Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Näytteenottaja uteli koulutuksestani ja kertoi että joskus minulla tulee olemaan lapsia

Vierailija
02.04.2025 |

Kun täällä aina sanotaan etteivät vapaaehtoisesti lapsettomat joudu missään oikeasti kuulemaan oletuksia lisääntymisestä.

Olen 32-vuotias nainen ja rutiininäytteenotossa hoitaja kyseli mitä teen työkseni. Asiahan ei hänelle kuulu, mutta kerroin tekeväni hanttihommia koska opiskelu jäi aikanaan kesken. Kerroin tekeväni opintoja loppuun paraikaa. Hoitaja kysyi kauhistuneena ensin että mitä äitisi ajattelee siitä ettet valmistunut ajoissa. En oikein tiennyt mitä olisin vastannut; miten se äidilleni kuuluu koska valmistun tai en valmistu, etenkään tässä iässä? Seuraavaksi sain ohjeen että kannattaa nyt rutistaa ne opinnot loppuun ennen kuin teet lapsia. Sitten kun niitä lapsia on niin opiskelu on vaikeampaa.

Harmittaa etten sanonut muuta kuin aivan, totta, niinhän se on. En aio lisääntyä, mutta jostain käsittämättömästä syystä se on vaikeaa sanoa ääneen ihmiselle joka pitää lisääntymistä itsestäänselvyytenä.

Eli kyllä, edelleen lisääntyminen on oletusarvo. Mietin sitäkin että mitä jos olisin nyt vuosia yrittänyt raskautua tuloksetta, miltäköhän tuollainen ohjeistus olisi tuntunut siinä tilanteessa.

Sanottakoon että näytteenotto ei tosiaan liittynyt millään tavalla ikään, lisääntymiseen tai työhöni.

Onko muilla veloilla samantyyppisiä kokemuksia? Kas kun ei seuraavaksi kaupan kassatyöntekijä ala selostaa että sitten kun sulla on lapsia.

Kommentit (88)

Vierailija
21/88 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

sussa syvä mätäää,että antaudut moisiin paskanjauhanta jutusteluihin. hoitaja myös syvä taukki. tee valitus. tee. hän tunkeutuuuu ihon alle, jne. Jos nyt vaan pitäydytään asiayhteydessä,eli näyte ja sen lähetekään ei kuulu möllille. tuo jatkaa nyt samaa ellei joku puutu. mitään ei tarvitse seurustella siellä. voit kysyä kysymysten perusteet korrelaation  ko näytteeseen,onko relevanttia käydä yksityisyyden suojaan kuuluvia henkilökohtaisia asioita edes mitenkään. . te rouva voitte hakea seurusteluystäviä työajaikanne ulkopuolelta. jos tämä ei onnistu,vaihdetaan näytteenottajaa.

ja sinä lapatossu,ryhdisty. mutta silti kivempaa kevättä sulle kuitenkin,oli tyhmä reissu sulla, toivottavasti  hyvät tulokset edes tuon edestä.

Mietin itsekin että miksi en vain sanonut suoraan että aiheet ovat nyt tosi outoja eikä näistä tässä tilanteessa kuulu keskustella. Valitusta harkitsin mutta taitaa jäädä tekemättä. Täytyy vain ajatella että törpöt ovat törppöjä, valituksista viis.

Ja kiitos, hyvää kevättä myös sulle!

Ap

Vierailija
22/88 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono 0/5

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/88 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa antaa palautetta, ei näytteenottajajan tai kenenkään muunkaan kuulu tuommoisia ihmetellä työtilanteessa asiakkaalle. Ei korjaa tapahtunutta mutta työnantajan/esihenkilön hyvä tietää että tuollaista tapahtuu.

Vierailija
24/88 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen psykiatrisista syistä työkyvytön yksinäinen keski-ikäinen mies eikä minulla ole elämässä muuta kuin vauvapalstalla häiriköiminen. Eilenkin olin täällä illalla viimeisenä ja tänään aamulla ensimmäisenä. Tämä on minulle tärkeintä maailmassa. Terveisin AP.

Vierailija
25/88 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huono 0/5

Suorastaan surkea esitys.

Vierailija
26/88 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa antaa palautetta, ei näytteenottajajan tai kenenkään muunkaan kuulu tuommoisia ihmetellä työtilanteessa asiakkaalle. Ei korjaa tapahtunutta mutta työnantajan/esihenkilön hyvä tietää että tuollaista tapahtuu.

Äh, ehkä se olisi tosiaan paikallaan. Tilanteessa tuli selväksi että kyseessä oli uusi työntekijä. Jos antaisin palautetta, hänellä olisi mahdollisuus parantaa toimintatapojaan ennen kuin pas ka mahdollisesti osuu tuulettimeen. 

Miksi se tuntuu nyt niin hankalalta? Miten edes selitän tuon tilanteen jossain palautelomakkeessa? Täytyy funtsia vielä tovi.

