Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vaihdevuodet 39v, tässäkö tää oli?

Vierailija
31.03.2025 |

En voi uskoa, mutta oireet näyttää vahvasti sille: kierto lyhentynyt olemattomiin, tulee kyllä säännöllisesti mutta noin päivän kestää. Yö-ja päivähikoilua, limakalvot kuivat mm. kurkkukin kipeä kun on suu niin kuiva ja libido on tipotiessään, muisti on huono. Olen niin järkyttynyt, että nytkö jo? Piti alkaa se aikuisen huoleton elämä kun lapset isoja. Nyt pyörin yöt hikimärkänä ja suu kuivana sängyssä valvoen. Käsikauppatuotteetkaan ei edes sula suuhun kun sylkeä ei ole. En vaan v### jaksa tätä! Suvussa olevan syöpäriskin takia ei ole hormonihoidosta apua.

Oon niin maassa ja stressissä tästä, empä usko että mieskään jaksaa katella alle 4-kymppistä vaihdevuosioireilevaa naista, jonka oireita ei voi edes mitenkään helpottaa, aivan helkkarin ironista tämä ja aika synkeälle näyttää tulevaisuus. En tämän jälkeen enää yhtään ihmettele erojen määrä juuri 40 vuotiailla. Jos on lohdun sanoja antaa, tai kokemuksia, miten selvisitte, otan mielelläni vastaan. En aio masennuslääkettä aloittaa, koska en masentunut ole, tilanne kylläkin masentaa ja todella paljon.Tuntuu että elämässä ei jatkossa ole muuta kuin nämä terveysvaivat. Miksi ihmeessä nämä tuli mulle näin aikaisin?!

Kommentit (73)

Vierailija
21/73 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa olla todella monta rintasyöpätapausta suvussa, jos niiden vuoksi täytyisi jättää hormonikorvaushoito väliin edes parin oireisimman vuoden osalta.

Vierailija
22/73 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdevuosioireiden alkaminen aikaisin ei välttämättä tarkoita sitä, että menopaussikin tulisi sitten aikaisin. Mulla oireilu alkoi joskus 37-vuotiaana, ja 46-vuotiaana meni hermot lyhyellä kierrolla tuleviin runsaisiin menkkoihin ja hankin minipillerit. Varmasti tulisi jonkinmoinen vuoto edelleen säännöllisesti, jos en minipillereitä söisi (välillä tiputtelee, saattaa olla useita kuukausia välissä, pari vuotta tosin pysyi menkat pois minipillereillä)

-49v, syksyllä 50v.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/73 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eikö ap sanonut ettei voi käyttää hormoneja. Nuo salviat ja puna-apilat on yhtä tyhjän kanssa. Olen huomannut että nukkuessa kannattaa jättää se peitto sinne ylävatsan kohdalle niin se preventoi hikipuuskia.

Minäkin luulin yöhikoilua vaihdevuosiksi. Mutta ainakin pääasiallinen syy oli liian lämmin huone, pitkähihainen yöpaita ja paksu peitto. Vaihdoin torkkupeittoon ja hihattomaan yöpaitaan ja väänsin patteria pienemmälle, ja siihen loppui yöhikoilu.

Vierailija
24/73 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eikö ap sanonut ettei voi käyttää hormoneja. Nuo salviat ja puna-apilat on yhtä tyhjän kanssa. Olen huomannut että nukkuessa kannattaa jättää se peitto sinne ylävatsan kohdalle niin se preventoi hikipuuskia.

Minäkin luulin yöhikoilua vaihdevuosiksi. Mutta ainakin pääasiallinen syy oli liian lämmin huone, pitkähihainen yöpaita ja paksu peitto. Vaihdoin torkkupeittoon ja hihattomaan yöpaitaan ja väänsin patteria pienemmälle, ja siihen loppui yöhikoilu.

Kaikki ei ole yhtä yksinkertaisia kuin sinä :D

Vierailija
25/73 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin varma, että olen vakavasti sairas ja lopulta jo luulin saavani/saaneeni sydärin kun menin päivystykseen 41-vuotiaana. Siellä sitten otettiin sydänfilmiä ja tehtiin kokeita jne jonka jälkeen lääkäri totesi, että näy sydäriä eikä muutenkaan mitään vikaa sydämessä tai muuallakaan vaan nämä kaikki oireet johtuu mitä suurimmalla todennäköisyydellä esivaihtareista ja/tai sitten paniikkikohtauksesta.

Siinä sitten tajusin, että no olihan jo pari vuotta aiemmin menkat vähän seonneet jonka pistin vain sen hetkisen elämäntilanteen piikkiin eikä käynyt todellakaan pienessä mielessäkään mitkään vaihtarit. Raskautta minä ekana siinä epäilin ja tein testinkin, kun yhdet menkat jäi kokonaan välistä mutta ei sitä onnea minulle suotu. Sitten seuraavat tuli ihan ajallaan, mutta seuraavat oli taas veks jonka jälkeen seuraavat oli taas ajallaan, mutta sitten kierto lyheni pysyvästi kahdella päivällä.

