Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Isännöitsijän ja taloyhtiön valta omistusosakkeessa

Vierailija
31.03.2025 |

Ostin osakkeen ja aloitin remontoimaan sitä. Tulipa iso yllätys, millaisia vaatimuksia isännöitsijä listasi! Jopa kattoon käytettävä maali oli nimetty. Ja kaikenmaailman katselmukset ja tarkistukset. Ymmärrän vesi- ja putkitöiden teettämisen ammattilaisilla olevan relevanttia, mutta kaikessa puhutaan urakoitsijoista. Osaan kyllä erittäin hyvin itsekin maalata, tapetoida, laatoittaa ja vaihtaa kaapistoja. Mitä halvatun sertifikaatteja siihen tarvitaan?

Ihmettelen vaan, miten taloyhtiöllä on valtaa määrätä tällaisista asioista omistamassani asunnossa? Eikös he ole vähän niinkuin töissä osakkaille?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä kattomaali on nimetty sen vuoksi, että katossa on pinnoite, joka ei kestä kaikkia maaleja. 

Sähkö- ja putkityöt pitää teetättää ammattilaisella, mutta tapetit ja maalit saa vetää itse, ei kai sitä isännöitsijä voi kieltää. 

Vierailija
2/12 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä totuus on että sinulla kuten minullakin on vain ostettu asumisoikeus osake asuntoosi. Taloyhtiö sen omistaa ja voi vaikka ajaa joissakin tapauksissa asukkaan ulos asunnostaan. Kun noudatat sääntöjä ongelmia ei ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sinä ap sitä asuntoa omista, sulla on vain käyttöoikeus.

Vierailija
4/12 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajan kuvaamaan pintaremonttiin ei tarvitse kuin korjeintaa tehdä ilmoitus isännöitsijälle tai hallitukselle.  Saat maalata ja repiä tapetit just kuten itse haluat.

Taloyhtiöllä ei ole oikeutta puuttua normi pintaremonttiin.

Vierailija
5/12 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan. Nuo säännöt on tehty muiden osakkaiden suojaksi etteivät he joudu maksamaan ap:n turailujen jälkiä. Vaikka provohan tämä oli, mutta voisi olla täyttä tottakin.

Vierailija
6/12 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntoyhtiö omistaa kiinteistön. Osakkeen omistaja omistaa vain asunnon hallintaan oikeuttavat osakekirjat. Taloyhtiöllä on siis aika suuri määräysvalta omistamaansa kiinteistöön. On todella parempi kunnella isännöitsijää ja talon hallitusta, kuin tehdä ominpäin sutta ja sekundaa huoneistossa, jota ei käytännössä kuitenkaan itse omista, vaan vain hallitsee. Minä ainakin vetäisin omin päin huoneiston kattoon vääränlaisen maalin, joka nyt hilseilee seinien liittymäkohdista.

Vierailija
7/12 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan. Nuo säännöt on tehty muiden osakkaiden suojaksi etteivät he joudu maksamaan ap:n turailujen jälkiä. Vaikka provohan tämä oli, mutta voisi olla täyttä tottakin.

Asunto-osakeyhtiön hallinnolla ei ole oikeutta puuttua normi pintaremonttiin, kuten esim. tapetoidun seinän muuttaaminen maalatuksi. Jos puuttuu, se rikkoo lakia. 

Vierailija
8/12 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuntoyhtiö omistaa kiinteistön. Osakkeen omistaja omistaa vain asunnon hallintaan oikeuttavat osakekirjat. Taloyhtiöllä on siis aika suuri määräysvalta omistamaansa kiinteistöön. On todella parempi kunnella isännöitsijää ja talon hallitusta, kuin tehdä ominpäin sutta ja sekundaa huoneistossa, jota ei käytännössä kuitenkaan itse omista, vaan vain hallitsee. Minä ainakin vetäisin omin päin huoneiston kattoon vääränlaisen maalin, joka nyt hilseilee seinien liittymäkohdista.

Kyllä rautakaupassa osataan neuvoa ihan riittävästi ja hyvin, myös naisia.

Vierailija
9/12 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä kattomaali on nimetty sen vuoksi, että katossa on pinnoite, joka ei kestä kaikkia maaleja. 

Sähkö- ja putkityöt pitää teetättää ammattilaisella, mutta tapetit ja maalit saa vetää itse, ei kai sitä isännöitsijä voi kieltää. 

Niillä on se valta jonka osakkaat myöntää. Lainmukaiset velvoitteet lisäksi. Jos ne on sellaiset,  niin sitten on varmaan perustelutkin olemassa. Hyvä ettei pääse tekemään vahinkoa joka osakkaan ptiäisi sitten korvata jossain vaiheessa. Yhtiöiden vastuun jaosta on olemassa kaaviotkin.

Vierailija
10/12 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittajan kuvaamaan pintaremonttiin ei tarvitse kuin korjeintaa tehdä ilmoitus isännöitsijälle tai hallitukselle.  Saat maalata ja repiä tapetit just kuten itse haluat.

Taloyhtiöllä ei ole oikeutta puuttua normi pintaremonttiin.

Jos rakennettu ennen 1990 niin et saa repiä tapetteja ennen asbestikartoitusta.

Vierailija
11/12 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei käyttöoikeus vaan hallintaoikeus asuntoon johon osakkeet kohdistuvat.

Vierailija
12/12 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei käyttöoikeus vaan hallintaoikeus asuntoon johon osakkeet kohdistuvat.

Saa käyttääkkin jos osaa olla ihmisiksi.