Miksi työtön herättää niin paljon tunteita?
Kommentit (115)
Vierailija kirjoitti:
Vituttaa elättää pommeja jotka ei kannata vastuutaan yhteiskunnan maksuista vaan vaatii kaikkia muita elättämään nämä pummia että he itse pääsee mahdollisimman helpolla eikö tarvi kantaa vastuuta edes omasta elämästä. Jos alistaa itsensä vapaaehtoisesti huollettavaksi niin pitäisi hyväksyä se rooli huollettavana ja lopettaa omien vaatimusten esittäminen. Ei kai (ainakaan toivottavasti) kukaan toimi esimerkisisi lasten ehdoilla ilman että asettaa lapselleen rajoja? Lapsikin saavuttaa itsenäisyytensä vasta siinä vaiheessa kun alkaa elättämään itse itsensä siihen asti se on vain huollettava jonka mielipiteille ei saa antaa arvoa
lapsen kehitykseen kuuluu tulla kuulluksikin tietyissä määrin. minäkuva kehittyy,itsetunto samoin.
mitä tulee työttömyyteen-sekoitat marginaaliin todelliset työttömät. ei kukaan huvikseen opiskele 5-7 vuotta ottaen opintolainaa joka pitää maksaa pois,että palkkiona on akateeminen työttömyys. sinulla on hyvin rajallallinen käsityskyky. moni ns duunari rakentaa talon, perhe ja jäävät loukkoon tehdaspaikkakunnalla kun työt loppuu. taloa mahdoton saada kaupaksi kun ei kukaan osta kun paikkakunnalla ole juurikaan töitä tai työtä. perheellisen vaikeampi lähteä talovelkoineen minnekään.
taloudellisesti vaikeaa lähteä uutta alaa opiskelemaan hän joka on kouluttautunut,hän tuskin on tehnyt talolainan ja koulutuksensa,perheenperustaminen,että enpä mene töihin. sekoitat niihin joille sana -työtön- ei edes kuulu. mutta- heille on jokin syy,jokin ei nyt diagnoosi,mutta jokin sana,sillä jos ei halua,pelkää tai kykene työhön, siihenkin on syy,jotain on tapahtunut jossain vaiheessa. mutta laisesi länkkyleuat, ties miten elämä panee sinutkin matalaksi ,joko sairaus tai onnettomuus tms,että virne hyytyy pärställä. niin on nähty,itku pitkästä ilosta sanon mä. olet vielä polvillasi. onko sulla .... no jääköön sanomatta.
Schrödingerin teoria sopii hyvin siihen miten työttömiin suhtaudutaan.
Vierailija kirjoitti:
Töihinsä tympäytyneet eivät kestä työttömien pitkiä lomia.
Ei mulla ainakaan. Mulla on 9 lomapäivää ja lasken tottakai mukaan siihen putkeen tavalliset vapaapäivät ja pyhät siellä välissä jotka ei virallisia lomapäiviä ole,mutta ei tartte töihin mennä siellä välissä,niin 9 lomapäivää vapaineen venyy 20 päivään kun saa olla poissa töistä. Ja nämä talvilomia ja kohta vielä kesälomat päälle.
Tulkaa kaikki meille töihin, meillä on vaatimuksena kaikin puolin huono ja laiska, joka ei osaa mitään.
Työssäkävijät eivät ymmärrä ettei se heidän haaveilemansa nautinto nukkua aamulla pitkään kestä työttömänä kuin muutaman kuukauden tai vuoden korkeintaan. Ei pitkään nukkumisessa ole pitkän päälle mitään hienoa, menee vain päivä hukkaan.
Kyllähän töissä käyvät ihan yhtälailla elävät sos.tuilla.
Varakkaatkin nostavat lapsilisät vaikka eivät niitä tarvitseke koska "heillä on oikeius" ja "mä voin".
Lisäksi töisä käyvätkin nostavat kela-korvauksia, sairauspäivärahoja, matkakorvauksia, verovähennyksiä, eläkkeitä ja vaikka mitä ja ovat siis ihan yhtä lailla pummeja.
