Trumpin unelma jenkkiautoista - Chryslerilla ongelmia, merkin lopettamista harkitaan
Satavuotias automerkki kamppailee olemassaolostaan merkin lopettamista harkitaan
Kommentit (23)
Tekohengitystä tähänkin asti, ei tuolla nimellä ole muutenkaan myynnissä kuin suunnilleen yksi malli. Ihan sama minkä tarran siihen takaluukkuun lätkäisevät.
Joutaa mennäkkin konkurssiin kun suunnittelivat sen PT Cruiserin.
Vierailija kirjoitti:
Eurooppalainen firma, pääkonttori hollannissa, suurimmat omistajat italaialainen ja ranskalainen suku.
Ja niistä tuon yhtiön jenkkiautoistakin menee kaupaksi parhaiten toisella brändillä kuin chryslerinä. Ei tästä nyt saa valitettavasti trumpin ansiota.
No kun ne on ainakin 10 vuotta kiinalaisia perässä ja ero vain kasvaa
Byd tuo jo omat pick-upit myyntiin kansainvälisille markkinoille ja tuo on monelle jenkkivalmistajalle painajainen. Etenkkn Fordille. USA:n sisällä be toki voi operoida tariffien suojissa mutta iso osa myynnistä tulee USA:n ulkopuolelta.
On kyllä hämmästyttävää miten amerikassa on ryssitty teollisuudenala jossa olivat aikanaan maailman ykkösiä.
Ja kyse ei ole siitä että kuluttajakäyttäytyminen tai teknologia olisi muuttunut alta (niin kuin vaikka filmikameroissa) vaan samoja neljällä kumipyörällä kulkevia ratista ohjattavia peltilootia ne on edelleen joka paikassa. Muut vaan osaa paremmin.
Amerikkalainen laatikko-mallinen auto vie kaiken tilan parkkipaikalta.
Vierailija kirjoitti:
Amerikkalainen laatikko-mallinen auto vie kaiken tilan parkkipaikalta.
Ja kuluttaa polttoainetta. Amerikkalaiset eivät ole koskaan osanneet tehdä kunnon autoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Amerikkalainen laatikko-mallinen auto vie kaiken tilan parkkipaikalta.
Ja kuluttaa polttoainetta. Amerikkalaiset eivät ole koskaan osanneet tehdä kunnon autoja.
Amerikkalaiset osaa tehdä autoja vain amerikkalaisille (mutta ei sitten muille).
Muut osaa tehdä autoja kaikille (jotka kumma kyllä kelpaa myös amerikkalaisille).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Amerikkalainen laatikko-mallinen auto vie kaiken tilan parkkipaikalta.
Ja kuluttaa polttoainetta. Amerikkalaiset eivät ole koskaan osanneet tehdä kunnon autoja.
Osaahan ne jos haluavat. Ongelma on vaan, että markkinat ovat muuttuneet. Nyt pitäisi laittaa tolkuttomat rahat uudistumiseen, ja silti ovat takamatkalla.
Mopari nyt ollut jo lee iacoccan ajoista aivan tuuliajolla,sana mopar tulee motor parts ja niitä todella tarvitaan takaluukkuun kun niillä ritsoilla ajelee.
Vierailija kirjoitti:
Amerikkalainen laatikko-mallinen auto vie kaiken tilan parkkipaikalta.
On ne aina tehneet ihan normaalikokoisiakin autoja mutta eipä niitä ole kannattanut eurooppaan juuri tuoda koska täällä on tehty vastaavia omasta takaa, vieläpä halvemmalla ja paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Osaahan ne jos haluavat. Ongelma on vaan, että markkinat ovat muuttuneet. Nyt pitäisi laittaa tolkuttomat rahat uudistumiseen, ja silti ovat takamatkalla.
2000-luvun puolella on helpot rahat tehty perinteisillä lava-autoilla ja katumaastureilla joihin ei ole tarvinnut mitään kalliita kehityskustannuksia investoida. Silti ovat menneet hyvin kaupaksi perusamerikkalaiselle ainakin niinä vuosina kun ei ole ollut bensan hinta korkealla.
Voittoa tuli mutta se meni osinkoina omistajille, mitään uutta ei ole opeteltu huomisen varalle.
