Huhtikuu maaseudulla
Lupauduin huhtikuuksi pitämään huolta omakotitalosta maaseudulla. Olen viikossa lämmittänyt taloa, tutustunut ympäristöön jalkaisin ja autolla, pinonnut puita varastoon, käynyt retkellä, siivoullut, lukenut, katsonut telkkaria, laittanut ruokaa. Olen täysin turhautunut tähän tyhjyyteen. Päivät on tosi pitkiä enkä keksi mitään tekemistä. Mietin kuumeisesti miten saan ajan kulumaan. Te jotka asutte maalla niin kertokaa ihmeessä miten vietätte päiviä ja viikkoja. Alan muuttua mökkihöperöksi jo yhden viikon jälkeen.
Kommentit (96)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutä normaalisti touhuat???
Kaupungissa kiertelen kauppoja, istun kahviloissa ja käyn lounaalla, käyn elokuvissa ja tapahtumissa, kuntosalilla ja uimahallissa, kirjaston lukusalissa lukemassa lehtiä.
Kiertelet kaupoissa ja kahviloissa, onpa tyhjää elämää.
Minä käyn kerran viikossa ruokakaupassa, pakon sanelemana.
Miten määritellään "tyhjä elämä"? Minusta taas "tyhjää elämää" on talon lämmittäminen, pihatyöt, yksin kotona oleminen..
Toiset kaipaa ihmisiä ympärilleen ja vilinää, silloin se maalla olo on ahdistavaa ja tylsää. Minä kuulun näihin ihmisiin. Tykkään, että voin olla yksin, mutta jos haluan seuraa, voin kävellä 5min lähimpään kahvilaan tai ravintolaan. Minull
Ehkäpä tässä "tyhjällä elämällä" tarkoitetaan sitä, että jos ei tarvitse eikä halua tehdä mitään sellaista, mitkä on jotenkin perusasioita hengissä pysymisen kannalta, kuten nyt talon lämmitys esimerkiksi. Onhan se kaupoissa kiertely monen mielestä aika tyhjänpäiväistä verrattuna vaikka polttopuiden tekoon.
En nyt sinällään ota kantaa, mikä on tyhjää elämää, jollekin sen aiheuttaa yksinäisyys ja toiselle jokin muu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Bensa on selvästi edelleen liian halpaa."
Kuudetta vuotta ajelen täyssähköautolla, pörssisähkö on kieltämättä todella halpaa, nytkin on hinta miinuksella.
Niin no sähköautolla saakin kieltämättä pörrätä aika perkeleesti ennen kuin hankintahinta on ns. kuoletettu.
Ihan saman 60000 olisin laittanut myös bensa-auton hankintaan.
Mutta kuulkaas täältä löytyykin se todellinen voittaja, minä nimittäin kuljen pyörällä! Eikä edes maksanut kuuttakymmentä tonnia. 😎
Kuulostaa tosi tylsältä. Myös kommentit. Miten täytät päivät ojanvarsia raivaamalla, neulomalla tai esikasvattamalla jotain puutarhaan? Viettämällä aikaa lemmikkien kanssa tai hätistelemällä lintubongareita? Siivoilut, ikkunanpesut ja ruuanlaitto kuulostaa vasta ankealta. Ostan siivouksen palveluna ja käy lounaspaikoissa. Kaupungissa keksii aina tekemistä ja löytää juttuseuraa mistä vaan eikä tarvitse tylsistyä kotinurkissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Bensa on selvästi edelleen liian halpaa."
Kuudetta vuotta ajelen täyssähköautolla, pörssisähkö on kieltämättä todella halpaa, nytkin on hinta miinuksella.
Niin no sähköautolla saakin kieltämättä pörrätä aika perkeleesti ennen kuin hankintahinta on ns. kuoletettu.
Ihan saman 60000 olisin laittanut myös bensa-auton hankintaan.
Mutta kuulkaas täältä löytyykin se todellinen voittaja, minä nimittäin kuljen pyörällä! Eikä edes maksanut kuuttakymmentä tonnia. 😎
You go girl!
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa tosi tylsältä. Myös kommentit. Miten täytät päivät ojanvarsia raivaamalla, neulomalla tai esikasvattamalla jotain puutarhaan? Viettämällä aikaa lemmikkien kanssa tai hätistelemällä lintubongareita? Siivoilut, ikkunanpesut ja ruuanlaitto kuulostaa vasta ankealta. Ostan siivouksen palveluna ja käy lounaspaikoissa. Kaupungissa keksii aina tekemistä ja löytää juttuseuraa mistä vaan eikä tarvitse tylsistyä kotinurkissa.
