Missä kunnossa teidän 85v tai sitä vanhemmat
vanhempanne ovat? Omani asuu yksin, käy kävelyllä, kaupassa ja laittaa ruokaa ja pesee pyykit itse. Vieraita käy muutaman kerran viikossa, joiden kanssa kahvittelee. Joskus menee Helsingin keskustaan bussilla ja metrolla. Kampaajallakäy kerran kuukaudessa. Ei oikein enää jaksa siivota. Huolestuttaa kunnon heikkeneminen.
Kommentit (34)
Jos menet vanhainkotiin ja yrität löytää sieltä alle 85-vuotiasta asukasta niin sanoisin että se on hyvin työlästä. Ja jos sellainen löytyy, niin hän on todennäköisesti iäkkäämmän puolisonsa mukana muuttanut suhteellisen terve puoliso joka sinänsä pärjäisi vielä kotona mutta ei ole halunnut jäädä sinne yksin.
Vierailija kirjoitti:
Kohta täyttää 80. Suurin puheenaihe on, miten kakka taas tuli yöllä housuihin. Juuri ja juuri pääsee rollaattorilla 10 metriä
Kysymyksessä kirjoitettiin:
vanhempanne 80+ tai vanhemmat
- Onko vastaajalla joku sairaus? Vastaa ihan puutaheinää ja paskasta..
Mun vanhemmat eivät eläneet yli 80v. Sisaruksensa ehkä. Yksi Veli ajeli alle 80v autolla, mutta poliisi vei kortin tien päällä. Vaimonsa kuoli aiemmin, mutta nuppi pelitti loppuun asti. Mies jäi kotiin,kotish ym kävi ja tytär kaupassa. Sairaalareissuja oli. Huusi tyttärelle, kun auto oli viety. Lopuksi sairaalaan ja hoivakotipaikka oli jo luvassa vaan ei tarvinnut enää.
Toinen Veli asusti pienkodissa viimeiset vuotensa. Ennen sitä kotish kävi kotona.
Hyvin voivat. On mun i83 ja 85 vuotiaat isovanhemmat. Pari vuotta sitten muutettiin Suomeen ja nää tulivat meille viettämään joulua. Meillä oli sen verran kivat oltavat, niin isoisä ei suostunut lähtemään "ahtaaseen ja pimeeseen mökkiin", jäi sitten meille.
Isoäiti muutti pikku hiljaa perässä. Mikäs siinä. Onhan meillä tilaa ja lapset ovat saaneet tutustua isoisovanhempiinsa.
Heillä on siis oma makkari, kylpyhuone, sisääntulo ja terassi, semmoinen pieni aula/olkkari. Ruokailut ja yhdessäolo (pitkälti) tapahtuu meidän isossa tuvassa. Mun vanhemmat asuu tontin toisella laidalla omassa omakotitalossaan ja ovat lähellä myös. Yhä työelämässä kuitenkin.
Hankittiin lähihoitaja-kotihoitaja-nanny. Pystyy hoitamaan lääkkeet ja labrat kaikille tarvittaessa, terkkakuskaukset. Vanhuksia en halunnut hoitamaan lapsia päivittäin koulun jälkeen, sitoo ja rasittaisi liikaa. Nanny hoitaa kotia "mummin" kanssa yhdessä. Jää sitä meillekin jonkin verran. Mä pyrin hoitamaan ruoka-asiat.
Mummi hoiti vielä viime vuonna hyötypuutarhaa lasten avustuksella. On hänellä nytkin tuolla esikasvamassa vaikka mitä. Käyvät päivätansseissa viikottain ja lenkillä päivittäin.
Oma äiti puhu, että nuorentuivat, kun muuttivat meille. Lasten kanssa touhuaminen ja jutustelu pitää vissiin virkeänä, vaikka tietenkin uuvuttaakin välillä. Sitten käyvät päikkäreitä. Pappa on kova pelaamaan fortnitea ja lautapelejäkin. Lukee satuja ja keksii toisinaan omia. Mummi sitten pitää suut makiana. Marjoissa ja sienissä.
