Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Trumpin unelma jenkkiautoista - Chryslerilla ongelmia, merkin lopettamista harkitaan

Vierailija
28.03.2025 |

Satavuotias automerkki kamppailee olemassaolostaan merkin lopettamista harkitaan

https://www.is.fi/autot/art-2000011130519.html

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eurooppalainen firma, pääkonttori hollannissa, suurimmat omistajat italaialainen ja ranskalainen suku.

Vierailija
2/23 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekohengitystä tähänkin asti, ei tuolla nimellä ole muutenkaan myynnissä kuin suunnilleen yksi malli. Ihan sama minkä tarran siihen takaluukkuun lätkäisevät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joutaa mennäkkin konkurssiin kun suunnittelivat sen PT Cruiserin.

Vierailija
4/23 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eurooppalainen firma, pääkonttori hollannissa, suurimmat omistajat italaialainen ja ranskalainen suku.

Ja niistä tuon yhtiön jenkkiautoistakin menee kaupaksi parhaiten toisella brändillä kuin chryslerinä. Ei tästä nyt saa valitettavasti trumpin ansiota.

Vierailija
5/23 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kun ne on ainakin 10 vuotta kiinalaisia perässä ja ero vain kasvaa

Byd tuo jo omat pick-upit myyntiin kansainvälisille markkinoille ja tuo on monelle jenkkivalmistajalle painajainen. Etenkkn Fordille. USA:n sisällä be toki voi operoida tariffien suojissa mutta iso osa myynnistä tulee USA:n ulkopuolelta. 

Vierailija
6/23 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä hämmästyttävää miten amerikassa on ryssitty teollisuudenala jossa olivat aikanaan maailman ykkösiä.

Ja kyse ei ole siitä että kuluttajakäyttäytyminen tai teknologia olisi muuttunut alta (niin kuin vaikka filmikameroissa) vaan samoja neljällä kumipyörällä kulkevia ratista ohjattavia peltilootia ne on edelleen joka paikassa. Muut vaan osaa paremmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/23 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amerikkalainen laatikko-mallinen auto vie kaiken tilan parkkipaikalta.

Vierailija
8/23 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Amerikkalainen laatikko-mallinen auto vie kaiken tilan parkkipaikalta.

Ja kuluttaa polttoainetta. Amerikkalaiset eivät ole koskaan osanneet tehdä kunnon autoja. 

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/23 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Amerikkalainen laatikko-mallinen auto vie kaiken tilan parkkipaikalta.

Ja kuluttaa polttoainetta. Amerikkalaiset eivät ole koskaan osanneet tehdä kunnon autoja. 

 

Amerikkalaiset osaa tehdä autoja vain amerikkalaisille (mutta ei sitten muille).

Muut osaa tehdä autoja kaikille (jotka kumma kyllä kelpaa myös amerikkalaisille).

Vierailija
10/23 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Amerikkalainen laatikko-mallinen auto vie kaiken tilan parkkipaikalta.

Ja kuluttaa polttoainetta. Amerikkalaiset eivät ole koskaan osanneet tehdä kunnon autoja.

Osaahan ne jos haluavat. Ongelma on vaan, että markkinat ovat muuttuneet. Nyt pitäisi laittaa tolkuttomat rahat uudistumiseen, ja silti ovat takamatkalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/23 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mopari nyt ollut jo lee iacoccan ajoista aivan tuuliajolla,sana mopar tulee motor parts ja niitä todella tarvitaan takaluukkuun kun niillä ritsoilla ajelee.

Vierailija
12/23 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Amerikkalainen laatikko-mallinen auto vie kaiken tilan parkkipaikalta.

On ne aina tehneet ihan normaalikokoisiakin autoja mutta eipä niitä ole kannattanut eurooppaan juuri tuoda koska täällä on tehty vastaavia omasta takaa, vieläpä halvemmalla ja paremmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/23 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaahan ne jos haluavat. Ongelma on vaan, että markkinat ovat muuttuneet. Nyt pitäisi laittaa tolkuttomat rahat uudistumiseen, ja silti ovat takamatkalla.

2000-luvun puolella on helpot rahat tehty perinteisillä lava-autoilla ja katumaastureilla joihin ei ole tarvinnut mitään kalliita kehityskustannuksia investoida. Silti ovat menneet hyvin kaupaksi perusamerikkalaiselle ainakin niinä vuosina kun ei ole ollut bensan hinta korkealla.