Helpostihan noilla päivät täyttää, kiirettä pitää että ehtii saada kaiken valmiiksi. Tein töitä pari vuosikymmentä että pystyin toteuttamaan unelmani maalla asumisesta, nyt nautin jokaisesta hetkestä. Eilen itse asiassa tein vesakon raivausta, kiertelin tontin reunoja ja karsin ylimääräisiä puita, mukavasti meni pari tuntia niin että mieli lepäsi ja virkistyi samalla kun tutkin millaisia muutoksia lähimetsässä on tapahtunut. En ikinä, koskaan koe elämääni tylsäksi. Minulla ei ole minkäänlaista tarvetta tavata ihmisiä. Jos haluan jutella, chättäilen ystävien kanssa tai soitan jollekin, kotoa ei tarvitse poistua. Koronan aikaan huomasi hyvin ettei karanteeni vaikuttanut millään lailla arkeeni. Elän koko ajan samalla tavoin kuin pahimpien karanteenien aikaan ja nautin joka hetkestä!
Vierailija kirjoitti:
Surullista, että on olemassa ihmisiä jotka eivät viihdy omassa kodissaan. Toisaalta varmaan itsekin tylsistyisin kaupungissa niin että pitäisi lähteä etsimään jotain tekemistä muualta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Surullista, että on olemassa ihmisiä jotka eivät viihdy omassa kodissaan. Toisaalta varmaan itsekin tylsistyisin kaupungissa niin että pitäisi lähteä etsimään jotain tekemistä muualta.
Tätä on monesti tullut mietittyä. En pysty käsittämään ihmistä, joka ei tykkää olla kotona. Kotihan on ihmisen paras paikka! Laittaa mieleisekseen, tekee siitä oman maailman, sehän on just se turvasatama ja pesä pahassa maailmassa. Miten siellä ei muka viihdy? Mulla on kotona kaikki mitä tarvitsen onnellisuuteen ja mielenrauhaan.
Vierailija kirjoitti:
Helpostihan noilla päivät täyttää, kiirettä pitää että ehtii saada kaiken valmiiksi. Tein töitä pari vuosikymmentä että pystyin toteuttamaan unelmani maalla asumisesta, nyt nautin jokaisesta hetkestä. Eilen itse asiassa tein vesakon raivausta, kiertelin tontin reunoja ja karsin ylimääräisiä puita, mukavasti meni pari tuntia niin että mieli lepäsi ja virkistyi samalla kun tutkin millaisia muutoksia lähimetsässä on tapahtunut.
Kerro ihmeessä mitä muuta teit eilen sen parituntisen vesakonraivauksen lisäksi? Kävin pari tuntia siirtämässä puita liiteriin, keitin kahvit ja mietin, miten ihmeessä saan tämänkin päivän kulumaan. - ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helpostihan noilla päivät täyttää, kiirettä pitää että ehtii saada kaiken valmiiksi. Tein töitä pari vuosikymmentä että pystyin toteuttamaan unelmani maalla asumisesta, nyt nautin jokaisesta hetkestä. Eilen itse asiassa tein vesakon raivausta, kiertelin tontin reunoja ja karsin ylimääräisiä puita, mukavasti meni pari tuntia niin että mieli lepäsi ja virkistyi samalla kun tutkin millaisia muutoksia lähimetsässä on tapahtunut.
Kerro ihmeessä mitä muuta teit eilen sen parituntisen vesakonraivauksen lisäksi? Kävin pari tuntia siirtämässä puita liiteriin, keitin kahvit ja mietin, miten ihmeessä saan tämänkin päivän kulumaan. - ap
Eilen meni tosiaan pari tuntia siihen vesakon raivaukseen, tsekkailin muutakin puutarhaa läpi että miten kevät etenee. Hoidin verojuttuja ja muita paperiasioita hetken aikaa. Leivoin pullaa. Luin kirjaa useamman tunnin, kahvia ja lämmintä pullaa! Siivoilin taloa, löytyi ullakolta tavaroita mitkä otan uusiokäyttöön. Juttelin kavereiden kanssa. Tsekkailin youtubesta suosikkiartistien uusimmat videot. Päivitin somekanavia. Illalla pelasin videopeliä pari tuntia. Hyvin meni päivä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko sinä siellä kaupungissa 12 tuntia päivässä niissä kaupoissa ja kahviloissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta niinkin, mutta jos hän viihtyy elämässään noin, niin eipä se minua haittaa. Joillekin koti on vaan paikka missä nukkua. Minulle taas jotain muuta.
Minä mietin tuota, että onko aina välttämätöntä "täyttää" päivänsä jotenkin. Itse viihdyn hyvin, vaikka ei olisikaan joka hetki jotain tekemistä tai en tapaisi ketään ihmisiä jonain päivänä. Mutta varmaan se "täyte" on joillekin elinehto, joten se heille suotakoon.
