Riittääkö 200 euroa kuussa ruokaan kenelläkään nykyään?
Tuo satanen nyt on ihan mahdoton, mutta pärjääkö edes 200 eurolla?
Kommentit (116)
Meidän 6hlö perheellä menee 200e viikossa ruokaan 😅
1000€ kuussa kauppaan ja woltaukseen. Mutta sille tulee nyt loppu. Jos alkuun saisi summan 700€ tuntumaan
Meillpäinkin s-markettiin menevät ennen kuutta valkkaamaan mutta viereisessä k-supermarketissa eivät, siellä myös - 5O prossan alet. Käyn mieluummin siellä niin saa ale tuotteita paremmin.
Tarkistin juuri Lidlin appista, että tässä kuussa on ostettu tuotteita 530 eurolla. Me olemme 4-henkinen perhe.
Ja me itse asiassa syömme kuin kuninkaat. Olen hyvin tarkka, että ostan aina kotimaista kun sitä on saatavilla. Ostan myös merkkituotetta ja välttelen kaupan omia merkkejä. Liha, vihannekset, jauhot, sokerit aina kotimaista. Lisäksi ostan ihan liikaa karkkia ja sipsejä ja limuja. Niistä olisi helppo leikata kymppejä. Teen myös eväät töihin. Lohtakin syömme usein.
Nähtävästi olisi todella helppoa syödä paljonkin halvemmalla, jos olisi pakko (ei ole). Kotimaisia haluan kuitenkin tukea aina.
Vierailija kirjoitti:
Mitämihmettä sinä syöt kun saat noin paljon rahaa palamaan ruokaan? Tee perus arkiruokia suuria määriä kerralla mistä syö useamman päivän niin saat huomattavasti halvemmalla kuukauden ruuat. Peruna muussia kun tekee reilusti kerralla niin tulee aika halvaksi tehdä se. Jauhelihasta lisukkeita sen muussin kanssa.
Lihamakaroonilaatikon teko ei paljon maksa ja kun sitäkin tekee reilummin niin siittä riittää ruokaa moneksi päiväksi.
Itse tein keskiviikkona ison lastin lihamakaroonilaatikkoa ja tänään söin viimeiset ja sille laatikolle tuli hintaa noin 15€€ vaikka ainoa kaapissa valmiina oleva tuote oli euron makaroonipussi ja jauhelihamauste
minun makaroonilaatikko maksaa 7 e ja riittää kolmeksi päiväksi
Vierailija kirjoitti:
Riittää ehkä, mutta onko se halpa ruokalasku jonkinlainen itseisarvo tai erityisen tavoiteltava asia? Meitä kaksi aikuista, ruokaan menee noin 1000 euroa kuussa. Syödään monenlaista, kasvissosekeittoja ja tuoretta kalaa, croisantteja ja näkkileipää. Ei kuitenkaan makaronilaatikkoa, sitä ruokaa en ole ikinä ymmärtänyt.
nyt valehtelet
Kyllä se riittäisi jos ei olisi niin mukavaa välillä herkutella. Aamun kaurapuuro, pääruoka, porkkana dieetti alkaa jo viikossa kyllästyttää. Haluaa välillä juustoa, jogurttia, piimää, hedelmiä, karkkia ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitämihmettä sinä syöt kun saat noin paljon rahaa palamaan ruokaan? Tee perus arkiruokia suuria määriä kerralla mistä syö useamman päivän niin saat huomattavasti halvemmalla kuukauden ruuat. Peruna muussia kun tekee reilusti kerralla niin tulee aika halvaksi tehdä se. Jauhelihasta lisukkeita sen muussin kanssa.
Lihamakaroonilaatikon teko ei paljon maksa ja kun sitäkin tekee reilummin niin siittä riittää ruokaa moneksi päiväksi.
Itse tein keskiviikkona ison lastin lihamakaroonilaatikkoa ja tänään söin viimeiset ja sille laatikolle tuli hintaa noin 15€€ vaikka ainoa kaapissa valmiina oleva tuote oli euron makaroonipussi ja jauhelihamauste
minun makaroonilaatikko maksaa 7 e ja riittää kolmeksi päiväksi
Minun maksaa 4€ ja riittää viikoksi.
Liitin vakkari vetää kurmeeta tuolla hinnalla
Nykyään lähes 200 euroa menee viikossa meillä, 2 aikuista, silloin kun ostetaan kaikki kaupasta. Jos onkii kaloja tai käyttää itse kerättyjä nokkosia tai marjoja, päästään vähemmällä. No tuossa 200 eurossa on mukana jo pesuaineet ja vessapaperit, mutta silti ei riittäisi mitenkään 200 kuussa. Noin 350-400 per henkilö menee ruokaan kuussa.
Riittää sinkulla. Ja kissalle riittää myös.
Vierailija kirjoitti:
200€ kuussa ei riitä huorriin, pari kertaa kussaa pitää käydä pan emassa.
ota joku itsenäinen nainen,tulee halvemmaks
mut ai niin, ethän sä tolla asenteella ketään saa
Vierailija kirjoitti:
Tarkistin juuri Lidlin appista, että tässä kuussa on ostettu tuotteita 530 eurolla. Me olemme 4-henkinen perhe.
Ja me itse asiassa syömme kuin kuninkaat. Olen hyvin tarkka, että ostan aina kotimaista kun sitä on saatavilla. Ostan myös merkkituotetta ja välttelen kaupan omia merkkejä. Liha, vihannekset, jauhot, sokerit aina kotimaista. Lisäksi ostan ihan liikaa karkkia ja sipsejä ja limuja. Niistä olisi helppo leikata kymppejä. Teen myös eväät töihin. Lohtakin syömme usein.
