Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millaisessa kunnossa teidän hammaslääkärikammoisten hampaat on?

Vierailija
02.04.2025 |

Erinäisistä syistä johtuen en päässyt hammaslääkäriin pariin vuoteen ja hampaisiin oli kertynyt ihan kunnon plakit. Lääkäri kyllä sitten putsatessaan sanoi, että kuluneeseen aikaan nähden hampat oli siistit. Jäin van miettimään, että millaiseen kuntoon ihmiset oikein hampaansa päästäkään.

Kommentit (63)

Vierailija
21/63 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammaslääkäriltä saa pienen pienen pillerin ja taju on kankaalla 45 min.  Ei tuskaa ja pelkoa. 

Vierailija
22/63 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole käynyt vuosiin, eikä syynä ole ainoastaan hammaslääkäripelko. Isompi syy on se, ettei yksikään viimeisimmistä käynneistä ole mennyt niin kuin olisi pitänyt. Jokaisesta ongelmasta, jonka takia olen käynyt, on aina poikinut kaksi uutta tilalle. On poistettu väärä hammas, laitettu kruunu valmiiksi mätään tynkään jne jne.

Eri hammaslääkäreitä, eikä todellakaan aina yksi ja sama. Huonossa kunnossahan hampaani ovat, ja mielelläni menisinkin hammaslääkäriin, en vain uskalla enää. Onneksi on jo ikääkin; ehkäpä saan sinniteltyä näillä hampailla vielä jäljellä olevan aikani.

Tuotahan se on yksityisellä puolella. Ja edelleen moni luulee että vain ja ainoastaan privalla saa hampaat kuntoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/63 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hammaslääkäriltä saa pienen pienen pillerin ja taju on kankaalla 45 min.  Ei tuskaa ja pelkoa. 

Mikähän mahtaa olla tuollainen pilleri?  en kyllä tunnista tuota yhtään.

Vierailija
24/63 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin me olemme erilaisia. Jopa saman perheen sisällä. Itse olin alakoululainen 70-luvulla, jolloin oli loistava kouluhammaslääkintähuolto meille. Hammashoitaja kävi lyhyehköin väliajoin koulussa luokka kerrallaan läpi oikeanlaisen hammaspesutekniikan "kädestä pitäen" ja seuranta oli "punatableteilla", jotka kertoi sitten realistisesti menikö hyvin vai ei. Meidät koulusta käytettiin joka vuosi hammaslääkärissä. Alakouluaiset taksilla lähemmäksikin, ja isompanakin 10.12v alle 3km matka sujui taksilla.

Itse olen saanut geneettisenä perintönä huonon hammasluuston. Jo maitohampaissa alkaen 2. lk, oli monta reikää terveellisestä syömisestä ja hyvästä pesusta huolimatta. Hammaslääkärit oli hirveitä. EI SE SATU. Ja porattiin poskeen pikkulapsia ja raadeltiin suu niillä välineillä.

Pelkään hammaslääkäriä paljon. Ensimmäistä kertaa aikuisikänäni, tuli viime vuonna kutsu kunnalliseen hammaslääkäriin (olen 50+). Tarkastus ja röntgen. Yksi (1) hampaista täysin paikkaamatta. Sitten taas paikattiin yksi jo joskus paikattu. Muutaman viikon päästä on hammashygienisti ja ilmeisesti  hammaskiven poistoa. Se on vähäisempää nyt, koska 10 vuotta syöty verenpainelääke kuivaa suuta. Ja lisää siksi reikiintymistä.

Jatkuu...

Vierailija
25/63 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On todella kummallista, että aikuista ihmistä voi pelottaa lääkärikäynti niin paljon, että antaa mieluummin itsensä sairastua kuin menee lääkäriin. Luulisi että sen verran itsehillintää on kaikilla aikuisilla, että voi joskus tehdä jotain mikä vähän pelottaa.

Et tiedä, millaista hoito oli 1960-70 -luvuilla, sieltä kammo tuli.

