Mitä mieltä olette tästä pettämistilanteesta?
Olisi vaikka noin 40-vuotias pariskunta, joiden nimet ovat vaikka Matti ja Liisa. Heillä on pari lasta, omakotitalo ja muutenkin elämä melko "tavallista" sen ikäisen periskunnan elämää.
Mutta Matillla on salaisuus. Hän on kaappihomo ja käy paljon työmatkoilla. Niiden aikana hän tapailee nuoria, noin 18-25v miehiä ja harrastaa seksiä heidän kanssaan. Hän pitää heiltä parisuhteen ja perheen visusti salassa ja näitä nuorukaisia ei kiinnostaisi ottaa selville sitä, että onko Matti oikeasti sinkku kuten hän vätttää. Tai heitä edes kiinnosta, vaikka hän on naimisissa. He vain haluavat seksiä Matilta.
Mutta sitten Liisa saa tietää Matin tekemisistä. Hän on tietysti vihainen ja pettynyt. Hän on vihainen Matille, kun hän on tehnyt niin, mutta olisiko hänellä oikeutta olla vihainen niille nuorukaisille, joita Matti on tavannut? Onko hänellä oikeutta ottaa selville heidän puhelinnumero ja ottaa heihin vihaisena yhteyttä, että kun he ovat harrastaneet seksiä perheellisen miehen kanssa? Jos Matti siis on tarkoituksella antanut heille kuvan, että hän on perheetön sinkkumies? He eivät siis tienneet osallisuneensa pettämiseen, niin ovatko he tehneet teidän mielestä väärin?
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Teko on aina väärin ja sympatiat petetyn puolella. Parisuhteessa on kuitenkin aina kaksi, ja molemmat vaikuttavat sen dynamiikkaan. Petetty on esimerkiksi voinut pitää kumppania etäällä ja torjua henkisesti tai fyysisesti. Tai suhteessa on voinut tapahtua muita hienovaraisia hylkäämisiä ennen pettämistä. Ne eivät oikeuta pettämistä, mutta vaikuttavat kummankin vastuuseen itse suhteesta.
Ei siis ole vain uhreja, jotka ajautuvat vääryyksien kohteeksi. Ei ole myöskään vain pahantekijöitä, jotka ajautuvat satuttamaan toisia. Jokaisella on vastuunsa, vaikka on paljon helpompi nähdä ainoastaan toisen tekemät virheet.
Ei ihmiset yleensä kykene näkemään omia virheitään. Kaikki omat hölmöilyt ja laiminlyönnit on maailman helpoin pyyhkiä pois ja unohtaa kun toinen osapuoli on tehnyt rikoksista kamalimman eli pettänyt.
Ehkä puutteellinen empatiakyky on tämän taustalla, en tiedä. Mulle ei tehnyt ollenkaan vaikeaa tunnistaa mieheni syyt käydä työmatkoilla vieraissa naisissa. Olin kriittinen, enkä saanut häntä tuntemaan itseänsä halutuksi. Rakastetuksi varmasti, halutuksi en. Ei moni alle nelikymppinen ole vielä valmis olemaan arvostettu ja rakastettu kumppani, pelkästään. Moni haluaisi tuntea itensä myös mieheksi/naiseksi; seksikkääksi ja kykeneväksi tyydyttämääm kumppaninsa. Minä en siihen ollut motivoitunut. Ansaitsin pettämisen, tai sanotaan ennemmin niin, että mieheni ansaitsi joskus tuntea kiihkoa ja halukkaan kosketuksen.
Liisa voi ottaa laastariksi Matin parhaan ystävän.
Pettäminen on elämän suola, mutta siitä ei pidä ikinä kertoa tai myöntää.
Mun aviomies petti mua naisen kanssa ja se ei ollut pätkääkään tämän naisen vika. Nainen tiesi meidän olevan naimisissa, mutta ei hän minua pettänyt. Mieheni petti ja hänelle itkin ja raivosin.
Tämän naisen näin kotikadullamme ja hänet pysäytin, pyysin ystävällisesti että voisiko käydä selvittämässä asiat "Matin" kanssa, Matin luona ja annoin osoitteen. Joka siis yhteisen kotimme osoite. Ja lähdin itse kauppaan.
Nainen oli ollut kauhuissaan kun oli kuullut että se olin minä, vaimo. Kun olin ollut niin ystävällinen, oli luullut mua siskoksi tms. Mutta miksi mä hänelle olisin epäystävällinen ollut? Ei mitään syytä.