YT:t tulossa, kannattaako itse irtisanoutua ennen kuin sanotaan irti?
jotta saisi lomarahat sen sijaan että pakotettaisiin pitämään lomat ensin.
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Tähän liittyen, olisi kiva tietää miten isoja paketteja ihmiset saavat. Ihan sen varalle, jos joskus itse on tuossa tilanteessa niin voi arvioida onko hyvä diili.
Viime yt-kierroksella meillä tarjottiin 6 kuukauden pakettia, jos otti sen ennen kuin yt:t päättyi. En edes harkinnut sitä koska irtisanomisaikani oli myös 6 kuukautta.
Työnantajalla ei myöskään ole takaisiottovelvoitetta, jos ottaa paketin ja jostain syystä tulisi tarve palka uusia työntekijöitä. Paketti ei myöskään kerrytä eläkettä. Parhaiten sopii sellaiselle jolla on uusi työpaikka tiedossa.
Vapaaehtoisesti ei kannata irtisanoutua, ellet saa vastineeksi pakettia.
Olet väärässä. Karenssi juoksee paketin aikana eli sen jälkeen saa normaalisti työttömyyskorvausta. Luuletko että kukaan ottaisi pakettia jos sen jälkeen tulisi karenssi? Lisäksi pakettia verotetaan raskaasti, siitä ei voi tehdä vähennyksiä ja mikä pahin, paketti ei kerrytä eläkettä. Itsekin otin aikoinaan paketin ja tekisin saman päätöksen edelleen. Paketti turvasi opiskelun ja toimeentulon tiukalla budjetilla pitkään. Osa työkavereista ei ottanut pakettia koska toivoivat löytävänsä toisen työn samasta yrityksestä. Ei onnistunut yhdenkään kohdalla.
Paketin kanssa pitää huomioida sekin että jos sulla on asuntolainan päälle erillinen vakuutus työttömyyden varalta niin et voi ottaa pakettia. Tai voit tietysti valita paketin mutta vakuutus ei maksa koska olet itse irtisanoutunut. Tutkikaa vakuutusehdot!