Vierailija
26/63 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein hyvässä. En kammoa Hammaslääkäriä . Tuossa juuri Maanantaina kävin ja luvassa hampaiden poistoa. Lääkäri heti alussa kysyi että jännittääkö? johon sitten vastasin että on näitä aiemminkin tehty ja voit aloittaa. Otti sitten ylhäältä 5 hammasta kerralla, kulmahammas tuotti vaikeuksia ja kokeili useilla pihdeillä 20min ennen irtoamista. Takimmaiseen tarvittiin poratalttaa jolla sitten kallo täristen halkoi sen kolmeen osaan. Toimenpide ei tuntunut juuri miltään , joten sinne vaan jos tarvetta on :)

Vierailija
27/63 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

...jatkuu; Mieheni on saman ikäinen. Ei huolehdi hampaistaan samalla intensiteetillä ja keinovalikoimalla. Juo hapotettuja juomia jne, joita minä en. Hänellä on yksi (1) paikattu hammas (0= hyvät geenit hammasluuston osalta).

Aikuistunut lapsi pelkää hammaslääkäriä. Alakoululaisena tartuntatautilääkäri otti hammaslääkärin jälkeen yhteyttä, koska kovakouraisella ja lapsille sopimattomalla lääkärillä oli hoitaessaan ollut tuberkuloosi, ja haastattelut ennen hoitoa ilman suusuojaa. Lapsi kävi melkein vuoden röntgenkontrolleissa, onko saanut tartunnan. Pelkäsi, että sai tartunnan ja kuolee siihen. Ei saanut. Järkyttävä hammaslääkäripelko nyt aikuisena. Poskihammasta alkoi särkeä, niin oli lähes alkottomana ostanut viskipullon, juonut pari huikkaa, ja vetänyt ITSE jollain tongeilla kotona hampaan kokonaan pois. Ei uskaltanut mennä hammaslääkäriin. Olin sanomattoman järkyttynyt tuon kuultuani. En ymmärtänyt silloin, enkä ymmärrä vieläkään. En pystyisi itse. Luultavasti itseni tappaminenkin olisi helpompaa ja kynnys matalempi. Pelolla on erilaisia kasvoja.

Vierailija
28/63 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin viimeksi vuonna 2000 tai 2001 teininä. Tuo oli niin traumaattinen kokemus, että päätin jättää hammaslääkärikäynnit tähän. Vaivaa on ja hampaa huonossa kunnossa, mutta en pysty menemään. Olen toki myös työtön niin ei ole rahaakaan hammaslääkäriin. Pelkään todella paljon hammaslääkäriä.

Vierailija
29/63 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä menen kyllä hoitoon tarvittaessa, mutta annan tehdä toimenpiteitä vain rajoitetusti; ei juurihoitoja vaan hammas sitten veks, pienetkin paikkaukset aina puudutteen kanssa ym. Ei kruunutuksia, kruunu pysyy sen mitä pysyy. 

En henkisesti kestä hammaslääkärin tekemiä toimenpiteitä, siksi rajoitukset. Olen yliherkkä, neurologisesti poikkeava (en autistinen, huom.) ja viimeksi kun tehtiin isompi toimenpide pakon edessä, panikoin hampaitani pakonomaisesti yli 2 vuotta putkeen. 

Vierailija
30/63 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikein hyvässä. En kammoa Hammaslääkäriä . Tuossa juuri Maanantaina kävin ja luvassa hampaiden poistoa. Lääkäri heti alussa kysyi että jännittääkö? johon sitten vastasin että on näitä aiemminkin tehty ja voit aloittaa. Otti sitten ylhäältä 5 hammasta kerralla, kulmahammas tuotti vaikeuksia ja kokeili useilla pihdeillä 20min ennen irtoamista. Takimmaiseen tarvittiin poratalttaa jolla sitten kallo täristen halkoi sen kolmeen osaan. Toimenpide ei tuntunut juuri miltään , joten sinne vaan jos tarvetta on :)

Pitkälle edennyt pardontiitti taimikälie, jos noin helpolla irtoaa hampaat...

Kai ne on hyvässä kunnossa jos niitä hampaita ei edes ole?

