Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YT:t tulossa, kannattaako itse irtisanoutua ennen kuin sanotaan irti?

Vierailija
30.03.2025 |

jotta saisi lomarahat sen sijaan että pakotettaisiin pitämään lomat ensin. 

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule ap, saat silti lomarahat, myös niistä pitämättömättömistä lomista.

Ne maksetaan lopputilissä aina.

Ja vaikuttavat myös tuloina eri tukiin.

Lapsellinen aloitus, kaikkihan sen tietää, että jos itse irtisanoutuu, joutuu karenssiin, eikä työttömyyspäivärahaa tipu.

Vierailija
22/43 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olisin työnantaja, miksi antaisin jonkun paketin? Monoa vaan persuksille!

Onko sulla edes töitä 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla on jo duuni voit hyvin lähteä itse. Jos sut irtisanotaan niin pitää tehdä työt loppuun kuten määrätään. 

sinänsä on sama oletko lomalla ja saat lomapaikan vai oletko kotona ilman palkkaa mutta olet saanut lomapalkat käteen

Vierailija
24/43 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän liittyen, olisi kiva tietää miten isoja paketteja ihmiset saavat. Ihan sen varalle, jos joskus itse on tuossa tilanteessa niin voi arvioida onko hyvä diili.

Sehän riippuu yritytyksestä.  Ja työstä ja tehtäväkuvasta.

Julkisella ei saa mitään irtisanomispaketteja.   Eikä pienissä yrutyksissä.   Vain keskisuuret ja suuret pystvät niitä antamaan.

Vierailija
25/43 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sulla on työpaikka jo tiedossa, niin irtisano ihmeessä itsesi. Mikä ikinä se sun irtisanomisaika onkaan, niin sen joudut olemaan töissä ja sitten saat lopputiliin lomarahat. 

Lomarahat saa vain jos työnantaja irtisanoo. Kertyneet lomat toki maksetaan.

Mikä ero on lomarahalla ja kertyneiden lomien maksulla?

Se, että ne ovat eri asia. Kertyneiden lomien maksusta käytetään termiä lomakorvaus. Lomarahasta sovitaan TESsissä, samoin kuin sen mahdollisesta maksamisesta työsuhteen päättyessä, kaikissa ei makseta edes työnantajan irtisanoessa.

Vierailija
26/43 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni kannattavampaa on kun irtisanotaan, aiemmat viestijät kertoivatkin jo syyt,  ei karenssia, ansiosidonnainelle pääset, tuleehan sitäkin sitten hyödynnettyä, pärjäät kyllä. Hyvää kevättä sinulle.

Erikoinen neuvo, kun aloittaja kertoo, että uusi työpaikka on jo. Ei ole siirtymässä lorvimaan yhteiskunnan elätiksi, vaan uusiiin hommiin.

Jos tulisi paketti irtisanottaville esim 3-6 kk palkka kannattaa ottaa se. Jos ei niin sama lähteä itse. Eli odottelisin tuloksia ja päättäisin sitten. Joo voidaan pistää kaikki myös lomalle heti

Vierailija
27/43 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sulla on työpaikka jo tiedossa, niin irtisano ihmeessä itsesi. Mikä ikinä se sun irtisanomisaika onkaan, niin sen joudut olemaan töissä ja sitten saat lopputiliin lomarahat. 

Lomaraha, tai lomaltapaluuraha, maksetaan kesäloman yhteydessä palkan päälle. Se on tietty prosentti palkasta, esim. 50% kuukausipalkasta. Kertyneet lomat taas ovat maksu pitämättömistä lomista. Jos on vaikka 20 lomapäivää pitämättä niin saat 20 päivän verran palkkaa.

Vierailija
28/43 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä taas kaikkien aikojen tyhmin kirjoittelee.  Tuskin olet koskaan ollut missään duunissa.

Kun työntekijälle annetaan ja työntekijä suostuu vastaanottamaan irtisanomispaketin niin:

Yritykseltä poistuu silloin työntekijän takaisinotto velvollisuus.

Yrityksen tilannehan voi kohentua, parantua niin, että taas tarvitaan työnrekijöitä enemmän.  Ja silloin palkaan taas lisää.

Kun on saanut eropaketin / irtisanimispaketin,  irtisanottuja ei enää tarvitse ensimmäisinä takaisin.

Näin pääsee eroon myös niistä kaikkein kurjimmista ja huonoista työtekijöistä.

