Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Näytteenottaja uteli koulutuksestani ja kertoi että joskus minulla tulee olemaan lapsia

Vierailija
02.04.2025 |

Kun täällä aina sanotaan etteivät vapaaehtoisesti lapsettomat joudu missään oikeasti kuulemaan oletuksia lisääntymisestä.

Olen 32-vuotias nainen ja rutiininäytteenotossa hoitaja kyseli mitä teen työkseni. Asiahan ei hänelle kuulu, mutta kerroin tekeväni hanttihommia koska opiskelu jäi aikanaan kesken. Kerroin tekeväni opintoja loppuun paraikaa. Hoitaja kysyi kauhistuneena ensin että mitä äitisi ajattelee siitä ettet valmistunut ajoissa. En oikein tiennyt mitä olisin vastannut; miten se äidilleni kuuluu koska valmistun tai en valmistu, etenkään tässä iässä? Seuraavaksi sain ohjeen että kannattaa nyt rutistaa ne opinnot loppuun ennen kuin teet lapsia. Sitten kun niitä lapsia on niin opiskelu on vaikeampaa.

Harmittaa etten sanonut muuta kuin aivan, totta, niinhän se on. En aio lisääntyä, mutta jostain käsittämättömästä syystä se on vaikeaa sanoa ääneen ihmiselle joka pitää lisääntymistä itsestäänselvyytenä.

Eli kyllä, edelleen lisääntyminen on oletusarvo. Mietin sitäkin että mitä jos olisin nyt vuosia yrittänyt raskautua tuloksetta, miltäköhän tuollainen ohjeistus olisi tuntunut siinä tilanteessa.

Sanottakoon että näytteenotto ei tosiaan liittynyt millään tavalla ikään, lisääntymiseen tai työhöni.

Onko muilla veloilla samantyyppisiä kokemuksia? Kas kun ei seuraavaksi kaupan kassatyöntekijä ala selostaa että sitten kun sulla on lapsia.

Kommentit (88)

Vierailija
81/88 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lestadiolainen näytteenottaja.? Oikeasti, olen eläköitynyt, mutta tehnyt työkseni myös näytteenottoa, enkä ole kuullut , että tuossa tilanteessa udeltaisiin tai annettaisiin elämänohjeita. Tarkistetaan,, että tulee oikeat tiedot putkiin ja että tarvittavat paastot on pidetty. Kaikki haluavat tilanteesta nopeasti pois. No säästä on keskusteltu.

Vierailija
82/88 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsettomuus on luonnotonta ja merkki epäkypsyydestä. 

Lasten hankkiminen on luonnollista ja hauskaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/88 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lestadiolainen näytteenottaja.? Oikeasti, olen eläköitynyt, mutta tehnyt työkseni myös näytteenottoa, enkä ole kuullut , että tuossa tilanteessa udeltaisiin tai annettaisiin elämänohjeita. Tarkistetaan,, että tulee oikeat tiedot putkiin ja että tarvittavat paastot on pidetty. Kaikki haluavat tilanteesta nopeasti pois. No säästä on keskusteltu.

En tiedä mitä uskontokuntaa hän edusti, vai edustiko mitään.

Olin siis verenluovutuksessa, siinä on aikaa rupatella. Ikävä kyllä. Tai siis yleensä se rupattelu on ihan hauskaa, nyt ei ollut.

Ap

Vierailija
84/88 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsettomuus on luonnotonta ja merkki epäkypsyydestä. 

Lasten hankkiminen on luonnollista ja hauskaa. 

Teepä tästä taas vaihteeksi oma keskustelu, kuten teet viikoittain.

Ap

Vierailija
85/88 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kertonut tästä kerran aiemminkin täällä joskus, eli jos kuulostaa tutulta tarinalta niin siinä syy. 

Tapahtui siis melkein 10v sitten kun asuin vielä kotikotona ja käytin koiraamme lenkillä. Oltiin siis kävelyllä ja vastaan tulee noin 70v nainen pyörällä joka pysähtyy ja alkaa juttelemaan. Ensin kyseli koirastani eikä minua haitannut siitä jutella, mutta pikkuhiljaa jutut alkoivat kääntyä enemmän minua kohti, mistä en pitänyt mutta olin niin nuori etten myöskään osannut viheltää peliä poikki. Loppukeskustelu meni näin: 

Nainen: Asutko sinä yksin vai vanhempien kanssa? 

