Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vaihdevuodet 39v, tässäkö tää oli?

Vierailija
31.03.2025 |

En voi uskoa, mutta oireet näyttää vahvasti sille: kierto lyhentynyt olemattomiin, tulee kyllä säännöllisesti mutta noin päivän kestää. Yö-ja päivähikoilua, limakalvot kuivat mm. kurkkukin kipeä kun on suu niin kuiva ja libido on tipotiessään, muisti on huono. Olen niin järkyttynyt, että nytkö jo? Piti alkaa se aikuisen huoleton elämä kun lapset isoja. Nyt pyörin yöt hikimärkänä ja suu kuivana sängyssä valvoen. Käsikauppatuotteetkaan ei edes sula suuhun kun sylkeä ei ole. En vaan v### jaksa tätä! Suvussa olevan syöpäriskin takia ei ole hormonihoidosta apua.

Oon niin maassa ja stressissä tästä, empä usko että mieskään jaksaa katella alle 4-kymppistä vaihdevuosioireilevaa naista, jonka oireita ei voi edes mitenkään helpottaa, aivan helkkarin ironista tämä ja aika synkeälle näyttää tulevaisuus. En tämän jälkeen enää yhtään ihmettele erojen määrä juuri 40 vuotiailla. Jos on lohdun sanoja antaa, tai kokemuksia, miten selvisitte, otan mielelläni vastaan. En aio masennuslääkettä aloittaa, koska en masentunut ole, tilanne kylläkin masentaa ja todella paljon.Tuntuu että elämässä ei jatkossa ole muuta kuin nämä terveysvaivat. Miksi ihmeessä nämä tuli mulle näin aikaisin?!

Kommentit (73)

Vierailija
61/73 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ketju on täynnä naisten iltasatuja. Olen 48-vuotias ja ei vieläkään ole alkaneet edes ensivaihdevuodet.

Sinäkö olet joku jumalan prototyyppi, jolla on ainoa oikea ikä saada vaihdevuodet?  Kysy keneltä tahansa lääkäriltä, he voivat kertoa sinulle, että on täysin normaalia saada vaihdevuosioireita 40 v eteenpäin, joskus jopa alle, joka toki on harvinaisempaa ja varmasti kaipaa lisätutkimuksia. 

Vierailija
62/73 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehet ovat vaan alfauroksia, ettekä te naiset sille voi yhtään mitään!

Mutta miesten keho tutkitusti vanhenee nopeammin kuin naisilla ja miehet kuolevat selvästi nuorempina. Päälle vielä heikompi infektioiden vastustuskyky. Että sellaista alfuutta :D

Mieluummin elän hyvin elämän ja kuolen nuorena, kun kärsin ja pitkitän sitä vielä vuodeosastolla. Suurin osa vuodepotilaista ja vanhuksista on naisia. Osalla jopa muisti ei pelaa enää ollenkaan, niin mikä elämä se sellainen edes on? Itse kuolen mieluummin 60v, kun elän vuoteen omana (kasvina) 100v asti. T. Alfauros joka nauttii elämästä

Aika alfa kyllä oot kun jaksat tänne tulla ittees kehuun ja naisia haukkumaan. Oikea alfauros. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/73 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eikö ap sanonut ettei voi käyttää hormoneja. Nuo salviat ja puna-apilat on yhtä tyhjän kanssa. Olen huomannut että nukkuessa kannattaa jättää se peitto sinne ylävatsan kohdalle niin se preventoi hikipuuskia.

On 2 eri asiaa käyttää paikallisesti hormonia, tai syödä niitä 

Itse käytän  paikallisesti, eli tabletti alapäähän  määräajoin. Aiemmin käytin  syötävää hormonikorvaushoitoa 10 v

Vierailija
64/73 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehet ovat vaan alfauroksia, ettekä te naiset sille voi yhtään mitään!

