Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eikö hesarin toimituksessa ymmärretä numeroita? Työttömiä vaikka kuinka, silti vaan vingutaan lisää ulkomaalaisia.

Vierailija
29.03.2025 |

"Suomi tarvitsee työvoimaa"

"Yritysten hätä on akuutti."

https://www.hs.fi/paakirjoitukset/art-2000011123595.html

Kommentit (125)

Vierailija
41/125 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nauran näille asiantuntijoille:D

Omassa tuttavapiirissä ei meinaa korkeakoulu opiskelija päästä edes harjoitteluun. (edes ilmaiseen)

It-ala porukka lopettaa koulun kesken kun pelkkä harkka paikan saanti on monesti 4-5 vaiheinen jos edes pääsee mukaan siihen rumpaan.

Itse työtön rakennusalan korkeakoulutettu ja ei vastata edes missä vaiheessa rekry menossa? Yksi firma vastasi kun kysyin ja sanoi että rekry on kesken ja hakijoita tiedotetaan myöhemmin ja iltapäivästä tuli perus "kiitos mielenkiinnostasi.. Valitettavasti.."

Pelialalta tiedän myös useamman työttömän jotka eivät kokemuksesta huolimatta pääse töihin, liekkö se että ikä vai mikä lie.

Ja miettikää kuinka paljon joka vuosi eläköityy porukkaa? Nuoret ikäluokat ovat paljon pienempiä joten luulisi että työnsaanti on siten helppoa. Vaan ei kun joku eläköityy hänen tilalleen ei palkata ketään yhä useammin. 

Kaikki tietotekniikkaan liittyvä on sellaista ettei yrityksiin mennä harjoittelemaan. Edes ilmaiseksi. Se tulee kalliiksi. Harjoitella voi aivan jokainen ihan itse kotonaan. Nykyaikana vielä keinoälyn avulla ohjelmoinnin harjoittelu on naurettavan helppoa aiempaan verrattaen. 

Annan sinulle nyt ilmaisen kultaakin arvokkaamman vinkin jonka voit välittää lähipiirisi wannabe it osaajille. Harjoittele kotona itse. Toteuta jotain jota voit esitellä työnantajille sen sijaan että menet vinkumaan haastatteluun että yrityksen pitäisi jotenkin maagisesti iskostaa taikasauvan iskusta koko tietotaitonsa päähäsi. En palkkaisi ainuttakaan tietotekniikan alalle haluavaa joka ei esittele osaamistaan itse toteuttamillaan demoilla. He ovat varmuudella taakka, eivät voimavara.

Vierailija
42/125 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällähän on kato käynyt, AI botti modelle tullut ilmeisesti paha mieli?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/125 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

300 000 työttömän joukossa on valtaosa porukkaa jotka joko:

- Eivät suostu muuttamaan työn perässä

- Eivät suostu pitkiin työmatkoihin

- Eivät suostu kuin koulutustaan tai kokemustaan vastaaviin töihin

- Eivät suostu ns. paskaduuneihin tai huonosti palkattuihin töihin jos makaamalla saa lähes saman

- Eivät suostu vuorotyöhön

- Eivät halua työllistyä mihinkään ja välttelevät työllistymistä tai minkäänlaisia aktivointitoimia

- Ovat syrjäytyneitä, ahdistuvat jo pelkästä työhaastattelusta jne

Kyse ei ole aina suostumisesta. Itselläni tällainen tilanne: 

- En voi muuttaa työn perässä, koska mulla on erityislapsi ja kaikki tukiverkot tällä alueella jossa olen. Lapsi on vihdoin päässyt kuntoutukseen ja erityisluokalle täällä. Olen uupunut ja muuttaminen aiheuttaisi mun lapsessa rajuja oireiluja joiden takia joutuisin todennäköisesti jäämään heti pois töistä ja saisin potkut. Meillä oli pitkään tilanne ennen lapsen saamia tukitoimia, että meille soitettiin päiväkodista/eskarista että lapsi täytyy hakea kesken päivän pois. 

- Lapsen takia en voi käyttää pitkiä aikoja työmatkoihin. Itseasiassa tällä hetkellä on epäselvää voinko edes vastaanottaa 8h työtä, koska kävi ilmi että lapsi kuormittuu liikaa pitkistä päivistä ja koulun jälkeinen iltapäiväkerho ( hän on nyt ekalla ) ei voi ottaa sinne erityislapsia. Lapseni saa raivareita ylikuormittuessaan ja heitti iltapäiväkerhossa tällaisen aikana kiven ikkunaan. Näistä tulee aina lasu jota sitten selvitellään. Tosin nykyään sieltä tulee vain viesti että ovat vastaanottaneet lasun ja lapsen saamat tukitoimet ovat riittäviä eikä asiassa edetä. 

