Suomalaiset yritykset hoitavat nykyään reklamaatiot huonosti
Kovin usein näitä tilanteita ei ole tullut eteen aikoinaan, mutta yritykset hoitivat asiat hyvin. Jos esimerkiksi tuote oli pilaantunut, niin heti pahoiteltiin ja laitettiin lahjakortti hyvitykseksi. Lahjakortti oli lähes poikkeuksetta kalliimpi kuin tuon pilaantuneen tuotteen arvo.
Nykyisin kun laittaa reklamaation johonkin suomalaiseen firmaan, on reaktio ihan toinen. Jos hyvitystä saa, niin se on sentilleen tilille laitettu summa. Pahimpia ovat pienet yritykset, jotka vähättelevät asiaa tai yrittävät saada viallisen tuotteen näyttämään asiakkaan omalta syyltä, vaikka tuote olisi viallinen. Laitoin ystävällisen viestin erääseen nimikointitarroja valmistavaan firmaan, että heidän nykyiset tarransa eivät pysy vaatteissa kiinni. Sain vastaukseksi kommentin, että "kukaan muu asiakas ei ole valittanut tarroista, niin niissä ei voi olla mitään vikaa. Ehkä olet vain kiinnittänyt itse tarrat väärin."
Viimeksi laitoin ystävällisen viestin erääseen vaatteita tekevään firmaan, että heidän vaatteensa ei kestänyt ohjelapun mukaista pesua, vaan vaatteen muoto muuttui pesussa täysin. Kyseessä oli kallis vaate. Totesivat vain, "Voi harmi". Ihan oikeasti. Ei tämä näin mene, että yritykset vain välttelevät vastuutaan ja reklamaatiot jätetään hoitamatta. Minä äänestän jaloillani ja jätän tuollaisissa firmoissa asioinnin vastaisuudessa, jos suhtautuminen reklamaatioihin on noin huonoa.
Kommentit (15)
Vierailija kirjoitti:
Firmoilla menee huonosti ja jokainen reklamaation kautta annettu hyvitys on pois heidän omasta pussistaan. Siksi.
Sellainen firma on nopeasti konkassa, joka ei osaa hoitaa asiakassuhteitaan.
Vierailija kirjoitti:
Firmoilla menee huonosti ja jokainen reklamaation kautta annettu hyvitys on pois heidän omasta pussistaan. Siksi.
Lisäksi henkilökunnan määrää on vähenetty eikä ole aikaa tehdä kaikkia töitä. Esim. Stockmannilla valitettiin esimiehelle että emme ehdi tehdä kaikkia töitä niin vastaus oli että no, teette sen minkä ehditte...
Yrityksissä pitäisi jonkun kiinnostua tuotteiden laadusta. Tai onko mennyt huonoksi. Valikoima. Jos etsin broileria kaupasta, en etsi sushibaaria sieltä (k-supermarket kalan hajuineen), kuten nyt on muuta sälää.
Yrittävät uuvuttaa asiakkaat jotka rekkuja laittavat, röyhkeäksi on mennyt. Omat rekkulat 2 kpl eikä kumpaankaan ole vastattu, ekan lähetin helmikuussa ja toisen maaliskuun taitteessa.
Tämän vuoksi en osta mitään pikkuliikkeistä, vaan isoista ketjuista. Prismalla reklamaatiot toimii erittäin hyvin, koskaan ei mitään ongelmaa, ei mitään tenttausta, vaan sanovat vaan Ok ja antavat rahat takas. Sama juttu esim. H&M-myymälöissä. Myöskään stockmannilla en ole törmännyt reklamaatioiden kanssa ongelmiin. Mutta hemmetti sai taistella yhden kotimaisen verkkokaupan kanssa yksistä housuista, jotka meni parissa viikossa rikki. Hirveän tympeä asiakaspalvelu ja yrittivät hyvittää vain 50 %. No ei todellakaan käynyt. Lopulta sain rahat takaisin, mutta todella pa*ka kokemus jäi..
Liian moni valittaa osoittamatta mitään todisteita siitä, että reklamaatioon on syy. Ai pesit vaatteen väärässä lämpötilassa ja haluat hyvitystä tyhmyydestä?
Aika moni tekee reklamaatioita siksi, että saisi tilalle parempaa. Olen töissä yrityksessä, joka ei hyvitä, jos viallista tuotetta ei toimiteta meille, pelkkä kuva ei riitä. Muistutamme, että laboratoriomme tutkii tuotteen ennen hyvitystä ja kas, palautuksia ei tule. Prismassa tms. on laskettu tietty hävikki, muutaman kerran palautus onnistuu, mutta jokaisesta palautuksesta jää asiakasrekisteriin tieto. Tietty määrä valituksia eikä systeemi enää etenekään jouhevasti.