Mutta miesten keho tutkitusti vanhenee nopeammin kuin naisilla ja miehet kuolevat selvästi nuorempina. Päälle vielä heikompi infektioiden vastustuskyky. Että sellaista alfuutta :D

Mieluummin elän hyvin elämän ja kuolen nuorena, kun kärsin ja pitkitän sitä vielä vuodeosastolla. Suurin osa vuodepotilaista ja vanhuksista on naisia. Osalla jopa muisti ei pelaa enää ollenkaan, niin mikä elämä se sellainen edes on? Itse kuolen mieluummin 60v, kun elän vuoteen omana (kasvina) 100v asti. T. Alfauros joka nauttii elämästä

Katsotaan sitten, kuk olet lähempänä sitä 60 v kuonka valmis olet kuolemaan😂😂 Siinä vaiheessa kierrät lääkäreitä ja rukoilet heitä parantamaan sinut keinolla millä hyvänsä jos sairastuT vakavasti. Näin se elämä menee oikeasti. On helppo uhota nuorena kun se kuusikymppisyys tuntuu olevan valovuoden päässä. Voin kertoa ettei ole. 

Ja btw, 84- vuotias äitini on täysin terve ja nauttii elämästään, urheillut koko elämänsä ja voittanut ehkä geenilotossakin, isäni ollut jo vuosia mullan alla kun terveys petti alle 80 v. 

Vierailija
65/73 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mäkin kannustan menemään vaihdevuosiasioista kiinnostuneelle gynelle, jolla on varmasti esittää vaihtoehtoja tuolla palikoista koostuvalla mallilla. Itse jouduin taipumaan hormonikorvaukseen 44 vuoden iässä sinniteltyäni luontaistuotteilla toista vuotta ennen sitä. Oireet pääsivät jo siihen pisteeseen, että työkyvyttömyys oli lähellä (unettomuus, kivut, mielialaoireet, perussairauksien hoitotasapainon sekoaminen). Iskivät yllättäen, rajuina ja niin vaihtelevina, että työterveyslääkärikin harhautui hoitamaan stressiä. Voimia kaikille vv-oireisille, olo voi olla todella, todella kamala, ja jo ennen sitä kannattaa selvittää, miten sitä voi helpottaa omalla kohdalla.

Miksi sinnittelit luontaistuotteilla, joita ei ole testattu, ei tutkittu, kun on oikeaakin apua saatavilla.

<

Luontaistuotteiden turvallisuusongelmat ovat todellisia ja lääkinnälliset vaikutukset parhaimmillaankin heikkoja.

Syön sytostaatteja, jatkuvasti. Niihin verrattuna pidän kookosöljyyn keittämääni inkiväärisalvaa ja salviateetä varsin harmittomina. En odota, että ymmärrät.

Vierailija
66/73 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla menkat loppu 41v ja tuli hikipuuska ja uni vaikeudet,ärtymys ym.gynegologi lähetti labratesteihin ja varmistui että vaihdevuodet on alkaneet.10vuotta käytin estrogeenikorvaus hoitoa ja se auttoi oireisiin.nyt 65v ihan harvoin on mitään kuumia aaltoja,toki on limakalvo kuivuutta mutta sitä voi hoitaa paikallisesti.painoni on aina ollut normaali eli hikipuuskat ei siis johtunut niistä.

Vierailija
67/73 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta loppuivat kuukautiset 25-vuotiaana, ikää on nyt 32 vuotta. Yksilöllisiä juttuja nämä ovat, ja minulla sattui käymään tuuri.

Vierailija
68/73 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eikö ap sanonut ettei voi käyttää hormoneja. Nuo salviat ja puna-apilat on yhtä tyhjän kanssa. Olen huomannut että nukkuessa kannattaa jättää se peitto sinne ylävatsan kohdalle niin se preventoi hikipuuskia.

Kuumiin aaltoihin ja hikipuuskiin on nykyään myös hormoniton lääke. Ja muihinkin vaivoihin on hormonittomia  lääkkeitä tai vain vähän hormonia sisältäviä paikallislääkkeitä, joista on apua.

Kannattaa käydä siellä gynellä. Samalla selviää sekin jos oireissa ei olekaan vielä kyse vaihdevuosista. Ei kannata jättää oireita tutkimatta siksi että epäilee niiden johtuvan vaihdevuosista tai siksi että ei voi käyttää hormonikorvausta.

