Näytteenottaja uteli koulutuksestani ja kertoi että joskus minulla tulee olemaan lapsia
Kun täällä aina sanotaan etteivät vapaaehtoisesti lapsettomat joudu missään oikeasti kuulemaan oletuksia lisääntymisestä.
Olen 32-vuotias nainen ja rutiininäytteenotossa hoitaja kyseli mitä teen työkseni. Asiahan ei hänelle kuulu, mutta kerroin tekeväni hanttihommia koska opiskelu jäi aikanaan kesken. Kerroin tekeväni opintoja loppuun paraikaa. Hoitaja kysyi kauhistuneena ensin että mitä äitisi ajattelee siitä ettet valmistunut ajoissa. En oikein tiennyt mitä olisin vastannut; miten se äidilleni kuuluu koska valmistun tai en valmistu, etenkään tässä iässä? Seuraavaksi sain ohjeen että kannattaa nyt rutistaa ne opinnot loppuun ennen kuin teet lapsia. Sitten kun niitä lapsia on niin opiskelu on vaikeampaa.
Harmittaa etten sanonut muuta kuin aivan, totta, niinhän se on. En aio lisääntyä, mutta jostain käsittämättömästä syystä se on vaikeaa sanoa ääneen ihmiselle joka pitää lisääntymistä itsestäänselvyytenä.
Eli kyllä, edelleen lisääntyminen on oletusarvo. Mietin sitäkin että mitä jos olisin nyt vuosia yrittänyt raskautua tuloksetta, miltäköhän tuollainen ohjeistus olisi tuntunut siinä tilanteessa.
Sanottakoon että näytteenotto ei tosiaan liittynyt millään tavalla ikään, lisääntymiseen tai työhöni.
Onko muilla veloilla samantyyppisiä kokemuksia? Kas kun ei seuraavaksi kaupan kassatyöntekijä ala selostaa että sitten kun sulla on lapsia.
Kommentit (88)
Tekisin valituksen tuollaisesta hoitsusta. Ei kuulu hänelle sinun asiat, olisit sanonut sen myös tiukasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävä kyllä tulen kohtalaisella todennäköisyydellä tapaamaan hänet uudestaankin, ehkä useamman kerran.
Ap
Etkö sä voi ensi kerralla valita toista labraa? Kerroit asuvasi isossa kaupungissa, joten oletan, että siellä voi valita toisenkin näytteenottopisteen, ainakin jos on julkisesta terveydenhuollosta kysymys.
Verenluovutuksesta oli tosiaan kyse.
Ap
Joo, niin varmaan. Tällä palstallahan se päivystää se hoitsu. Ja miksi pitäisi tosiaan edes sa
En todellakaan tiedä päivystääkö. Aika suosittu tämä palsta kuitenkin on.
Ap
Oletko täysi tossu? Sinä ryhdyit itse löpisemään asioistasi tuolle hoitajalle, joka sitten oletti, että annoit hänelle ikään kuin luvan kommentoida juttujasi. Jollet halua kommentteja juttuihisi, niin sano se ääneen äläkä täällä volise jälkikäteen.
Vierailija kirjoitti:
Oletko täysi tossu? Sinä ryhdyit itse löpisemään asioistasi tuolle hoitajalle, joka sitten oletti, että annoit hänelle ikään kuin luvan kommentoida juttujasi. Jollet halua kommentteja juttuihisi, niin sano se ääneen äläkä täällä volise jälkikäteen.
En koe olevani tossu. En osannut ennustaa mitä hoitaja seuraavaksi aikoo möläyttää. Asioistani mölisin sen verran että olen hanttihommissa ja opiskelen. Hoitaja sitten päätti että tienaan liian vähän, äiti on harmissaan ja minun pitää lisääntyä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Hieman samanlaisia kokemuksia mutta kampaajalla. Ei voi enää mennä nauttimaan rennosta hetkestä kun nykyään udellaan kaikki mahdolliset henkilökohtaisetkin asiat small talkin varjolla. Etenkin nuoret kampaajat tekevät niin, käsketäänkö nykyään koulutuksessa olla erityisen kiinnostunut asiakkaasta tms. Perus smalltalk ei haittaa muttei ole kiva istua tunteja ristikuulustelussa ja vaikkei vastaisi kysymykseen kysytään jo seuraava.
