Jos nainen on helluntailainen, niin onko mahdollisen miesystäväksi kärkkyvän pakko kääntyä?
Jos mies on kuitenkin uskova kristitty. Onkohan tällainen linjaus ainakin ollut jossain vaiheessa ja jos olisi, onko se edelleen voimassa? Asiaan perehtyneet voisivat myös valaista jos asetelma olisikin toisinpäin.
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on uskonnon vapaus ja jokainen saa kuulua tai olla kuulumatta mihin tahansa uskontokuntaan. Olen kuullut sellaista juttua, että mummoni olisi aikoinaan n. 100 vuotta sitten ollut hellutailainen, mutta hän joutui kääntymään ev. lut, koska pappa ei suostunut viemään häntä vihille muuten, kuin kirkossa ja siinä vaiheessa, kun toinen lapsi oli jo tulossa, mummo antoi periksi.
Tämä on melko pitkälle se mitä esimerkillä haen. Eli voidaan päätellä ettei sen paremmin ev. lut kuin helluntailaiset kirkona kiellä, mutta henkilöiden ja sosiaalisten verkostojensa omat linjaukset vaikuttavat. Näin siis syntyy käsitys tietyn seurakunnan jyrkistä asenteista ja joustamattomista linjauksista. Ehkäpä siis seurakunnasta riippumatta on syytä kysyä missä tahansa perustavaa laatua olevassa oppikysymyksessä seurakunnan paimenelta, ei rivijäseneltä. Edellyttäen että paimen on riittävän oppinut ja luja kyetäkseen seuraamaan Pyhän Hengen johdatusta. ap
Vierailija kirjoitti:
Milloin olet tullut uskoon ja miksi et halua mennä kasteelle?
Mitä se kasteleminen auttaa ? Kerran lapsena jo kastettu
On pakko sillä vain jumala pelastaa miehen tekemästä pahoja tekoja kuten pettämistä.
Vierailija kirjoitti:
Hei,
Vaikka kuulun helluntaiseurakuntaan, en ensisijaisesti ole helluntailainen vaan ihan vain uskova kristitty.
Keskeisintä on toisen halu seurata Jeesusta.
Ehkä esteeksi jollekin voi muodostua, jos toinen ei halua käydä helluntaiseurakunnassa, ja itse taas kokee tärkeäksi käydä siellä/käydä siellä yhdessä.
Itsekin asettaisin apostolien kirjoitusten perusteella tuon yhdessä osallistumisen seurakunnan, tai tässä tapauksessa seurakuntien tilaisuuksiin melkoisen korkealle. Siis jos asetelma olisi ev.lut + helluntaisrk. Näkisin jopa että kieltäytyminen on jonkinasteinen punainen lippu. Tosin emme elä täydellisessä maailmassa. ap
Ei varmaan jos jaksat olla välittämättä taka-ajatuksista, manipuloinnista ja aivopesusta, jonka toiveena on saada muuttamaan mielesi. Itse en jaksaisi tuollaista suhdetta.
Kastetta ei tarvitse uusia. Kaste on Jumalan teko eli pyhä sakramentti.
Vierailija kirjoitti:
Kastetta ei tarvitse uusia. Kaste on Jumalan teko eli pyhä sakramentti.
Esitin ylempänä hypoteettisen kysymystä kasteen perumisesta. Tässä yhteydessä siis sen uudistamiseksi. Itsekään en usko että kastetta, joka on Pyhän Hengen lahja eli Herran teko, voisi mitenkään perua. Näinpä kasteen uudistaminen olisi tällä logiikalla siinä mielessä turhaa. Itse en uskaltaisi vaatia ketään kasteelle jos kerran kastettu. Toki aikuiskasteella tai sen vaatimisella on todennäköisesti muitakin funktioita. Sinänsä asian kanssa järkeily ihmisvoimin on tosiaan turhaa. Käsitykseni mukaan lopullinen pelastus on kysymys uskosta Jeesukseen. ap
Suomessa on uskonnon vapaus ja jokainen saa kuulua tai olla kuulumatta mihin tahansa uskontokuntaan. Olen kuullut sellaista juttua, että mummoni olisi aikoinaan n. 100 vuotta sitten ollut hellutailainen, mutta hän joutui kääntymään ev. lut, koska pappa ei suostunut viemään häntä vihille muuten, kuin kirkossa ja siinä vaiheessa, kun toinen lapsi oli jo tulossa, mummo antoi periksi.