietysti aina jääkaapin ja pakastimen noiden tuntien ulkopuolella, ja valot sekä telkkari sammuu nekin vii
8snt määris mulla on. Liian pieni ero että jaksaisi pörssiin siirtyä
Jokainen voi laskea jälkikäteen, kumpi olisi ollut edullisempi. Sähkönkulutustiedot voi ladata exceliin oman verkkoyhtiön sivuilta ja pörssisähkön hinnat Nordpoolista, ENTSO-e:sta ja varmaan monesta muustakin paikasta.
Meillä on pörssisähkö, ei sähkölämmitystä ja aina tulee halvemmaksi kuin halvin kiinteähintainen ilman mitään kikkailua. Ainoa, johon sähkönhintaa pitää katsoa, on auton lataus. Sen hoitaa automaatio.
"8snt määris mulla on. Liian pieni ero että jaksaisi pörssiin siirtyä"
OK. Onko sinulla jotain muitakin haasteita arjen selviytymisen kanssa kuin kyvyttömyys hoitaa raha-asioitasi?
Se mitä moni ei näkäjään ole tajunnut on se, että kiinteän sopimuksen hinta on aina se pörssisähkön hinta plus myyjän kate ja turvamarginaali. Ei kukaan halua myydä kiinteähintaista sähköä tappiolla ja siksi se yritetään aina hinnoitella niin että se on jonkin verran kalliimpaa kuin vastaava kulutus pörssisähköllä.
Jos sähkön myyjä on hinnoitellut tuotteensä oikein, pörssisähkön pitäisi käytännössä aina olla halvempaa kuin sen määräaikaisen hinta. Jos ei ole niin myyjä on tehnyt pahan hinnoitteluvirheen.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen voi laskea jälkikäteen, kumpi olisi ollut edullisempi. Sähkönkulutustiedot voi ladata exceliin oman verkkoyhtiön sivuilta ja pörssisähkön hinnat Nordpoolista, ENTSO-e:sta ja varmaan monesta muustakin paikasta.
Meillä on pörssisähkö, ei sähkölämmitystä ja aina tulee halvemmaksi kuin halvin kiinteähintainen ilman mitään kikkailua. Ainoa, johon sähkönhintaa pitää katsoa, on auton lataus. Sen hoitaa automaatio.
Sama. Tosin latausta ei hoida automaatio, vaan ihan manuaalinen tsekkaus illalla kotiin tullessa että laitanko lataukseen vai en.
Vierailija kirjoitti:
Harvinaisen urpoa väittää käyttävänsä sähköä vain pörssisähkön ollessa kalleimmillaan. Tottakai jos tällä tavalla alkaa mielikuvista käyttämään niin voi kehitellä omassa päässään laskelman joka osoittaa minkä tahansa asian olevan juuri niin kuin sen haluaa olevan.
No ite latasin kulutukseni Fingridistä ja laitoin liukurin palveluun. Kummasti sitä sähköä kului juuri kalliimpien tuntien aikana.
Mitä kukin pienenä pitää. Jos pörssillä pääsisit vaikka keskimääräiseen 6 sentin hintaan niin säästö on 25%.
Sähkön osuus kustannuksista normitaloudessa on niin pieni, että pulloja tienlaidalta keräämällä tienaat enemmän, kuin pörssisähköllä. Puhutaan hiluista sähkön osalta. Keräämällä sadevettä, säästää myös rahaa pesuveden muodossa. Köyhät tai tyhmät yrittää pörssisähköllä netota
Vierailija kirjoitti:
Mitä kukin pienenä pitää. Jos pörssillä pääsisit vaikka keskimääräiseen 6 sentin hintaan niin säästö on 25%.
Sanotaanko näin ettei mun talous todellakaan ole kaatumassa muutamiin sentteihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ite latasin kulutukseni Fingridistä ja laitoin liukurin palveluun. Kummasti sitä sähköä kului juuri kalliimpien tuntien aikana.
Ilmeisesti sinulla ei ole sähkölämmitystä etkä lämmitä vettä sähköllä? Ne kun ovat aika monella ne suurimmat sähkön kuluttajat eivätkä ne kyllä kuluta juuri niiden kalliiden tuntien aikana vaan usein eniten yöllä jolloin sähkön hinta on yleensä alimmillaan.
Käyttää sähköä talvella normaalisti ilman että yhtään katsoo hintoja, eiköhän sillä tavalla tule määristä kalliimmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanotaanko näin ettei mun talous todellakaan ole kaatumassa muutamiin sentteihin.
No jos sähkölaskut ovat yhtään isompia niin puhutaan kyllä kympeistä kuussa. Toki sen rahan voi lahjoittaa sähköyhtiölleen jos haluaa mutta onko se järkevää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sanota, mutta sanotaan että "se nyt vaan on tyhmää maksaa liikaa."
Vierailija kirjoitti:
Sähkön osuus kustannuksista normitaloudessa on niin pieni, että pulloja tienlaidalta keräämällä tienaat enemmän, kuin pörssisähköllä. Puhutaan hiluista sähkön osalta. Keräämällä sadevettä, säästää myös rahaa pesuveden muodossa. Köyhät tai tyhmät yrittää pörssisähköllä netota
Vaikka sillä säästäisi vain pari sataa euroa vuodessa niin miksei ottaisi tätä rahaa itselleen? Eihän sen rahan itselleen saamiseksi tarvitse käytännössä tehdä yhtään mitään. Valitsee vain edullisemman sähkösopimuksen ja jatkaa elämäänsä kuten ennen. Vuoden kuluttua huomaa, että sähkölaskuja on tullut maksettu muutaman satasen verran vähemmän.
Jos on joku fetissi maksaa sähköstään mahdollisimman paljon niin miksei sitten anti-kilpailuta netissä sähkösopimuksia ja vartavasten etsi sitä kaikkein ylihintaisinta kiinteää sopimusta itselleen? Ihan varmasti joku sähköyhtiö myy sinulle 30 snt / kWh sopimuksen kun oikein kauniisti pyydät! Voit kehua kavereille, että sinulla on koko kylän kalleinta sähköä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos sähkölaskut ovat yhtään isompia niin puhutaan kyllä kympeistä kuussa. Toki sen rahan voi lahjoittaa sähköyhtiölleen jos haluaa mutta onko se järkevää?
Sähkölämmitteinen isompi okt ja kulutus on helposti 30000 kWh/vuosi. Jos siitä säästää vaikka keskimäärin 1,5 senttiä/kWh niin vuodessa jää 450 euroa enemmän taskuun. En oikein jaksa uskoa että tällä palstalla kirjoittelee kukaan joka sanoisi "ei kiitos, minulla on jo liikaa" jos joku tarjoaisi neljä satasen seteliä kouraan.
Ei pörssisähkön hintaa tarvitse seurata ollenkaan, määrikset seuraa sitä puolestani ja kertoo heti tällä palstalla jos sähkön hinta on seuraavana päivänä korkea. Se on oikeastaan aika kätevää.
-pösäläinen