Trumpin edellisen vaalikamppanjan aikana lähes 9v sitten hän nosti esille miten Washingtonissa on saksalaisia autoja kadulla Audi, BMW, MB jne. Samalla Trumppi kysyi että näkyykö Berliinissä meidän automerkkejä kadulla, no ei näy. Saksan ulkoministeri tai ulkomaankaupanmnisteri vastasi että tehkää parempia autoja USA:ssa, tämä saattoi jäädä Trumpille muistiin.
Vierailija kirjoitti:
Trumpin edellisen vaalikamppanjan aikana lähes 9v sitten hän nosti esille miten Washingtonissa on saksalaisia autoja kadulla Audi, BMW, MB jne. Samalla Trumppi kysyi että näkyykö Berliinissä meidän automerkkejä kadulla, no ei näy. Saksan ulkoministeri tai ulkomaankaupanmnisteri vastasi että tehkää parempia autoja USA:ssa, tämä saattoi jäädä Trumpille muistiin.
Kumma juttu, miten vapaaseen markkinaan ja yrittäjyyteen vannova trumpelo vaatii, että muiden maiden viranomaisten pitäisi auttaa jenkkiautofirmoja.
Vierailija kirjoitti:
Samalla Trumppi kysyi että näkyykö Berliinissä meidän automerkkejä kadulla, no ei näy.
Trump ei luultavasti vain tiennyt että Ford ja siinä vaihessa Opel on amerikkalaisia merkkejä kun itse oli ajanut vain Cadilaceilla ja golfkärryillä....
Hesarissa oli juttu, kuinka monta prossaa uusien autojen osista on peräisin Usasta tai Kanadasta. Jenkkiautot pärjäsi huonosti, Teslaa lukuunottamatta. Ykkönen oli Kia EV6, 80%. Sitten oli Tesloja ja Hondia 70-75%. Toki moni eurooppalainen oli 0-1%.
Suurin osa jenkeistä jäi alle 50%:
Ford Ranger 46%, Chevy Malibu 39%, Cadillac XT4 39%, Buick Enclave 35%, Ford Bronco Sport 23%, Cadillac CT5 15% jne.
Vierailija kirjoitti:
Kumma juttu, miten vapaaseen markkinaan ja yrittäjyyteen vannova trumpelo vaatii, että muiden maiden viranomaisten pitäisi auttaa jenkkiautofirmoja.
Vapauden ja markkinat on käsittänyt vähän samaan tapaan kuin meillä kokoomus - kyse ei ole kuluttajan ja ihmisten vapaudesta ja markkinoista vaan yritysten bisneksen vapaudesta.
Pro market vai Pro business....
Car and Driver. 10 Best compact cars 2025.
Honda, Toyota,, Mazda, VW, Hyundai, Kia, Subaru, Nissan. Ja sama suunnilleen muissakin. 7. paras family sedan sentään Chevrolet Malibu.
Ei mikään yllätys, ettei jenkkiautoja näy Euroopassa.
Vierailija kirjoitti:
Hesarissa oli juttu, kuinka monta prossaa uusien autojen osista on peräisin Usasta tai Kanadasta. Jenkkiautot pärjäsi huonosti, Teslaa lukuunottamatta. Ykkönen oli Kia EV6, 80%. Sitten oli Tesloja ja Hondia 70-75%. Toki moni eurooppalainen oli 0-1%.
Suurin osa jenkeistä jäi alle 50%:
Ford Ranger 46%, Chevy Malibu 39%, Cadillac XT4 39%, Buick Enclave 35%, Ford Bronco Sport 23%, Cadillac CT5 15% jne.
Eli suurin osa alle 50% ja siinä seassa on kandalaisetkin osat. Hm. Kiva varmaan ottaa vastaan Donaldin tullit.
Fordin kurssi tippui eilen 4%, tasolle 9,90$. Sehän kävi jo aiemmin 9,05$ tasolla ja nousi sittemmin 10,25$ tasolle, kun alettiin toivoa, että tullit eivät tule. Eli siihen nähden yllättävä, ettei romahtanut eilen vielä enempää.
Eurooppalainen firma, pääkonttori hollannissa, suurimmat omistajat italaialainen ja ranskalainen suku.