Vierailija
31/63 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No johan joku alapeukutti tätäkin ? Onkohan sitten mielestäsi parempi vaihtoehto että pienet kipuilut ei haittaa mitään ja odottelet siihen asti mätä turvottaa posken ja kipu on sietämätön.Siinä sitten soitellaan sössöttäen Taksia Akuuttiin yöllä

Vierailija
32/63 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No johan joku alapeukutti tätäkin ? Onkohan sitten mielestäsi parempi vaihtoehto että pienet kipuilut ei haittaa mitään ja odottelet siihen asti mätä turvottaa posken ja kipu on sietämätön.Siinä sitten soitellaan sössöttäen Taksia Akuuttiin yöllä

Se olin minä. Oletko sinä, vai se lääkäri erehtymättömiä ennustajia? Moni ei miellä sitä siksi, mutta pysyvän hampaan poisto on AMPUTAATIO. Ymmärrän kyllä, jos jollain niin paha bakteeritulehdus, että uhkaa henkeä. Silloin amputaatio on perusteltua. Potilaan suostumuksella. Se, mitä en ymmärrä mitenkään, en vaikka kuinka kääntelisin asiaa, että terveet/helposti korjattavat hampaat hiotaan "luurangoiksi" ja laitetaan kuoret päälle kivan hymyn osatekijäksi. Se on mielestäni yhtä sairasta kuin se (nimitystä en muista), että terveitä raajoja (sormia tms.) halutaan amputoida, koska "uniikkius" tai mikä lie mielisairaus.

On eri asia, jos ihmisen hampaat on jo lähes poistettu, ja sitten poistetaan harva jäljellejäänyt esim. tekohampaiden mahdollistamiseksi. Jotta voi syödä monipuolisempaa ravintoa. Muutakin kuin pirtelönä, jossa samat ravintoaineet, mutta käyttäytyminen täysin erilaista ja eri osissa ruoansulatuselimistöä.

Vierailija
33/63 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuodesta 1975 vuoteen 1995 olin käymättä hammaslääkärissä. Sitten tuli senverran paha hammaskipeä, että oli mentävä hammaslääkäriin. Vuosien 1995 ja 2002 välillä hampaani paikattiin ja muutama huonoksi mennyt otettiin pois. Siihen asti kutsuttiin vuosittain tarkastuksiin. 2004 kävin viimeisen kerran tarkastuksessa. Sitten olisi pitänyt varata aika vuosittain itse ja annoin asian olla. Viimeisen kahdenkymmenen vuoden aikana olen pilannut hampaani lähes kokonaan. Noin kolmannes on hampaista jäljellä. Ylhäällä on vain neljä hammasta. Syöminen onnistuu vielä kohtuullisen hyvin. Pääasia ettei ole hammassärkyä. Muuta lopputulosta ei tosin voinut odottaakaan. Olen aina ollut suursyömäri karamellin suhteen ja luultavasti Suomen laiskin hampaanpesijä. Noin kerran viikossa olen aina pessyt hampaani. Välillä harvemminkin. Pelosta ei ole johtunut hammaslääkärissä käymättömyyteni. Tyylini on hampaanhoidon suhteen ollut koko elämän hällä väliä. M65

Vierailija
34/63 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löysin onnekseni hammaslääkärin, joka on aivan loistava pelkäävien potilaiden kanssa. Hampaatkin on nyt kunnossa.

Vierailija
35/63 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entinen hammaslääkärikammoinen vastaa. Mulla oli varmasti yli 15 vuoden tauko hammaslääkärikäynneissä, kun pelotti ihan liikaa varata edes tarkastusta. Olin aivan varma, että hampaat suunnilleen mätänee suuhun. Sitten lohkesi viisaudenhammas ja oli pakko varata hammaslääkäriaika. Hammas poistettiin (oli melkoinen urakka ja kammo jäi siihen) ja varattiin samalla tarkastusaika. Lopputulos: kaksi reikää ja tarkastuksen yhteydessä tehtiin myös hammaskiven poisto.

