Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

millä tavalla yrittämällä pörssisähköstä saa kalliimman mitä ei-pösä sopimuksen?

Vierailija
04.04.2025 |

Mitä pitää tehdä jotta pösästä saa kalliimman sopparin?

Kommentit (150)

Vierailija
81/150 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pörssisähkön hintaa tarvitse seurata ollenkaan, määrikset seuraa sitä puolestani ja kertoo heti tällä palstalla jos sähkön hinta on seuraavana päivänä korkea. Se on oikeastaan aika kätevää.

-pösäläinen

Joudut siis seuraamaan vauvapalstaa. 😂

Niinhän sinäkin teet.

No en minä tätä joudu joka päivä seuraamaan tietääkseni seuraavan päivän sähkön hinnan, kuten sinä juuri kerroit tekeväsi.

Vierailija
82/150 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"8snt määris mulla on. Liian pieni ero että jaksaisi pörssiin siirtyä"

Mitä kukin pienenä pitää. Jos pörssillä pääsisit vaikka keskimääräiseen 6 sentin hintaan niin säästö on 25%.

Sanotaanko näin ettei mun talous todellakaan ole kaatumassa muutamiin sentteihin.

Ei sanota, mutta sanotaan että "se nyt vaan on tyhmää maksaa liikaa."

Tyhmää on juosta senttien perässä. Keräätkö pulloja tienlaidoilta ja keräätkö sadevettä pesuvedeksi? Vedätkö vessanpöntön kerran päivässä, että vettä säästyy?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/150 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

8snt määris mulla on. Liian pieni ero että jaksaisi pörssiin siirtyä

Meidän perheen vuositulot on 140ke mutta iloitsen kovasti siitä ylimääräisestä n 400 eurosta jonka säästän vuodessa. Ostin sillä tälle vuodelle 2x lentoliput:)

Vierailija
84/150 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harvinaisen urpoa väittää käyttävänsä sähköä vain pörssisähkön ollessa kalleimmillaan. Tottakai jos tällä tavalla alkaa mielikuvista käyttämään niin voi kehitellä omassa päässään laskelman joka osoittaa minkä tahansa asian olevan juuri niin kuin sen haluaa olevan.

Tätä kutsutaan älylliseksi epärehellisyydeksi.

Tai sitten ihan täysijärkisyydeksi.

Yöllä meillä on käynnissä jääkaappipakastin., reititin ja kelloradio.

Iltaisin ja aamuisin sitten laitetaan ruokaa, tiskataan/pyykätään, katsotaan telkkaria yms.

Mitähän epärehellisyyttä tuossa sinun mielestäsi on?

Silloin sähkölasku on joka tapauksessa noin kympin kuussa. Siinä kohtaa säästää todennäköisesti eniten siinä että etsii kaikkein halvimman kuukausihinnan, joka sekin tuppaa kyllä usein olemaan pörssisoppari.

Vierailija
85/150 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttää sähköä talvella normaalisti ilman että yhtään katsoo hintoja, eiköhän sillä tavalla tule määristä kalliimmaksi.

No ei todellakaan tule.

Tulee, jos sähköfirmojen hinnoittelusta vastaavat ovat joko täysin epäpäteviä, tai jos jokin hyvin epätodennäköinen skenaario käy toteen.

Ei ole mitään järkeä antaa kenellekään alennusta siitä hyvästä, että asiakas ei ota hintariskiä. Sehän olisi vähän sama kuin jos vakuutusyhtiö jakaisi vakuutuksia negatiivisella hinnalla.

On järkeä, jos sähkön myyjä on myös sähkön tuottaja.

Vierailija
86/150 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen voi laskea jälkikäteen, kumpi olisi ollut edullisempi. Sähkönkulutustiedot voi ladata exceliin oman verkkoyhtiön sivuilta ja pörssisähkön hinnat Nordpoolista, ENTSO-e:sta ja varmaan monesta muustakin paikasta.

Meillä on pörssisähkö, ei sähkölämmitystä ja aina tulee halvemmaksi kuin halvin kiinteähintainen ilman mitään kikkailua. Ainoa, johon sähkönhintaa pitää katsoa, on auton lataus. Sen hoitaa automaatio.

En jaksaisi "katsoa" tuota vähääkään. Lataan silloin kun lataan.

Kukin tyylillään. Itse lataan sen 60 kWh mielummin hintaan 0,15 senttiä/kWh kuin 25 senttiä/kWh.

Vierailija
87/150 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttää sähköä talvella normaalisti ilman että yhtään katsoo hintoja, eiköhän sillä tavalla tule määristä kalliimmaksi.

Ei tullut. Joulu-maaliskuun toteutunut hinta  5,87cnt/kwh sähkölämmitteisessä talossa ilman kyttäämistä.

Vuosiin ei ole saanut määristä alle 8cnt

Vierailija
88/150 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"8snt määris mulla on. Liian pieni ero että jaksaisi pörssiin siirtyä"

Mitä kukin pienenä pitää. Jos pörssillä pääsisit vaikka keskimääräiseen 6 sentin hintaan niin säästö on 25%.

Sanotaanko näin ettei mun talous todellakaan ole kaatumassa muutamiin sentteihin.

Ei sanota, mutta sanotaan että "se nyt vaan on tyhmää maksaa liikaa."

Tyhmää on juosta senttien perässä. 

Niin on. Fiksua sen sijaan on ottaa ne ilmaiset sentit tekemättä yhtään mitään ylimääräistä sen eteen.

