Vahaatteko/pesettekö autonne säännöllisesti?
Hankin viime vuonna uuden Peugeotin jossa on ollut todella hyvä maalipinta eli kaikki lika yms on lähtenyt pois todella helposti. Autoa on ainoastaan käsinpesty ja ilmeisesti kestovahaus kannattaisi tehdä aina keväisin?
Kommentit (322)
Nyt viisi vuotta yliopistossa opiskelleena olen pettynyt siihen ettei luennoilla juurikaan käydä luennoitsijan ja yleisön välisiä väittelyitä.
Minulla ei ole vielä ollut upouutta autoa, mutta muuten kyllä hyvin pidettyjä vanhempia tai uudempia käytettyjä. Nykyinen auto 5v vanha. Pesen autoni tyypillisesti aina kun siinä on havaittavissa jotain isompaa likaa. Esim mökkireissun jälkeen vähintään huuhtelen vedellä isommat kurat pois ja sitten vien pesuautomaattiin tai pesen itse käsin, kun on sopiva ilma. Kesäisin taas kova vesisade jo yleensä auttaa ettei tarvitse autoa välttämättä pestä kovin usein, siitepölyltähän ei voi välttyä ellei sitten säilytä autoa hallissa (jossa sielläkin ilman mukana tulee pölyä, koettu on). Yksittäiset linnunkakat pesen kesäisin tarvittaessa ihan rätillä ja vettä ämpärissä, en anna niiden pinttyä kiinni. Riippuu käytännössä pitkälti säästä ja vuodenajasta miten usein pesen auton. Talvisin riittää pesu kerran kuukaudessa, rapakeleillä pitää katsella sääennusteita ja arvuutella milloin kannattaa pestä ennen kuin tulee pakkaset, sillä ei ole hyvä jos kurainen auto ehtii jäätyä ja joskus sulaessaan hiekka naarmuttaa auton pintaa. Automaattipesulassa en ikinä ota tarkoituksella vahausta mukaan, koska kuulemani mukaan se ei ole riittävä. Sekään ei ole hyvä, jos autoon jää likaa ja sitten se vahataan kiinni. Eli mielummin käyttäisin ammattilaisella käsin pestävänä ja vahattava, oikein tehty vahaus kestää pitkään. Nykyistä autoani en ole vielä vahannut, mutta uuden veisin ehdottomasti vahaukseen. Käsin kun olen autoanpessyt on joissain autonpesuaineissa sattumalta ollut vahaa mukana ja en ole siinä huomannut eroa normaaliin aineeseen. Auto tulee puhtaaksi ja uudet liat on ollut helppo pestä pois.
Vierailija kirjoitti: Siis osa on oppaita
Eikö kehitysvammaisilla ole mitään muuta tekemistä, kuin suoltaa paskaa palstalle aamusta iltaan?
Pesen / pesetän auton kerran kuussa, vahaus pari kertaa vuodessa.
Kunnollinen pinnoitus parin vuoden välein
hei ei jäbäl ois mitään mitään ihan akuuttii jeesii joku ihan skidi kulma vaan mä jeesaan sit takas kyl sä tiiät et mä heitän sit bäkkii muistaksä ku mä jeesasin sillon joku iha akuutti pala vaa
Moi! Käytii tänään Testo Manin ja Raudon kaa leffassa tsiigaas Dare Devil!
En ole kovin usein jaksanut käsin pestä ja varsinkaan vahailla kun ei ole kotona paikkaa missä voisi pestä, auto pitäisi ensin ajaa jonnekin pesupaikalle, pestä se ja sen jälkeen jonnekin missä voi vahata sen. Siinä kestää useampi tunti pienillä sienillä levitellen ja trasselilla kiillotellen. Aina jostain välistä vielä roilahtaa vettäkin vahan sekaan ja menee siitä kohti v1tuiksi,
Konepesuissa silloin tällöin käytellyt, mutta nekin on kalliita ja konepesuvaha ei kauaa näy pinnalla kestävän.
Maalipintahan nyt kyllä jokatapauksessa kuluu ja naarmuuntuu kun autoa joutuu pitämään ulkosalla kesät talvet joten vähintäänkin lumiharja tekee mikronaarmuja väistämättä maalipintaan.
Nyt olen kyllä vähän kerrassaan aloitellut ovien ja takaluukun välien puhdistus- ja vahausprojektin, puolet jo tehtynä (viisiovinen hatchback). Pitäisihän tämä kyllä päältäkin pestä ja vahata, mutta näköjään pukkaa jarruremonttia ihan pikimiten, jarrupala varmaan kulunut loppuun äänistä päätellen. Levyjarrut takana on kyllä tosi surkea keksintö Suomen olosuhteisiin...
nosto up ylös ylös