Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Riittääkö 200 euroa kuussa ruokaan kenelläkään nykyään?

Vierailija
30.03.2025 |

Tuo satanen nyt on ihan mahdoton, mutta pärjääkö edes 200 eurolla? 

Kommentit (116)

Vierailija
101/116 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muita tuloja ei ole kuin työmarkkinatuki ja yli vuoden otannalla kauppalaskut ovat 186.66€ kuukaudessa sisältäen hygieniatarvikkeet ym. Paljon tarvitsee ostaa punalappuista tavaraa ja niissäkin oltava tarkkana. Talvella en voi ostaa muuta tuoretta kuin tarjoushedelmiä ja herkuksi yhden rasian halvimpia kirsikkatomaatteja kuukaudessa. Kahvia en keitä haluamaani määrää. Toisaalta tuo raha kyllä riittää hyvän makuisiin ruokiin, etten koe olevani kurjuudessa ja syöväni pelkkää puuroa vaikka sitäkin usein tulee keitettyä.

Vierailija
102/116 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvi riittää, kun ostaa hernerokkaa

Se ei ole läheskään halvin ruoka sisältöön nähden.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/116 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvi riittää, kun ostaa hernerokkaa

Se ei ole läheskään halvin ruoka sisältöön nähden.

Ja se kannattaa tehdä itse. Onhan siinä proteiinia ja kuitua hyvin.

Vierailija
104/116 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheessä 5 henkeä.

Kyllä ne kaupassakäynnit on jotain 80 laakeja parin päivän välein.

Ihan järjettömästi menee rahaa ruokaan.

Vierailija
105/116 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi kun jengi syö surkeasti. Ei ole elämisen arvoista elämää, jos ruokaan voi käyttää/käyttää vain 200€. Minulle ruokailussa on tärkeää nautinto, laatu ja kokeilut. Ruokiin kuluu n. 600€/kk 1hlö.

n44

Vierailija
106/116 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kellä on aikaa "tehdä itse kaikki"? Itse opiskelen, käyn välillä tekemässä jonkin keikkahomman, vyön olen vetänyt niin kireälle kuin pystyn ja kyllä, on välillä nälkä enkä ostele "herkkuja", mutta ruoka-ja päivittäismenoni ovat silti noin 450-500 eur/kk. Yhdelle ihmiselle, stadissa, käyn halvassa opiskelijaruokalassa aina kun voin, koska saan siellä halvalla nimenomaan sen monipuolisen aterian. Itselläni ei olisi varaa ostella sitä määrää vihanneksia.

Tuohon summaan sisältyy siis myös vessapaperit, saippuat, pesuaineet ym. Kaikki tietysti halvimmat mahdolliset. Ruoka on todennäköisesti silti yli puolet. En tiedä miten nämä "teen itse kaiken ja säästän" nämä summansa laskevat, mutta tuollaiset 140 euroa kuussa viittaa joko huonoon laskutaitoon tai sitten joku ostelee/tarjoaa tai saa muuten jostain ilmaista mitä ei osaa ottaa laskuissaan huomioon.

Vierailija
107/116 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis tuohan on melkein 7 euroa joka päivä. Pelkkään ruokaan se on melkoista tuhlausta. Olen keskituloinen, mutta tuskin käyttäisin noin paljon rahaa ruokaan, vaikka vaikka olisin miljonääri.

Meillä menee miehen kanssa 800 euroa kuussa ruokaan. Ihan tavallisia ruokia syödään. Monipuolisesti kasviksia, kalaa, lihoja jne  

Vierailija
108/116 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väittäähän tuolla "syökö täällä joku tyyliin 100 €/kk?"-ketjussa moni syövänsä satasella. Päivän syömiset on kyllä todella niukkoja, nytkin joku kertonyt syövänsä pelkkää leipää ja popparia päivässä. Ihan hupaisa ketju, vaikka tuskin on paljoa todellisuuden kanssa tekemistä.

Vierailija
109/116 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuussa mutta MAASSA kyllä! 😂

Vierailija
110/116 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä menee semmonen 250€ viikossa silkkaan ruokaan. Siihen sitten päälle kaikki muu ja mm. mahdolliset herkut ja saunakaljat. 

Vierailija
111/116 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis tuohan on melkein 7 euroa joka päivä. Pelkkään ruokaan se on melkoista tuhlausta. Olen keskituloinen, mutta tuskin käyttäisin noin paljon rahaa ruokaan, vaikka vaikka olisin miljonääri.

Et luultavasti osaa laskea menojasi. Tai saat usein ns. ilmaisia lounaita.

112/116 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

S k e kirjoitti:

Onnistuu. Moni elää jopa siten, että käyttää noin satasen kuukaudessa ruokaan. Itsekin pyrin mahdollisimman pieniin ruokakustannuksiin, mutta harvoin pääsen sataseen kuukaudessa per nuppi. Sellainen 120€/kk/hlö on ihan saavutettavissa, ja 150€/kk/hlö on jo "helppoa".

Alhaiset ruokailukustannukset ovat mahdollisia monella tavalla. Pitää hankkia aineksia tarjouksista, pitää ostaa ja käyttää punalaputettuja (kelta/oranssilaputettuja) aineksia, pitää hyödyntää kasvimaata ja luonnonantimia, toiset jonottaa ruokajakelussa, toiset hyödyntää kaveripiiriä/sukulaisia.

Täysin omillaan oleva, vaikka laittaa ruoan itse, ei selviä noin pienellä.  Harvemmin puhutaan että ihmiset ovat erilaisia.  Liikunta lisää ruokahaluja.  Kaupasta ostetaan myös paperit ja pesuaineet.

Enkö juuri kertonut, että tapoja on monia? Ja edelleenkään vessapaperi ja pesuaineet eivät ole elintarvikkeita eikä niitä kovin moni syö. Ketjun aloituksessa puhutaan ruuasta ja sen kustannuksista.

Kiusa se on pienikin kiusa

Vierailija
113/116 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normikuussa menee jo viiniin ja drinkkeihin 200€.

Vierailija
114/116 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilenhän uutisoitiin, että Pelkosenniemellä lounas maksaa yli 10€/lapsi. Nelihenkisen perheen lounas olisi 40€, se tekisi jo 1200 kuussa, päivällinen vähintään saman verran ja hedelmät, marjat, välipalat, kahvit ym, niin 3000 ei riittäisi ruokaan.

Vierailija
115/116 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen kanssa elellään, lapset aikuisia. Maaliskuussa ruokakauppaan meni n.580€, kauppahalliin n.180€(kalat), ravintolaan n. 190€, kahviloihin n.120€. Tekee 1070€.

Toisen työlounaat unohtui, se on n.200€ lisää.

116/116 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eilenhän uutisoitiin, että Pelkosenniemellä lounas maksaa yli 10€/lapsi. Nelihenkisen perheen lounas olisi 40€, se tekisi jo 1200 kuussa, päivällinen vähintään saman verran ja hedelmät, marjat, välipalat, kahvit ym, niin 3000 ei riittäisi ruokaan.

Koululounaan hintaan lasketaan mukaan myös työkustannukset. Varmaan lasta kohti niitä on enemmän, tehtiinpä ruoka millä tavalla tahansa, jos lapsia on 100 tai 10 000. Lisäksi Pelkosenniemellä syödään koulussa paljon luonnonantimia, joita pelkosenniemeläiset varmaan omaan ruokapöytäänsä keräävät, mutta ilmaiseksi. Koulu maksaa niistä.

Kiusa se on pienikin kiusa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kolme