Peruskoululaisia ahdistaa, eivät käy koulussa
Mistä tämä kasvanut ilmiö johtuu, että yhä useampi peruskoululainen ei käy koulussa kun se ahdistaa tai aiheuttaa muuta mt-oiretta? Ihan siis hyvienkin perheiden lapset. Luulin, että sattumalta tiedän useamman, mutta nyt luin operyhmästä, että näitä on muissakin kouluissa.
Mistä ihmeestä on kyse, en muista tätä 80-90-luvuilta!
Kommentit (215)
Työelämässä olen huomannut, että ihmiset ovat viimeiset pari talvea, olleet jatkuvasti sairaina. Eikä kyse ole varmasti lintsauksesta, teen asiantuntijatyötä, jossa porukka yrittää tehdä työnsä sairastaessaankin. Lisäksi ainakin korona paranee joillakin todella hitaasti, joten voivat olla pitkään puolikuntoisia tai joutuvat tekemään etänä, kun ei pysty tulemaan toimistolle.
Eli voisiko olla, että koululaisten poissaoloille ol niin yksinkertainen syy kuin, että lapset ovat enemmän sairaana? Aivan kuten kaikki muutkin vaikuttavat olevan.
Vierailija kirjoitti:
Työelämässä olen huomannut, että ihmiset ovat viimeiset pari talvea, olleet jatkuvasti sairaina. Eikä kyse ole varmasti lintsauksesta, teen asiantuntijatyötä, jossa porukka yrittää tehdä työnsä sairastaessaankin. Lisäksi ainakin korona paranee joillakin todella hitaasti, joten voivat olla pitkään puolikuntoisia tai joutuvat tekemään etänä, kun ei pysty tulemaan toimistolle.
Eli voisiko olla, että koululaisten poissaoloille ol niin yksinkertainen syy kuin, että lapset ovat enemmän sairaana? Aivan kuten kaikki muutkin vaikuttavat olevan.
Tämän olen huomannut itsekin. Ollaan 20 hengen tiimi ja tuntuu, että ihmiset on enemmän flunssassa kuin terveenä. Poissa ei tietysti ole kukaan ikinä, vaan tekevät kotoa käsin tyyliin kuumeessa duunia.
Yle Areenassa:
https://areena.yle.fi/1-72470138
15-vuotias Emmi lopetti koulunkäynnin puolitoista vuotta sitten. Hänen kaltaisiaan kouluakäymättömiä nuoria on Suomessa tuhansia. Ongelma koskettaa myös keskiluokkaisia perheitä.
https://yle.fi/a/74-20153690?utm_source=social-media-share&utm_medium=s…
Varmaan kiinalaiset ja venäläiset myrkyttäneet länsimaiden vettä 20v ja nyt alkaa näkyä tulos. Tai joku muu ulkoinen tekijä. Tsernobylin jälkivaikutus, naisten tupakointi tmv.
Keittiöpsykologit täällä vauhdissa!
Luulisi nyt tutkijoiden ottavan tuon 4000 lapsen pudokasryhmän kunnon haastatteluun ja terveyskokeisiin ja selvittöisi syyn ennen kuin epidemia kasvaa.
Tuolla Ylen Emmillä oli diagnosoimaton lukihäiriö ja vaikutti myös autistiselta. Miten nämä voi mennä koulussa huomaamatta?
Kyllä myö ysärillä lintsattiin (koska ahistus ja masis) mutta ei siitä kirjoiteltu lehtiin. Ei ole uusi uutinen tämä, että nuoriso laistaa koulusta, jonka pitäisi olla turvallinen tila.
kännykän tuijotus jatkuvaa..netti...ei ole hyvästä
Tässä on se, minkä laatuista ahdistus on, missä tilanteissa sitä syntyy ja onko kaikki aina juuri ahdistusta? Ahdistus myös kuuluu elämään. Ahdistuksen kanssa pitää välillä työskennellä ja välillä on myös normaalia olla ahdistunut.