Nähtävästi olisi todella helppoa syödä paljonkin halvemmalla, jos olisi pakko (ei ole). Kotimaisia haluan kuitenkin tukea aina.
4-henkisessä perheessä lapset syö usein päiväkodissa tai koulussa, eikä muutenkaan lapset usein syö yhtä paljon kuin aikuiset. Riippuu tietysti minkä ikäisiä, teinipojat voi syödä enemmän kuin aikuiset, mutta jotkut pikkutytöt usein paljon vähemmän.
S k e kirjoitti:
Onnistuu. Moni elää jopa siten, että käyttää noin satasen kuukaudessa ruokaan. Itsekin pyrin mahdollisimman pieniin ruokakustannuksiin, mutta harvoin pääsen sataseen kuukaudessa per nuppi. Sellainen 120€/kk/hlö on ihan saavutettavissa, ja 150€/kk/hlö on jo "helppoa".
Alhaiset ruokailukustannukset ovat mahdollisia monella tavalla. Pitää hankkia aineksia tarjouksista, pitää ostaa ja käyttää punalaputettuja (kelta/oranssilaputettuja) aineksia, pitää hyödyntää kasvimaata ja luonnonantimia, toiset jonottaa ruokajakelussa, toiset hyödyntää kaveripiiriä/sukulaisia.
Täysin omillaan oleva, vaikka laittaa ruoan itse, ei selviä noin pienellä. Harvemmin puhutaan että ihmiset ovat erilaisia. Liikunta lisää ruokahaluja. Kaupasta ostetaan myös paperit ja pesuaineet.
Jos yksin asuisin ni riittäis vähempikin.
Meillä lapset jo omillaan. Työpaikkalounaisiin menee nn.350, ruokakauppaan + halliin n.800€.
Jos pelkkään ravintoon 200€/kk riittää. Hieman vaatii suunittelua. Itse jouduin syksyllä työttömäksi ja näin taloustilanne huononi. Olen valitetttavasti vasta nyt tajunnut kuinka edullisesti ja ravintorikkaasti voi syödä myös. Joka ei tarvitse syödä lihaa ja eikä halvalla edes saa kunnollista. Leivät voi jättää pois melkein kokonaan, niistä säästää jo aika paljon. Kasvikset, osa hedelmistä, kanamunat esim. ovat aika edullisia. Eli hieman suunnittelua ja uusien reseptien opiskelu, mutta 200€ riittää yhdelle
Meillä menee tiliotteen mukaan keskimäärin 800e/kk ruokaan. Minä ja neljä teini-ikäistä lasta. Mukana kauppalaskussa on lemmikkien ruuat ja hygieniatarvikkeet. Syödään kasvispainotteista sekaruokaa esim. pihvit ja alkoholi ei kuulu meidän arkiruokavalioon. Jos vähennetään noin 100e lemmikkien ruokaan ja 50e hygieniatarvikkeisiin, niin kuukausittainen ruokalaskumme on 130e/hlö
Miten säästämme:
Jätimme maidon kokonaan pois ruokalistalta ja käytämme vain kauramaitoa kahviin ja kaurakermaa puuroon. Se on alentanut todella paljon ruokalaskua. Kun lapset olivat pieniä, niin viikossa saattoi mennä yli 10-litraa maitoa. Se tekee yli 40e/kk.
Ollaan korvattu välipalajogurtit sekä rahkat smoothieilla ja raakapuuroilla: saa halvemmalla isomman annoksen ja voidaan hyödyntää niihin omakeräämiämme kotimaisia supermarjoja sekä hedelmäsatoa. Syksyisin omenoita saa ilmaiseksi ympäri naapurustoa ja säilömme niistä hilloa, marmeladia, sosetta ja smoothiepakasteita. Aiemmin ostin valtavat määrät jogurttia, vanukkaita ja rahkoja lapsille välipaloiksi.
Harjoitetaan mealpreppia ja pyritään vähentämään ruokahävikkiä kaikin keinoin. Eli mikään ei jää pilaantumaan tai kuivumaan tasoille. Jääkaapissa on aina helposti käyttöön otettavia annosrasioita. Syömme päivällisen yhdessä vasta harrastusten jälkeen eli teen lämpimän ruuan kuuden jälkeen. Koulun jälkeen lapset voivat ottaa joko kevyen smoothien/raakapuuron tai lämpimän ruuan tai molemmat. Teineillä on hyvä ruokahalu. Itse otan valmiita annosrasioita töihin evääksi. Tämä onnistuu, kun ruokaa tekee tupla-annoksen ja osan laittaa jääkaappiin valmiissa 300-400ml annosrasioissa.
Meillä ei mene noin oaljon kuukaudessa. Teemme kaiken ruoan iitse. Lihaa emme osta. Emme juurikaan osta suomalaisia elintarvikkeita
N. vuoden päivät käynyt aina sunnuntaina S-marketissa kuuden jälkeen jolloin on tuotteet laputettu punaisella.
Koko ajan on alkanut olemaan enemmän ihmisiä, ei se minua haittaa että on porukkaa.
Tänään menin 17.30 niin ihmisillä korit ja kärryt täynnä niitä tuotteita, mietin vaan että moneltako on mahtaneet sinne mennä ? Pilataan nyt sitten sekin muutamien ihmisten toimesta jotka hankkivat totteet selvästi ahneuksissaan siten että muille jää vain rippeet. Tämä kyllä haittaa.