Minulla on tapana olla hyvin suulas kun olen parturissa tai esim jalkahoitajalla. Sen verran harvoin sosiaalisia tilanteita, että täytyy kaikki saada irti. Aiheina just nuo koulutukset, kesätyöt, politiikka, harrastukset.
M32
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hieman samanlaisia kokemuksia mutta kampaajalla. Ei voi enää mennä nauttimaan rennosta hetkestä kun nykyään udellaan kaikki mahdolliset henkilökohtaisetkin asiat small talkin varjolla. Etenkin nuoret kampaajat tekevät niin, käsketäänkö nykyään koulutuksessa olla erityisen kiinnostunut asiakkaasta tms. Perus smalltalk ei haittaa muttei ole kiva istua tunteja ristikuulustelussa ja vaikkei vastaisi kysymykseen kysytään jo seuraava.
Minulla on tapana olla hyvin suulas kun olen parturissa tai esim jalkahoitajalla. Sen verran harvoin sosiaalisia tilanteita, että täytyy kaikki saada irti. Aiheina just nuo koulutukset, kesätyöt, politiikka, harrastukset.
M32
Minäkin olen, tykkään rupatella kampaajan kanssa. Olisi outoa ja tylsää istua sen 3 h sanomatta mitään. Jutellaan matkustamisesta, hevosista, hiustuotteista, säästä, päivän polttavista aiheista.
Mutta ei neuvota toisiamme kumpaankaan suuntaan elämänvalinnoissa ja talousasioissa, ellei toinen neuvoa erikseen kysy. Ei ole ollut tarpeen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Yritti varmaan keventää tunnelmaa ja osoittaa kohteliaaasti kiinnostusta asiakasta kohtaan. Kuvitteli olevan normaali ihminen eikä VELA. Ja odotas vaan, kun biologinen kello alkaa tikittää. Olet nuori vielä...
No mä olen 44 ja lapset saa mut lähinnä raivon partaalle. En ole koskaan halunnut lasta edes sekunnin ajan. Milloin se biologinen kello alkaa tikittää? Ens viikollako jo?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritti varmaan keventää tunnelmaa ja osoittaa kohteliaaasti kiinnostusta asiakasta kohtaan. Kuvitteli olevan normaali ihminen eikä VELA. Ja odotas vaan, kun biologinen kello alkaa tikittää. Olet nuori vielä...
No mä olen 44 ja lapset saa mut lähinnä raivon partaalle. En ole koskaan halunnut lasta edes sekunnin ajan. Milloin se biologinen kello alkaa tikittää? Ens viikollako jo?
Ehkä eläkkeellä? Olen ymmärtänyt että eivät ne "kyllä se vauvakuume vielä iskee, odota vain"-sepustukset lopu ennen viittäkymppiä.
Ap
Jos hoitaja ihmettelee 32 vuotiaan aikuisen kohdalla että mitähän äiti miettii niin se kertoo jo hoitajasta kaiken oleellisen. Noita yksinkertaisia ihmisiä on ja tulee aina olemaan.
Ei se tee lisääntymisestä mitään oletusarvoa että maailmassa on ahdasmielisiä ja toisten rajoja kunnioittamattomia ihmisiä. Tasasin väliajoin minäkin näitä pätijöitä tapaan mutta en onneksi kovin usein ja olen oppinut pistämään toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos tuollaiset.
Velat tajuavat kuinka rankka velvollisuus vanhemmuus on ja siksi eivät ala vanhemmiksi. Siksi velat ovat parhaita vanhempia, johtuen heidän korkean tason itsetuntemuksesta. Velan päätös perustuu faktaan, ei hetken mielijohteeseen tai vahinkoon.