Vierailija kirjoitti:
Koska työttömät saisi töitä jos olisi valmis poistumaan omalta mukavuus alueelta ja lopettaisi nirsoilun mitä töitä suostuisi tekemään. Työttömiltä kun kysytään millaisia töitä suostuisi tehdä niin vastauksissa toistuu aina samat vaatimukset, riittävän kevyttä, riittävän siistiä, riittävän vähän vastuuta, mahdollisimman paljon vapaa aikaa ja siittä pitäisi saada mahdollisimman paljon palkkaa ja kaikki nämä pitäisi saada heti aloittaessa kun siihen hyvään asemaan pääsemisen eteen ei haluaisi tehdä niitä raskaita töitä, likaisia töitä ja pitkiä päiviä jotka on käytännössä vaatimus että pystyy saavuttamaan sen huippu paikan. Pohjalta aloitetaan kaikki työurat ellet satu olemaan omistajan tai johtajan sukulainen
Työttömäksi jääneiden, koulutettujen, vuosikausia jopa kymmeniä, töitä tehneiden 40-60-vuuotiaiden pitäisi aloittaa pohjalta? muuttaa muutaman kuukauden takia eri puolelle Suomea aina jos työtä jossain on tarjolla, jättää (perheensä) talonsa ja maksaa siitä kuluja kaiken aikaa, lisäksi muuttokulut ja väliaikaisten asuntojen vuokrat? Mikä on taloudellinen ja henkinen hyöty työttömälle? Asuntoja/taloja ei niin vain myydä tässä tilanteessa.
Moni painaa ikävää ja turhaa työtä ja nöyristelee esimiestään ja pitää jotain pakollisia pelle-vaatteita päällään eikä silti saa juuri enempää rahaa kuin työtön.
He eivät kuitenkaan uskallla tai kehtaa jäädä työttömäksi, siitä tule nämä valtavat kateuden tunteet.
Vierailija kirjoitti:
Koska työttömät saisi töitä jos olisi valmis poistumaan omalta mukavuus alueelta ja lopettaisi nirsoilun mitä töitä suostuisi tekemään. Työttömiltä kun kysytään millaisia töitä suostuisi tehdä niin vastauksissa toistuu aina samat vaatimukset, riittävän kevyttä, riittävän siistiä, riittävän vähän vastuuta, mahdollisimman paljon vapaa aikaa ja siittä pitäisi saada mahdollisimman paljon palkkaa ja kaikki nämä pitäisi saada heti aloittaessa kun siihen hyvään asemaan pääsemisen eteen ei haluaisi tehdä niitä raskaita töitä, likaisia töitä ja pitkiä päiviä jotka on käytännössä vaatimus että pystyy saavuttamaan sen huippu paikan. Pohjalta aloitetaan kaikki työurat ellet satu olemaan omistajan tai johtajan sukulainen
Työttömäksi voi joutua, vaikka olisi pitkä työura takana. Moni on hankkinut koulutuksen ja tehnyt töitä ensin esimerkiksi 30 vuotta ja joutuu 55-vuotiaana työttömäksi. Niin voi käydä sinullekin.
Työttömät tuntuu esimerkiksi tällä palstalla aina eniten haukkuvan muita (lähinnä työssäkäyviä) niin eikö se kerro jotain heidän epävarmuudestaan? Hirveästi ketjuja missä nostetaan työttömyyttä hyvänä tapana elää ja ihmetellään miksi sitä ei arvosteta ja siinä samassa haukutaan ne, jotka verorahoillaan tämän tavan maksaa.
Itseäni vi tuttaa maksaa työttömille korvauksia. Elättää laiskoja vastuun pakoilijoita. Sohvalla makaavia pummeja. Näitähän työttömissä on pilvin pimein. Elämäntapatyöttömiä. Todelliset, aktiivisesti työtä etsivät työttömät eivät ärsytä lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömäksi jääneiden, koulutettujen, vuosikausia jopa kymmeniä, töitä tehneiden 40-60-vuuotiaiden pitäisi aloittaa pohjalta? muuttaa muutama
Ei tarvi muuttaa yhtään mihinkään jos ei itse tahdo ja aikuisten opiskeluakin tuetaan vähemmän kuin ennen. Tämä on tiedossa työvoimaviranomaisilla ja työkkärin suhtautumisessa olen huomannut selvän muutoksen parin viime vuoden aikana. Oikein korostavat että kaikki on vapaaehtoista ja ymmärtävät että töitä on vähän tarjolla. Tärkeintä on kouluttaa ja työllistää oman alueen nuoria. Ei työtön mitään tunteita herätä muualla kuin näillä höpöhöpöpalstoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamulla kun pimeässä lähdet töihin niin naapurissa asuva työtön kääntää kylkeä ja pieraisee. Työttömällä luonnollinen herätys 11.40 ja sitten sumpit pihisemään.