Itsekään en voi käyttää hormoneita, mutta sain gyneltä lääkkeet, jotka auttavat kuumiin aaltoihin ja kuiviin limakalvoihin.

Vierailija
69/73 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi nämä saatanat valittavat vauvapalstalla sen sijaan että menisivät lääkäriin? Ei täältä saa apua eikä vertaistukea.

Vierailija
70/73 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ketju on täynnä naisten iltasatuja. Olen 48-vuotias ja ei vieläkään ole alkaneet edes ensivaihdevuodet.

Sinäkö olet joku jumalan prototyyppi, jolla on ainoa oikea ikä saada vaihdevuodet?  Kysy keneltä tahansa lääkäriltä, he voivat kertoa sinulle, että on täysin normaalia saada vaihdevuosioireita 40 v eteenpäin, joskus jopa alle, joka toki on harvinaisempaa ja varmasti kaipaa lisätutkimuksia. 

Niitä oireita ei aina edes tunnista vaihdevuosioireiksi.

Itse aloin kärsimään todella kovista jalkasäryistä nelikymppisenä. Samoihin aikoihin loppui karvojen kasvu. Siitä en valittanut kun hiukset kuitenkin edelleen kasvoivat.

Sain särkyihin voimakkaat hermosärkyihin tarkoitetut lääkkeet. Niistä oli sen verran apua, että pystyin kävelemään jotenkuten.

Kipuja ei kuitenkaan millään saanut kokonaan pois. Ei ennenkuin viisikymppisenä sain vaihdevuosiin lääkkeen, jossa on mieshormonia. Siihen loppui jälkakivut kokonaan.

Minulle tuli ihan uutena asiana, että myös mieshormoniin voi tulla oireita aiheuttavia muutoksia vaihdevuosien takia.

Vierailija
71/73 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle lääkäri kiven kovaa väitti ettei estrogeenin paikallishoito missään nimessä aiheuta syöpää. Hain kahta eri lääkettä ja kummassakin oli kissankokoiset varoitukset ja toisessa jopa taulukko, kuinka paljon riskit lisääntyy ja moniko on sairastunut. (itselläni siis ollut syövän esiaste.) uskoin enemmän tutkittua tietoa ja varoituksia kuin lääkärin sanaa. Vaihtoehtoisia hoitoja on, mutta itse pitää ne kaivaa selville, sillä lääkäreiltä ei niitä saa. 

Lue myös ne hiiren kokoiset tekstit. Sinä tässä olet se joka ei ymmärrä, lääkäri on ihan oikeassa. Niissä varoituksissa sanotaan (esimerkki vagifemistä) :

"Seuraavat riskit koskevat hormonikorvaushoidossa käytettäviä lääkkeitä, _jotka vaikuttavat verenkierrossa_. Vagifem on kuitenkin emättimen paikallishoitovalmiste, ja _sen imeytyminen verenkiertoon on hyvin vähäistä_. Ei ole kovin todennäköistä, että jäljempänä mainitut tilat pahenevat tai uusiutuvat Vagifem-hoidon aikana"

Ne varoitukset koskevat siis hormonikorvaushoitolääkkeitä yleensä, mutta vain niitä jotka imeytyvät verenkiertoon. 

Vierailija
72/73 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihdevuosioireet ovat viitisen vuotta noin välillä 50-56. Se siitä.

puhutte varmaan evv eli esioireista, ne taas ovat 45-50vuotiaiden juttu.

te 35-44 v valittajat, olette vaan huonokuntoisia  ja läskejä,?

Vaihdevuodet voivat tulla melkein missä iässä tahansa. Vaikka 26-vuotiaana, joskin se on erittäin harvinaista. Nuo mainitsemasi ikärajat ovat keskiarvoja, eivät mitään biologisesti ehdottomia rajoja.

Vierailija
73/73 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän muutaman, joilla alkanut nelikymppisinä.

Itselläni kierto normaali ja menkat kestää 5-6 päivää. Ja ikää 54. Ihan kyllästynyt jo, 11 vuotiaana alkanut ja näköjään kestää loputtomiin.