- Suostuisin mihin tahansa työhön joissa pärjään. Mulla ei ole korkeaa koulutusta ja olen hakenut kaikenlaisia ns. hanttihommia mutta niihin ei oteta keski-ikäisiä vaan nuoria. Siivooja olin nuorempana mutta siinä hommassa en enää pärjää. Olen liian hidas ja vaivainen. Eikä mulla ole ajokorttia mikä nykyään usein vaaditaan koska 8h siivoustöitä yhdessä kohteessa ei oikein ole. Lähihoitajana tai henk. koht. Avustajana en myöskään pärjäisi oman terveyden takia. 

- Rakastan vuorotyötä ja tein sitä kymmenen vuotta mutta sen jälkeen kun sain lapsen, en ole enää siihen kyennyt koska en pysty toimimaan liian vähillä yöunilla. Mulla on neljä sairautta jotka aiheuttavat unihäiriöitä. Pärjäsin niiden kanssa vuorotöissä lapsettomana siten, etten tehnyt kotona ruokaa enkä siivonnut kuin hyvin harvoin.    Lisäksi lapseni hoitaminen vaikeutuisi. Viimeisinä vuosina kun olin vuorotyössä, lapsen hoitaminen ja korityöt lankesi liikaa puolisolle. Työnantajan kannalta ongelmallista jos nukun jatkuvasti pommiin ja nukahtelen työpaikalle. Koeajalla vois tulla lähtöpassit. 

- En välttele vaan opiskelen uutta ammattia TE-toimiston tuella. En kyllä tiedä auttaako se lopulta kun tilanne lapsen suhteen on hankaloitunut sitten sen kun aloitin. 

- En koe olevani syrjäytynyt mutta sairastan kyllä muun muassa ahdistusta, masennusta ja muutama fyysinen sairaus löytyy myös. Ahdistais kyllä mennä työhaastatteluun kun ei ole varaa ostaa uusia vaatteita ja hiuksetkin on itse leikatut vähän sinne päin. 

Vierailija
44/125 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

" että lapsi kuormittuu liikaa pitkistä päivistä ja koulun jälkeinen iltapäiväkerho ( hän on nyt ekalla ) ei voi ottaa sinne erityislapsia. Lapseni saa raivareita ylikuormittuessaan ja heitti iltapäiväkerhossa tällaisen aikana kiven ikkunaan. Näistä tulee aina lasu jota sitten selvitellään. Tosin nykyään sieltä tulee vain viesti että ovat vastaanottaneet lasun ja lapsen saamat tukitoimet ovat riittäviä eikä asiassa edetä. "

Kirjoitin epäselvästi: 

Lapsi oli siis hetken ip-kerhossa kunnes selvisi, että se kuormittaa liikaa ja on niin oireileva silloin ettei henkilökunnan resurssit riitä. Me vanhemmat stressaannuttiin hirveästi siitä kiven heittämisestä joten meidänkään mielestä ei todellakaan voi olla siellä. 

- Silti välillä tulee lasuja koulusta vaikka on erityisluokalla, koska sääntöjen mukaan aina kun lapsi uhkailee tai käyttää väkivaltaa, siitä täytyy tehdä lasu. Lastensuojelussa taas tiedetään jo mistä se johtuu ja että tehdään kaikkemme yhteistyössä koulun kanssa ja HUSin lastenpsykiatrian kanssa, joten siksi mitään uutta selvitystä ei tehdä. 

Lisään vielä, että mun mielestä ei ole reilua eikä realistista niputtaa kaikkia työttömiä samanlaisiksi. Työttömät ovat aikuisia jotka itse tietävät tilanteensa. Ei holhottavia ja patistettavia teinejä. 

Todennäköisesti minunkin pitäisi olla työkyvyttömyyseläkkeellä mutta ei sinne pääse. 

Vierailija
45/125 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No juurikin tällainen itseoppinut ja pätevä kaveri joka siis vapaa ajallaan koodaa huvikseen ei meinannut saada harkkapaikkaa. Sai paikan ja sai harjoittelut alta pois, sai kehuja yms. Työpaikkaa ei saanut vaan siellä kierrätettiin harjoittelijoita tekemässä ilmaista työtä.