Kiinnostava oletus. Nousen aina viimeistään kahdeksalta. Mitä väliä sillä muuten on?
Herään myös ihan liian aikaisin eli noin viiden aikoihin. Ainoa tuntemani kaveri joka nukkuu pitkään viikonloppuisin on raksamies joka tissuttelee kaljaa iltaisin. On varmaan niin väsynyt loppuviikosta että uni maittaa. Se huonohan tässä työttömyydessä just on että joutilasta aikaa on turhan paljon mutta aika vähän ilmaista hyödyllistä tekemistä. Nuorempana oli paljon pimeää hommaa, nyt ei mitään kun olisi aikaa. Rahavarat kun on rajalliset ja pitäis säästellä.
Kukaan ei välittäisi asiasta juuri suuntaan taikka toiseen, mutta työttömät itse eivät tee muuta kuin itkuvat, vinkuvat ja valittavat ja vaativat käsi ojossa aina vaan lisää.
Olisivat hiljaa ja kiitollisia niin mitään ongelmaa ei ole.
Meillä on töissä 2 jotka ovat käytännössä aina sairauslomalla, ehkä 2-3 päivää töissä per kk.
Nämä ovat paljon pahempia kuin työttömät.
Jättävät työt muille ja muut joutuvat tekmään heidän työnsä ilmaiseksi ja huhkimaan kohtuuttomasti.
He nostavat paljon suurempia summia kelalta kuin keskiverto työttömät, kun palkkakin on ihan kohtuullinen ja korvaus pohjautuu palkkataason.
Nämä vielä ylpeilevät sukulaisilleen ja tutuilleen olevan "töissä käyviä".
Tässä voittaisi kaikki, jos tällaiset tapaukset olisivat vain työttömänä.
Hulluita on se, että jos nuo rupeaisikin työttömiksi, niin sittenhän heidän tulisi hakea sitä 4 paikkaa per kk. ja sama kierre jatkuisi, he siirtyisivät tekemään tuota samaa jonkun toisen työnantajan alaisuudessa?
Vierailija kirjoitti:
Haluatko sinä maksaa minun laskut ja maksaa koko minun elämän ja siihen lisäksi haluatko antaa minulle käyttörahaa kaiken päälle? Ai et vai miksi minun pitäisi haluta tehdä sama työttömälle?
Mikäli et tienaa reilusti yli 5000€ kuukaudessa, niin sinäkään et ole nettomaksaja. Joku muu maksaa sinunkin elämistäsi, etkä sinä maksa kenenkään laskuja. Miten surkea pitää ihmisen olla, että oma ego vaatii tuollaista pätemistä?
Vierailija kirjoitti:
Mulle ihan sama jos työtön, mutta pienestä palkastani ja kovasta, kuluttavasta työstäni en ole valmis kustantamaan työtä vieroksuvien lorvimista.
Minullakin on pieni palkka ja kova, kuluttava työ, mutta maksan mielelläni siitä, että työttömät saavat syötävää ja katon pään päälle. Miksikö? Koska osaan ajatella omaa napaa pidemmälle ja koska tiedän, että työttömyys, sairastuminen tms voi ihan yhtä hyvin osua minun kohdalleni, tai sinun. Olen joskus ollutkin työttömänä ja kiitollinen siitä, että minulle annettiin mahdollisuus nousta siitä suosta. Ilman tukia nousu ei ole mahdollista.
Luuletko sinä olevasi korvaamaton työssäsi? Luuletko ettei sinulle voi tapahtua mitään pahaa? Vai ajattelitko elää säästöilläsi sitten kun tapahtuu?
Vierailija kirjoitti:
Itseäni vi tuttaa maksaa työttömille korvauksia. Elättää laiskoja vastuun pakoilijoita. Sohvalla makaavia pummeja. Näitähän työttömissä on pilvin pimein. Elämäntapatyöttömiä. Todelliset, aktiivisesti työtä etsivät työttömät eivät ärsytä lainkaan.
Saisiko jonkun tilaston tai lähteen tuolle "pilvin pimein"?
Kiinnostava oletus. Nousen aina viimeistään kahdeksalta. Mitä väliä sillä muuten on?