Millaisessa kunnossa teidän hammaslääkärikammoisten hampaat on?
Erinäisistä syistä johtuen en päässyt hammaslääkäriin pariin vuoteen ja hampaisiin oli kertynyt ihan kunnon plakit. Lääkäri kyllä sitten putsatessaan sanoi, että kuluneeseen aikaan nähden hampat oli siistit. Jäin van miettimään, että millaiseen kuntoon ihmiset oikein hampaansa päästäkään.
Kommentit (63)
Pakko tulla korjaamaan, mutta ei ole sellaista asiaa kuin huono hammasluu. Mitä nuorempana saa reikiä aiheuttavan bakteerin tartunnan esim äidiltä, sitä helpommin hampaat reikiintyy. Myös hammaskiven muodostumiseen vaikuttaa bakteeri. Syljen ominaisuudet kuten puskurikapasiteetti vaikuttavat myös. Nämä on yksilöllisiä eroja ja toiset säästyvät jopa tartunnoilta kokonaan, jos ei juoda samasta lasista muiden kanssa jne.
En käynyt peruskoulun jälkeen kymmeneen vuoteen hammaslääkärillä. Sitten kun menin, oli 5 reikää korjattavaksi ja yksi vaari juurihoidon.
Kehitin koululaisena kammon hammaslääkäreihin, koska maalaishammaslääkäri ei silloin vähääkään välittänyt sattuuko jotakuta. Suuta revittiin suuremmaksi, että mahtuu poraamaan ja hups, vähän meni piikki ohi. Nykyään käyn asiallisella hammaslääkärillä, joka selittää mitä on milloinkin tekemässä ja on tosi huolellinen, ei vahingossa töki piikeillä ikeniä.
Minulla on kauhea hammaslääkärikammo. Pelkkä odotusaulassa istuminen tai keskustelu hammaslääkärikäynneistä aiheuttaa voimakkaat fyysiset oireet. Minulla ei kuitenkaan ole ollut elämäni aikana kuin yksi paikattava reikä ja se kerta meni yllättävän hyvin etukäteen monen viikon unettoman yön jälkeen ja usean tutustumiskäynnin jälkeen. Hoidan hampaitani hyvin, koska pelkään hammashoitokäyntejä niin sairaan paljon. Pakotan itseni muutaman vuoden välein tarkastukseen, vaikka viime kerrallakin pelkäsin niin, että itkin ja tärisin saman tien, kun huoneeseen pääsin. Hävettää lähinnä oma pelkoni. Se on jäänyt nuoruuden paniikkihäiriöstä ja myös lapsuudessa yksi huono hammaslääkärikokemus, jossa väkisin varoittamatta vedettiin maitohammas oikomishoidon tieltä pois. Muistan, kuinka viereisestä hoitohuoneesta kutsuttiin toinen hoitaja pitelemään minua väkisin tuolissa, kun yritin kuolemanpelossa kaikin voimin rimpuilla. Hirveät traumat jäi, oikomishoidosta ei tullut mitään, kun pelkäsin niin paljon ja joka kerta edelleen hammaslääkärissä sama paniikin tunne iskee.
Olen varmaan ollut maailman kamalin asiakas koska pelko on ollut kova, kiitos lapsuuden ajan hammaslääkärin joka puuduttamatta teki lähes kaiken. Vuosi sitten lohkesi hammas ja löysin aivan ihanan hammaslääkärin ja pelko jäi penkkiin. Puudutti hyvin ja piti paikata lisäksi 2 hammasta ja jälkeenpäin ihmettelin että mitä juuri tapahtui, en tienny koko hommasta muuta kuin että porataan ja oli nopiaa ohi.
Se on kamalaa. Ensin välttelee hammaslääkäriä, sitten lopulta on pakko mennä säryn takia ja hävettää niin vietävästi, kun ei ole hoitanut ajoissa ongelmia.... Se häpeä on pahempaa kuin pelko. Silti vaikka kuinka mietin, niin olen kohdannut vain mukavia hammaslääkäreitä viimeiset 20 vuotta. Nykyinen on huippu. Tosi rento.