Tämä on Suomi 2025

Vierailija
46/125 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kun ne suomityöttömät eivät ota työtä vastaan! Niin miten ratkaisisitte itse asian? Kun ei esim vanhuksia voida loputtomasti etähoitaa digilaitteilla? Tai siivota roboteilla. 

Vastauksia?

Kyllä suomalaiset hoitaisivat vanhuksia, jos niihin hommiin oltaisiin valmiita palkkaamaan työntekijöitä. Mutta hallitus alensi hoitajamitoitusta ja hva:t ovat vähentäneet hoivapaikkoja, joten hoitajiakin on nyt kortistossa.

Vierailija
47/125 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No juurikin tällainen itseoppinut ja pätevä kaveri joka siis vapaa ajallaan koodaa huvikseen ei meinannut saada harkkapaikkaa. Sai paikan ja sai harjoittelut alta pois, sai kehuja yms. Työpaikkaa ei saanut vaan siellä kierrätettiin harjoittelijoita tekemässä ilmaista työtä.

Tämä on Suomi 2025

Sinun arviosi pätevyydestä ei siis vastannut itseoppineen todellisia taitoja joita yritys tarvitsisi. Ts. Hän on epäpätevä.

Vierailija
48/125 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta kun ne suomityöttömät eivät ota työtä vastaan! Niin miten ratkaisisitte itse asian? Kun ei esim vanhuksia voida loputtomasti etähoitaa digilaitteilla? Tai siivota roboteilla. 

Nykyään ei ole enää TE-toimistoja vaan saman työn hoitaa kunta mutta eivät hekään mitään töitä tarjoa kuten eivät TE-viranomaisetkaan aikanaan. 

Korkeintaan tulee sähköpostiin ehdotuksia koulutuksista ja töistä joita voi hakea. Ne sähköpostit eivät ole yksilöityjä joten oma koulutus ei riitä kaikkiin. 

Töitä on pakko hakea ja jos pääsisi työhaastatteluun asti ja työtä tarjottaisi, se työ on pakko ottaa vastaan halusi tai ei. 

Mikäli työtä ei ota vastaan, tulee karenssi. 

Näitä valvotaan tosi tiukasti joten älä puhu sontaa, oikeasti. 

Hain vuoden töitä eikä kertaakaan sitä tarjottu. Sitten pääsin kouluun ja sain luvan TE-virkailijalta opiskella. Kaikki eivät saa lupaa. Opiskella saa maksimissaan 2 vuotta. Jos ei opinnot valmistu siinä ajassa niin ei voi saada työttömyyskorvausta ennen kuin opinnot on suoritettu loppuun. Rahoitus lopuille opinnoille täytyy järjestää itse eli hakea Kelalta opintotukea, hakea opintolainaa tai anoa että saa opiskella toimeentulotuella loppuun. Tai saada jostain työ joilla rahoittaa opinnot ( ei vaikuta omalla kohdallani todennäköiseltä ). 

Ne joilla on jo opintotuet ja opintolainat käytetty ei voi kuin erota oppilaitoksesta vaikka opinnot jäävät kesken jotta työttömyysturvaa voi saada. 

Ihan älytön systeemi. 

Vierailija
49/125 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Tämä, ja sitten joku 50-80 luvulla syntynyt tulee ilkkumaan miksi et saa työtä, että kyllä minun nuoruudessa kaikki pääsi siivoomaan, EI PÄÄSE ENÄÄ! ja jos pääsee niin nollatuntisopimuksella. "

Heh, itseasiassa olen syntynyt 80-luvun alussa.

Tiedän silti hyvin ettei nykyään enää pääse samalla lailla töihin kuin vielä 2000-luvun alussa saattoi päästä ( ja pääsinkin silloin 19-25-vuotiaana ). 

Olen tehnyt siivoustyön lisäksi myös muita töitä joihin ennen pääsi helposti mutta nykyään ei pääse koska työpaikkoja ei ole enää yhtä paljon ( on tehostettu, virkoja lopetettu, otettu automaattikassoja yms robotteja käyttöön ) ja niihin harvoihin joihin pääsee ehkä hakemalla jos hyvä tuuri käy, otetaan nuoria tai alisteisessa asemassa olevia kielitaidottomia maahanmuuttajia, kuten kirjoitin. 

Vierailija
50/125 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos suomalaiset työttömät menis töihin ja tekis töitä, ulkolaisia ei tarvittais, mutta koska tää kansa ei halua tehdä mitään, koska se ei oo kivaa.

Tiesitkö muuten, että Suomessa on useita työttömiä jotka tilastoissa näkyvät työttöminä mutta ovatkin oikeasti töissä! 