Minä: Äidin kanssa 

Nainen: Minkäs ikänen sinä oot? 

Minä: Vasta täytin 20 

Nainen huudahtaa pöyristyneen kuuloisena: EIKÖ SITÄ TUOSSA IÄSSÄ PITÄS OLLA MIES KATELTUNA JA LAPSIA TULOSSA??!?

Minä olen hiljaa enkä osaa sanoa mitään. 

Nainen tiuskaisee vihaisen kuuloisena: NO KAIPPA SITÄ SITTEN VIELÄ KERKEÄÄ! 

Olin aivan puulla päähän lyöty koska tilanne oli niin absurdi. Nainen vaikutti ihan tosissaan vihaiselta. Lisäksi kertoili jotain nelikymppisestä pojastaan joka kuulemma oli sinkku ja luulen että yritti jotenkin vihjailla että minun pitäisi alkaa heilastelemaan hänen kanssaan. 

Muistan että seuraavan kerran kun näin että tuo nainen oli pyöräilemässä vastaan niin syöksyin koiran kanssa metsään piiloon:D Onneksi muutin sitten pian toiseen kaupunginosaan omaan kotiin ettei tarvinnut enää väistellä. Tuo nainen saisi varmaan kohtauksen jos kuulisi että näin melkein 10v myöhemmin olen edelleenkin lapseton eikä sitä miestäkään ole kateltuna. Mutta ihan oikeasti, olin elämäni jännittävimmistä vaiheessa, muuttamassa ekaan omaan kotiin, suorittamassa ajokorttia ja aloittamassa opintoja. Maailma oli kutsuva ja avoin. Tuo kaikkiko olisi pitänyt pilata sillä että olisin katsellut jonkun ukon ja alkanut noin nuorena tehtailemaan lapsia. Tavallaan tuli surullinen olo myös hänen elämästään, ei varmaan koskaan ehtinyt elää sellaista vapaata elämää itsekseen. 

Vierailija
86/88 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan noita hulluja vähän joka nurkalla nykyään. Parasta vaan olla välittämättä. 

Vierailija
87/88 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritti varmaan pitää yllä rentoa ilmapiiriä rupattelemalla niitä näitä. Kevyt juttelu on vaikea laji. 

Ventovieraan ihmisen elämän kauhistelu ja neuvojen antaminen on rentoa ilmapiiriä? :D Älkää nyt ainakaan asiakaspalvelijoiksi ruvetko.

Vierailija
88/88 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kertonut tästä kerran aiemminkin täällä joskus, eli jos kuulostaa tutulta tarinalta niin siinä syy. 

Tapahtui siis melkein 10v sitten kun asuin vielä kotikotona ja käytin koiraamme lenkillä. Oltiin siis kävelyllä ja vastaan tulee noin 70v nainen pyörällä joka pysähtyy ja alkaa juttelemaan. Ensin kyseli koirastani eikä minua haitannut siitä jutella, mutta pikkuhiljaa jutut alkoivat kääntyä enemmän minua kohti, mistä en pitänyt mutta olin niin nuori etten myöskään osannut viheltää peliä poikki. Loppukeskustelu meni näin: 

Nainen: Asutko sinä yksin vai vanhempien kanssa? 

Minä: Äidin kanssa 

Nainen: Minkäs ikänen sinä oot? 

Minä: Vasta täytin 20 

Nainen huudahtaa pöyristyneen kuuloisena: EIKÖ SITÄ TUOSSA IÄSSÄ PITÄS OLLA MIES KATELTUNA JA LAPSIA TULOSSA??!?

Minä olen hiljaa enkä osaa sanoa mitään. 

Nainen tiuskaisee vihaisen ku

Ai että, olisi herkullista päästä kysymään tuolta naiselta että mikä kumma saa ihmisen tuntemaan niin vahvasti tuntemattomien ihmisten elämänvalintoja kohtaan. En keksi muuta kuin saman minkä sinäkin; katkeruus siitä että itse valitsi aikanaan väärin. Toisaalta luulisi että vanhempana haluaisi sitten itse varoittaa nuoria tekemästä samaa virhettä.

Jotenkin ihan täyskahjo ajatus että parikymppisen kannattaisi ns. hankkia mies ja lapsia, kun kaikki ovet ovat vielä auki. Saa totta kai jos haluaa, mutta enpä sanoisi että kannattaa.

Ap