Vierailija
26/73 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin kannustan menemään vaihdevuosiasioista kiinnostuneelle gynelle, jolla on varmasti esittää vaihtoehtoja tuolla palikoista koostuvalla mallilla. Itse jouduin taipumaan hormonikorvaukseen 44 vuoden iässä sinniteltyäni luontaistuotteilla toista vuotta ennen sitä. Oireet pääsivät jo siihen pisteeseen, että työkyvyttömyys oli lähellä (unettomuus, kivut, mielialaoireet, perussairauksien hoitotasapainon sekoaminen). Iskivät yllättäen, rajuina ja niin vaihtelevina, että työterveyslääkärikin harhautui hoitamaan stressiä. Voimia kaikille vv-oireisille, olo voi olla todella, todella kamala, ja jo ennen sitä kannattaa selvittää, miten sitä voi helpottaa omalla kohdalla.

Vierailija
27/73 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ei ole yhtä yksinkertaisia kuin sinä :D

Olin vaihdevuosi-ikäinen, joten syytä oli epäillä niitä, koska siihen asti olin samalla tavalla nukkunut paksulla peitolla ym. ilman hikoiluoireita.

Vierailija
28/73 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin, jos se yöhikoilu ei ole jokaöistä vaan ajoittuu (tyypillisesti) menkkoja edeltäviin öihin, syynä tuskin on liian lämmin huone.

Vierailija
29/73 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene gynelle, joka voi tarkistaa tilanteen ja arvioida kanssasi lääkitysmahdollisuudet. Nuo on oireita, joita voidaan helpottaa ja joiden kanssa ei tarvitse kärvistellä yksin. Vaikka vaihdevuodet tulisivat jo nyt, niin sun elämä siihen lopu. Tietysti se on jonkinlainen luopuminen, kun esim lapsenteko ei ole enää mahdollista, mutta siitä pääsee yli! Eli neuvoni siis: hae apua ja tsemppia!

Vierailija
30/73 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä jäät aivan yksin kärsimään, jos hormonit eivät sovi eikä masennuslääkkeillä pitäisi vaihdevuosia hoitaa, koska niistä aiheutuu yleensä pahoja sivuvaikutuksia. 

Ihan höpöhöpöä gynejen mainostus, että vaihdevuosista selviää menemällä lääkäriin. Hoito keskittyy vain hormoneihin eikä mitään muuta vaihtoehtoa edes viitsitä kehittää. 

Vierailija
31/73 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös 39v nainen pohtinut esivaihdevuosien mahdollisuutta. Minipillerit käytössä ja niiden myötä menkat jääneet pois. Yöhikoilua on ollut jo pidemmän aikaa, siis sellaista että herätessä alushousut ja rinta ovat ihan hiestä märät. Parin viikon ajan tällaista hikoilua on alkanut olemaan myös päivällä. Tulee siis sellainen hikoiluaalto, polvitaipeetkin on ihan hiestä märät. 

Vierailija
32/73 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En osaa auttaa eikä varmasti edes lohduta, mutta et ole ainoa. Noille "jee, menkat jäi veks ja elämä on vihdoin ihanaa"- elämöintiä pitäville on pakko kommentoida, että loppujen lopuksi ne menkat on hyvin pieni riesa tähän kaikkeen muuhun verrattuna. Eikä niistä edes perkele pääse eroon heti vaan nimenomaan niiden temppuilua (kierto pitenee-lyhenee-pitenee ja vuoto on ihan mitä vain parin tipan ja niagaran väliltä) saa sietää ties kuinka monta vuotta kaiken muun oireilun lisäksi.

Olisi tosiaan ollut ihan jees, jos tällaisesta varoitettaisiin ja että tämä "riemu" voi olla edessä jo nelikymppisenä jos oikein tuuri käy. 

No sehän on ihan yksilöllistä, kumpi on isompi riesa. Joillekin kuukautiset ja kierto on täysin kivuttomat, joillekin kivuliaat, runsaat, mitä lie. Joillakin on vaihdevuosioireita, ja tosi monella ei ole oireita juuri ollenkaan. Kyllä itselleni tämä vaihdevuosi-ikä on miljoona kertaa mukavampaa kuin tuo hedelmällinen ikä. 

Vierailija
33/73 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle lääkäri kiven kovaa väitti ettei estrogeenin paikallishoito missään nimessä aiheuta syöpää. Hain kahta eri lääkettä ja kummassakin oli kissankokoiset varoitukset ja toisessa jopa taulukko, kuinka paljon riskit lisääntyy ja moniko on sairastunut. (itselläni siis ollut syövän esiaste.) uskoin enemmän tutkittua tietoa ja varoituksia kuin lääkärin sanaa. Vaihtoehtoisia hoitoja on, mutta itse pitää ne kaivaa selville, sillä lääkäreiltä ei niitä saa. 