Tämä varmaan juontaa lapsuudesta ja nuoruudesta. Kotikunnan hammaslääkäri lapsena aina moitti ja syyllisti. Laittoi pesemään hampaita uudelleen ja tuhahteli. Hän siis tietysti halusi, että pesisimme paremmin hampaamme. Sitten kun eka reikä tuli lukioiässä, niin täysillä painoi hermoon ja samalla paasasi hammashoitajalle, että "tämmöistä se on, kun ei hampaita hoideta". Siitä lähtien olen aristellut hammaslääkäreitä ja jotenkin aina kokenut häpeää ajatuksestakin, että minulla on ongelmia suussa.
Masentuneena menneet umpipaskaan kuntoon ja nyt en kehtaa mennä senkään vertaa. Eiköhän nämä ole menetetty. Yksi näkyvä piti jo poistaa, ei varaa tekariin.
Minä aina luulen, etten mka pelkää yhtään, mutta poistuessani huomaan, että olen jännittänyt jokaista lihasta ja ollut hengittämättä. Yleensä tilanne selviää vasta kun olen melkein juosten rynnännyt hammaslääkäristä ulos.
Olen silti ylpeä itsestäni, koska käyn säännöllisesti hammaslääkärissä. Paikattu ampaita ei ole vuosikausiin
Viimeks mulla nous toi noi teltta pontevasti pystyyn siä
Mä harjaan kahdesti päivässä ja käytän hammaslankaan. Lapsena viimeksi paikattu hammas, kun silloin ei kukaan opettanut huolehtimaan hampaista, vasta koulussa opetettiin miten tärkeää harjata aamuin illoin... Nyt oon 40v, oon käynyt hammaslääkärissä vaan kun kipuja, minkä mulla on aikuisena tehnyt ientulehdus. On parantunut ku hammaslääkäri poistanut plakkia. Aikuisena käynyt ehkä 3x hammaslääkärissä tän talkia. Ja kerran kun piti paikata etuhampaat jotka lohkesi kaatuessa. Ikää nyt 40v.
Esilääkeen voi pyytää (rauhoittavia).
Vierailija kirjoitti:
Masentuneena menneet umpipaskaan kuntoon ja nyt en kehtaa mennä senkään vertaa. Eiköhän nämä ole menetetty. Yksi näkyvä piti jo poistaa, ei varaa tekariin.
Sossu varmasti voi auttaa maksaa hammashoitoa, jos käyt julkisella. Rohkeasti vaan varaa aika ja sano että haluat hoitajan joka on hyvä pelkopotilaan kanssa.
Kammoa enempi haittaa kalliit maksut
Hemmetin huonossa.
Laskin että 11 hammasta on lähtenyt kaikkiaan. Minulla oli vaikea hammaslääkäripelko, mutta se on nyt hoidettu ja käyn mielelläni ja matalalla kynnyksellä hammaslääkärissä.
Mun mies käy vaan jos niin kipeä että pakko päästä päivystys ajalla... Kohta on puolet hampaista jo revitty irti...
Alapeukuttajat hoi, ettekö osaa arvostaa, että viimein hammaslääkäripelkoinen menee vastaanotolle, löytyy sieltä sitten mitä tahansa.? Olette kai niin kovanaamoja itse, etteivät muutkaan saa tuntea mitään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On todella kummallista, että aikuista ihmistä voi pelottaa lääkärikäynti niin paljon, että antaa mieluummin itsensä sairastua kuin menee lääkäriin. Luulisi että sen verran itsehillintää on kaikilla aikuisilla, että voi joskus tehdä jotain mikä vähän pelottaa.
