Vaihdevuodet 39v, tässäkö tää oli?
En voi uskoa, mutta oireet näyttää vahvasti sille: kierto lyhentynyt olemattomiin, tulee kyllä säännöllisesti mutta noin päivän kestää. Yö-ja päivähikoilua, limakalvot kuivat mm. kurkkukin kipeä kun on suu niin kuiva ja libido on tipotiessään, muisti on huono. Olen niin järkyttynyt, että nytkö jo? Piti alkaa se aikuisen huoleton elämä kun lapset isoja. Nyt pyörin yöt hikimärkänä ja suu kuivana sängyssä valvoen. Käsikauppatuotteetkaan ei edes sula suuhun kun sylkeä ei ole. En vaan v### jaksa tätä! Suvussa olevan syöpäriskin takia ei ole hormonihoidosta apua.
Oon niin maassa ja stressissä tästä, empä usko että mieskään jaksaa katella alle 4-kymppistä vaihdevuosioireilevaa naista, jonka oireita ei voi edes mitenkään helpottaa, aivan helkkarin ironista tämä ja aika synkeälle näyttää tulevaisuus. En tämän jälkeen enää yhtään ihmettele erojen määrä juuri 40 vuotiailla. Jos on lohdun sanoja antaa, tai kokemuksia, miten selvisitte, otan mielelläni vastaan. En aio masennuslääkettä aloittaa, koska en masentunut ole, tilanne kylläkin masentaa ja todella paljon.Tuntuu että elämässä ei jatkossa ole muuta kuin nämä terveysvaivat. Miksi ihmeessä nämä tuli mulle näin aikaisin?!
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Mulle lääkäri kiven kovaa väitti ettei estrogeenin paikallishoito missään nimessä aiheuta syöpää. Hain kahta eri lääkettä ja kummassakin oli kissankokoiset varoitukset ja toisessa jopa taulukko, kuinka paljon riskit lisääntyy ja moniko on sairastunut. (itselläni siis ollut syövän esiaste.) uskoin enemmän tutkittua tietoa ja varoituksia kuin lääkärin sanaa. Vaihtoehtoisia hoitoja on, mutta itse pitää ne kaivaa selville, sillä lääkäreiltä ei niitä saa.
On teillä naisilla sitten vaikea elämä 😂. Parasta olla mies 💪🏻.
Vaihdevuosioireet ovat viitisen vuotta noin välillä 50-56. Se siitä.
puhutte varmaan evv eli esioireista, ne taas ovat 45-50vuotiaiden juttu.
te 35-44 v valittajat, olette vaan huonokuntoisia ja läskejä,?
Vierailija kirjoitti:
Syötkö kipulääkkeitä?
Niillä suu kuivaa ja hiki valuu yöt.
Mikähän kipulääke tuollaista aiheuttaa?
Voimia ap:lle! Toivottavasti löydät jonkin avun. Nyt on kai jokin hormonitonkin vaihdevuosilääke olemassa. Mulla kierto lyheni joillakin päivillä sekä runsastui 40:n korvilla. Sen jälkeen tulikin vielä pari lasta luomusti, viimeinen 47-vuotiaana. Nyt oon 50 vuotta ja kierto on jälleen saman pituinen kuin nuorena, täysin säännöllinen ja määrällisesti normaali. Eli lasten saaminen jollakin tavoin normalisoi hormonitoimintaa ja mukamas nuorensi. Eipä siis muuta kuin vauvoja saamaan, hyvät naiset, jos Luoja suo! ;-)
Tee vaihdevuositesti ja tuu kertomaan sitten,
oot vaan hysteerinen 39v.
ps. Odotahan vaan kymmenisen vuotta, se on kuule aivan muuta,
Vierailija kirjoitti:
Vaihdevuodet ovat itselleni olleet nimenomaan sitä huoletonta aikaa, verrattuna nuoruusvuosiin, jolloin oli runsaat ja epäsäännölliset kuukautiset ainaisena riesana. 😀
Kuukautiset tosin lopuivat jo n. 35-40-v:na hormonikierukan ansiosta. Lopulta kohtu poistettiin kokonaan myooman takia 45-v:na. Vasta n. 10 vuotta kohdunpoiston jälkeen alkoi tulla limakalvojen kuivuutta, johon on auttanut hyvä nesteytys ja ravitsemus, voidepesut Aqualan Plussalla, sekä hyaluronihappoa ja maitohappoa sisältävät puikot (Vagisan maitohappo) ja -voiteet (Aco intim soothing care). Aluksi jouduin aika pitkään etsimään itselleni sopivia tuotteita, mutta kun ne löysin, niin kuivuus on pysynyt sen jälkeen hallinnassa. Itsellä tihkutti jopa rusehtavaa vuotoa ennen kuin löysin ko. tuotteet, koska limakalvot olivat niin rutikuivat, että repeilivät ja vuosivat.
