Huhtikuu maaseudulla
Lupauduin huhtikuuksi pitämään huolta omakotitalosta maaseudulla. Olen viikossa lämmittänyt taloa, tutustunut ympäristöön jalkaisin ja autolla, pinonnut puita varastoon, käynyt retkellä, siivoullut, lukenut, katsonut telkkaria, laittanut ruokaa. Olen täysin turhautunut tähän tyhjyyteen. Päivät on tosi pitkiä enkä keksi mitään tekemistä. Mietin kuumeisesti miten saan ajan kulumaan. Te jotka asutte maalla niin kertokaa ihmeessä miten vietätte päiviä ja viikkoja. Alan muuttua mökkihöperöksi jo yhden viikon jälkeen.
Kommentit (96)
"Bensa on selvästi edelleen liian halpaa."
Kuudetta vuotta ajelen täyssähköautolla, pörssisähkö on kieltämättä todella halpaa, nytkin on hinta miinuksella.
Vierailija kirjoitti:
Rehellisyyden nimissä myönnettäköön että minäkin varmaan tylsistyisin jonkun toisen ihmisen talossa maalla. Eihän siellä saa tehdä asioita samalla tavalla kuin omassaan, eikä olisi oikein järkeäkään. Se on ehkä mennyt kaikilta kommentoijilta ohi. Parastahan oman talon pihahommissa ja remppailuissa on se että se kaikki on omaa.
No joo, totta tämäkin. Mutta veikkaanpa, ettei ap kovin hyvin viihtyisi omassa talossakaan, jos elämän pääsisältö on kaupoissa kiertely ja kahviloissa istuminen. Häntä ei ehkä ole tarkoitettu maalla asujaksi.
Lämmittänyt taloa? Taitaa olla kylmä siellä Lapissa vielä. Paskaa provoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija
Mutä normaalisti touhuat???
Miksi et tee samaa maalla? Sielläkin on tapahtumia, kuntosali, kirjaston lukusali, kahviloita jne. vai ajatteletko niin, että jos se ei ole 300 m päässä asunnosta, sitä ei ole olemassa?
Joka päivä ajan puolen tunnin päähän taajamaan. Kirjasto on auki muutamia tunteja, yksi kahvila ja kaksi ruokakauppaa. Ei ole muuta. Ne on äkkiä nähty. - ap
Kirjasto auki 10-18 ja omatoimikirjasto vielä enemmän.
Aika nopeasti on ap tylsistynyt kun nyt on vasta kolmas päivä huhtikuuta.
Vierailija kirjoitti:
Rehellisyyden nimissä myönnettäköön että minäkin varmaan tylsistyisin jonkun toisen ihmisen talossa maalla. Eihän siellä saa tehdä asioita samalla tavalla kuin omassaan, eikä olisi oikein järkeäkään. Se on ehkä mennyt kaikilta kommentoijilta ohi. Parastahan oman talon pihahommissa ja remppailuissa on se että se kaikki on omaa.
Tämä on sinänsä ihan hyvä pointti mutta minulla on kokemusta kyllä naapurin talon vahtimisesta. Kyllä sielläkin sai päivät kulumaan, tein pihajuttuja kun tiesin mikä on toivottua ja luvallista auttamista, luin kirjoja kirjahyllystä, tein käsitöitä, nautin vanhan talon tunnelmasta. Isoin ongelma tuli siitä että oli velvollisuus syödä talon emännän minulle jättämät ruuat kaapista pois, oli varmaan viisinkertainen määrä ruokaa kuin mitä olisin itse laittanut. Mutta popsittava oli, ettei pahoita toisen mieltä. Mutta tylsää ei tullut vieraassakaan talossa, katsoin jopa televisiota, sitä ei itsellä ole. Jos olisi pidempiaikainen juttu kyseessä niin sehän olisi loistava mahdollisuus toteuttaa joku isompi ja keskittymistä vaativa käsityö. Kotona ollessa muut hommat veisivät liikaa huomiota.
Vierailija kirjoitti:
Kuudetta vuotta ajelen täyssähköautolla, pörssisähkö on kieltämättä todella halpaa, nytkin on hinta miinuksella.
Niin no sähköautolla saakin kieltämättä pörrätä aika perkeleesti ennen kuin hankintahinta on ns. kuoletettu.
Vierailija kirjoitti:
Aamulla herätys, lapset kouluun, klo 8-17 olen töissä, välissä on tunnin palkaton ruokatauko. Laitan ruokaa, teen pihatöitä, ompelen, olen perheen kanssa, käyn kaupassa, kuljetan lapsia harrastuksiin jne. Tekemistä on vaikka miten paljon.