Feminististä ideologiaa tullut. Nykyään voi boikotoida puolia yrityksia ihan vaan jonkun sateenkaari logon ja huonon asiakashoidon ansiosta. Esimerkkinä nyt vaikka finnair. Tupla kalliit lennot ja ruoka ihan kuraa. Menen aina halvimmalla ja euroopassa se on norwegian.
Sama fiilis itsellä. Tämän vuoksi välttelen pieniä suomalaisfirmoja, koska reklamaatiot ovat niin tympeitä.
Kaikista surkeimpia ovat nämä reklamaatiot:
"Olit jättänyt palautteen viallisesta tuotteesta. Tarjoamme sinulle hyvitykseksi -10 % alekupongin, kun ostat vähintään 50 eurolla." Siis mitä vitjaa, pitäisi ostaa vain lisää, että saa "alennusta".
Itse en uskalla valittaa juuri tai palauttaa. Ellei ole kallis. Ajattelen että itsepä tilasin, en viitsi enää vaivata, jos lähettäjä näki jo vaivaa. Ettei tule liikaa hakemista ja viemistä muille.
Komppaan tuota, joka sanoi, että isojen firmojen kanssa reklamaatiot sujuvat hyvin. Sama kokemus itsellä.
Samaa ei voi sanoa näistä pikkufirmoista. Eräs lastenvaatefirma syyllisti minua pilalle menneestä vauvanvaatteesta (vaate päästi värit pesussa ja sotki muut koneessa olleet vaatteet). Firmasta syy oli minun, koska en noudattanut pesuohjetta, jota ei heidän vaatteessaan mainittu. En saanut mitään korvausta. Minä ratkaisin asian boikotoimalla kyseistä firmaa ja en ostanut sieltä mitään itselleni tai lapsiperheisiin lahjaksi. Olisi kannattanut suosiolla lähettää se 10 euron tarjousbody sen sijaan, että ilkeili asiakkaalle. Kannoin lastenvaatteisiin menneet sataset muihin firmoihin.
Vierailija kirjoitti:
Komppaan tuota, joka sanoi, että isojen firmojen kanssa reklamaatiot sujuvat hyvin. Sama kokemus itsellä.
Samaa ei voi sanoa näistä pikkufirmoista. Eräs lastenvaatefirma syyllisti minua pilalle menneestä vauvanvaatteesta (vaate päästi värit pesussa ja sotki muut koneessa olleet vaatteet). Firmasta syy oli minun, koska en noudattanut pesuohjetta, jota ei heidän vaatteessaan mainittu. En saanut mitään korvausta. Minä ratkaisin asian boikotoimalla kyseistä firmaa ja en ostanut sieltä mitään itselleni tai lapsiperheisiin lahjaksi. Olisi kannattanut suosiolla lähettää se 10 euron tarjousbody sen sijaan, että ilkeili asiakkaalle. Kannoin lastenvaatteisiin menneet sataset muihin firmoihin.
Mikset ompele itse vaatteita?
Aiheelliset reklamaatiot hoidetaan meillä isossa firmassa myös hyvin, ja mielellään samantien. Soisin kuitenkin, että asiakkaat muistaisivat, että aina reklamaatio ei ole aiheellinen, ja pettymystään on turha purkaa huutamalla pomoa paikalle, tai uhkailemalla kuluttaja-asiamiehellä. Viime mainittukin tutkii asiat ensin, ennen kuin antaa suosituksensa. On tullut nähtyä niin härskejä vedätysyrityksiä, että olisi aina tehnyt mieli kysyä, että eikö edes hävetä yhtään? Joskus tappio on vain kärsittävä omassa kukkarossa, kuten esimerkiksi jos lapsi on saanut uudet kengät rikki ihan sillä, ettei ole viitsinyt pyörällä ajaessa käyttää jarruja, vaan on laahannut jalkojaan asvalttiin. Tai on laskenut mäkeä ilman liukuria jäisessä rinteessä, jossa on ollut myös terävää sepeliä. Esimerkkejä riittää. Se kiukuttelu ja huuto on aika uskomatonta aikuiselta ihmiseltä, jos paljastuu, että tuotetta on käytetty tavalla, johon sitä ei ole tarkoitettu. Tässä hieman valaistusta, miksi reklamointi ei ole automaattinen rahojen palautus, eikä varsinkaan, jos tuotetta on kuitenkin käytetty vian ilmenemisen jälkeenkin. Jotkut nimittäin yrittävät sitäkin, että tuodaan rikkinäiset kengät takaisin, kun kausi on vaihtumassa. Kätevä ajatus kupata niin paljon ilmaiseksi, kuin mahdollista.
Reklamaation tarkoitus ei ole hyötyä virheestä enempää, kuin mitä tuotteesta on maksettu, ja mahdollisesti aiheutuneet kulut, kuten matkat selvittämään asia. Sekin kustannus on julkisen liikenteen lipun hinta, ei taksimatka.