Vierailija
36/63 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hampaat? :D No mulla siis huonossa kunnossa "hampaat" mutta ei särje eikä ne näy koskaan missään tilanteessa kenellekään paitsi hammaslääkärille koska osaan puhua ym. sillein etteivät näy.

Toki jos olis varaa niin hankkisin uudet hampaat eli proteesit mutta näillä mennään paitsi jos lotossa voitan. Mieluiten ottaisin sillä tavalla että ois pysyvät proteesit kuin irrotettavat.

Vierailija
37/63 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hampaat? :D No mulla siis huonossa kunnossa "hampaat" mutta ei särje eikä ne näy koskaan missään tilanteessa kenellekään paitsi hammaslääkärille koska osaan puhua ym. sillein etteivät näy.

Toki jos olis varaa niin hankkisin uudet hampaat eli proteesit mutta näillä mennään paitsi jos lotossa voitan. Mieluiten ottaisin sillä tavalla että ois pysyvät proteesit kuin irrotettavat.

Toki joskus on särkenyt ja olen mennyt hammaslääkäriin ilman pelkoa mutta en tiedä miksi olen antanut mennä tähän kuntoon.  Eli varsinaista pelkoa ei ole.Tulee enemmänkin se ettei kehtaa mennä hammaslääkäriin mutta sitten lopulta ajattelen että ne on nähny kaikenlaista niin ei niitä hetkauta mikään suuntaan eikä toiseen.

Vierailija
38/63 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole käynyt hammaslääkärissä 24 vuoteen. Viimeksi olin raskaana. Ei ole mitään vikaa hampaissa. Ei ole ikinä ollut hammaskiveä ym. Pesen hampaat aamuin illoin. Ei vihlo. Menen jos tulee jotain vikaa.

Vierailija
39/63 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli 3 vuoden tauko ja niinhän sieltä löytyi sisältä täysin tuhoutunut poskihammas ja mars juurihoitoon. Mitään oiretta ei ollut, ei kipua eikä muutakaan, pesen hampaat 2 kertaa päivässä ja käytän joka päivä hammaslankaa. Käytän myös xylitolia. Ei näköjään mikään riitä kun on paskat geenit ja hammasluu. Nyt sitten pakotan itseni joka vuosi röntgeniin koska se juurihoito vasta helvettiä olikin enkä ikinä halua kokea sitä enää. 

Vierailija
40/63 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin me olemme erilaisia. Jopa saman perheen sisällä. Itse olin alakoululainen 70-luvulla, jolloin oli loistava kouluhammaslääkintähuolto meille. Hammashoitaja kävi lyhyehköin väliajoin koulussa luokka kerrallaan läpi oikeanlaisen hammaspesutekniikan "kädestä pitäen" ja seuranta oli "punatableteilla", jotka kertoi sitten realistisesti menikö hyvin vai ei. Meidät koulusta käytettiin joka vuosi hammaslääkärissä. Alakouluaiset taksilla lähemmäksikin, ja isompanakin 10.12v alle 3km matka sujui taksilla.

Itse olen saanut geneettisenä perintönä huonon hammasluuston. Jo maitohampaissa alkaen 2. lk, oli monta reikää terveellisestä syömisestä ja hyvästä pesusta huolimatta. Hammaslääkärit oli hirveitä. EI SE SATU. Ja porattiin poskeen pikkulapsia ja raadeltiin suu niillä välineillä.

Pelkään hammaslääkäriä paljon. Ensimmäistä kertaa aikuisikänäni, tuli viime vuonna kutsu kunnalliseen hammaslääkäriin (olen 50+). Tarkastus ja

Multa sadistinen koulun hammaslääkäri mm. veti hampaan irti ilman puudutusta koska "eihän näin pienen takia kannata puuduttaa". Sama tyyppi myös tahallaan vilkutteli mun oikomishoitoon lähettämistä, tarkoituksena oli ilmeisesti venyttää homma niin pitkälle ettei hoitoa enää aloitettaisi kun sit tulksi 17v ikäraja vastaan. Äiti kävi siellä huutamassa ja kas kummaa, paperit löytyivät heti pinosta.