Ap

Vierailija
27/88 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
28/88 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Labrat ei oo hoitajia. Että ihan tiedoksi. Eivät pääse sun tietoihin.

Vierailija
29/88 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Labrat ei oo hoitajia. Että ihan tiedoksi. Eivät pääse sun tietoihin.

En minä sellaista ole väittänytkään.

Ap

Vierailija
30/88 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ihan oikeasti, mitä väliä? Tapasit tämän ihmisen varmaankin ainoan kerran elämässäsi. Ihmiset nyt olettavat mitä sattuu. Ei se ole mikään henkilökohtainen loukkaus. On minuakin vuoroin luultu nuoreksi lapsettomaksi (olen kolmen lapsen äiti) tai oletettu että puolisona mies. Ihmiset nyt vaan kuluttavat aikaa rupattelemalla ja siihen usein kuuluvat ne standardimaailmankuvat. Nykyään otetaan aivan kaikki niin ihmeen vakavasti. Ole vaan vela. Mitä se kellekään kuuluu.

Vierailija
31/88 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ihan oikeasti, mitä väliä? Tapasit tämän ihmisen varmaankin ainoan kerran elämässäsi. Ihmiset nyt olettavat mitä sattuu. Ei se ole mikään henkilökohtainen loukkaus. On minuakin vuoroin luultu nuoreksi lapsettomaksi (olen kolmen lapsen äiti) tai oletettu että puolisona mies. Ihmiset nyt vaan kuluttavat aikaa rupattelemalla ja siihen usein kuuluvat ne standardimaailmankuvat. Nykyään otetaan aivan kaikki niin ihmeen vakavasti. Ole vaan vela. Mitä se kellekään kuuluu.

Nimenomaan, mitä se kenellekään kuuluu. Etenkään sille näytteenottajalle. Ja mitä hänelle kuuluu mitä äitini ajattelee elämästäni? 

On olemassa rupattelua ja sitten on olemassa epämukavaa ja asiatonta utelua.

Ikävä kyllä tulen kohtalaisella todennäköisyydellä tapaamaan hänet uudestaankin, ehkä useamman kerran.

Ap

Vierailija
32/88 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten oli edes aikaa jutella noin paljon. Neula sisään ja neula ulos. Kolmessa minuutissa valmista. Ehtii just ja just sanomaan kummasta kädestä otetaan

Vierailija
33/88 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten oli edes aikaa jutella noin paljon. Neula sisään ja neula ulos. Kolmessa minuutissa valmista. Ehtii just ja just sanomaan kummasta kädestä otetaan

Sanottakoon että kyse oli verenluovutuksesta. Ajattelin ensin etten halua tulla tunnistetuksi, mutta toisaalta, miksi minun pitäisi hänen tunteitaan suojella?

Ap

Vierailija
34/88 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitus tällaisesta tungettelijasta heti.

Vierailija
35/88 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanottakoon että kyse oli verenluovutuksesta. Ajattelin ensin etten halua tulla tunnistetuksi, mutta toisaalta, miksi minun pitäisi hänen tunteitaan suojella?

Ap

Jaa no siinä on sen verran aikaa, että ehtii lummet ja lammet puhumaan. Olisit vain sanonut ettet kaipaa terapeuttia. Tai vaihtanut puheenaihetta. Tai jopa haastanut riitaa, niin että aihe vaihtuu

Vierailija
36/88 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Jaa no siinä on sen verran aikaa, että ehtii lummet ja lammet puhumaan. Olisit vain sanonut ettet kaipaa terapeuttia. Tai vaihtanut puheenaihetta. Tai jopa haastanut riitaa, niin että aihe vaihtuu

Yritin toki vastailla vain lyhyesti ja vaikuttaa mahdollisimman paljon siltä ettei aihe ole sopiva, mutta ihmettely yltyi vain. Oli hyvin hämmentävä tilanne, en saanut sanottua suoraan yhtään mitään.

Ap

Vierailija
37/88 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei koskaan kannata antautua puhumaan omista asioistaan tuntemattomien kanssa.

Vierailija
38/88 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikävä kyllä tulen kohtalaisella todennäköisyydellä tapaamaan hänet uudestaankin, ehkä useamman kerran.

Ap

Etkö sä voi ensi kerralla valita toista labraa? Kerroit asuvasi isossa kaupungissa, joten oletan, että siellä voi valita toisenkin näytteenottopisteen, ainakin jos on julkisesta terveydenhuollosta kysymys.

Vierailija
39/88 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei koskaan kannata antautua puhumaan omista asioistaan tuntemattomien kanssa.

Olin siinä tavallaan vähän jumissa. Melkein kirjaimellisesti kiinni köytettynä. Enkä paljon puhunut itse, juttua riitti hoitajalla itsellään.

Ap

Vierailija
40/88 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä yhden höppänän tädin ajatuksilla? Mutta viisasta olla tekemättä lapsia, propsit siitä. Nykyhallitus jättää yksilöt selviämään ilman yhteiskunnan tukea ja lapsiperheille se tarkoittaa karuja oloja.