On tää ollut aika kivaa aikaa.
.Molemmat appivanhemmat vat kuolleet. Isä on kuollut ja äiti taas geropsykiatrisella osastolla hoidossa.
Huonossa, mutta toisaalta, pitääkö 88-vuotiaan ollakaan enää hyvässä kunnossa? Keuhkoahtauma, astma, vasen silmä sokea, lonkan tekonivelleikkaus epäonnistunut. Köpöttelee rollaattorilla. Asuu senioritalossa eikä saa muuta apua kuin siivoojan kerran kuussa. Lähimuisti hämärtynyt. Sanat katoavat. Unohtanut koko 60- ja 70-luvun, ne vuosikymmenet jolloin hän oli perheenäiti. Muistelee sota-aikaa.Osaa kuitenkin käyttää läppäriä jolta lukee iltapäivälehtien otsikot ja pelaa pasianssia. Suhaa joka päivä kauppakeskukseen.
Pankkitunnukset otettu pois. Siskoni toimii edunvalvontavaltuutettuna, hoitaa äitimme raha-asiat ja käyttää lääkärissä.
Heikossa kunnossa on, syöpä ja muistisairaus, aivoinfarkteja, nivelet hyvin kuluneet, liikkuminen vaikeaa. Mutta pystyy puolison avulla asumaan kotona.
En ole kysynyt. En usko spiritismiin.
Tuskin menee kolmea tonnia cooperissa.
85 täyttävä äitini on teräsmuori, liikkuu kovasti, kävelee, pyöräilee, kutoo, lukee, viihtyy mökillä, pilkkoo puut, kantaa vedet, tyhjentää huusin.. Kuulo on hyvä, muisti turhankin hyvä ja silmälasit kyllä on. Älypuhelinta ei halua kun sen kans menee hermot..
Toinen ajaa vielä autolla ja toisellakin kortti mutta ajaminen jäänyt koska odottaa silmäleikkaukseen pääsyä. On ollut syöpää mutta näistä jo 10-15 v aikaa. Silloin meinasi joutua jo saattohoitoon mutta parani täysin. Polvet ja lonkat kipuilee ja olisi päässyt jo leikkaukseen mutta ei halunnut. Puita kaataa, mökkeilee ja pyöräilee mutta on aika kankeaa jo meno. Hieman on muistin kanssa molemmilla sanomista mutta ei mitään minkä kanssa ei pärjäisi. Raha-asiat on hallinnassa molemmilla omat ja omakotilalossa asuvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melkoisia teräsvanhempia teillä.
80-vuotiaista suurin osa on vielä ihan hyvässä kunnossa. Yleensä kunto alkaa heiketä vasta lähempänä 90 vuotta.
Mun 80v isä on omaishoitaja, hoitaa huonokuntoista äitiäni. Nyt on selvästi ruvennut väsymään, saa nähdä kauanko jaksaa. Asun satojen kilometrien päässä, en voi auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Haudassa makaavat molemmat, pelkkää tuhkaa jäljellä. Te joilla vanhemmat vielä elossa, käykää kylässä, kyselkää menneistä ajoista, kohta on jäljellä vaan tuhkaa
juuri näin. Te jotka olette hämmästyneitä ja huolestuneita että kasikymppisten kunto heikkenee kannattaisi miettiä miten monien vanhemmat ovat kuolleet 20 vuotta aiemmin.
Mun mummo täyttää tänä vuonna 85 ja on paremmassa kunnossa kuin 63 vuotias äitini. Mummo lenkkeilee joka aamu, siivoaa ja käy kaupassa itse. Hänellä on vilkas sosiaalinen elämä. Ei ole mitään vikoja kropassa tai päässä.