Vierailija
89/150 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän perheen vuositulot on 140ke mutta iloitsen kovasti siitä ylimääräisestä n 400 eurosta jonka säästän vuodessa. Ostin sillä tälle vuodelle 2x lentoliput:)

Ymmärrän osaltasi halun säästää kaikesta, jopa sähkönhinnasta, koska tulonne eivät kovin hääppöisiä. Itse sen verran hyvätuloinen, ettei tarvitse säästöohjelmien kautta lentolippuja ostaa.

Vierailija
90/150 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on pösä ja käytetään mitä tarvitsee mihin aikaan vaan. Kuka edes miettii jotain pesukoneen käyttöä, se kuluttaa reilusti alle 1kwh/pesukerta.

Viime vuoden keskihinta oli 7 senttiä ja nyt tammi-maalis ollut vielä halvempaa. 

Kiinteä sopimus, 6,33 c/kWh on ihan jees.

Ei mitään kulutusvaikutuksia tai muuta roskaa, toki 4,99 eur/kk mikä lie kuukausimaksu tulee mukaan.

Vierailija
91/150 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kaikki lämmitä sähköllä niin kulutus on pientä ja laskutkin, oli ne sit pösä tai kiinteä

J se "muu" lämmitys on ilmaista? 

Vaikka lämmittäisit pyhällä hengellä 4 hengen veden lämmitykseen, ilmanvaihtoon , ruuanlaittoon yms menee sähköä km 7000kwh vuodessa.

2cnt säästö on sekin jo 140e/v. Voit viedä lapset Linnanmäelle ja tarjota hattarat

Vierailija
92/150 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen pörssisähkö oli miinuksella. Oli kiva pestä pyykkiä ja astioita, tehdä uuniruokaa ja imuroida koko talo.

Tänä talvena sähkö on muutenkin ollut erikoisen halpaa, joska talvi oli leuto. Vuoden alusta viime talveen verrattuna säästöä on tullut 300 euroa.

Vierailija
93/150 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tullut. Joulu-maaliskuun toteutunut hinta  5,87cnt/kwh sähkölämmitteisessä talossa ilman kyttäämistä.

Olet kuitenkin jotenkin automatiikalla ajoittanut sen lämmityksesi niin että tulee pösällä halvemmaksi, jolloin voi väittää ettet itse seurannut.

Vierailija
94/150 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän osaltasi halun säästää kaikesta, jopa sähkönhinnasta, koska tulonne eivät kovin hääppöisiä. Itse sen verran hyvätuloinen, ettei tarvitse säästöohjelmien kautta lentolippuja ostaa.

Juujuu, sitten heräsit ja päästit kissan ulos.

Vierailija
95/150 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin toteutunut hinta valuu kohti keskimääräistä pörssisähkön hintaa. Jossei kulutustottumukset painotu erittäin vahvasti aamun ja illan tunneille niin pörssisähkö tulee edullisemmaksi. On hyvin harvinaista, että pörsisähkö olisi tullut kalliimmaksi kuin kiinteähintainen sopimus. Ainakin jos katsoo viimeisen parin vuoden ajalta totetutuneita hintoja.

Hintoja seuraamatta sähköä tulee käytttyä yleensä silloin kuin muutkin eli niinä kalleimpina aikoina.

Vierailija
96/150 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on pösä ja käytetään mitä tarvitsee mihin aikaan vaan. Kuka edes miettii jotain pesukoneen käyttöä, se kuluttaa reilusti alle 1kwh/pesukerta.

Viime vuoden keskihinta oli 7 senttiä ja nyt tammi-maalis ollut vielä halvempaa. 

Kiinteä sopimus, 6,33 c/kWh on ihan jees.

Ei mitään kulutusvaikutuksia tai muuta roskaa, toki 4,99 eur/kk mikä lie kuukausimaksu tulee mukaan.

Tuollaisen saa krstaloyksiöön, ei sähkölämmitteiseen okt

Vierailija
97/150 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei kaikki lämmitä sähköllä niin kulutus on pientä ja laskutkin, oli ne sit pösä tai kiinteä

J se "muu" lämmitys on ilmaista? 

Vaikka lämmittäisit pyhällä hengellä 4 hengen veden lämmitykseen, ilmanvaihtoon , ruuanlaittoon yms menee sähköä km 7000kwh vuodessa.

2cnt säästö on sekin jo 140e/v. Voit viedä lapset Linnanmäelle ja tarjota hattarat

Etkö voi ilman tuota säästöä viedä lapsiasi Linnanmäelle? Siinä tapauksessa teillä aika huonosti asiat. Muistathan, että vähäosaisuus periytyy hyvin usein myös lapsille. Asiasta tehty tutkimuksia, että vähäosaisuus on hyvin usein monisukupolvista ja vaikeasti katkaistavissa, koska kodin esimerkki seuraa hyvin vahvana lasten aikuisuuteen.

Vierailija
98/150 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli käytätte paljon sähköä 400e säästöön. Ei liene kovin uusi talo.

Vierailija
99/150 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei todellakaan tule.

Kyllä talven osalta varmasti tulee. Toki jos koko vuoden hintaa katsoo niin kesä sitten tasoittaa.

Vierailija
100/150 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet kuitenkin jotenkin automatiikalla ajoittanut sen lämmityksesi niin että tulee pösällä halvemmaksi, jolloin voi väittää ettet itse seurannut.

Nope, vain veden lämmitys on ajastettu. Sekin tehtiin 6v sitten kun talo valmistui eikä ole tarvinnut miettiä sen jälkeen.