Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tamperelaiset alkaneet suhtautua kielteisesti pyöräilijöihin

Vierailija
30.03.2025 |

Olen siis jo pidemmän aikaa asunut täällä, mutta viime vuosina olen huomannut saavani asiattomia kommentteja lähes joka pyöräilylenkillä. Olen miettinyt, teenkö itse jotain väärin. Olen suht nuorikin vielä, 45v niin ei pitäisi mennä iän heikentämien kognitiivisten kykyjen piikkiin. Ymmärtäisin kritiikin paremmin, jos ajelisin oikeasti vaarallisesti ja välittämättä muusta liikenteestä, mutta ajelen hissuksiin mummopyörälläni ja yritän olla haittaamatta ketään. Tässä muutama esimerkki tältä keväältä:

ajelin Hämeenkatua oikealla puolella rautatieaseman suuntaan Hatanpään valtatien risteyksen kohdalla, kun joku nainen käveli pyörätiellä. Soitin kelloa ja huusin, että voisitko väistää, nainen ei reagoinut mitenkään. Sitten kun menin ohi niin säikähti ja huusi jollekin puhelimessa, että nuo hullut tulee päälle kun ei voi tietää mistä päin ne tulee. Vastasin, että menisin kyllä ennustettavasti pyörätietä pitkin, jos voisin. 

Ajelin rongankadun uutta pyörätietä pitkin, kun eteeni tuli jostain autotieltä (ei suojatietä pitkin) vanhempi rouva ystävänsä kanssa ja tämä nainen huusi minulle, että PYÖRIÄ TÄÄLLÄ! Herranisä! Niin, no tämä on pyörätie. 

Kolmas tapaus oli tänään. Olin ajelemassa Hämeenkatua Aleksanterin kirkon suuntaan kun joku käveli pyörätietä pitkin. Rimputin kelloa ja huusin, mutta tyyppi ei liikkunut minnekään ja sitten kun menin ohi kävelytien puolelta niin sitten se tien tukkija alkoi huutaa minulle, että jalkakäytävä on jalankulkijoille. No sanoin siihen että olisin mennyt pyörätietä mutta hän ei väistänyt. Siihen hän sitten sanoi, että minun olisi pitänyt varoittaa häntä, oma vika kun en tehnyt niin, kun hän ei tiennyt kävelevänsä pyörätiellä.

Mikä ihme tamperelaisiin on mennyt? Tuntuu, että asenneilmapiiri on muuttunut. En itse kaahaa, pikemminkin ajan hyvin rauhallisesti mummopyörälläni. Yksi mahdollisuus voisi olla se, että muutoksia on tullut keskustaan paljon uusien pyöräteiden myötä ja menee aikaa, ennen kuin ne oppii hahmottamaan. Mutta alkaa itseä jo harmittamaan ihmisten ilkeys ja toisten syyllistäminen omien mokien tunnistamisen sijaan. Minusta tuntuu, että ennen tamperelaiset olivat rennompia. Onko vika minussa vai oletteko muut huomanneet samaa?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitä kanssapyöräilijöitäsi ylitsevuotavasta palautteesta.

Vierailija
2/8 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mikään ihme. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yllätä. Kyllä pyöräilijät ja skuuttailijat ovat aivan kamalia liikenteessä. Mennään niin lujaa kuin vekottimesta lähtee eikä yhtään oteta muita huomioon. Ollaan kuin jotain teiden kuninkaallisia ja kirotaan ja tuhahdellaan. Esimerkiksi, kun bussi pysähtyy pysäkille ja väkeä alkaa virrata ulos, niin pyörillä kulkevat eivät hidasta, vaan täysillä tullaan väkisin ihmisjoukkoon. Minä ja moni muu on monta kertaa meinannut jäädä pyörän alle, kun on poistunut bussista. Eivät kunnioita lapsia eikä vanhuksia, vaan päälle tullaan kuin keilapallot.

Vierailija
4/8 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei yllätä. Kyllä pyöräilijät ja skuuttailijat ovat aivan kamalia liikenteessä. Mennään niin lujaa kuin vekottimesta lähtee eikä yhtään oteta muita huomioon. Ollaan kuin jotain teiden kuninkaallisia ja kirotaan ja tuhahdellaan. Esimerkiksi, kun bussi pysähtyy pysäkille ja väkeä alkaa virrata ulos, niin pyörillä kulkevat eivät hidasta, vaan täysillä tullaan väkisin ihmisjoukkoon. Minä ja moni muu on monta kertaa meinannut jäädä pyörän alle, kun on poistunut bussista. Eivät kunnioita lapsia eikä vanhuksia, vaan päälle tullaan kuin keilapallot.

Mutta pitääkö se turhautuminen purkaa sellaisiin pyöräilijöihin, jotka eivät käyttäydy kyseisillä tavoilla? Tuntuu epäreilulta, että syyllistetään muiden huonosta käytöksestä.

ap

Vierailija
5/8 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa pyöräilijälle on väistämisvelvollisuus ja jopa ennakointivelvollisuus. Pitäisi oikeasti olla joku pakollinen pyöräilykurssi. Vaikka netissä. Ja myös sakottamista enemmän. Mutta myös kävelijöitä pitäisi sakottaa. Ja nykyään kaikilla on kuulokkeet, ei ne edes kuule varoituksia. 

Vierailija
6/8 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyöräilijä väistää jalankulkijaa, kaikkialla muualla, paitsi Tampereella. 

Vierailija
7/8 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sano että siinä kulkee pyörätie. Jos joku ensin kälkättää. Sano toisen kerran että siinä kulkee pyörätie. Jalankulkuun on totuttu ennen täällä, pyörä ja sähkölauta uusi asia.

Vierailija
8/8 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin vedetty, ap. Sait ihan kuin vahingossa ja huomaamatta aikaiseksi taas yhden ketjun jossa haukutaan pyöräilijöitä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kuusi