Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko oikein sanoa "kooissa", jos siis viitataan saatavilla oleviin vaatekokoihin?

Vierailija
30.03.2025 |

?

Kommentit (65)

Vierailija
61/65 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Tämä kauppa myy vaatteita pienissäkin koissa".

Näin sanoisin itse, sitä en tiedä onko oikein.

"Kauppa myy pienessäkin koossa vaatteita"

Niin mutta monikossa. Pieniä kokoja on monta. Ko'oissa on kirjoitettuna oikein mutta itse en sanoisi niin vaan koissa 😅.

Koon monikko muoto on "kokoja" ja sana "koossa" taipuu yksikköön ja monikkoon riippuen mitä sanoja käytetään?

Miksi vielä arvailet kun oikea vastaus on annettu ensimmäisten joukossa jo?

Vierailija
62/65 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauppa myy vaatteita pienessäkin koossa. Voi sanoa, mutta se ei silti ole monikko. Monikkoa kuitenkin haettiin.

Kauppa myy vaatteita pienissäkin ko'oissa on oikein, mutta näin savolaisena ei yhtään istu nuottikorvaan. Kotus kertoo, että iissä on ikä-sanan monikkomuoto. Savossa tuohon tungetaan j, eli ijissä. Näissä ijissä voi jo tehdä sitä ja tätä. ruooissa on ruovvoissa. reiissä on reijjissä. Siksi on hauskaa havaita, että ko'oissa ei savoksi ole kuitenkaan koojissa kojojissa tai koovvissa. Sitten on ollut pakko olla luova kokoloitten kanssa :p

Takaisin heittomerkkiin

Suomen kielessä heittomerkillä osoitetaan tavuraja, joka jää kahden saman vokaalin väliin; käytännössä tällainen tilanne voi syntyä vokaalien välisen k:n kadotessa astevaihtelun vuoksi:

Heittomerkillä on joskus voitu osoittaa k:n katoa silloinkin, kun vokaalien väliin ei muodostu tavurajaa, mutta nykysuomen oikeinkirjoitussääntöjen mukaista tämä ei ole

Eli kokoloissa on palautettu k. Kokoissa taas olisi juhannuskokoissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/65 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin mutta monikossa. Pieniä kokoja on monta. Ko'oissa on kirjoitettuna oikein mutta itse en sanoisi niin vaan koissa 😅.

Koon monikko muoto on "kokoja" ja sana "koossa" taipuu yksikköön ja monikkoon riippuen mitä sanoja käytetään?

Miksi vielä arvailet kun oikea vastaus on annettu ensimmäisten joukossa jo?

Koska se oikea vastaus kuulostaa silti tyhmälle.

-eri

Vierailija
64/65 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ko'oissa on varmaan oikein, mutta enpä ole ikinä nähnyt tai kuullut tällaista muotoa ko. sanasta.

Näkee kyllä ihan joka kerran kun näkee asiasta kirjoitettavankin, esim uutisessa tms. Toimittajat sentään tämän verran vielä osaavat suomea, toisin kuin vauvapalstalaiset.

Kyllä monien vaatekauppojen mainoksissa on kirjoitettu ihan yksinkertaisesti "koissa". Säästäisivätkö palstamillimetrimaksua kirjoittamalla noin. Luultavasti ei liity siihen, koska tuota samaa on myös kauppojen omilla verkkosivuilla. Tuoltahan se tarttuu taviksille, koska olettavat, että vaatekaupan mainoksen on kirjoitettu oikein.

Vierailija
65/65 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On väärin. Oikea muoto kerrottu jo moneen kertaan, joten miksi vastaat?

No ihan siksi että sulla olis jotain kysyttävää 🤷🏼. Sanon edelleenkin noin.