Pulsaattoripesukone kotiin
Onko kellään kokemuksia pulsaattoripesukoneen hankkimisesta kotiin? Ilmeisesti säästää aika paljon vettä, sähköä ja itse laitteetkin on aikas halpoja. Tulisi siis opiskelijakämppään johon ei mahdu perinteinen pesukone
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pulsaattori ei tarvitse paineistettua vesiliitäntää, toisin kuin muut pesukoneet, ymmärtääkseni.
Näin on. Ämpärillä kaadettiin meillä kuuma vesi koneeseen. Kylmä vesi letkulla hanasta.
Niin, mistäs se muuten lämpimän veden saisi nytkään. Itse täytyy sinne laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Pulsaattori on 60-luvun vehkeitä. Lakanoita mahtuu 1 kerrallaan. Kun kaikki lakanat oli pesty, ne vietiin kaivolle, vintattiin vettä ja virutettiin saavissa survimella survoen. Pienemmät vaatteet pestiin ja virutettiin koneessa, veivattiin telojen läpi ja narulle. Meillä kone oli karjakeittiössä, kun siellä oli muuripata ja kylmä vesi myös saatavilla. Pulsaattorikoneesta on samalla periaatteella ämpäripesukone, jolla poikamies voi pestä kalsarit ja sukkansa.
Kyllä meidän mökin pulsaattorikoneeseen menee kolme lakanaa. Ja linkous löytyy myös.
Vierailija kirjoitti:
Pyykit jäävät erittäin märiksi, siinähän linko on heikkotehoinen.
Joten pyykin kuivaus vie aikaa. Hidastakin se on, kun koneeseen ei paljoa mahdu. Pesuteho ei ole sama kuin nykykineissa. Tai ei anakaan ennen ollut.
Nykyaikaisia pyykkioneita on joka lähtöön, joka kokoiseen, pieniinkin asuntoihin, kapeita päältä täyttetäviä.
Mikäs siinä, jos tuollainen kelpaa. En kuitenkaan suosittele, kuin hätävaraksi.
Meillä on mökillä myös pulsaattori. Siinä on parempi linko kuin meidän kodin pesukoneessa. Vaatteet ovat melkein kuivia pulsaattorista tullessaan.
Minulla oli 70 luvulla pulsaattori, huonosti pesi ja vaatteet meni tuhannen sykkyrään ja sitä vesien vaihtaamista... Käsin veivattavalla telalla puristetiin liiat vedet pois.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on sellainen mökillä. Lakanoita siellä on vaikea pestä, sillä vaikka meillä on varmaan isoin malli, mitä löytyy, linkoamaan mahtuu yksi lakana kerrallaan.
Modernia! Pulsaattoripesukoneessa linko. Laitatko linkin, niin voin tutustua moiseen hienouteen. Mulla on ollut vain sellainen, jossa pyykki veivataan kahden telan välistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pulsaattori ei tarvitse paineistettua vesiliitäntää, toisin kuin muut pesukoneet, ymmärtääkseni.
Näin on. Ämpärillä kaadettiin meillä kuuma vesi koneeseen. Kylmä vesi letkulla hanasta.
Niin, mistäs se muuten lämpimän veden saisi nytkään. Itse täytyy sinne laittaa.
Niitä oli sellaisia, joissa oli veden lämmitykseen vastukset.
Pulsaattori ei käytä rumpu-automaattikoneeseen verrattuna sähköä sinänsä paljon, mutta lämmin vesi siihen täytyy tietenkin saada. Jos on esimerkiksi puilla lämpiävä saunan pata tai vaikka piippuvesisäiliö, josta kuumaa vettä vaikkapa mökillä on saatavilla, niin tämähän on oikein hyvä laite. Sillä voi pestä mökkioloissa kesävaatteet ilman vesijohtoa.
Äiti kertoi, että hänen kotonaan lapsuudessa oli tällainen laite, ja oli kuulemma sinänsä hyvä, ja teki vaatteista puhtaita. Heillä oli erillinen sähköllä toimiva pikalinko, joka linkosi vaatteista veden alle minuutissa, ja vaatteet olivat sen jäljiltä melkein päälle laitettavan kuivia, vain vähän aikaa narulla. Ja oikein käytettynä pulsaattorikone tekee nimen omaan hyvin likaisista vaatteista puhtaampia kuin automaattikone ikinä pystyy tekemään, mutta se vaatii tarkkuutta ja vähän taitoa.
Annat tyhmän kuvan itsestäsi jos kiellät ymmärtäväsi täysin selkeitä asioita.
mene takas ulilaudalle postailemaan niitä sammakoita jonne
Nuo linkissä olevat koneet ovat ämpäripesukoneita. Pulsaattori kone, kuten UPO Siniviiri on automaattikoneen kokoinen, peltikuorinen, avokantinen. Vesi täytetään ämpärillä ja se pestessä loiskuttaa jonkun verran lattialle. Siinä ei ole kunnollisia kansia, pelkkä levy.