Muistathan tehdä valituksen sotetyöntekijästä. Epätoivotut asiattomat kommentit eivät kuulu työpaikalle/potilassuhteeseen.
Olisit voinut kysyä takaisin: "miksi SINÄ olet lisääntynyt? Millä oikeutat tekosi? Miten takat, että lapsesi saavat työpaikan, suhteen ja terveyden? Kuinka paljon laitoit rahaa lapsesi koulutusrahastoon tässä kuussa?"
Vierailija kirjoitti:
Jos hoitaja ihmettelee 32 vuotiaan aikuisen kohdalla että mitähän äiti miettii niin se kertoo jo hoitajasta kaiken oleellisen. Noita yksinkertaisia ihmisiä on ja tulee aina olemaan.
Tuota minäkin ihmettelen eniten. Jotenkin se nyt jo vähän naurattaa. :D Vaikutti raasu vielä aidosti järkyttyneeltä. Olisin ymmärtänyt jos olisin 10 ja kertonut lopettaneeni koulunkäynnin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Velat tajuavat kuinka rankka velvollisuus vanhemmuus on ja siksi eivät ala vanhemmiksi. Siksi velat ovat parhaita vanhempia, johtuen heidän korkean tason itsetuntemuksesta. Velan päätös perustuu faktaan, ei hetken mielijohteeseen tai vahinkoon.
Muistathan tehdä valituksen sotetyöntekijästä. Epätoivotut asiattomat kommentit eivät kuulu työpaikalle/potilassuhteeseen.
Olisit voinut kysyä takaisin: "miksi SINÄ olet lisääntynyt? Millä oikeutat tekosi? Miten takat, että lapsesi saavat työpaikan, suhteen ja terveyden? Kuinka paljon laitoit rahaa lapsesi koulutusrahastoon tässä kuussa?"
Olisi ollu hauska nähdä hoitajan ilme tuon kysymyspatteriston jälkeen. Olisi kyllä osunut kohdalleen.
Ap
Oliko se hoitaja sitten ulkomaalaistaustaisen? Jos tuo vanhanaikainen asenne liittyy hänen kulttuuriinsa?
Mä oon käynyt pari vuotta säännöllisesti labroissa, yhden talven ja kevään 4 viikon välein. Koskaan kukasn hoitsu ei rupatellut mitään.
Ei kuulosta uskottavalta. Jo laki velvoittaa, ettei mitään turhia kysellä. Hoitaja/lääkäri kun ei saa edes tervehtiä asiakasta vapaa-ajalla, vaikka olisi vuosien hoitosuhde, ellei asiakas tee aloitetta.
Vierailija kirjoitti:
Potilas saa kyllä leverrellä henkilökohtaisia asioita, miten paljon tykkää, sitä ei laki kiellä, toisin kuin hoitajalla/lääkärillä, se on kirjattu ihan lainsäädäntöön. Ja koskee kaikkia viranhaltijoita, myös joitakin salassa pidettävää yksityissektoria. Se on jopa peruste työsopimuksen purkuun/irtisanomiseen.
Vierailija kirjoitti:
Oliko se hoitaja sitten ulkomaalaistaustaisen? Jos tuo vanhanaikainen asenne liittyy hänen kulttuuriinsa?
Ei ollut. Ainakaan en sellaista kuvaa saanut.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulosta uskottavalta. Jo laki velvoittaa, ettei mitään turhia kysellä. Hoitaja/lääkäri kun ei saa edes tervehtiä asiakasta vapaa-ajalla, vaikka olisi vuosien hoitosuhde, ellei asiakas tee aloitetta.
Miten vapaa-ajan tervehtiminen tähän liittyy? Ja mikä laki velvoittaa siihen ettei turhia kysellä? Kiinnostaa.
Ap