Mitään kuumia aaltoja ei ole ollut kuin muutamia satunnaisia, joista en ole edes varma, johtuivatko ne vaihd
Kas näin naiseus tuotteistetaan. Uskomatonta. Oisko vielä joku 15 tuotemerkkiä jota voisit mainostaa?
Vierailija kirjoitti:
Minullakin esivaihdevuodet oireilee. Täytin pari kuukautta sitten 40v mutta en usko, että elämä tässä olisi. Ahdistus ja kuumat aallot ovat olleet riesana, mutta toistaiseksi vielä kausittain onneksi. Ennen menkkoja ja oviksen aikoihin. Hiukset ja limakalvot oireilevat myös, mutta yritän ajatella että aikansa kutakin. Sedix auttaa toistaiseksi nukkumiseen. Kierto heittelee ja rinnat ovat yllättäen kasvaneet. Ärsyynnyn helposti ja pää on piparia, mutta... Nautin hyvistä päivistä ja yritän kestää huonot. Ahdistus on pahin oire, toivon ettei se ainakaan pahenisi enää.
Sinulla on päässä vikaa, kun kuvittelen oireiden johtuvat "ensivaihdevuosista". Syy oireisiin saattaa olla ihan jossain muussa.
Lääkärin sanoin: 45 iän jälkeen vasta hiljalleen tulee oireita, evv oireita, joten rauhoittukaa. Te vuoden 1979 jälkeen syntyneet ja lukekaa itsellenne iltasatu.
Vierailija kirjoitti:
Tässäkö oli elämä, sitä tarkoittanee. Juuri tämän ketjun kaltaiset törkykommentit syöksee vielä pahempaan depikseen. Ymmärrättekö, että naisen elämä on tällasta: hormonit säätelee ykskaks, että nytpä mennäänkin näin ja VOI PILATA ELÄMÄN ihan täysin. Miehet sen kun veetuileevaihdevuosista ja painaa menemään seitenkymppisiksi. Naisen elämä on kyllä paljon rankempaa kuin miehen, murrosiästä hautaan pelataan hormoneilla ja niiden säännöillä.
Eipätuossa paljon vaihtoehtoja ole, jos estrogeeniä ei voi käyttää. Joku valaistunut tässäkin ketjussa suositti sitä silti.
Onneksi hormoneihinkin voi vaikuttaa jonkin verran. Itselläni helpotti elämä henkisesti ja fyysisesti, kun pääsin kolmikymppisenä eroon kuukautisista. Hormonikierukka.
Tämä ketju on täynnä naisten iltasatuja. Olen 48-vuotias ja ei vieläkään ole alkaneet edes ensivaihdevuodet.
Vierailija kirjoitti:
Mäkin kannustan menemään vaihdevuosiasioista kiinnostuneelle gynelle, jolla on varmasti esittää vaihtoehtoja tuolla palikoista koostuvalla mallilla. Itse jouduin taipumaan hormonikorvaukseen 44 vuoden iässä sinniteltyäni luontaistuotteilla toista vuotta ennen sitä. Oireet pääsivät jo siihen pisteeseen, että työkyvyttömyys oli lähellä (unettomuus, kivut, mielialaoireet, perussairauksien hoitotasapainon sekoaminen). Iskivät yllättäen, rajuina ja niin vaihtelevina, että työterveyslääkärikin harhautui hoitamaan stressiä. Voimia kaikille vv-oireisille, olo voi olla todella, todella kamala, ja jo ennen sitä kannattaa selvittää, miten sitä voi helpottaa omalla kohdalla.
Miksi sinnittelit luontaistuotteilla, joita ei ole testattu, ei tutkittu, kun on oikeaakin apua saatavilla.
Vierailija kirjoitti:
Mulle lääkäri kiven kovaa väitti ettei estrogeenin paikallishoito missään nimessä aiheuta syöpää. Hain kahta eri lääkettä ja kummassakin oli kissankokoiset varoitukset ja toisessa jopa taulukko, kuinka paljon riskit lisääntyy ja moniko on sairastunut. (itselläni siis ollut syövän esiaste.) uskoin enemmän tutkittua tietoa ja varoituksia kuin lääkärin sanaa. Vaihtoehtoisia hoitoja on, mutta itse pitää ne kaivaa selville, sillä lääkäreiltä ei niitä saa.
Aika mitätön se hormonikorvaushoidon aiheuttama riskin lisäys verrattuna ylipainoon, alkoholiin tai tupakkaan.
Vierailija kirjoitti:
Miehet ovat vaan alfauroksia, ettekä te naiset sille voi yhtään mitään!