Tällaista työtä kutsutaan nimellä " työkokeilu " ja siitä ei saa palkkaa vaan työttömyystuen ja 9e/päivä lisäkorvauksen. 

Esimerkiksi Kierrätyskeskus, jonne olisin halunnut töihin, vastasi mulle että valitettavasti emme palkkaa ketään vaan työpaikat on varattu työkokeilijoille. 

Samoin kauppoissa hyllyttävät ovat työkokeilijoita, päiväkodeissa on työkokeilijoita ja niin edelleen. 

Systeemi olisi reilu vain, jos kokeilun jälkeen tulisi palkatuksi mikäli kokeilu on sujunut hyvin. Sen sijaan otetaan uusi työkokeilija! 

Itse kuulun ammattiliittoon ja olen sitä mieltä, että jos on töissä niin siitä täytyy saada palkkaa. Tällaisia työkokeiluja ei tarvita, kyllä koeajan pitäisi riittää ja määräaikaisten työsopimusten. 

Työttömänä olen menettänyt oikeuden saada työstä palkkaa vaan minua voidaan alkaa käyttää ilmaisena työvoimana työkokeilujen ansiosta. 

Joissain paikoissa on vieläpä osa töissä olevista työsuhteessa ja osa työkokeilussa tekemässä samoja töitä. Olen itse tätä todistanut. Olin itse työsuhteessa ja kävi sääliksi työkokeilijaa. 

Vierailija
51/125 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Yritykset tekevät kaikkensa houkutellakseen väkeä Suomeen."

Miten niin? Jatkuvasti valitetaan, ettei Suomessa asuvia ulkomaalaisia palkata töihin milloin mistäkin syystä. Vaaditaan täydellistä suomen osaamista ja suomalaista tutkintoa eikä ulkomailla hankittu työkokemus kelpaa.

Osassa töistä on noin esim. Lääkärin työt. Eri aloilla on eri vaatimukset. 

Ruokalähettejä ja siivoojia kuitenkin tarvitaan ja niissä ei tarvitse suomea osata. Myös muut kuin ruokalähettipalvelut kuten paketteja toimittava Budbee palkkaavat ulkomaalaisia. 

Netistä tilataan nykyään paljon kaikkea kotiovelle toimitettuna. Kivijalkaliikkeet taas lopettavat. 

Vois myös kuvitella että varastoille pakkaamaan voi päästä ilman kielitaitoa. 

Itse just tuossa muuten innostuin yhdestä varastohommasta mutta ilmoituksessa lukikin että se on teini-ikäisille kesätyöntekijöille tarkoitettu ilmoitus. 

Vierailija
52/125 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maanpuolustajat? Ilmeisesti venäjä ei viitsi edes yrittää enää peitellä kun viitataan noinkin selvästi rauhanpuolustajiin yms. neuvostoliittoyhdistyksiin jotka ajoi neuvostoliiton ja nykyään venäjän asiaa suomessa.

Täyttäkää maa tulijoilla oli neuvostoliiton viimeisiä käskyjä suomivasemmistolle, ja tuota projektia nuo jatkaa selvästi edelleen.

Suomi ei tarvitse tulijoita mihinkään, eikä se siitä miksikään muutu oli nuo miten mukavia ihmisiä tahansa. Ja toisaalta kun vasurit tuhlasi valtion rahat vuosikymmeneksi niin ei ole edes varaa ottaa ketään ylimääräistä.

Kannattaisi vasurijärjestöissä potkia ensin omia persuuksille surkeasta maan hoidosta eikä vaan väkisin vaatia asioita joihin ei ole varaa. 

Vierailija
53/125 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitaisiinko työllistää ensin ne kaikki yli 70.000 ulkomaalaista jotka ovat tulleet tänne vuosina 2015-2024!!!?? Seiltähän siis tuli niitä tohtoreita jne jne vaikka muille jakaa jos uutisointiin on uskomista. Vasta sen jälkeen ulista että tarvitaan lisää maahanmuuttoa työllisyyden paikkaamiseksi. Mulla on ulkomaalaisia tuttuja paljon Suomessa ja heidän on vaikea saada työtä täältä. Ovat englanninkielen natiiveja tai sitä hyvin puhuvia, kotimaassaan heillä on kandin tai maisterin tutkinto. Miksi ei tutkita että ovat he ylikoulutettuja näillä tutkinnoillaan työllistymään täällä? Miksi työantajat eivät heitä halua palkata? Heidän ongelma on se että Suomalainen firma ei palkkaa koska he eivät puhu suomea sillä tasolla joka potentiaalista työnantajaa miellyttäisi, eli eivät ole natiiveja. Tämä on se mistä he jatkuvasti kommentoivat. He kumminkin pärjäävät sillä suomellaan. Ovat täällä koska useimmat ovat perustaneen perheen tänne eivätkä nyt voi tuosta vaan muuttaa muualle.