Voittoa tuli mutta se meni osinkoina omistajille, mitään uutta ei ole opeteltu huomisen varalle.

Vierailija
14/23 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trumpin edellisen vaalikamppanjan aikana lähes 9v sitten hän nosti esille miten Washingtonissa on saksalaisia autoja kadulla Audi, BMW, MB jne. Samalla Trumppi kysyi että näkyykö Berliinissä meidän automerkkejä kadulla, no ei näy. Saksan ulkoministeri tai ulkomaankaupanmnisteri vastasi että tehkää parempia autoja USA:ssa, tämä saattoi jäädä Trumpille muistiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/23 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Trumpin edellisen vaalikamppanjan aikana lähes 9v sitten hän nosti esille miten Washingtonissa on saksalaisia autoja kadulla Audi, BMW, MB jne. Samalla Trumppi kysyi että näkyykö Berliinissä meidän automerkkejä kadulla, no ei näy. Saksan ulkoministeri tai ulkomaankaupanmnisteri vastasi että tehkää parempia autoja USA:ssa, tämä saattoi jäädä Trumpille muistiin.

Kumma juttu, miten vapaaseen markkinaan ja yrittäjyyteen vannova trumpelo vaatii, että muiden maiden viranomaisten pitäisi auttaa jenkkiautofirmoja.

Vierailija
16/23 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samalla Trumppi kysyi että näkyykö Berliinissä meidän automerkkejä kadulla, no ei näy.

Trump ei luultavasti vain tiennyt että Ford ja siinä vaihessa Opel on amerikkalaisia merkkejä kun itse oli ajanut vain Cadilaceilla ja golfkärryillä....

Vierailija
17/23 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hesarissa oli juttu, kuinka monta prossaa uusien autojen osista on peräisin Usasta tai Kanadasta. Jenkkiautot pärjäsi huonosti, Teslaa lukuunottamatta. Ykkönen oli Kia EV6, 80%. Sitten oli Tesloja ja Hondia 70-75%. Toki moni eurooppalainen oli 0-1%.

Suurin osa jenkeistä jäi alle 50%:

Ford Ranger 46%, Chevy Malibu 39%, Cadillac XT4 39%, Buick Enclave 35%, Ford Bronco Sport 23%, Cadillac CT5 15% jne.

Vierailija
18/23 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumma juttu, miten vapaaseen markkinaan ja yrittäjyyteen vannova trumpelo vaatii, että muiden maiden viranomaisten pitäisi auttaa jenkkiautofirmoja.

Vapauden ja markkinat on käsittänyt vähän samaan tapaan kuin meillä kokoomus - kyse ei ole kuluttajan ja ihmisten vapaudesta ja markkinoista vaan yritysten bisneksen vapaudesta.



Pro market vai Pro business....

Vierailija
19/23 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Car and Driver. 10 Best compact cars 2025.

Honda, Toyota,, Mazda, VW, Hyundai, Kia, Subaru, Nissan. Ja sama suunnilleen muissakin. 7. paras family sedan sentään Chevrolet Malibu.

Ei mikään yllätys, ettei jenkkiautoja näy Euroopassa.

Vierailija
20/23 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hesarissa oli juttu, kuinka monta prossaa uusien autojen osista on peräisin Usasta tai Kanadasta. Jenkkiautot pärjäsi huonosti, Teslaa lukuunottamatta. Ykkönen oli Kia EV6, 80%. Sitten oli Tesloja ja Hondia 70-75%. Toki moni eurooppalainen oli 0-1%.

Suurin osa jenkeistä jäi alle 50%:

Ford Ranger 46%, Chevy Malibu 39%, Cadillac XT4 39%, Buick Enclave 35%, Ford Bronco Sport 23%, Cadillac CT5 15% jne.

Eli suurin osa alle 50% ja siinä seassa on kandalaisetkin osat. Hm. Kiva varmaan ottaa vastaan Donaldin tullit.

Fordin kurssi tippui eilen 4%, tasolle 9,90$. Sehän kävi jo aiemmin 9,05$ tasolla ja nousi sittemmin 10,25$ tasolle, kun alettiin toivoa, että tullit eivät tule. Eli siihen nähden yllättävä, ettei romahtanut eilen vielä enempää.