Miten ajattelit, että tällainen kommentti auttaa pelkäävää potilasta millään tasolla? Mites itsellä, et varmaan pelkää lainkaan korkeita tai ahtaita paikkoja, väenpaljoutta tai mitään muutakaan? Ihan vain itsehillinnällä menet? Monen ihminen hammaslääkäripelon taustalla on pelottava kokemus lapsuudesta, ja pelkästään hammaslääkärissä leijailevat hajut ja äänet voivat laukaista pelkotilan.
Joo mutta huonot hampaat voivat aiheuttaa hengenvaaran.
Vierailija kirjoitti:
En ole käynyt vuosiin, eikä syynä ole ainoastaan hammaslääkäripelko. Isompi syy on se, ettei yksikään viimeisimmistä käynneistä ole mennyt niin kuin olisi pitänyt. Jokaisesta ongelmasta, jonka takia olen käynyt, on aina poikinut kaksi uutta tilalle. On poistettu väärä hammas, laitettu kruunu valmiiksi mätään tynkään jne jne.
Eri hammaslääkäreitä, eikä todellakaan aina yksi ja sama. Huonossa kunnossahan hampaani ovat, ja mielelläni menisinkin hammaslääkäriin, en vain uskalla enää. Onneksi on jo ikääkin; ehkäpä saan sinniteltyä näillä hampailla vielä jäljellä olevan aikani.
Katso ja pyydä suosituksia, ja kerro sitten hyvälle lääkärille kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Alapeukuttajat hoi, ettekö osaa arvostaa, että viimein hammaslääkäripelkoinen menee vastaanotolle, löytyy sieltä sitten mitä tahansa.? Olette kai niin kovanaamoja itse, etteivät muutkaan saa tuntea mitään?
Ei sillä ole väliä kuka peukuttaa minnekin suuntaan. Sillä on enemmän väliä millaisia muiden kommentit ovat
Kiva kuulla muiden hammaslääkärikammoisten kokemuksista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole käynyt vuosiin, eikä syynä ole ainoastaan hammaslääkäripelko. Isompi syy on se, ettei yksikään viimeisimmistä käynneistä ole mennyt niin kuin olisi pitänyt. Jokaisesta ongelmasta, jonka takia olen käynyt, on aina poikinut kaksi uutta tilalle. On poistettu väärä hammas, laitettu kruunu valmiiksi mätään tynkään jne jne.
Eri hammaslääkäreitä, eikä todellakaan aina yksi ja sama. Huonossa kunnossahan hampaani ovat, ja mielelläni menisinkin hammaslääkäriin, en vain uskalla enää. Onneksi on jo ikääkin; ehkäpä saan sinniteltyä näillä hampailla vielä jäljellä olevan aikani.
Katso ja pyydä suosituksia, ja kerro sitten hyvälle lääkärille kaikki.
Kaveri mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Pakko tulla korjaamaan, mutta ei ole sellaista asiaa kuin huono hammasluu. Mitä nuorempana saa reikiä aiheuttavan bakteerin tartunnan esim äidiltä, sitä helpommin hampaat reikiintyy. Myös hammaskiven muodostumiseen vaikuttaa bakteeri. Syljen ominaisuudet kuten puskurikapasiteetti vaikuttavat myös. Nämä on yksilöllisiä eroja ja toiset säästyvät jopa tartunnoilta kokonaan, jos ei juoda samasta lasista muiden kanssa jne.
Isä teki kielareita. Tunki kieltä suuhun ja nautti. Onneksi on jo kuollut. Muistona mädät hampaat.
Tämä . Viime viikolla kävin tarkistuttamassa ja sitä ennen kävin hammaslääkärissä noin 9vuotta sitten . Kyllä hävetti , mutta lääkäri oli oikein mukava ja nyt vihdoin viimein saan hoidettua kaikki kuntoon . Ei ollutkaan kuin kaksi reikää ja viisaudenhampaiden poisto , yllätys sinänsä . Kyllä sillä , minkälainen lääkäri on , on paljonkin merkitystä . Jotkut pitää etukäteen jo kamalan saarnan ym ym . Tsemppiä kaikille pelkopotilaille , se ensimmäinen käynti pelottaa ehkä eniten .