Eli voitaisiinko tutkia miksi ulkomaalaiset työllistyvät Suomessa huonosti? Jos ongelma on se suomenkieli niin pitäisi sitten panostaa siihen että nämä ulkkarit oppivat sen hyvin eli vaatimukseksi saada asua täällä jotta saavat työttömyyskorvausta tai muita etuuksia. Eli kriteeri yksi on halu ja kapasiteetti oppia Suomen kieli!!!

Vierailija
54/125 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääkirjoituksessa höpötetään jälleen "huippuosaajista". Mitä kuraa saadaan tänne??

MIkä tämä huippuosaaja juttu on? Jotan elon muskeja jotka osaa kusettaa ja ratsastaa muiden työllä? Työttömistä suurin osa on vähintään toisen asteen koulutuksen omaavia ja korkeakoulutettuja työttömiä kymmeniä tuhansia. Olisi kiinnostavaa tavata joskus tällainen Sanoman propagandaa levittävä toimittaja ja vetää pataan. Tai kuka vaan joka lällättelee työttömille suomalaisille ja hyysssäää ulkomaalaisia järkkäilee niille iisit duunit kun ei ne oikeen mihinkään kykeke.

Vierailija
55/125 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Ei tuollaisia vaatimuksia täyttäviä niistä lukutaidottomista *kehitys maa laisistakaan* löydy. "

Olen se joka siivosi aikanaan afrikkalaisten kanssa jotka eivät puhuneet suomea. Moni heistä asui kimppakämpässä muiden työläisten kanssa koska perhettä ei ollut tai perhe oli jäänyt kotimaahan. 

Heillä oli myös autot. 

Jos ei ole perhettä voi helpommin muuttaa kauemmas töihin.  Jos on tullut tänne ulkomailta eikä omaa mitään siteitä minnekään alueeseen täällä niin on helpompi asettua minne tahansa. Ainakin aluksi. 

Jos on hätä omasta pärjäämisestä niin kuin kielitaidottomana vieraassa maassa on ( mahdollisesti vielä perusturvallisuus järkkynyt jos on paennut sotaa ) niin sitä kyllä menee sinne töihin mistä sen työn saa. Eikä tosiaan uskalla kieltäytyä niistä ylitöistä. 

Huom: Olen itse tämän nähnyt. Mua ei koskaan pyydetty ylitöihin koska mulle olis pitänyt maksaa ylityökorvauksia. Sellaiseen riistoon suostuvat vain kielitaidottomat hädänalaiset. 

Sitten heitä vielä inhotaan kaupan päälle täällä. Ei ole reilua. 

Vierailija
56/125 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö ne siellä hesarissa mitä nämä ulkkarit maksaa suomalaisille ja että bill gates juuri kertoi että jopa lääkärit on tarpeettomia 10v sisällä.

Vierailija
57/125 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos suomalaiset työttömät menis töihin ja tekis töitä, ulkolaisia ei tarvittais, mutta koska tää kansa ei halua tehdä mitään, koska se ei oo kivaa.

Maahanmuuttajia palkataan, koska he suostuvat polkemaan työehtoja ja tulevat halvaksi. Siksi he menevät suomalaisten edelle.

Vierailija
58/125 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on Nakki-Arto (KOK) joka niitä hinkuu ja vinkuu ja yrittää kontallaan ruinata Thaimaan ja Vietnamin viranomaisilta vaan niitä ei hänelle anneta koska nuo maat ovat selvillä suomalaisten porvariyrittäjien taipumuksesta orjuuttaa työntekijät ja syöttää heille kompostimoskaa.

Hesari on kokoomusomisteinen ja -johtoinen media. Sen enemmistöomistaja on kokoomuslainen miljonäärisuku Erkko.

Oliko muita venäjäperäisiä marinoita, ap?

Vierailija
59/125 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä samaa propagandaa toitotetaan maailmaan tappiin asti kuin mantraa kaikista faktoista ja todisteista riippumatta.

Vierailija
60/125 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on Suomi 2025

Työttömien työkokeilut toimii samoin. Entinen ulos ja uusi kokeilija tilalle. Ilmaista.