Vierailija
34/73 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin esivaihdevuodet oireilee. Täytin pari kuukautta sitten 40v mutta en usko, että elämä tässä olisi. Ahdistus ja kuumat aallot ovat olleet riesana, mutta toistaiseksi vielä kausittain onneksi. Ennen menkkoja ja oviksen aikoihin. Hiukset ja limakalvot oireilevat myös, mutta yritän ajatella että aikansa kutakin. Sedix auttaa toistaiseksi nukkumiseen. Kierto heittelee ja rinnat ovat yllättäen kasvaneet. Ärsyynnyn helposti ja pää on piparia, mutta... Nautin hyvistä päivistä ja yritän kestää huonot. Ahdistus on pahin oire, toivon ettei se ainakaan pahenisi enää. 

Vierailija
35/73 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miten joku voi verrata kuukautisia edes samassa lauseessa vaihdevuosiin ? Kun sulla on kuukautiset, olet hedelmällinen ja tää on ns. nuoren kropan toimintaa vaikka kuinka vuotaisi ja kipeää tekisi. Noihin on myös hurjasti enemmän hoitokeinoja. Vaihdevuosissa vanhenet silmissä, et NUKU, kroppaasi kolottaa jatkuvasti, haiset hieltä, vaihdat KAIKKI vaatteet kolme kertaa päivässä hikikohtausten vuoksi ja seksi ei ole mielessä ei sekunnin sekuntia!  Nämä oireet näyttää olevan 24/7 ja vuoden jokainen päivä. Kukaan tuskin menstruoi noin paljon. Ja huom. MITÄÄN hoitokeinoa ei ole, jos hormoneita ei voi käyttää.  Vaihtaisin koskatahansa vaikka kahden viikon menkkoihin nää vaihdevuosioireet. Oksennan, kun joku puhuu "voimavuosista" tai "vaihdevuosioireita voi hoitaa". Ehkä depislääke turruttaisi olotilan niin ettei jaksaisi välittää oireista.

Vierailija
36/73 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis miten joku voi verrata kuukautisia edes samassa lauseessa vaihdevuosiin ? Kun sulla on kuukautiset, olet hedelmällinen ja tää on ns. nuoren kropan toimintaa vaikka kuinka vuotaisi ja kipeää tekisi. Noihin on myös hurjasti enemmän hoitokeinoja. Vaihdevuosissa vanhenet silmissä, et NUKU, kroppaasi kolottaa jatkuvasti, haiset hieltä, vaihdat KAIKKI vaatteet kolme kertaa päivässä hikikohtausten vuoksi ja seksi ei ole mielessä ei sekunnin sekuntia!  Nämä oireet näyttää olevan 24/7 ja vuoden jokainen päivä. Kukaan tuskin menstruoi noin paljon. Ja huom. MITÄÄN hoitokeinoa ei ole, jos hormoneita ei voi käyttää.  Vaihtaisin koskatahansa vaikka kahden viikon menkkoihin nää vaihdevuosioireet. Oksennan, kun joku puhuu "voimavuosista" tai "vaihdevuosioireita voi hoitaa". Ehkä depislääke turruttaisi olotilan niin ettei jaksaisi välittää oireista.

No aivan hyvin voi verrata. Kun ei kaikilla ole samoja oireita. Se nyt olisi kiva saada ymmärretyksi, että ei ole jotain 100% muottia jolla me kaikki mennään. Ihan kuten on kaikessa muussakin vaihtelua. Esim synnytysetkin voi olla valtavan erilaisia. Niin voi olla vaihdevuosiaikakin erilaista. 

Esim "Kuumia aaltoja esiintyy 7080 %:lla naisista, mutta varsin hankalia ne ovat vain 20 %:lla." (Terveyskirjastosta). Osalla ei ole kuumia aaltoja ollenkaan, ja hankalia ne ovat viidenneksellä. 

Mulla itselläni on vain lämpimiä aaltoja, eli huomaan ne kyllä mutta ei haittaa elämää sitten yhtään, en hikoile. Tulee vain lämmin "humaus" hetkeksi. 

Voi olla että jossain vaiheessa koen pahempaakin, ei ole tarkoitus brassailla, vaan tuoda sitä esiin että oireiden kirjo on todellakin kirjo. 

Vierailija
37/73 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet ovat vaan alfauroksia, ettekä te naiset sille voi yhtään mitään!

Vierailija
38/73 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi voi, palstamammoja... Menkää tyhjentämään astianpesukoneen niin voimaannutte 😀 

Vierailija
39/73 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäriin hakemaan sitä apua.

Vierailija
40/73 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle 40v alkavat vaihdevuodet ovat todella harvinaisia. Mene lääkäriin ottamaan selvää mistä mahtaa johtua.