Vierailija kirjoitti:
Eli nimenomaan olet tylsistynyt siellä kaupunkikämpässäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko sinä siellä kaupungissa 12 tuntia päivässä niissä kaupoissa ja kahviloissa?
Ostelee varmaan sitä turhaa tavaraa jota sitten yrittää myydä kirppiksellä ja torissa ja valittaa täällä kun kukaan ei osta häneltä mitään.
Samoin syyttää hallitusta kun rahat on loppu. 😆
Muutin vuosi sitten kaupungista (ok-talo) maalle ja kyllä täällä on ihan samat kotityöt kuin siellä kaupungissakin. Lisänä on hehtaarin tontti ja hyvät tilat omille harrastuksilleni. Vähemmin täällä tulee notkuttua netissä ja katsottua telkkaria kuin kaupungissa. Nyt tulin syömään lounasta sisälle ja samalla palstailen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä voit leipoa, kokkailla, lukea kirjaa (vinkki, niitä kirjoja voi lainata sieltä kirjastosta kotiin saakka), lukea nettilehtiä, katsoa leffaa, ottaa päikkärit, soittaa ystävälle, käydä kävelyllä, joogata, käydä katsomassa jossain puistossa/pururadalla miten luonto heräilee, tehdä käsitöitä, maalata, kuunnella musiikkia, ihan mitä vaan. MUTTA jos sulle tuo iloa vain kaupoissa pyöriskely ja kahvilassa istuminen, niin ei voi mitään, oma vika
Käyn töissä, laitan useimmiten ruuan ja lämmitän talon ja saunan, kuskaan lapsia harrastuksiin, hoidan hepat ja ratsastan, tänään lapset aikovat täyttää paljun niin huomisiltana menee lilluessa. Lauantaina haen pari murskekuormaa, vanhempani tulevat grillaamaan kanssamme, sunnuntaina käydään säästä ja kelistä riippuen uimassa tai laskettelemassa.
Vierailija kirjoitti:
Käyn töissä, laitan useimmiten ruuan ja lämmitän talon ja saunan, kuskaan lapsia harrastuksiin, hoidan hepat ja ratsastan, tänään lapset aikovat täyttää paljun niin huomisiltana menee lilluessa. Lauantaina haen pari murskekuormaa, vanhempani tulevat grillaamaan kanssamme, sunnuntaina käydään säästä ja kelistä riippuen uimassa tai laskettelemassa.
Jatkan vielä, että en tiedä, kuinka viettäisin kuukauden jonkun toisen nurkissa. Ainakin omat hommat kasaantuisivat liikaa... Mutta jos siellä ei olisi mitään erityistä, niin varmaan lukisin kerrankin paljon.
Ap on tyypillinen kaupunkilainen: mitään ei osata itse keksiä ja järjestää, aina odotetaan, että joku muu järkkää jotain tekemistä
Vierailija kirjoitti:
Käymme työssä viitenä päivänä viikossa ja sitten vapaa-ajalla teemme esimerkiksi noita ap:n luettelemia asioita. Lisäksi tähän aikaan vuodesta on jo pihan laitto alkanut sekä kasvien kasvatus/esikasvatus. Kalastusta ympäri vuoden sillä vapaa-ajalla. Lisäksi meillä kaksi lasta ja myös kaksi koiraa. En ole koskaan kokenut että aika kävisi pitkäksi mutta ap ei ilmeisesti ollut esimerkiksi työelämässä. Aiemmin asuimme kaupungissa ja enemmän nyt tekemistä kuin siellä.
Ainahan maalla on enemmän tekemistä, se on ihan selvä asia.
Miten määritellään "tyhjä elämä"? Minusta taas "tyhjää elämää" on talon lämmittäminen, pihatyöt, yksin kotona oleminen..
Toiset kaipaa ihmisiä ympärilleen ja vilinää, silloin se maalla olo on ahdistavaa ja tylsää. Minä kuulun näihin ihmisiin. Tykkään, että voin olla yksin, mutta jos haluan seuraa, voin kävellä 5min lähimpään kahvilaan tai ravintolaan. Minulla on mahdollisuus valita enkä tarvitse autoa liikkumiseen.
Toisia taas ahdistaa kaupungissa olo. Meitä kun on erilaisia. Itse kasvoin maalla ja muutin heti 16-vuotiaana kaupunkiin opiskelemaan enkä enää ikinä muuttaisi perähikiälle, mistä lähimpään kirkonkylään ja ruokakauppaan on yli 10km matka, lähin kaupunki sijaitsee lähes 100km päässä.