Jos ei olisi lapsia eikä töitä, aika kuluisi varmaan metsätöissä, klapinteossa, rakennusten kunnostuksessa, seurakunnan vapaaehtoistyössä, kaikenlaisissa kulttuuririennoissa (täällä on paljon pikkuteattereita, kirkkokonsertteja jne.) tai sitten tyytyisin häätämään lintubongareita pois meidän uimalammelta.
Miksi kiusaat lintubongareita. Anna ihmisten nauttia luonnosta. T. Lintubongari
Vierailija kirjoitti:
Kyllä taloissa on vielä lämmitys täällä etelässäkin. Juuri laitoin takkaan tulta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä ainakin lämmitän taloa, kun yöllä on pakkasta ja päivällä ulkona lämmintä alle 10. Jos en lämmittäisi, niin pian sisälläkin olisi alle 10 astetta, eikä hanasta tulisi lämmintä vettäkään.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä olen vielä lämmittänyt taloa puilla Keski-Suomen korkeudella. Löytyy toki maalämpöpumppu, mutta polttopuut on ilmaisia ja kun laittaa leivinuuniin tulet niin siinä voi myös leipoa leipää ja lämmittää ruuan. Ja kyllä, saan polttopuut valmiiksi pilkottuina ja pihaan tuotuina ilmaiseksi ja en laske hintaa niiden pinoamisesta liiteriin.
Vierailija kirjoitti:
? Kyllä meillä ainakin on edelleen lämmitys päällä täällä Etelä-Suomessa. Viikonloppunahan ollaan taas nollakeleissä. Ja jos talo lämpenee pääasiassa puulla niin silloin sitä pitää jonkun ihan aktiivisesti lämmittää. Asut vissiin kerrostalossa.
Voi surkeus!!! Klikkasin ketjua kun aattelin että täällä hengenheimolainen joka yksinkertaisesti RAKASTAA kevättä maaseudulla! 😆 Ihan parasta aikaa!! 😃 Mutta tosiaankin omassa seurassa pitää viihtyä 😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin no sähköautolla saakin kieltämättä pörrätä aika perkeleesti ennen kuin hankintahinta on ns. kuoletettu.
Ihan saman 60000 olisin laittanut myös bensa-auton hankintaan.
No, töissä kun on niin siihen menee etätyössä se 8 tuntia päivästä, kaupunkiin mennessä enemmän. Aamulla kävellään lasten kanssa päiväkotiin. Omatoimikirjasto on auki klo 7-21 joka päivä. Mies vetää tässä omalla kylällä harrastusta lapsille kahtena iltana viikossa, minä toista lajia yhtenä iltana. Lisäksi olen yhden yhdistyksen puheenjohtaja. Muu aika hiihdetään, pyöräillään, retkeillään tai käydään leikkipuistossa lasten kanssa. Parina iltana lapset käy myös kaupungissa harrastuksissa. Uimahalliin on matkaa 10 minuuttia, kaupunkiin 15 minuttia. Omalla kylällä on kuitenkin pari ruokakauppaa ja kahvila/ravintola. Tähän aikaan vuodesta on paljon myös pihatöitä, kevätsiivous sisällä ja etenkin ikkunoiden pesu kun aurinko paljastaa taas kaiken lian :D Polttopuut pitäisi myös pilkkoa. Usein myös leivotaan. Jos vaan ehtisin, niin käsitöitä tekisin enemmän. Siihen kestää hetki tottua ettei ole meteliä ympärillä, mutta sitten siitä alkaa nauttia. Meidän lähellä on laavu korkean kallion päällä auringonlaskun suuntaan, siellä kelpaa nauttia hiljaisuudesta ja iltapalasta.
Vierailija kirjoitti:
AP kysyikin, mitä maalla asuvat tekevät.
Vierailija kirjoitti:
Voi surkeus!!! Klikkasin ketjua kun aattelin että täällä hengenheimolainen joka yksinkertaisesti RAKASTAA kevättä maaseudulla! 😆 Ihan parasta aikaa!! 😃 Mutta tosiaankin omassa seurassa pitää viihtyä 😅
Unohdit että nyt ollaan mammalla. Kaikki on aina huonosti ja kaikessa valittamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa hintaluokkaa kuin polttikset. Niillä sitä vasta saiskin pörrätä eikä mikään kuoletu mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Uunilämmityksessä tai puukeskuslämmityksessä on oma homnansa.
Täsmälleen sama homma mulla. Käyn kaupungissa ehkä kerran kuussa, mutta toistuvasti huomaan, että ei olisi oikeastaan tarvinnut. Kaiken oleellisen pystyn ostamaan netistä, kaupungissa ei ole kuin tungosta ja riistohintaisia ravintoloita ja kaupoissa ihan samat asiat, jotka olisin voinut tilata netin kautta.