Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi pitää somettaa ja kertoa omasta päivästään ja tekemisistään?

Vierailija
01.04.2025 |

Aika naurettavaa on seurata omien tuttavien ja kavereitten somekiimaa. Ikäänkuin kysellään ja koestetaan omia tekoja somen kautta mitä mieltä muut ovat niistä, ja odotetaan "peukutuksia".

Yleensä sometustahti kiihtyy kun henkilö on jossain matkalla tai tekemässä jotain arjesta poikkeavaa. Mikä ajaa ihmisiä hyväksyttämään itseään somessa ?

Aika epätoivoinen täytyy ihmisen olla että pitää etsiä hyväksyntää itselleen muitten ihmisten kautta. Eikö ihminen kykene olemaan itse omaan arkeensa tyytyväinen, että sitä pitää jatkuvasti jakaa myös muitten nähtäväksi?

Kommentit (66)

Vierailija
61/66 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi seuraat heitä somessa? Mikä on somen tarkoitus sinulle? Miksi raivoat muiden somesisällöstä? Mitä itse tuotat someen? Miten heidän sisältönsä saa sinut raivon valtaan? Lähde v i t t u u n somesta

Vierailija
62/66 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö ne sitä varten ole tehty , että siellä voi laitella elämästään tai mistä vaan juttuja? Mitäs varten ne on sitte tehty?

Niin siis tehty mitävarten ? sitävarten että epätoivoiset ressukat saa kirjottaa mitä laittaa tänään ruokaa ? Mikä ajaa ihmisen käyttäytymään tällä tavalla?

Miten edelliset sukupolvet ovat selvinneet ilman somea. Itse käyn tällä foorumilla, mutta mitään somea mulla ei ole eikä tule olemaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/66 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon aika helppo ratkaisu. Mykistää niiden tilit joilta tulee mielestäsi liikaa materiaalia. Mä olen tehnyt näin, ja käyn joskus katsomassa sitten ne pari viimeisintä julkaisua. 

Yleensä näissä paheksumisissa on takana se etti uskalleta itse rajata riittävästi sitä omaa somen käyttöä sellaiseksi mikä itselle sopii. Monella on pelko että jos ei itse katso floodaajien juttuja ja tykkää niistä,niin hekään eivät sitten katso niitä mitä itse laittaa. Tai pelko siitä miten muut suhtautuvat jos ei tee näin.

Eli lähtisin tuosta liikkeelle.

Sehän on fakta että ketään ei pakoteta katsomaan jos some ärsyttää, mutta sitten pitäisi pystyä kohtaamaan oman toiminnan seuraukset. 

Vierailija
64/66 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuohon aika helppo ratkaisu. Mykistää niiden tilit joilta tulee mielestäsi liikaa materiaalia. Mä olen tehnyt näin, ja käyn joskus katsomassa sitten ne pari viimeisintä julkaisua. 

Yleensä näissä paheksumisissa on takana se etti uskalleta itse rajata riittävästi sitä omaa somen käyttöä sellaiseksi mikä itselle sopii. Monella on pelko että jos ei itse katso floodaajien juttuja ja tykkää niistä,niin hekään eivät sitten katso niitä mitä itse laittaa. Tai pelko siitä miten muut suhtautuvat jos ei tee näin.

Eli lähtisin tuosta liikkeelle.

Sehän on fakta että ketään ei pakoteta katsomaan jos some ärsyttää, mutta sitten pitäisi pystyä kohtaamaan oman toiminnan seuraukset. 

Näinpä. Itse vanhempana ihmisenä seuraan somea hyvin selektiivisesti. Enkä juurikaan tykkäile, osittain sen vuoksi, että kaveripiiriini kuuluu toistensa kanssa kehnoissa väleissä olevia.

Minusta somen kehnoin piirre on saada ihmiset ajattelemaan omaa elämäänsä liikaa toisten silmien läpi, ei omiensa. Enemmän mietitään miltä näyttää kuin miltä tuntuu. Kun itsellä oli pienet lapset ja uranteko aluillaan, pystyi keskittymään pitämään pakettia kasassa, huolehtimaan omasta ja muun perheen hyvinvoinnista. Ei tarvinnut stressata sointuvatko verhot ja sohva toisiinsa tai onko lapsella arjessa eriparisukat jalassa. Kuvia otettiin harvoin, yleensä maisemista (no tietty lapsista). Oman itsen kuvaaminen oltaisiin koettu hirveän egoistisena. Elintasohyppy Suomessa oli vasta käynnissä, hyväksyttiin ettei kaikki ole esteettisesti täydellistä. Nyt on vähän toinen meininki, en ihan tiedä tekeekö se hyvää ihmisille. Ehkä vieläkin kannattaisi välillä miettiä enemmän miltä asiat tuntuvat kuin miltä ne näyttävät.

Vierailija
65/66 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki somekanavat kiinni, ihmisten on aika elää normaalia elämää, liikaa kaikkea digitaalista paskaa. Tuntuu, kuin ihmiset olisivat muuttuneet sieluttomiksi. Nuoret, jättäkää some, eläkää elämää. 

Vierailija
66/66 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku aikaa sitten luin tutkimusta paljon sosiaalista mediaa käyttävistä ihmisistä. Todella monelle oman elämän ongelmat laukaisi julkaisemis kiiman. 

Sieltä somesta haetaan dopamiini annosta ja sitten se lähtee helposti käsistä.