Vierailija
29/43 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuule ap, saat silti lomarahat, myös niistä pitämättömättömistä lomista.

Ne maksetaan lopputilissä aina.

Ja vaikuttavat myös tuloina eri tukiin.

Lapsellinen aloitus, kaikkihan sen tietää, että jos itse irtisanoutuu, joutuu karenssiin, eikä työttömyyspäivärahaa tipu.

Kerroin jo että mulla on uusi työpaikka tiedossa. HUOH! yritä sinäkin vähän tsempata siellä. 

Ap

Vierailija
30/43 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä taas kaikkien aikojen tyhmin kirjoittelee.  Tuskin olet koskaan ollut missään duunissa.

Kun työntekijälle annetaan ja työntekijä suostuu vastaanottamaan irtisanomispaketin niin:

Yrityksen tilannehan voi kohentua, parantua niin, että taas tarvitaan työnrekijöitä enemmän.  Ja silloin palkaan taas lisää.

Kun on saanut eropaketin / irtisanimispaketin,  irtisanottuja ei enää tarvitse ensimmäisinä takaisin.

Unohdat kaikkein tärkeimmän: kun ihmiset lähtee vapaaehtoisesti niin työilmapiiri ja motivaatio työntekoon pysyy parempana kuin jos joillekkin annetaan potkut. Huono työilmapiiri vaikuttaa pitkän aikaa negatiivisesti tuloksiin, joten paketin tarjoaminen vähentää mahdollisia menetyksiä.

Vierailija
31/43 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakettiin liittyy että henkilö irtisanoutuu itse jolloin ei muodostu esim takaisinottovelvollisuutta.

Vierailija
32/43 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertyneet lomat tarkoittaa tietysti sitä, montako lomapäivää olet työsuhteen päättyessä ansainnut esim. tänä vuonna pidettävää vuosilomaa. Kun työsuhde päättyy ennen kesälomia, maksetaan loppupalkassa ansaittuja lomapäiviä vastaava palkka.

Lomaraha taasen on esim. omalla alallani loman ajan palkan korotus. Meidän alan tessissä lomaraha on 50 prosenttia loma-ajan palkasta, enintään 30 lomapäivältä. Eli saat lomapäiviltä normaalin palkan plus 50 prosenttia.

Vierailija
33/43 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysy onko mahdollista saada irtisanomispakettia. Jos on niin kannattaa itse irtisanoutua. Jos ei niin ei kannata vaan odottaa että työnantaja antaa potkut.

Jos irtisanoutuu itse tulee 3kk karenssi ansiosidonnaiseen. Ensin katsotaan miten monta kk paketti riittää ja sen jälkeen karenssi. 

Ei koskaan kannata irtisanoutua itse!

Vierailija
34/43 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän liittyen, olisi kiva tietää miten isoja paketteja ihmiset saavat. Ihan sen varalle, jos joskus itse on tuossa tilanteessa niin voi arvioida onko hyvä diili.

Mä sain vuoden palkan. 

Vierailija
35/43 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

isot pomot saa 1-2vuoden palkan, tavallinen pulliainen ei mitään.

Vierailija
36/43 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

käytännössä niille kurjille ei tarjota koskaan ilmaista rahaa ja vaikka tarjottaisiin, niin eivät tartu niihin, koska tietävät itsekin että uudelleen työllistyminen jonnekin muualle on vaikeaa.

Vierailija
37/43 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei missään nimessä kannata sanoutua irti, paitsi jos uusi työpaikka on sovittu ja nimi työsopimuksessa alla.

Halutut työntekijät usein jättää ekana uppoavan laivan ja vaihtaa työpaikkaa, kun neuvottelut on päällä. Ei ne jää odottamaan työttömyyttä, koska silloin on vaikeampaa työllistyä.

Vierailija
38/43 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos irtisanoudut, saat karenssin.

Vierailija
39/43 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos irtisanoudut, saat karenssin.

Miten voi saada karenssin jos on uusi työpaikka tiedossa jo?

Vierailija
40/43 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän riippuu niin monesta asiasta ja kun ei kokonaisuutta tiedä niin paha sanoa. Irtisanoutuminen voi olla järkevää tai sitten ei. Joka tapauksessa lomien pohjalta päätöksen tekeminen on tyhmää. Moni muu seikka merkkaa paljon enemmän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kaksi