Kyllä 70-luvullakin ahdisti, mutta koulusta ei uskallettu lintsata,
Vierailija kirjoitti:
Koulun negatiivisuus. Esim syksy alkoi wilmaviestillä
Jos myöhästymisiä on 5, seuraa jälki-istunto.
Myöhästymisistä tehdään lastensuojeluilmoitus. Koulupoissaoloja seurataan, jos ne ylittyvät tehdään lastensuojeluilmoitus.
Jos terveystarkastuksissa ja hammashuollossa unohdetaan käynnit, tehdään lastensuojeluilmoiyus. Jos läksyt ovat toistuvasti tekemättä, tehdään lastensuojeluilmoitus.
Jos oppilas ei syö aamupalaa tai osallistu kouluruokailuun, tehdään lastensuojeluilmoitus.
Harrastaminen seuroissa on pakollinen, omatoiminen liikunta ei ole harrastus. Jos lapsi ei harrasta seuroissa, tehdään lastensuojeluilmoitus.
Jos lapsella ei ole liikuntavälineitä esim. Perheen taloudellisen tilanteen vuoksi sukset, luistimet, tehdään lastensuojeluilmoitus.
Onko mitään hyvää, mistä ei tehtäisi lastensuojeluilmoitusta?
Pitkä lista erittäin hyviä syitä tehdä se lasu, eihän vanhemmat lapsestaan silloin huolehdi.
Olin koulussa töissä.
Valitettavasti joka luokalla on pari kaveria jotka määräävät kenen kanssa ollaan kavereita ja kenen kanssa ei. Eli syrjäytetään tietoisesti oppilaita porukoista.
Nämä syrjäyttäjät ilmiselvästi nauttivat vallan tunteesta.
Kännykkä pistää pään sekaisin kun pitäisi olla sitten jokin mielikuvitus täydellinen?
Minullakin oli ahdistusta yläkouluaikoina. Koulussa oli todella, todella tukalaa olla. Niin fyysisesti paska olo, että nykyään ihmettelee, miten sitä oikein jaksoi. No, sen seurauksena en kyllä pahemmin heittäytynyt mitenkään. Yritin aina pitää stressitasoja matalalla. Eipä siis jäänyt yläasteesta paljoa käteen minulle. Mutta ihan sama, paskoja aikoja. Töissä on ollut paljon hauskempaa, ja aika kuluu nopeammin kuin koulussa. Ehkä jatko-opinnoissa sitten paremmin?
Luokissa on jatkuva markkinahulina. Ei siellä ole mahdollista oppia mitään. Opettajat on ihan löysiä myötäkarvaan silittäjiä, kiusaajat saa kiusata ja muualta tulleita ymmärretään tilanteessa kuin tilanteessa.
Kun olin itse ope niin luokassa ei pulistu luvatta ja kiusaaminen selvitettiin niin että kiusaaja tuli luokan eteen asiasta keskustelemaan kaikkien kuullen, ja sen jälkeen vanhemnat kutsuttiin koululle ja asia keskysteltiin kerta kiellon päälle. Häpeä on tehokas kasvattaja. Mutta voi kauhistus kun sitä niiiiin pelätään. Uutterasta työstä palkitsin vuolain kiitoksin kaikkia. Jonossa kulki luokkani hyvässä järjestyksessä ja naulakko oli siisti.
Vaihdoin uraa kun sain hyvän tarjouksen ja nykyään johdan kutakuinkin samoin periaattein isoa yksikköä. Olen pidetty johtaja ja meillä on hyvä yhteishenki.
Missä tarkkikset? Apukoulut?
On ihan utopiaa, että kaikki pärjää samassa sulatusuunissa.
Koulu oli kauheaa aikaa, 45min tunnista ehkä 5min oli jotain hyödyllistä tekemistä, muuten ope jauhoi itsestään selvyyksiä. Valehtelematta meinasin kuolla tylsyyteen, opin päiväunelmoimaan. Väitöskirjan tekeminen tarjoili vasta jotain haastetta.
Oispa ollut tasoryhmät ja älykkäitä opeja! Oikeasti iso osa niistä on tosi simppeleitä.
Useimpien ahdistuksen syy on koulukiusaaminen. Se on yleistynyt ja raaistunut