Huhtikuu maaseudulla
Lupauduin huhtikuuksi pitämään huolta omakotitalosta maaseudulla. Olen viikossa lämmittänyt taloa, tutustunut ympäristöön jalkaisin ja autolla, pinonnut puita varastoon, käynyt retkellä, siivoullut, lukenut, katsonut telkkaria, laittanut ruokaa. Olen täysin turhautunut tähän tyhjyyteen. Päivät on tosi pitkiä enkä keksi mitään tekemistä. Mietin kuumeisesti miten saan ajan kulumaan. Te jotka asutte maalla niin kertokaa ihmeessä miten vietätte päiviä ja viikkoja. Alan muuttua mökkihöperöksi jo yhden viikon jälkeen.
Kommentit (96)
Sellaista se on kun ei viihdy omassa seurassa.
Joo, ymmärrän, koska asun maalla puolet vuodesta. Sulla ei ole juuria siellä ja näppituntumaa seudun sosiaalisesta verkostosta, niin se yleensä tarvitaan jo kun pitää hakea apua johonkin ja osaa mennä oikeaan paikkaan apua hakemaan. Ihmisistä on oma hyötynsä, vaikka ei muuten seuraa haluakaan.
Enemmän on töitä kuin ehtii tehdä.
Raivaan puronvarren ryteikköä ja teen polttopuita.
Huollan maatalouskoneita.
Minulla on myös harrastuksia, mm. korjaan vanhoja radioita, luen.
Juopottelu, insesti ja eläimiin sekaantuminen, siinäpä ne maaseudun top 3 aktiviteetit
Yleensä maaseudun ihmiset tekee töitä. Ja vapaa-ajalla on harrastuksia.
Käymme työssä viitenä päivänä viikossa ja sitten vapaa-ajalla teemme esimerkiksi noita ap:n luettelemia asioita. Lisäksi tähän aikaan vuodesta on jo pihan laitto alkanut sekä kasvien kasvatus/esikasvatus. Kalastusta ympäri vuoden sillä vapaa-ajalla. Lisäksi meillä kaksi lasta ja myös kaksi koiraa. En ole koskaan kokenut että aika kävisi pitkäksi mutta ap ei ilmeisesti ollut esimerkiksi työelämässä. Aiemmin asuimme kaupungissa ja enemmän nyt tekemistä kuin siellä.
Aamulla herätys, lapset kouluun, klo 8-17 olen töissä, välissä on tunnin palkaton ruokatauko. Laitan ruokaa, teen pihatöitä, ompelen, olen perheen kanssa, käyn kaupassa, kuljetan lapsia harrastuksiin jne. Tekemistä on vaikka miten paljon.
Jos ei olisi lapsia eikä töitä, aika kuluisi varmaan metsätöissä, klapinteossa, rakennusten kunnostuksessa, seurakunnan vapaaehtoistyössä, kaikenlaisissa kulttuuririennoissa (täällä on paljon pikkuteattereita, kirkkokonsertteja jne.) tai sitten tyytyisin häätämään lintubongareita pois meidän uimalammelta.
Miten sun elämäntilanne noin muuten, oletko työelämässä? Mun elämän pahimmat kuukaudet oli kun olin työttömänä ja asuin kaupungissa kerrostalossa.
Vierailija kirjoitti:
Mutä normaalisti touhuat???
Kaupungissa kiertelen kauppoja, istun kahviloissa ja käyn lounaalla, käyn elokuvissa ja tapahtumissa, kuntosalilla ja uimahallissa, kirjaston lukusalissa lukemassa lehtiä.
Tee töitä viitenä päivänä viikossa, käyn lenkillä ja treenaan kotikuntosalilla, luen, teen kotitöitä, hoidan pihaa, teen klapeja, kokkaan, neulon, lämmitän saunaa, katson leffoja. Ikinä ei oo ollut tilannetta ettei olisi tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupungissa kiertelen kauppoja, istun kahviloissa ja käyn lounaalla, käyn elokuvissa ja tapahtumissa, kuntosalilla ja uimahallissa, kirjaston lukusalissa lukemassa lehtiä.
Miksi et tee samaa maalla? Sielläkin on tapahtumia, kuntosali, kirjaston lukusali, kahviloita jne. vai ajatteletko niin, että jos se ei ole 300 m päässä asunnosta, sitä ei ole olemassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin niin, työttömällähän on noihin varaa!
Olen työtön ja päivät kuluvat niin, ettei oikein mitään ehdi. Aamut istuen koneella ja päivät pelaan pelejä. Illalla katson leffaa.
Olet siis työtön ja tylsyys johtuu todellisuudessa siitä?
Useimmat maaseudulla asuvat käyvät päivä/vuorotöissä.
Ei luulisi omakotiasujalla olevan ongelmia täyttää loppua vapaa-aikaa jotenkin.
Usein maalla asuvat harrastavat asioita omaehtoisesti, eli eivät tarvitse järjettettyjä aktiviteetteja.
Maanviljelijät, joilla ei ole karjaa, tekevät yleensä urakointitöitä talvet tai ovat palkkatöissä. Huhtikuussa tehdään jo kylvötöihin valmistavia toimia.
Olen eläkkeellä. Vapaata aikaa 24/7. - ap
Käyn osa-aikatyössä ja muun ajan lähinnä katon kotona leffoja ja pelailen. Asuin 30v kaupungissa ja nyt 11 vuotta maaseudulla pienessä kylässä enkä koskaan enää muuta takaisin kaupunkiin.
Olen asunut sekä maalla, että kaupungissa ja kyllä mun kuviot on pyörineet samaa rataa kummassakin: työ, perhe, harrastukset. Mun harrastuksiin kuuluu kuntosali, golf, lukeminen, päivävaellukset. Kummastakin paikasta käsin on noihin päässyt. Kaupoissa pyöriminen, kahviloissa jatkuvasti istuminen ym. taas on minun mielestäni ajanhukkaa, mutta kukin tyylillään