Mutta miesten keho tutkitusti vanhenee nopeammin kuin naisilla ja miehet kuolevat selvästi nuorempina. Päälle vielä heikompi infektioiden vastustuskyky. Että sellaista alfuutta :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mäkin kannustan menemään vaihdevuosiasioista kiinnostuneelle gynelle, jolla on varmasti esittää vaihtoehtoja tuolla palikoista koostuvalla mallilla. Itse jouduin taipumaan hormonikorvaukseen 44 vuoden iässä sinniteltyäni luontaistuotteilla toista vuotta ennen sitä. Oireet pääsivät jo siihen pisteeseen, että työkyvyttömyys oli lähellä (unettomuus, kivut, mielialaoireet, perussairauksien hoitotasapainon sekoaminen). Iskivät yllättäen, rajuina ja niin vaihtelevina, että työterveyslääkärikin harhautui hoitamaan stressiä. Voimia kaikille vv-oireisille, olo voi olla todella, todella kamala, ja jo ennen sitä kannattaa selvittää, miten sitä voi helpottaa omalla kohdalla.
Miksi sinnittelit luontaistuotteilla, joita ei ole testattu, ei tutkittu, kun on oikeaakin apua saatavilla.
Siksi, että monista on apua muihin vaivoihin. Ja kyllä noista testaamistanikin salvia (kuivattu kasvi, teenä) toimi hikoiluun. Mun ongelmani vaan eivät jääneet siihen. En ensimmäisenä aloita järeistä konsteista.
Luonnosta ne monet lääkkeetkin tulevat, ei kokeiluissa ole mitään ihmeellistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi, että monista on apua muih
Luontaistuotteiden turvallisuusongelmat ovat todellisia ja lääkinnälliset vaikutukset parhaimmillaankin heikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta miesten keho tutkitusti vanhenee nopeammin kuin naisilla ja miehet kuolevat selvästi nuorempina. Päälle vielä heikompi infektioiden vastustuskyky. Että sellaista alfuutta :D
Mieluummin elän hyvin elämän ja kuolen nuorena, kun kärsin ja pitkitän sitä vielä vuodeosastolla. Suurin osa vuodepotilaista ja vanhuksista on naisia. Osalla jopa muisti ei pelaa enää ollenkaan, niin mikä elämä se sellainen edes on? Itse kuolen mieluummin 60v, kun elän vuoteen omana (kasvina) 100v asti. T. Alfauros joka nauttii elämästä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieluummin elän hyvin elämän ja kuolen nuorena, kun kärsin ja pitkitän sitä vielä vuodeosastolla. Suurin osa vuodepotilaista ja vanhuksista on naisia. Osalla jopa muisti ei pelaa enää ollenkaan, niin mikä elämä se sellainen edes on? Itse kuolen mieluummin 60v, kun elän vuoteen omana (kasvina) 100v asti. T. Alfauros joka nauttii elämästä
Saa nähdä, mitä mieltä olet, kun täytät 60 vuotta :D Onko mies alfa, jotka perusflunssa kaataa petiin ja sydäri vie 60-vuotiaana?
Vierailija kirjoitti:
Vaihdevuosioireiden alkaminen aikaisin ei välttämättä tarkoita sitä, että menopaussikin tulisi sitten aikaisin. Mulla oireilu alkoi joskus 37-vuotiaana, ja 46-vuotiaana meni hermot lyhyellä kierrolla tuleviin runsaisiin menkkoihin ja hankin minipillerit. Varmasti tulisi jonkinmoinen vuoto edelleen säännöllisesti, jos en minipillereitä söisi (välillä tiputtelee, saattaa olla useita kuukausia välissä, pari vuotta tosin pysyi menkat pois minipillereillä)
-49v, syksyllä 50v.
Yksilöllistä tämäkin. Mulla alkoi oireili 45- vuotiaana ja pari vuotta myöhemmin menkat loppui kuin seinään. Pari kertaa aamuyöstä kuuma, siinä se. Toki olen kiitollinen, että meni näin helposti.
Vierailija kirjoitti:
Voimia ap:lle! Toivottavasti löydät jonkin avun. Nyt on kai jokin hormonitonkin vaihdevuosilääke olemassa. Mulla kierto lyheni joillakin päivillä sekä runsastui 40:n korvilla. Sen jälkeen tulikin vielä pari lasta luomusti, viimeinen 47-vuotiaana. Nyt oon 50 vuotta ja kierto on jälleen saman pituinen kuin nuorena, täysin säännöllinen ja määrällisesti normaali. Eli lasten saaminen jollakin tavoin normalisoi hormonitoimintaa ja mukamas nuorensi. Eipä siis muuta kuin vauvoja saamaan, hyvät naiset, jos Luoja suo! ;-)
Ei ole kiva niille vauvoille, että äiti on noin vanha. Kun valitettavasti se biologia koskee sinuakin, olet lapsen murrosiässä yli kuusikymppinen😔 Vakavan sairastumisen riskikin raketoi jo tuon ikäisenä, melkoista itsekkyyttä.
t. Vanhan äidin lapsi, joka tietää mistä puhuu
Siis tuleeko vaihdevuosien yöhikoilu ennen menkkoja? Olen jo monta vuotta hikoillut yöt ennen menkkoja, noin viikkoa aiemmin alkaa. Olen ollut siinä luulossa että kyse on pms oireesta.